Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Jeroen23 en Ready2Board vinden dit leuk.
  2. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    365
    Trofeepunten:
    63
    NVM verkeerde thread..

Laatst bewerkt: 23 sep 2025
  3. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.588
    Trofeepunten:
    653
    De halfjaarlijkse actie met korting van de Air France discountpassen is er weer 159 met bluebiz voor 20XP. 194 zonder met de kortingscode. upload_2025-9-17_19-47-58.png

4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Iemand hier nog last gehad van de KLM-staking?

Ik heb 1 oktober een vlucht vanuit LIS om 15:30, ik vermoed dat die niet door zal gaan. Ik volg de berichtgeving op Luchtvaartnieuws en krijg alleen nog maar meer hekel aan die vakbonden. Staken over de rug van betalende passagiers, de mensen die jouw salaris betalen is echt het laagste van het laagste dat je kunt doen. Als een staker mij op Schiphol een foldertje over deze staking zou overhandigen dan zou ik toch wel even zeggen wat ik daar van vind :mad:

Marjan RIntel:

Toegeven aan de hoge looneisen die vakbonden CNV en FNV op tafel hebben gelegd is geen optie voor KLM. “We worden dan veel te duur; het zou de toekomst van KLM in gevaar brengen”. Dat zegt topvrouw Marjan Rintel in een videoboodschap aan het personeel.

https://www.luchtvaartnieuws.nl/nie...klm-kan-niet-voldoen-aan-looneisen-cnv-en-fnv

Ik sprak deze week een vlieger op de sportschool en die vertelde dat twee uur staken 10 miljoen euro heeft gekost en dit zijn waarschijnlijk alleen nog maar de operationele kosten. De kosten van o.a. hoteldeclaraties zullen waarschijnlijk nog wel later volgen. Hij zei ook dat de berichtgeving van die vakbonden over de piloten niet klopt, want tegenover de meer vergoeding staat meer werkenL 10.000 meer vluchten. Inclusief in vrije tijd, al klinkt dat natuurlijk wel een beetje misleidend. Want je werkt of je bent vrij. Als je op je vrije dag werkt, dan ben je dus niet vrij maar aan het werken.

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Het baart mij wel zorgen, gelukkig is volgende week woensdag met vertrek vanaf Dusseldorf alles met Air France, wat eigenlijk bijzonder is want in principe werk ik niet meer vanuit Duitsland, maar het lot heeft het zo bepaald.

Wat ik begrepen heb is dat men vooraf wel aan omboeken doet, en ik verwacht dan ook dat de toestellen vanaf Dusseldorf helemaal vol zullen zitten, en plekje vrij naast me in biz zal er wel niet inzitten, maar op die manier komen andere passagiers wel op de bestemming.

Vanaf Amsterdam gaat er echt maar een beperkt aantal vluchten tijdens het stakingsblok, en degene met meerdere connecties zullen er zeker wat van sneuvelen.

Wat mij zorgen baart is het uitbreiden naar andere dagen, want woensdag is normaliter geen vliegdag, met de maandag ga ik wel issues krijgen. Al snap ik de achtergrond van staken wel, KLM heeft wel degelijk kwaad bloed gezet door in te zetten op de nullijn, daar is men nu wle iets van afgeweken, maar dat maakt dat er wel wat boosheid is.
    Of de vakbonden met de huidige onrealistische eisen het bij het juiste hebben betwijfel ik, maar juist door het eerdere beleid is er wel veel animo om te staken, waardoor men wel wat hoger gaat inzetten omdat men ook wel weet dat KLM eigenlijk bereid is tot niets.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ik wacht geduldig af wat KLM voor mij in petto heeft en ga er vanuit dat ik een dag langer in LIS moet blijven. Tenzij ik nog mee kan met de late vlucht. Wellicht boek ik alvast een hotel als contigency maatregel. Want mocht ik een dag langer in LIS moeten blijven dan ga ik niet zitten wachten totdat KLM iets regelt.

Overigens heb je bij een staking van het eigen personeel toch recht op een vergoeding conform 261/2004?

En verder wordt het het tijd dat de bezem door KLM heen gaat. Ze nemen nog steeds geen echte herstructureringsmaatregelen die het kostenprobleem goed adresseren, dus het momentum is nu. Reorganiseren die bende en de tent weer voldoende winstgevend maken.

7. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Ja, daar heb je recht op. Het valt nl onder normale bedrijfsvoering en niet onder uitzonderlijke omstandigheden.

Dan1 vindt dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Dank, goed om te weten. Het lijkt er niet op dat KLM er op korte termijn uit gaat komen met de vakbonden. Dus ik ga uit van een vluchtwijziging.

9. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    Wie heeft er ervaring met de nieuwe basic tarieven en de Ulti status? Ik heb een vlucht geboekt voor mijzelf (Ulti) en partner (explorer). Zij staat op de Ulti-family lijst en is in dezelfde boeking meegekomen.
    Nu in My KLM kan ik voor de vlucht geen enkele stoel gratis boeken (ook niet voor mij als Ulti), en staat er in de bagage-allowance '0 handbagage'. Terwijl er expliciet bij boeking staat dat 'plat+ulti wel handbagage krijgen'.

10. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Ik zou even contact opnemen met de Ulti lijn, want het lijkt erop of jouw ulti status niet is meegenomen, want als ik een proefboeking maak dan krijg ik onderstaande opties bij het basic tarief.

Inbegrepen per passagier

• 1 kleine tas (40 x 30 x 15 cm)

• 1 stuk(s) handbagage (55 x 35 x 25 cm)*

• 2* stuk(s) ruimbagage (23 kg) met uw Flying Blue-status

• Gratis standaard stoelkeuze*

• Loungetoegang inbegrepen

• Met uw Flying Blue-status verdient u 599 Miles en 0 XP

• SkyPriority-voordelen*
    Nu komt het bij mij ook wel eens voor dat in een boeking opeens de status helemaal verdwenen is, dan kan ik niet kosteloos stoelen selecteren, dan is het zaak om te vragen of ze echt je frequent flyer status opnieuw aan de boeking koppelen, want ook al doen ze telefonisch of aan een balie jouw op dat moment de gewenste stoel geven,, omdat er geen betaling volgt wordt je automatisch weer van die stoel afgehaald als het frequent flyer nummer niet goed gekoppeld is.

De vraag die ik wel heb waarom je als Ulti voor het basic tarief kiest omdat je dan geen (U)XP krijgt, of weet je al dat je het niet gaat halen het volgende jaar?

11. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    349
    Trofeepunten:
    63
    OEF! dat wist ik niet, heb net retourtje Stockholm geboekt en klik uit gewoonte altijd de goedkoopste optie aan. Geen XP dus...... Kan ik dat nog veranderen? vast niet?

12. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Als je binnen 24 uur bent kan je nog annuleren, anders is het lastig, tenzij KLM met een schemawijziging komt, dan mag je kosteloos annuleren.

Al kan je altijd even contact opnemen om te kijken of ze willen aanpassen, mag niet altijd volgens de ticketvoorwaarden, maar als de data verder niet veranderen en je wil in een hogere ticketklasse en het levert KLM geld op dan wil men misschien wel wat proberen.

13. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    Volgens mij wordt tijdens het boekingsproces nergens getoond hoeveel XP je op kunt rekenen. Controleer dat even met een proefboeking, want zonder volledige informatie kun je als consument geen goede keuze tussen de opties. Basic is nog een proef toch?

14. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Als je een boeking maakt kies je het tarief en dan staan daar in het geval van basic de 4 tariefopties of 3 als basic daar niet wordt aangeboden.
    En dan staat er precies vermeld wat je krijgt, juist ook de xp, want in de duurste variant krijg je 7xp.

Wat wel is, als je via een OTA boekt zie je deze informatie niet, en daar is het KLM dan ook om te doen, op deze manier kan je als goedkoopste optie net onder de concurrentie aankomen.
    Het basic tarief is ook niet bedoeld voor statushouders want die kunnen door statusvoordelen alles wat in basic niet zou mogen toch meenemen en daarom geeft men in dat tarief geen XP want anders koopt ‘de verkeerde doelgroep’ het tarief.
    Dit is echt gericht op de zo goedkoop mogelijk boeker, en hoewel deze groep niet loyaal is en prijsgedreven hebben de beancounters binnen AF-KLM geoordeeld dat hier toch omzet te halen is.

15. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    In welke stap van het boekingsproces verschijnt dit? (bij mij nergens namelijk)

Wordt het bij P4L verborgen, ondanks de UXP dan toch van belang zijn?

Laatst bewerkt: 20 sep 2025
  16. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    288
    Trofeepunten:
    63
    Bij mij verschijnt dit bij Basic tarief en bij het light tarief staat daar gewoon 5 xp. Op de computer moet je hiervoor een extra menu open klikken.

Bijgevoegde bestanden:

17. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    163
    Trofeepunten:
    43
    Het gekke is dat ik dit soms zo krijg, maar nu krijg ik (na succesvol aanmelden) niks over wat ik met mijn status heb. Niet in de app, niet op de website.

Bijgevoegde bestanden:

18. Karsten1993

Karsten1993 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    288
    Trofeepunten:
    63
    ik ben eens op de tablet gaan kijken en krijg inderdaad hetzelfde als jij. Voor en na aanmelden niks over aantal xp en te verdienen miles.

rickbeerendonk vindt dit leuk.
  19. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.309
    Trofeepunten:
    248
    Ik weet zeker dat het er wel altijd bij heeft gestaan. Maar dan heb je nu een mooi excuus om een gratis wijziging te krijgen. Want hoe kon je weten dat het basic tarief geen XP geeft.

20. Fripsmaster

Fripsmaster Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.405
    Trofeepunten:
    583
    Ik had dus even gekeken naar welke routes dit tarief was en dus ook PRG waar ik niet zo lang geleden een ticket voor had geboekt. Ik weet bijna wel zeker dat ik XP zou krijgen maar dat is nu niet het geval. Het zou KLM hebben gesierd als ze dit ook gecommuniceerd via een email?

Deel Deze Pagina