Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Kijk, daar gaan we weer:

De VNC is ook niet tevreden over het loonbod van KLM. Dat dekt volgens de cabinebond de inflatie niet. De bond stelt dat KLM ‘stellig heeft aangegeven’ dat dit bod het maximale is.

KLM wil het cabinepersoneel in plaats van meer loon een bonus geven, die gekoppeld is aan het bedrijfsresultaat én de passagierstevredenheid over het cabinepersoneel. Daardoor is de mogelijke bonus geen zekerheid.

Dus: in plaats van ervoor te zorgen dat de klantbeleving top notch door goede service te verlenen ipv in de keuken een beetje te gaan zitten roddelen (helaas heel vaak gezien als ik voorin zit) gaan klagen omdat je niet standaard je bonus krijgt, ongeacht het bedrijfsresultaat?

Ondertussen lekker staken en je werkgever miljoenen aan kosten kwijt laten zijn met grote imagoschade (= mogelijk nog minder omzet om jouw salaris van te betalen). Denken die bonden soms dat zij allemaal ambtenaren zijn en KLM een overheidsinstelling is?

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...rleg-met-klm-meer-werkdruk-weinig-compensatie

FlyingFonz vindt dit leuk.
  2. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.951
    Trofeepunten:
    428
    Qua staken en druk vanuit de bonden kan je wel zien dat KLM inmiddels echt ingeburgerd is met de Franse mentaliteit... :rolleyes:

Ruut en Dan1 vinden dit leuk.
  3. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Ik moest gelijk aan jouw denken toen ik het artikel las…
    Had het ook al voorspeld dat KLM de ombouw van de 777 en 787 niet zonder slag of stoot kon uitvoeren omdat men ook een extra drinkronde en aan het eind een afsluitronde willen.

En hoewel ik vind dat staken inderdaad imagoschade en overlast zal opleveren en ik er liever geen last van wil hebben snap ik wel weer dat je niet zomaar alles als werknemer moet accepteren zonder vergoeding.
    Komt denk ik ook dat ik weet waar ik vandaan kom en hoewel ik tegenwoordig bij mijn werkgever ook weet wat het bedrijfsbelang is zie ik daar toch ook zaken in vooral uitvoerende functies dat men hogere productiviteit afdwingt zonder echte vergoeding en hoewel ook mijn sector onder druk staat wordt er wel degelijk winst gemaakt, zo ook bij KLM, en natuurlijk kijkt men naar de toekomst en moet men matigen, daarom zet men zo hard in op het grondpersoneel omdat er dus nog meer onderhandelingen aankomen.

hellolaurent en Dan1 vinden dit leuk.
  4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    LOL, idd ;)

5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ik wist dat je dit ging zeggen ;)

Kijk, zo goed gaat het niet met KLM. Het aandeel loopt niet lekker, de winstmarges zijn niet goed. Linksom-rechtsom moet je daar wat mee als commercieel bedrijf. De ingrepen tot nu toe zijn allemaal heel lief, maar gaan onderaan de streep niet heel erg het verschil maken. Wat mij verbaast is dat die bonden niet snappen dat ze de werkgever van hun leden verder naar de afgrond duwen, en straks gaan dwingen tot het nemen van maatregelen die wél onvriendelijk zijn. Eerlijk gezegd wordt het tijd dait gebeurt, zodat al die rupjes nooitgenoeg bij de bonden snappen dat hun leden a.k.a. het KLM-personeel mede de sleutel in handen heeft om het bedrijf weer succesvol te krijgen in plaats van hun hand op te houden en om meer meer meer te vragen, zonder dat daar vanuit de werknemer ook niet meer tegenover staat.

Je mag best delen in de taart als het goed gaat, maar dan moet je niet ook nog slagroom, een kers en een groter stuk taart vragen als niet goed gaat. De bonden zouden bovendien op de eerste plaats hun 'woede'. moeten richten op de respectievelijke kabinetten die lasten- en belastingdruk oplegt op werknemers en werkgevers.

Ik, als klant, kijk en maak gebruik van concurrenten omdat die simpelweg meer service bieden tegen lagere kosten. Als de linkse nachtmerrie strak werkelijkheid wordt en die despoot van de Partij van den Andermans geld in een kabinet komt, dan zal dit luchtvaartafbraakbeleid alleen nog maar erger worden vrees ik :(

Ruut en Ozzietukker vinden dit leuk.
  6. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.535
    Trofeepunten:
    373
    Marjan Rintel zou ook een positief signaal kunnen afgeven door zelf een kleine geste te doen wat betreft inleveren van een bonus of iets dergelijks. Ik heb haar één keer gezien in het echt een jaar of 5 terug, ik hoorde haar eerder dan dat ik haar zag, en mijn nekharen gingen toen al overeind staan van irritatie van haar manier van praten. Een kil mens vind ik het. Zodoende heb ik bij voorbaat al sympatie voor tegengeluiden. :)

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Rintel wordt niet betaald om aardig te zijn of lief gevonden te worden, maar om te zorgen dat KLM een gezond bedrijf is en blijft. En de besluiten te nemen die dat mogelijk maken, zoals de aandeelhouders die haar benoemd hebben van haar verlangen. Dat is inherent verbonden aan besluiten te nemen die mensen niet leuk vinden. En dit geldt voor alle (top)bestuurders. KLM is geen liefdadigheidsinstelling, er moet omzet gemaakt worden om winst te behalen.

8. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.535
    Trofeepunten:
    373
    Dat snap ik helemaal hoor, ik werk zelf ook niet bij KLM (dus mij persoonlijk treft dit niet), ik kwam haar elders dus eens tegen toen ze nog niet bij KLM werkte. Maar met haar kille toon kan ik me best voorstellen dat ze personeel tegen haar in het harnas jaagt. Ze zou het beter doen als ze wat menselijker overkomt vind ik.

9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Als het goed is, dan heeft ze daar een CHRO voor ;)

Aardig is daarnaast een subjectief begrip. Zeker als het een werksetting betreft. De vakbonden zijn ook niet 'aardig', zeggen dat er 'meer geld' moet komen en zijn bereid hun werknemer daarvoor nog verder naar de financiële afgrond te brengen. Met als gevolg dat het UWV straks misschien wel hun salaris moet betalen.

Als je voor een spoedgeval naar het ziekenhuis moet en je krijgt de vraag je arts te kiezen. Kies je dan voor die aardige arts of de arts die de klus kan klaren no matter what? ;)

10. Christian

Christian Administrator Captains

Leuk Bevonden:
    451
    Trofeepunten:
    83
    Graag de bijdragen in dit topic beperken tot Flying Blue. Andere onderwerpen zijn weer andere topics voor.

11. NisshinMaru

NisshinMaru Blue Tier

Leuk Bevonden:
    173
    Trofeepunten:
    43
    Wat dacht je van opstappen en wegblijven uit elk groot bedrijf, deze vrouw heeft aangetoond niet geschikt te zijn voor haar beroep...

12. Miya

Miya Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.010
    Trofeepunten:
    313
    Ze is zeer goed geschikt voor haar baan, precies het poppetje dat Parijs nodig heeft, dat geen enkel tegenwoord geeft.

Ruut vindt dit leuk.
  13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Morgen naar LIS in de A321 Neo. Ik zie dat er maar één rij EC in is (blijkens de seatmap op de KL) en zelfs na OLCI werden de grijze stoelen achter EBC niet vrij. Ik kan dus niet zien of deze op mijn vlucht wel EC zijn. Sterker nog: in de legenda komt de EC rij niet eens voor, terwijl deze in de seatmap wel is ingetekend:

https://www.klm.nl/en/information/t...aft-types/airbus-a321neo?showredirectnotice=1

Nu zit ik noodgedwongen bij de nooduitgang op rij 18, wat ik vrij irritant vind omdat ik liever ergens rond rij 5 zit. Weet iemand waarom er zo weinig EC stoelen in dit toestel zijn?

Nog een datapuntje over het upgrade algoritme: na OLCI kostte een upgrade naar EBC €99, wat de standaardprijs is op AMS-LIS. Die stoelen waren vrij snel verkocht, binnen een halfuur gingen de resterende stoelen voor €129. En toen ik net keek waren er nog twee over voor over over €149.

14. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.272
    Trofeepunten:
    408
    Wel een goed punt qua standaard beschikbare.EC stoelen want in de 737-900 heeft men ook meer rijen en als je da toch een toestel swap krijgt dan lukt het vrij makkelijk om passagiers te verplaatswn.

Wat bij de A321 wel wezenlijk anders is, is het aantal passagiers wat mee kan en dat de optimale belading relatief voorin zit en niet gelijkmatiger verdeeld zoals de 737 toestellen.
    Om die reden wil men voorin zo min mogelijk passagiers hebben, of in ieder geval niet ten koste van passagiers achterin het toestel.
    Naast het feit dat doordat er meer passagiers per vlucht zijn ook de potentie voor passagiers die willen upgraden hoger is, en als de loadfactoren het toelaten ga je dan niet ebc een rijtje inkorten zodat de golds en platinum gratis voorin kunnen gaan zitten…

Dan1 vindt dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Aha! Dank weer voor je uitgebreide toelichting. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar: doe mij dan maar een B737 met retrofitted interieur :cool:

16. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.556
    Trofeepunten:
    253
    Op AMS-LJU de gratis service bestaande uit een stroopwafel en drankje. Menu voor de BoB werd uitgedeeld. Als ulti kon ik een drankje en product gratis kiezen. Prima geregeld, genoeg keuze tussen een broodje een hartig snackje of iets van chocola. Later ook nog een business maaltijd gekregen. De broodjes en frisdrank leken nog best redelijk te verkopen.

LJU-AMS. Voor vertrek werd al omgeroepen dat er een 1e service met stroopwafel zou komen en daarna de BoB service. Purser kwam nog bij mij langs om de BoB uit te leggen en om te vertellen dat hij de crew had geïnstrueerd dat ik als ulti gratis wat mocht kiezen. De crew was echter te gezellig met elkaar aan het kleppen in de galley, dus de BoB ronde hebben ze maar overgeslagen. Op deze manier slaan ze de plank wel weer mis.

Menno vindt dit leuk.
  17. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    593
    Trofeepunten:
    123
    lloydje33, Jeroen23, Dan1 en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ja, inderdaad. Goed werk van de vakbonden! Ze hebben net een mogelijke reorganisatie over zich afgeroepen. Die klanten gaan niet meer terugkomen, dus gaat een effect hebben in de operationele kosten. Als ze die staking ni door gaan zetten en meer geld blijven vragen, dan hebben ze echt boter op hun hoofd…

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
  20. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Inmiddels lijkt de staking van a.s. woensdag opgeschort te zijn. Ben benieuwd wat de komende weken gaan brengen met een bemiddelaar.

Dan1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina