Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Same here!

2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg niet vaak met Transvertragia, maar ik vind de betaalde catering aan boord echt goed. Tegen verwachtingen in, natuurliijk ;)

Overigens lijkt het erop, en het zou mij niet verbazen, dat KLM en Transavia op dit gebied niet samenwerken...

Ruut vindt dit leuk.
  3. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Nee het menu van Transavia is heel anders, echt wat meer toegespitst op de Nederlandse reiziger, zeker qua sandwiches, en moet KLM het natuurlijk wel wat internationaler doen en is bijvoorbeeld het alcoholaanbod ook anders, ook bijvoorbeeld mixdrankjes omdat de gedachte zal zijn dat er een bepaald segement onder de passagiers hier wel voor wil betalen.

Ik las ergens dat ze het gratis aanbod nog zouden willen uitbreiden met appel of sinaasappelsap, of dat waar is geen idee, wat je nu wel merkte is omdat er alleen koffie en thee was ik de cabine bemanning wel 6x met nieuwe kannen heb zien lopen, normaliter wordt er altijd maar 1x gelopen omdat het op is, maar omdat er nu geen keus is en iedereen 'gedwongen' wordt om koffie of thee te nemen gaat het ook sneller op, in dat opzicht zou sap handig zijn, maar dat gaat wel weer direct van je inkomsten van het betaalde segement af.

4. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    325
    Trofeepunten:
    63
    Zag er wel echt uit als een proef. Op de terugweg vanuit LIS waren de broodjes kaas en eiwraps al op en de crew had er ook niet echt zin in zo te zien. Voorin zit voornamelijk zakelijk publiek die dus een bonnetje willen dat moet worden gemaild. Wat is uw email? en dan allerhande internationale namen is het zo goed? en nu? Ik zou er gek van worden. Ik kreeg wel het gevoel " wat is eigenlijk nog het verschil tussen HV en KLM?" service? vliegtuigen? ook qua tarieven groeien ze steeds meer naar elkaar toe.

Dan1 vindt dit leuk.
  5. Durk

Durk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    43
    Had vandaag die ei salade. Ik vond hem niet vies, maar vroeg me echt af van: wat is dit dan weer voor schraal broodje.

6. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    28
    Het blijft natuurlijk triest dat KLM dit introduceert en als het inderdaad ''aan slaat'' zie ik het wel gebeuren dat de gratis food/drinkservice helemaal verdwijnt.
    KLM is immers op zoek naar geld maar zoeken dat naar mijn inziens op de verkeerde manier.

KLM heeft voor mij een meerwaarde omdat ze altijd goede service aanbieden, al zie ik dat de afgelopen jaren ook al flink veranderen.

De prijzen die je nu (kan) betalen voor een luxere snack vind ik belachelijk en zijn echt low-cost carrier prijzen.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  7. OilFlyer

OilFlyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    121
    Trofeepunten:
    43
    Ik word zo langzamerhand moe - to say the least - van het feit dat wanneer je een FB award ticket wilt boeken je op de maandkalender bijv. 80.000 mijlen ziet staan voor dag x die na op dag x te hebben geklikt opeens 100.000 mijlen zijn geworden.

finsdeflyer, Dan1 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Deze ga ik onthouden (van het bonnetje, als ik zakelijk ga vliegen) :D

9. finsdeflyer

finsdeflyer Newbie

Leuk Bevonden:
    10
    Trofeepunten:
    3
    Ja, dit is me ook al een aantal keer ovcerkomen. Ik was er op een gegeven moment wel klaar mee. Betaal de basic fare wel uit eigen zak en gebruik m'n miles wel voor een upgrade naar BC.

Escape en FlyingFonz vinden dit leuk.
  10. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ik krijg net deze e-mail van KLM:

We are contacting you about your upcoming flight KL1579 from Amsterdam to Lisbon.

On your flight, we will welcome you on board with coffee, tea, water and a snack, free of charge. Additionally, we are excited to offer you a selection of drinks, snacks, and meals for a fee.

On the paid menu, you will find a variety of products, such as a club sandwich, a salmon and egg wrap, and especially selected wines. All options will be available throughout the flight, except during take-off and landing. This way, you can decide whether and which drink, meal, or snack best suits you at every moment . You can pay with various credit and debit cards.
    The new temporary service results from our continuous efforts to listen to and act upon customer feedback. We hope that this test of offering more choice and control will enable you to customise and enjoy your journey even more.

Should you have any questions, please do not hesitate to reach out.

We are looking forward to welcoming you on board with us!

Kind regards,
    KLM Royal Dutch Airlines

Het worden hoe dan ook vier lupa's van AMEX en scrhanzen met de kinderen in de KLM-kantine :D

11. leepstore

leepstore Newbie

Leuk Bevonden:
    7
    Trofeepunten:
    3
    Weet iemand dit? Ik ben momenteel silver en heb nog 41 xp, moet eigenlijk voor 31 maart minimaal 100 xp hebben om silver te behouden. Ik ga het niet redden dus ik val terug naar explorer. Begin ik dan met de 41 of 0 xp?

12. Zr40

Zr40 Newbie Premium Member

Leuk Bevonden:
    38
    Trofeepunten:
    18
    Je begint dan weer met 0 XP helaas. Alleen bij terugval naar (of behoud van) een hoger niveau dan Explorer blijft de overgebleven XP behouden.

Als je geld of miles tegen het probleem wilt gooien dan zou je nog het volgende kunnen doen:
    - een Air France discount pass aanschaffen voor 20 XP (alleen op de Franse site: https://wwws.airfrance.fr/en/information/offres/cartes-abonnement-air-france)
    - een FB Amex nemen of upgraden
    - Miles doneren aan een goed doel (1 XP per 2000 miles)

Laatst bewerkt: 21 feb 2025
  13. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    764
    Trofeepunten:
    123
    Hele diepe zucht. Waar ik al bang voor was is dus weer gebeurd: KLM snapt haar eigen Flying Blue programma weer niet.

lang verhaal kort: sinds december heeft AFKL een code share agreement met het Zuid Afrikaanse Airlink (4Z) waarbij EXPLICIET in het persbericht wordt genoemd

“Under this agreement, members of Flying Blue, the loyalty program of Air France-KLM will be able to earn miles on Air France and KLM-marketed flights operated by Airlink.”
    IMG_0236.jpeg

Nu is Engels niet mijn moedertaal, maar ik ben die taal toch machtig genoeg om te geloven dat hier volgens mij duidelijk staat dat deelnemers aan het Flying Blue loyaliteitsprogramma van Air France - KLM miles kunnen verdienen op vluchten van Airlink die ook een AF of KL vluchtnummer hebben.

Mijn vluchten hadden naast de Airlink vluchtnummers, ook de vluchtnummers KL4556 en KL4571. Dan lijkt ik toch aan de voorwaarden te voldoen, zou je zeggen.

Om er zeker van te zijn dat ik niet een nieuwe bril nodig heb en het echt goed gelezen had heb ik voor mijn vakantie nog even met de platinum lijn gebeld: “Ja meneer, dat heeft u goed gezien. Waarschijnlijk omdat de overeenkomst nog zo nieuw is kan ik het nu nog niet toevoegen aan uw boeking/account maar als u uw boarding passen gewoon bewaard dan kunt u binnen 6 maanden na terugkomst uw Miles claimen”

Dus ik bel afgelopen maandag, daags na terugkomst en met de twee boarding passen in de hand, weer met de Platinumlijn: “Nee meneer dat kan niet. Ik zie dat Airlink alleen een airline partner is en geen flying blue partner. U kunt dus geen Miles verdienen met deze vluchten”.

Ik heb eerst maar even een paar dagen gewacht om het stoom uit m’n oren te laten verdwijnen en zojuist maar weer een e-mail gestuurd via de Flying Blue website.

Het is toch om gek van te worden.

Ruut vindt dit leuk.
  14. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.729
    Trofeepunten:
    523
    Had jouw ticket dan wel KL nummers voor de Airlink segmenten?

15. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    Dat is hier inderdaad wel van belang, de vlucht moet wel op de kl vluchtnummer geboekt zijn, het is niet genoeg dat de vlucht ook een kl vluchtnummer heeft.
    Zo heb ik een tijdje onder Ukraine Airline vluchtnummers in KLM toestellen can kyiv naar Amsterdam gevlogen, kwam je in de situatie dat de crew je herkende als Platinum maar je op rij 10 of 11 zat en men in de tablet niets zag, je verdiende dan op die vluchten geen xp of miles…

16. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    764
    Trofeepunten:
    123
    Deze vluchten zijn niet via KLM te boeken.
    IMG_3454.jpeg

17. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.663
    Trofeepunten:
    598
    Nee, het gaat er niet om óf de vlucht ook een KL vluchtnummer heeft. Het gaat er om dat de vlucht waarvoor je miles wilt claimen KL marketed en 4Z operated is, oftewel op je ticket en boarding pass moet een KL vluchtnummer staan.

Als losse vlucht niet. Dat is vrijwel nooit zo en dat is ook niet het primaire doel van een codeshare. Je krijgt een KL vluchtnummer als een klein stuk van de vlucht met KLM uitgevoerd wordt en een klein stukje met Airlink.

18. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    64
    Trofeepunten:
    28
    Zonder aankondiging is mijn KLM bustrip EIN-AMS(-OSL) van as woensdag geannuleerd. Ik wilde kijken of de stoelen al waren vrijgegeven en zag het toen toevallig in de app. KLM service (via Whatsapp) zei eerst "nee hoor, niets aan de hand". Na wat aandringen "oh ja, hij is wel geannuleerd. U wordt nog telefonisch of via mail benaderd voor een alternatief." Dat is inmiddels 3 dagen geleden maar weinig actie vanuit KLM.

Nu is de busreis gratis dus ik verwacht/hoef geen compensatie. Vroeg me alleen af wat volgens KLM een alternatief zou zijn...

19. Ozzietukker

Leuk Bevonden:
    2.156
    Trofeepunten:
    358
    De busreis was wel onderdeel van de reis, en nu wil het geval dat niet zo ver van de plek om op de bus te stappen een ns station is en vanaf daar ook een trein naar Schiphol gaat, het lijkt mij dat ze die treinreis dan vergoeden.

FlyingFonz en cvr vinden dit leuk.
  20. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Net geland in LIS. De crew kwam ook bij ons heel ongemakkelijk langs met de betaalde catering. Het was hun eerste keer. Ook voor wat betreft het gebruik van de pinautomaat. Ze hadden dit duidelijk niet getraind. Crew zei dat ze niet wisten of de passagiers wel op de hoogte waren van de betaalde catering. En dat mensen zoals ik daar een mail over hebben gehad.

Mijn vrouw had een blikje Cola Zero voor €3,50 gekocht. Ikzelf hield het bij water en een stroopwafel. Zeker gezien de recensie hier.

Heel eerlijk: aan de crew lag het niet, maar ik vind het geheel heel amateuristisch overkomen.

En verder wil ik nog even zeggen dat het eten in de KLM kantine niet te beuken was :D

Laatst bewerkt: 23 feb 2025

Deel Deze Pagina