Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Flauw mag. Het mag soms prikken en steken een discussie!

    Ik doe oprecht m'n best om je reactie te begrijpen. Maar ik kom er niet aan uit.
    In je eerdere reactie geef je aan dat het salaris te hoog is t.o.v. management. Dat probeer ik te duidden door andere beroepsgroepen erbij te halen, ter vergelijk. Maar dan gaat het nu weer om niet gelijke behandeling?
    De arrogantie opmerking snap ik ook niet zo goed. Bedoel je dat je arrogant moet zijn om bij KLM te mogen werken? En nogmaals ik werk bij "die groene", dus ik snap het oprecht niet.

    Wellicht is bovenstaande ook minder interessant, wat wel interessant is, is je opmerking dat het niet lekker gaat met KLM. Dat is wel een discussie waard en ben oprecht benieuwd naar jouw zienswijze als Ultimate (?).

    Als ik jouw opmerking naar mijn werkgever mag trekken, daar loopt het (vliegend)personeel ook al langere tijd met zorgen over de continuïteit van het bedrijf en het management.
    Onzichtbaarheid, projecten die niks toevoegen aan de klantbeleving/winstgevendheid, lange termijn visie die ontbreekt, basis Brussel openen maar daar nu geen crew voor hebben dus het weg moeten geven aan Franse collega's, 's ochtends bij je gate aankomen terwijl het vliegtuig nog in de hangaar staat, etc.

    Ik vraag mij soms oprecht af, zijn wij:
    Een bedrijf met vliegtuigen, met kantoor als backup.
    of
    Zijn we een kantoor, met vliegtuigen als backup.

    Wat ik wel weet is dat er een totale mismatch is tussen beleving van uitvoerend personeel en kantoor personeel. En dat is moeilijk te overbruggen.

    Waar wordt het geld verdiend?! Niet met diversiteit geneuzel, niet met op sneakers lopen, niet met gerecyclede sinaasappelzeep je handen kunnen wassen in het personeelstoilet, niet met maximaal twee blikjes frisdrank per personeelslid per dag als je een werkdag van 13 uur hebt. (zomaar wat recente voorbeelden)

    En dan trek ik hem naar jou toe, koop jij daar wat voor als veelvlieger?

    Jij koopt er wat voor als jouw vlucht op tijd vertrekt. Als je dan een Airbus introduceert met 40 stoelen meer, maar denkt dat het turnaround proces ongeveer even lang duurt als een 737 tsja, dan ga je jezelf tegenkomen. En als je dan nog niet luistert naar je uitvoerend personeel die op dagelijkse basis hun zorgen uitten, verbeteringen voorstellen, dan ontstaat er een kloof tussen kantoor en uitvoerend personeel. (ik trek 'm even iets breder want ook onderhoudspersoneel loopt hier tegenaan)

    Bovenstaand een voorbeeld, maar er zijn veel meer zaken die spelen. En als je dit alles nu doortrekt, en je voelt je als uitvoerend personeel niet gehoord. Met je feedback wordt niks gedaan. En er is ineens paniek in de tent omdat er in de planningen tekorten ontstaan...
    Moeten wij dan ineens gaan (in)leveren? Of moet je dan als management reflecteren en verantwoordelijkheid nemen en op de blaren zitten?

    Ik heb geen antwoord op bovenstaande vraag. Ook niet perse een duidelijke mening.
    Wat je wel elke keer ziet dat er op de een of andere manier heel bewust informatie lekt richting pers, wat met name vliegers in een negatief daglicht zet.

    Zoals een collega ten tijde van Corona mooi verwoordde: management zit voor een aantal jaren, wij vliegers zitten er voor onze volledige carrière.
    Wij zouden gek zijn als wij geen verantwoordelijkheid pakken, maar graag wel even reflecteren en verantwoordelijkheid nemen.
    (en voordat je dat arrogant vind, dat bedoel ik namens al het uitvoerend personeel, gewoon luisteren naar feedback en je niet alleen laten sturen door een excel spreadsheet)

    Sorry het is een lang verhaal geworden. Twee vragen wat wellicht input geeft in de discussie:

    Je management luistert niet naar feedback vanuit uitvoerend personeel, geeft je het gevoel niet te focussen op de klant en dit beiden gaat ten kostte van je productie. Vind je dan dat het uitvoerend personeel moet (in)leveren? Of snap je dat het als onrecht voelt voor uitvoerend personeel om te moeten (in)leveren?

    Hoe maak/repareer je de verbinding weer tussen kantoor en uitvoerend personeel?
     
    lloydje33, bernard, Ruut en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. NisshinMaru

    NisshinMaru Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    152
    Trofeepunten:
    43
    Net zoals ze dat in de politiek "horen" te doen: mensen met praktijkervaring of enige vorm KLM/Luchtvaart DNA bezitten. De huidige CEO van KLM, Marjan Rintel, is de grootste fout van KLM ooit. De politieke lobby heeft haar in deze functie geholpen (helaas). Op deze manier kan het beleid van de overheid worden doorgedrukt alsmede de WOKE onzin en bezuinigen (dit is overigens een heel topic waard als het aan mij ligt).

    KLM is haar glans jaren geleden verloren, niet door het personeel (met uitzondering daar van het personeel dat zich gedraagt als kinderen op TikTok en doen alsof ze influencers zijn), maar door het management. Luisteren naar klanten doen ze niet, ik als frequent flyer, kijk steeds vaker naar andere maatschappijen die wel service leveren bij de juiste prijs.

    KLM is op ramkoers niet alleen met het eigen personeel maar ook met haar klanten.

    Luchtvaartmaatschappijen zijn banken geworden, zoek maar eens op YouTube. Het feit dat KLM icm Flying Blue nu maandelijkse spaarprogramma's aanbiedt is heel zorgelijk. Dat betekent dat er dus echt geen geld meer verdiend wordt met het vliegen zelf.

    Hoe gek het ook klinkt, misschien wordt het tijd dat KLM (verplicht) schoon schip gaat maken. Verkleinen (oude vloot eruit), VOORAL het oude personeel eruit (een persoonlijk groot erger punt van mij) het lijken wel bejaarden tripjes op IC vluchten.. Focussen op nieuwe kansen die weer groei kunnen bieden in de toekomst.

    Flink snijden in de voordelen van het personeel en dit investeren in de klant zoals het hoort maar vooral zo snel mogelijk Marjan Rintel uit haar functie krijgen. KLM moet weer een gezonde, winstgevende en mooie maatschappij worden zoals het vroeger was.
     
    SanHor vindt dit leuk.
  3. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    305
    Leuk Bevonden:
    308
    Trofeepunten:
    63
    Interessante discussie! Waar wordt het geld verdiend? In de lucht nergens anders. Ik zie regelmatig KLM 737 s aan de grond. Wachten tot? Ik ben altijd ruim op tijd voor mijn vlucht en meermaals staat er dan al lang een toestel klaar deuren dicht niemand erin. Lijkt me niet echt efficient en het is daar waar de echte LC ( reken ik Transavia niet toe) de KLM alle hoeken laten zien. Een ander puntje is dat de KLM alles in eigen beheer heeft, kijk maar rond op schiphol wat er allemaal rond het toestel zwerft met een KLM embleem erop. Het punt van de privileges die KLM personeel heeft en die door de passagiers duidelijk zichtbaar zijn is geen goede marketing zullen we maar zeggen. Vroeger waren het gouden tijden en groeide de bomen tot de hemel maar bij een maatschappij die kraakt is het gewoon niet slim. Het punt van oudere cabin crew lijkt me onzin tenzij je liever een kist hebt met 25 jarige blonde paardestaartjes? Dan is er nog een verschil tussen intercontinentaal en europa. Waar staat de klm tov easyjet wat betreft comfort, service, brand value? Waar staan ze tov Emirates of Turkish? De BC op eu vluchten is iets dat niet stopgezet kan worden door de overstappers die Bc geboekt hebben maar wordt daar europees geen groot verlies op geleden? Extra purser voor de bc? ( die binnen europa door niemand geboekt wordt?
     
    SanHor vindt dit leuk.
  4. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    334
    Leuk Bevonden:
    545
    Trofeepunten:
    123
    Ik lees toch altijd wel met enige verbazing de ervaringen die mensen hier hebben. Zelf vlieg ik iets van 60 segmenten per jaar met KLM, waaronder een aantal keren business naar de US.

    Het enige waar ik mij dood aan erger, is het über ranzige eten intra-europe.

    Ik heb bijna louter goede ervaringen. Personeel is vriendelijk, maak IC praatjes met de piloten, gaat over het algemeen redelijk op tijd en nu hebben we met de nieuwe business in de 777 ook een oprecht goed product. Ik herken me echt totaal niet in de geschetste plaatjes hier.
     
    Hailstorm, DirkOnTour, FrBo en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.932
    Leuk Bevonden:
    2.102
    Trofeepunten:
    358
    Het is wel zo dat je soms ziet dat er inderdaad met bonbons of iets dergelijks bij binnenkomst nog even extra wordt aangestipt dat men bij de KLM club hoort en dat op die manier een upgrade verkregen kan worden, dat is vooral op vluchten binnen Europa het geval.

    Buiten Europa is inderdaad wel degelijk zo dat de kans op een upgrade naar Business als het toestel niet overboekt is, bijna nihil is, want dan worden deze inderdaad toegewezen aan IPB medewerkers.
    Ik heb slechts 1 keer zo'n upgrade gehad omdat de purser aan boord absoluut niet wilde dat deze IPB business kwam te zitten, iets met dat dan de drankvoorraad aan boord niet toereikend zou zijn.... Maar dat was een uitzondering.

    Dit beleid van IPB op zich is niet verkeerd, dit is iets wat meerdere luchtvaartmaatschappijen hebben, en is wel echt indien plaats beschikbaar, als die er niet is en geen andere mogelijkheden dan kan het ook voorkomen dat je op een lange 12 urige vlucht op een inklapstoeltje voor crew moet zitten.
    Het is natuurlijk wel een mooie arbeidsvoorwaarde en KLM zou dat wel af kunnen willen schaffen, daar gaan vakbonden nooit mee akkoord.

    En je kunt natuurlijk ook niet zeggen dat ouder personeel eruit moet, het kan best zijn dat deze minder efficient zijn, en dat het ook echt de vraag is in sommige gevallen of ze nog wel plezier hebben in het vliegen, maar dan moet het vooral uit het betreffende personeel zelf komen.
    Het zou wat zijn als werkgevers dat konden doen, dat zijn contracten die Aziatische en maatschappijen uit het midden Oosten hebben, maar dat lijkt me niet de weg die je wilt gaan.
    En mixed crew met ook wat ouder personeel voegt ook wat toe aan ervaring voor zowel de eigen samenwerking als naar communicatie met passagiers, met de hele jonge generatie zit ik toch ook niet altijd op één lijn.
     
    michiel1 en SanHor vinden dit leuk.
  6. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.977
    Leuk Bevonden:
    3.421
    Trofeepunten:
    508
    IPB geboekt kan gewoon ver van tevoren tot uiterlijk 14 dagen voor vertrek geregeld worden. Dat zijn geen klapstoelen hoor, en de gehele familie mag mee:

    upload_2024-12-19_20-38-19.png
     
  7. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.932
    Leuk Bevonden:
    2.102
    Trofeepunten:
    358
    Je hebt inderdaad gelijk dat een aantal medewerkers binnen KLM geboekt IPB kunnen doen, niet alleen de vliegers, ook senior personeel in de bagage afhandeling bijvoorbeeld.
    Maar dat mag maximaal 1x per jaar.

    Dus als je vaker wil dan is het wel IPB, en ik heb ze regelmatig zien zitten uit Bangkok of Kuala Lumpur op een klapstoeltje.
    Kuala Lumpur niet omdat dat op zich zo'n populaire bestemming is, maar vooral omdat daar veel uitwijkers uit Bangkok naartoe komen omdat daar de beschikbaarheid wat beter is dan de Bangkok vluchten, maar ook daar niet gegarandeerd.
     
  8. SanHor

    SanHor Blue Tier

    Berichten:
    116
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    KLM kan vluchten open zetten of niet voor geboekt IPB. En nogmaals dit is een heel normale regeling in luchtvaartland.
    Lufthansa Group kan je met ID90, geboekt BC vliegen. Nogmaals, op elke vlucht zitten standby'ers, ook in BC, maar het gaat wat minder zichtbaar. Het is een Nederlands gebruik om iets lekkers mee te nemen en je dankbaarheid te tonen. Buitenlands personeel doet het af en toe, maar ook vaak genoeg niet.

    Als je buiten je twee keer geboekt omgaat heb je wel degelijk kans op een klapstoel of blijven staan.
    Die extra geboekt IPB is er overigens gekomen vanwege de corona compensatie. Dat is tussen de VNV en KLM onderhandelt en zoals hierboven staat een tijdelijke maatregel.

    Maar ik had een uitgebreide reactie op je eerdere bericht geschreven. Ik hoop dat je de moeite wilt nemen om daar op te reageren. Dan wordt de discussie wat inhoudelijker dan het niveau: het is niet eerlijk dat zij wel een upgrade krijgen, en piloten verdienen te veel. Zo komen je berichten in ieder geval op mij over...
     
    Ruut en DirkOnTour vinden dit leuk.
  9. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    264
    Leuk Bevonden:
    264
    Trofeepunten:
    63
    Het IPB beleid/regels werd aan mij weer duidelijk gedemonstreerd op mijn recente vlucht naar Paramaribo: WBC was tot de avond voor vertrek slechts half vol. Zoals ik schreef in het topic "Checkin upgrade offers", kreeg ik een redelijk upgrade aanbod van eur 329 vanuit PE. Ik heb die niet genomen, want zat prima in PE voor een dagvlucht van 9 uur. (Off topic: ik vind de nieuwe premium klasse echt geweldig!)
    Tot mijn grote verbazing zag ik een uur voor vertrek in de app een op-up naar WBC. Dit zijn zeldzaamheden: in de bijna 18 jaar als frequent flyer slechts 3 x een upgrade gekregen op een ICA vlucht.
    Later babbelde ik met de zeer vriendelijke 2 bander over deze situatie en bleek dat het toestel toch helemaal uitverkocht was, maar ze vertrouwde mij toe dat er nu maar liefst 9 IPB-ers in WBC zaten :eek:. Deze cabine was dus ook helemaal vol. Ik was een van de gelukkigen door mijn Plat status.
    Misschien kwam deze verhuizing naar voren ook door het toestel: 777-200. Normaal is dat altijd een -300.
    Hoe dan ook: ik heb er weer van genoten met de uitstekende catering van Jonnie Boer en 34e huisje in de verzameling.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  10. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    699
    Leuk Bevonden:
    1.347
    Trofeepunten:
    203
    Volgens mij is niet het punt dat de KLM'ers IPB rechten hebben (part of the job), het punt is meer dat het vaak zo overduidelijk is. Ik zie dit in de praktijk echt alleen bij KLM gebeuren. De IPB'ers krijgen opzichtig een voorkeursbehandeling, zitten vaak de halve vlucht in de cockpit, worden volledig in de watten gelegd met hapjes en drankjes of krijgen opzichtig meerdere huisjes. Op vluchten waar meerdere IPB'ers zijn is dan vaak ook het gevolg dat de reguliere service hier onder te leiden heeft omdat de crew zo lekker gezellig met de IPB'ers bezig zijn. Mijn vluchten naar BON zijn hierdoor, versterkt door de oude A330, by far de slechtste KLM-ervaringen die ik heb.

    Op mijn laatste vlucht naar BON was er een (best wel jonge) cabin attendent behoorlijk aan het pochen dat ze nog maar 4 huisjes voor haar verzameling nodig had, IPB en 3 kids, 10 huisjes per vakantie tikt lekker aan zei ze. Ik vraag me dan af waarom je dit überhaupt zegt.

    Op een eerdere vlucht naar BON kreeg de IPB'er naast me, terwijl ze zeker de helft van de vlucht in de cockpit zat, opzichtig een flinke lading huisjes overhandigd. Dat ze die huisjes krijgt boeit me niet, maar stop ze dan even in de galley snel in een zakje zodat niemand het ziet.

    Zo heb ik voorbeelden te over waarbij ik denk, prima dat je IPB vliegt, maar man man man man hoe moeilijk is het om gewoon een beetje normaal/bescheiden te doen?
     
    arjen05 vindt dit leuk.
  11. Mikkel93

    Mikkel93 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    8
    Bizar wel. Mijn enige IPB ervaring is dat de mensen op klapstoeltjes zitten en dat zag er alles behalve comfortabel uit. Heb nog nooit rarigheden zoals hierboven omschreven gezien.
     
  12. HWR

    HWR Newbie

    Berichten:
    1
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hallo, heb je de extra xp bijgeschreven gekregen? Ik heb me ook aangemeld voor deze aanbieding, maar heb tot nu toe alleen de reguliere 20xp ontvangen.
     
  13. NisshinMaru

    NisshinMaru Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    152
    Trofeepunten:
    43
    Je hebt gelijk en ik had het iets anders moeten verwoorden/toelichten: KLM heeft een zeer hiërarchisch systeem met het toewijzen van vluchten aan het personeel. Hoe ouder en meer ervaring hoe vaker ze de aangevraagde vluchten krijgen en tevens vaker in de WBC staan. Misschien zijn het de populaire routes die ik regelmatig vlieg, maar ik heb echt het idee dat ze nog net niet de bingokaarten hebben meegenomen.

    Ik ervaar ook dat het oudere personeel, vaak op de terugvluchten, chagrijnig zijn en naar huis willen. Alles is ingewikkeld, moeizaam en lastig terwijl ik de ervaring met jongere crew nog nooit heb gehad.
     
  14. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.932
    Leuk Bevonden:
    2.102
    Trofeepunten:
    358
    Ik dacht even dat ik omschreven werd, want ik merk aan mijzelf dat ik op de terugweg tegenwoordig ook vooral graag naar huis wil, en ook maar enige vertraging is voor mij ook ingewikkeld en moeizaam, en dat was vroegâh wel anders. :D

    Maar ik snap je punt, als je wat jonger bent en aan het begin van de carriere staat dan is alles nog vrij nieuw en heb je er over het algemeen wat meer zin in.
    Maar ik ben toch wel voor een mix aan boord, want ik heb toch ook al wat incidenten meegemaakt waar ik de relatief jonge cabine bemanning van een Eva Airways of Cathay Pacific niet goed heb zien ingrijpen, simpelweg omdat het fysiek niet kon, terwijl bij KLM dat toch beter geregeld is, soms ook echt geholpen door IPB vliegend personeel.
     
  15. Escape

    Escape Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    28
    nog niet :(
     

Deel Deze Pagina