Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    127
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Blijf het bijzonder vinden dat werkelijk elke vlucht (vlieg wekelijks) zo goed als vol zit "place small items under the seat in front of you" , dat mijn werkgever 250-350 Euro moet aftikken voor vluchten van een uurtje en KLM het niet voor elkaar krijgt om winstgevend te zijn.

    Dan heb je het aan de overhead kant dus niet goed voor elkaar.
     
  2. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    496
    Trofeepunten:
    63
    Het is heel simpel: ondanks die exorbitant hoge ticketprijzen van KLM zijn de kosten te hoog. Een groot deel van die kosten zullen personeelskosten zijn.
     
  3. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    381
    Leuk Bevonden:
    645
    Trofeepunten:
    123
    Inderdaad, dus de gemaakte vergelijking met Ryanair gaat dus mank.

    Ryanair laat haar personeel zelf betalen om te vliegen naar hun hoofdkwartier in london om de training te volgen en ze moe(s)ten hun eigen uniform aanschaffen. Heb zelf op Schiphol gewerkt en heb wel eens met wat Ryanair baliemedewerkers gebabbeld en nadat ik dat gehoord had besloot ik direct om nooit met Ryanair te vliegen. Ik weet dat ze daar echt niet van wakker zullen liggen, maar een bedrijf dat hun personeel als last ervaart en zo ook behandelt doe ik geen zaken mee. Die 10 euro tickets moeten ergens door gecompenseerd worden, en dat hebben we in 2022 gezien met de chaos bij de beveiliging op Schiphol en zien we nog steeds bij de bagageafhandeling. Net als bij “gratis” producten van Google of Facebook is de informatie van jou als gebruiker hun bron van inkomsten (dmv advertenties).
    Bij Ryanair besparen ze op personeelskosten door ze absurd weinig te betalen en verder ook door bijvoorbeeld hun piloten te dwingen zo min mogelijk brandstof te tanken (zie uitzending van Zembla een aantal jaar geleden)
     
    ErwinLansing, r0n en TheRobin vinden dit leuk.
  4. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    301
    Leuk Bevonden:
    300
    Trofeepunten:
    63

    Volledig mee eens. Ik vlieg niet met Ryanair, punt. Een maatschappij die altijd de grens opzoekt, het personeel als kostenpost ziet, gemaakte afspraken vergeet als het uitkomt en zaken als fatsoen, respect en eerlijkheid niet in het vaandel heeft staan. Wat wel in het vaandel staat? Onbetrouwbaar, Onfatsoenlijk, Onethisch, Nee laat maar. Neemt niet weg dat ze razend succesvol zijn en als je het aantal personeelsleden afzet tegen AF/KLM roept het toch wel wat vragen op. Uiteraard niet vergelijkbaar, ander businessmodel, geen intercontinentaal, fully web based enz, maar toch.
     
    TheFlyingMarco, TimH en FlyingBlob vinden dit leuk.
  5. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    496
    Trofeepunten:
    63
    Wel laat KLM weten te onderzoeken of de vliegtuigindeling verder geoptimaliseerd kan worden. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat er meer reizigers in een vliegtuig mee kunnen. Dit zou niet per se een goede verandering voor de passagier zijn. Aangezien het vliegtuig niet groter wordt, krijgt je waarschijnlijk minder ruimte of een (nog) minder comfortabele stoel.

    https://insideflyer.nl/klm-gaat-bezuinigen-wat-merkt-de-reiziger/

    De concurrentie is KLM dankbaar als ze dit echt gaan doen.
     
  6. flyTOMe

    flyTOMe Newbie

    Berichten:
    42
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Helemaal eens. Ik kan de uitleg op de website ook maar op 1 manier lezen: elke 300 xp boven de 300xp die je (max) mee mag nemen leveren een extra jaar richting PFL op. Dus met 840xp aan het eind vh jaar, gebruik je er 300 voor het vernieuwen van je status, neem je er 300 mee naar het volgende jaar en verlies je er helaas 240. De tool waar in dit forum regelmatig aan gerefereerd wordt, laat hetzelfde resultaat zien. Bovendien (als bovenstaande niet overtuigend is) schrijft Flying Blue in haar email dd 16 Sep: “Tijdens de éénjarige overgangsfase ontvangt u voor elke 300 resterende XP bovenop de benodigde 600XP, één jaar extra op uw Platinum for life-teller.” Ook dit duidt erop dat iemand met 840xp er (helaas) 240 gaat verliezen.
     
  7. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    496
    Trofeepunten:
    63
    Goedemorgen, ik heb twee vragen.

    Werkt AMEX Fly Now Pay later ook bij Reward tickets voor de belastingen? Ik kom dit nergens tegen.

    Heeft iemand al gebruik gemaakt van de Miles overdraft mogelijkheid? Wat ik erover lees, is dat dit alleen met telefonische boekingen kan?
     
  8. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    177
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb een vraag over de Experience Points (XP).
    Ik heb nu 180XP, dus blijf voorlopig nog Gold.
    De kwalificatie periode loopt tot 30 april 2025 en in die tussenliggende periode ga ik echt nog wel wat vluchten maken.

    Stel ik behaal nog 40XP voor 30 april 2025.
    Behoud ik dan die 40XP na 30 april? dus dat ik na 30 April al 40XP punten ''voorsprong'' heb en dus nog 140XP moet behalen of ben ik die 40XP ook kwijt?

    Het is en blijft mij altijd een beetje onduidelijk.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  9. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.635
    Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Ja alles boven de 180 gaat mee, mocht je voor het einde van de kwalificatie 300 halen dan upgrade je naar platinum. Blijf je bijv hangen op 220 XP dan wordt er 180 afgetrokken voor de Gold status per 30-04-2025 en de rest gaat mee naar het volgende jaar.
     
  10. NLAviation

    NLAviation Blue Tier

    Berichten:
    177
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    28
    Dank voor je reactie, duidelijk!
    Dan heeft het dus zeker nut om nog wat vluchten te maken.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  11. MCA90

    MCA90 Newbie

    Berichten:
    17
    Leuk Bevonden:
    34
    Trofeepunten:
    13
    Is het al mogelijk om reward tickets via SAS te kopen?

    Had laatst even gekeken, maar het prijs verschil tussen SAS en KLM is wel bizar hoog (KLM ruim 100 euro duurder voor zelfde vlucht).
     
  12. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    381
    Leuk Bevonden:
    645
    Trofeepunten:
    123
    Zeker! Je moet je Flying Blue status beschouwen als een soort jaarabonnement. De “gold” club kost 180 ‘euro’ per jaar, en per vlucht geeft KLM je een paar XP euro’s terug als bedankje voor je loyaliteit. Heb je na 365 dagen bijvoorbeeld 190 XP euro’s ontvangen , dan betaal je daarna weer je jaarlijkse contributie van 180 euro en begin je het nieuwe jaar met 10 XP euro’s. De ‘silver’ club kost 100 euro per jaar en de ‘platinum’ club kost 300 euro. Heb je te weinig XP euro’s verdiend, dan ga je een maar 1 club niveau naar beneden (dus van platinum naar gold, gold naar silver)

    Ik heb dit jaar 3 voordelige ITA Airways tripjes gedaan in business class om flink wat XP’s binnen te harken om Platinum te worden en te blijven. Je moet wel van vliegen houden en er geld aan willen spenderen want de routes die ik gevlogen heb waren ook vrijwel allemaal rechtstreeks vanaf Schiphol te bereiken met bijvoorbeeld Transavia, Vueling of EasyJet. Maar dat is natuurlijk ook de lol voor veel frequente vliegers: de helft van de platinum members zijn zakenreizigers die elke maand wel een paar keer vliegen (zoals @Urbanjazz en @RickJansen ) en daarmee gemakkelijk veel XP’s binnenhalen, de andere helft luchtvaartliefhebbers die veel mini-vakanties doen en extra omreizen omdat ze dan meer punten verzamelen. Ik behoor tot die laatste categorie. :)
     
    ErwinLansing, WackoJay, Ruut en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Deman23

    Deman23 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Eergisteren van CDG naar TNR gevlogen in air France haar nieuwe premium product. Stoelen zitten beter dan de fixed shell premium eco Seats maar de recline van je voorganger is wel erg vervelend als je je raamstoel wil verlaten tijdens de vlucht. Want ook de armsteun in het midden zit dan behoorlijk in de weg. Tevens vond ik die grote stevige tafel van de fixed shell seats ook een stuk beter dan die uitklap dingen van nu. Eten was prima, maar niet echt veel beter dan economy en je kreeg na het opstijgen champagne. Ook ergens in de vlucht kreeg je een ijsje. De snackbox als 2e maaltijd is karig en dezelfde als economy.
     
  14. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.426
    Leuk Bevonden:
    1.229
    Trofeepunten:
    223
    Ik denk het wel, volgens mij kijkt Amex alleen maar of het een transactie met KL is.
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  15. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.816
    Leuk Bevonden:
    2.642
    Trofeepunten:
    428
    Iemand wellicht een idee waarom ik opeens niet meer bij m'n stoelselectie kan komen? Bij andere boekingen lukt het gewoon maar bij eentje werkt het niet meer.
    Heb bij boeken al stoelen geselecteerd en staan ook in mijn overzicht, dus zit zit goed, maar wil monitoren of er betere plekken vrijkomen, maar dat kan dus niet.
    KLM heeft er geen verklaring voor...o_O
     
  16. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    496
    Trofeepunten:
    63
    Heb dit ook wel eens aan de hand gehad. Ondanks dat ik Platinum ben en vrije stoelkeuze zou moeten hebben. Vlak voor check in werkte het dan ineens weer wel. Mijn aanname is dat het boekingssysteem de stoekeuze ‘bevriest’. Maar dan is het gek dat KLM dat zelf niet weet. Als het een bug zou zijn dan begint dat met het ontdekken en daarna oplossen ervan. Kortom: raar verhaal :rolleyes:
     
  17. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.816
    Leuk Bevonden:
    2.642
    Trofeepunten:
    428
    Maar waarom bevriezen ze het dan bij een enkele boeking en niet alles...
    Het verbaast me ook weer niks. Ga het volgende week wel ff in de lounge vragen aan de balie.
     
  18. Dan1

    Dan1 Silver Member

    Berichten:
    718
    Leuk Bevonden:
    496
    Trofeepunten:
    63

    Geen idee! Heb precies hetzelfde gehad… ene boeking kon ik mezelf overal ik het vliegtuig neerzetten behandelen de cockpit. Andere boeking had ik een stoel toegewezen en kon ik pas vlak voor vertrek een andere stoel kiezen.
     
  19. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.912
    Leuk Bevonden:
    2.087
    Trofeepunten:
    358
    Aan de balie kunnen ze je wel helpen om een andere stoel selecteren mocht dat op dat moment nog niet zelf kunnen maar ze kunnen niet aangeven wat het probleem is, is mijn ervaring.

    Het gebeurd mij ook wel eens, dan is er iets onder water aangepast en kan je niets meer, de enige plek waar je wat meer informatie krijgt is de incheck machine, want die geeft wel eens aan, kan stoelkeuze niet laden en wacht op betaling….
     
  20. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.816
    Leuk Bevonden:
    2.642
    Trofeepunten:
    428
    Nou dat worden veel dummy boekingen maken om te checken of er een betere plek is, de komende tijdo_O
     

Deel Deze Pagina