Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Jammer dat het Amerikaans is en ook nog eens van die gekke Musk. Had liever gehad dat het een Europese aanbieder was geweest maar de meeste mensen zien alleen maar "ooh, gratis internet".

2. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    63
    ErwinLansing en lloydje33 vinden dit leuk.
  3. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
    Dat is dan weer een beetje jammer...

4. JdV030

JdV030 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Gisteren met een gerefurbishde 777-200naar de VS gevlogen. De deurtjes in de BC zijn een fijne toevoeging. Het toestel was volgens mij zeer recent omgebouwd. Het rook naar een nieuwe auto
    Wat wel vreemd is is dat de stoelen een massagestand zouden hebben volgens de bedieningsknoppen. Maar zowel 1A als 2A werkte dat in ieder geval niet. Jammer want een half uurtje massage op een vlucht van 10,5 uur zou best fijn zijn.
    Ik was positief verrast over de crew, echter super aardig. Ook altijd fijn dat je met je naam wordt aangesproken als fb plat.
    Kortom, zeker een aanrader, de toestellen kunnen er weer even tegen. Nou alleen nog een matrasje bij de bc stoelen zodat ze wat lekkerder liggen. En iets minder warm in het toestel. Maar al met al positieve ervaring.

RobertFB, lloydje33 en Ruut vinden dit leuk.
  5. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.064
    Trofeepunten:
    223
    Misschien wil KLM het overwegen als Musk belooft woke te worden...
    Wist je trouwens dat ook Boeing een Amerikaans product is?
    ;)

6. TheRobin

TheRobin Newbie

Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Mogelijk al gevraagd, maar kon het niet vinden. Is het ook mogelijk om SAF bij te kopen op vluchten van Scandinavian Airlines?

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Nog meer mensen last van falende KLM IT (pleonasme ;))?

Kan niet inloggen op de website eb de app blijft hangen bij het laden van de boekingsgegevens. Kan niet online inchecken nu...

EDIT: Nu krijg ik de melding dat online inchecken niet beschikbaar is, en dat ik mijn boardingpass bij de kiosk op moet halen... Dit zal wel een error zijn.

8. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.083
    Trofeepunten:
    358
    Ik kan de app ook niet in. Althans wel in de app maar in je account kom je niet, de enige vlucht die erin staat is er eentje geboekt met miles via de app… Mag hopen dat ze het binnen 24 uur oplossen, daarna kan ik online inchecken en langs een balie moeten op Kuala Lumpur was niet helemaal in de tijdsplanning meegenomen.

9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Aha:

Due to technical issues, you may experience difficulties on some of our website pages. We're doing our best to resolve these as soon as possible. We apologize for the inconvenience.

10. ErwinLansing

ErwinLansing Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.120
    Trofeepunten:
    428
    Zeker, onder mijn boeking op sas.dk is er een mooi knopje voor biobrandstof:
    upload_2024-10-1_16-19-18.png

maar ik denk jouw echte vraag is over CO2ZERO en XPs. Dan is het antwoord nee, dat telt niet mee met Flying Blue. Er is geloof ik wel ergens een manier om daarmee mee miles te krijgen bij Eurobonus, maar daar heb ik mijn niet in verdiept.

TheRobin vindt dit leuk.
  11. TheRobin

TheRobin Newbie

Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Bedankt voor de toelichting Erwin - het ging inderdaad om de vraag achter de vraag, de XP.

12. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    624
    Trofeepunten:
    123
    Gebruik maar als stelregel: Je krijgt alleen XP voor SAF als je een Air France of KLM vlucht boekt en vliegt met een Air France toestel of een KLM toestel. Geen Delta, Scandinavian of Transavia toestel met een Air France of KLM vluchtnummer.

TheRobin vindt dit leuk.
  13. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Vlieg je toevallig naar een bestemming waar in 2021 een restrictie mbt corona opzat. Ergens klm it hebben ze de einddatum vergeten te verplaatsen toen er geen restricties meer op zaten. Voor Bogota vraagt nu om documenten die hun eigen requirements website niet eens nodig vindt.

14. Hildo

Hildo Newbie

Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Met betrekking tot klm it. Ik probeer een boeking te maken waarbij een vlucht zit via een interline agreement. Nu krijg ik wel een prijs te zien in de web site op het tijdstip en vlucht die ik wil nemen. Maar je de vlucht wilt selecteren, dan komt er een error melding. Iemand dit al eens meegemaakt?

15. JdV030

JdV030 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    510
    Trofeepunten:
    123
    Falende it bij klm is niet leuk. Maar ook andere hardware werkt niet bepaald goed. Afgelopen maand 2 x een uitgevallen vliegtuig van spanje naar AMS. 1 x vanuit Barcelona. 1 x vanuit Valencia. Geen idee wat ze aan onderhoud doen maar als dat alleen in Spanje al 2 x in 2 weken plaatsvind hoe gaat dat dan over alle bestemmingen waar klm op vliegt? Laatst ook al een bericht van 12 toestellen die op Schiphol stilstond wegens defecten. Een zorgelijke ontwikkeling.

16. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.083
    Trofeepunten:
    358
    Inchecken kon gewoon vandaag voor mijn vlucht morgen, iets van gemoedsrust.

En wat betreft het technical zijn van toestellen dat is door de hoge frequentie van i zet wel een probleem, het speelt vooral bij de embraer toestellen, niet geholpem door de e195-e2 met bekende motorproblemen dat er nog minder in de poule zitten.

Heel hard gezegd, juist hiervoor is de EU261 regeling zodat luchtvaartmaatschappijen gedwongen worden om dit te voorkomen en niet weg kunnen komen met last minute annuleringen.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Nee, vlieg naar WAW en het error is opgelost. Ik ben inmiddels ingecheckt en heb mijn boardingpass. Wat jij echter schetst, verbaast me (helaas) niet!

18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    KLM gaat reorganiseren

https://nos.nl/l/2539432

Ik denk dat dit onvermijdelijk is. Wat ik me afvraag is of de bonden zich gaan roeren (lees: stakingen) als blijkt dat er mensen uit moeten.

Hoe dan ook: denk dat een reorganisatie bij KLM alleen zin heeft als er in de min-contributing costs gesneden gaat worden. Ik vraag me af hoe KLM dat wil gaan doen en de operatie efficiënter wil
    gaan maken zonder synergie met AirFrance. Maar misschien is dat wel de olifant in de kamer bij KLM.

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    491
    Trofeepunten:
    63
    Hier een beter artikel:

KLM benadrukt dat het doel is om het netwerk en de dienstverlening voor klanten in stand te houden en de werkgelegenheid te beschermen. De Ondernemingsraad en de vakbonden zijn op de hoogte gesteld van de bezuinigingsplannen en worden betrokken bij de definitieve besluitvorming.

Maatregelen
    Enkele maatregelen die worden genomen zijn het verhogen van de arbeidsproductiviteit met 5 procent door meer automatisering, het aanpassen van roosters en het minimaliseren van ziekteverzuim.

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/...p-de-knip-om-financieel-rampjaar-af-te-wenden

Interessant. Meer automatisering, wat is dat precies? Wat is automatisering in deze context eigenlijk? Robot Process Automation? Of juist het inzetten van artificial intelligence voor (bijvoorbeeld) autmated decision support?

Automatiseren is een containerterm die mensen die geen verstand hebben van informatietechnologie gebruiken in de veronderstelling dat meer informatietechnologie bijdraagt aan kostenbesparing. Dat is onjuist.

Laten we aannemen dat KLM 'work smarter, not harder' bedoelt. Daar kun je informatietechnologie voor gebruiken, maar dat gaat niet samen met bezuinigen. Als je meer wilt technologie of technologie slimmer wilt gebruiken moet je juist meer investeren (want technologie kost geld), zorgen dat je mensen met de juiste kennis en vaardigheden voor die nieuwe technologie hebt (kost ook geld) en afscheid namen van legacysystemen (kost heel veel geld) waarvan ik aanneem dat KLM die heeft (want het businessmodel is zeker niet online first). Dat gaat moeilijk 'met de hand op de knip'.

Je kunt met technologie als cloud computing inderdaad e run costs naar beneden brengen, maar dat levert netto geen besparing op als je niets doet met ICT'ers die de legacysystemen beheren en je dan niet meer nodig hebt. Plus: als je je (grond)operaties zo efficiënt kunt maken dat je voor hetzelfde werk X% minder mensen nodig hebt, maar je neemt geen afscheid van die mensen dan heb je per saldo nog steeds niets bespaard.

Kortom: klinkt niet echt als bezuinigen, structurele besparing of serieus in de kosten snijden, maar eerder een poging tot kostenoptimalisatie en slap compromis richting de bonden.

Laatst bewerkt: 3 okt 2024
    rickbeerendonk vindt dit leuk.
  20. bernard

bernard Blue Tier

Leuk Bevonden:
    300
    Trofeepunten:
    63
    Onvergelijkbare grootheden maar toch.

Air France 73000 werknemers en 548 toestellen
    KLM 32000 en 200 toestellen
    AF/KLM 105000 werknemers voor 748 toestellen