Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. cvr

    cvr Blue Tier

    Berichten:
    126
    Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Vraagje over lounge, wij reizen met 5 volwassenen vanaf DUS naar AMS en hebben een transfer van 3,5 uur. Van de 5 hebben er 2 FB Plat dus kunnen we met z'n 4en naar binnen. Wat is de beste oplossing voor de 5e? Lounge toegang kopen, miles inwisselen of is er nog een andere mogelijkheid? Aspire kan eventueel ook nog maar dat is altijd gedoe met wachtrijen.
     
  2. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Meestal zijn er geen dagpassen beschikbaar en de lounge dragons zijn in principe ervoor om ongeoorloofd toegang te voorkomen.
    Dat gezegd hebbende toen ik nog gewoon platinum was mochten moeders en stiefvader allebei toch mee. Was wel in de avond en ik had aangeboden om dan maar zelf niet mee te gaan.

    Andere wordt het de minst populaire van het gezelschap veel plezier bij de mc donalds re wensen…
     
    Menno en cvr vinden dit leuk.
  3. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.405
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Even vragen in het daarvoor bestemde draadje of iemand die nummer 5 kan hosten. Als het hier op deze site niet lukt, dan mss op FT.
     
    cvr vindt dit leuk.
  4. michiel1

    michiel1 Blue Tier

    Berichten:
    254
    Leuk Bevonden:
    252
    Trofeepunten:
    63
    Check!
    Hoe irritant wil je het hebben?
     
  5. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.782
    Leuk Bevonden:
    2.619
    Trofeepunten:
    428
    Ik zit een beetje in dubio of ik een vlucht met miles of cash ga betalen.
    Het gaat om een reis van IGR-AEP-USH, vrij lange vluchten, 2 uur + 3.5 uur.
    Cash kost deze reis 240 euro (op andere dagen natuurlijk weer veel goedkoper, maar ik moet per se deze dag) en met FB miles 28.000.
    Wat zouden jullie doen? Ik vind de miles prijs vrij fors, en mijn gevoel zegt eigenlijk om dit cash te betalen. Tevens krijg ik met cash natuurlijk ook miles, en wel 4 XP voor bijna 6 uur vliegen.. :eek:
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2024
  6. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Is dit via Aerolineas zelf? Via despegar.com kun je in Argentijnse pesos betalen. Met je creditcard krijg je dan geld terug omdat buitenlandse creditcards de "toeristenkoers" (Officieel is nu 1 USD = 924 pesos, toeristen 1 USD = 1480 pesos) gebruiken.

    Edit: ik had eerst Mastercard en Amex benoemd omdat ik daar ervaring mee heb maar ik heb begrepen dat het voor alle grote creditcards geldt dus ook Visa
     
    Vliegende_Keep vindt dit leuk.
  7. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.782
    Leuk Bevonden:
    2.619
    Trofeepunten:
    428
    Ik had 'm ook al via vpn via hun eigen site gedaan, maar dan is het omgerekend idd 240 euro. Die prijzen van Aerolineas zijn op het moment opvallend duur.

    Een eerdere boeking werd de wisselkoers a la direct verrekend via m'n mastercard. Dus die 240 zou dan zo'n 210 euro worden schat ik.

    Correctie: 240k ARS word volgens mastercard 190 euro, eigenlijk vervalt dan de miles optie wel voor mij.
     
    DuckDuck vindt dit leuk.
  8. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
    Gevalletje moeilijk hier. Tripje met mijn vrouw kon niet doorgaan door medisch noodgeval en opname in ziekenhuis. Ik probeer een voucher te krijgen voor de niet gebruikte tickets maar de KLM kan alleen reageren als er een zogenaamde Not Fit To Fly verklaring ingediend wordt door de behandelend arts met ondertekening. Probleem is dat het betreffende ziekenhuis, de huisarts en zelfs een onafhankelijke huisarts me vertellen dat ze dit niet mogen doen. KLM vraagt me dus iets waaraan ik niet kan voldoen. Iemand al zoiets aan de hand gehad en misschien tips?
     
  9. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    493
    Trofeepunten:
    63
    Claimen bij annuleringsverzekering of bij credit card. Recent ook gedaan. Creditcard vergoed tot bepaald maximum, annuleringsverzekering ook. Bij elkaar opgeteld genoeg voor de schade.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    Je schrijft in de verleden tijd, moet de vlucht nog plaatsvinden? Het lijkt me niet dat een arts een verklaring wil afgeven met een datum die in het verleden ligt. Ik weet niet waar je bent, maar de 'fit to fly'-formulieren van KLM staan hier: https://www.klm.nl/en/information/assistance-health/medical-clearance, A en B. Als je op formulier B bij de medical conditions vaak genoeg yes aankruist en een arts dat ondertekent, is het non fit to fly.

    Maar ik heb nog niet eerder gehoord dat KLM dan kosten vergoedt of vouchers uitgeeft. Dat is in principe zoals @JdV030 al aangeeft een verzekeringskwestie. Als je een ticket boekt, kun je tegen betaling allerlei flexibiliteit krijgen en als je daar niet voor kiest, is overmacht aan de zijde van de passagier ook voor rekening van de passagier.

    Mocht je in Nederland een keer een dergelijk formulier nodig hebben, kun je naar KLM Health Services op Schiphol-Oost of Schiphol zelf. En mocht het toevallig voor de medelezers hier een keer op Curaçao zijn, heb je daar Portomedico / Chris Allaart op de luchthaven. Zijn wachtkamer heeft zelfs vliegtuigstoelen ipv gewone stoeltjes.
    (er gaan ook genoeg maatschappijen op de fles daar om de boedel op te kopen natuurlijk ;-) )
     
    bernard en Ruut vinden dit leuk.
  11. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Ik vind het ook wel een interessante, want inderdaad je kan flexibiliteit kiezen bij het boeken. Al schat ik in dat er wel enige coulance is, vandaar ook het bezoek om bewijzen.

    KLM zelf meldt het volgende;
    https://www.klm.nl/information/refund-compensation/cash-refund

    Bijzondere omstandigheden

    Het kan zijn dat u uw vlucht moet annuleren vanwege omstandigheden waar u niets aan kunt doen. Afhankelijk van de omstandigheden kunt u een terugbetaling, een reisvoucher voor het ongebruikte deel van uw reis, of een verlenging van de geldigheidsduur van uw ticket aanvragen:

    Reisvoucher (vóór vertrek):

    • U kunt vanwege medische redenen niet reizen
    • In het ongelukkige geval dat een direct familielid is overleden
    Verlenging van de geldigheidsduur van uw ticket (na vertrek):

    • U kunt vanwege medische redenen niet reizen
    • In het ongelukkige geval dat een direct familielid is overleden
    • Als u reist met een reisgenoot die tijdens de reis overlijdt
    Uitzonderlijke terugbetaling naar het originele betaalmiddel:

    • Uw visumaanvraag is geweigerd door de lokale overheid.
    • In het ongelukkige geval dat de passagier is overleden
    Als een van deze opties in uw geval niet mogelijk is kunt u, afhankelijk van uw ticketvoorwaarden, een terugbetaling aanvragen.
     
    bernard vindt dit leuk.
  12. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
    Het gaat om een reis met vertrek afgelopen dinsdag en retour aanstaande zaterdag. Het betreft een dotter/stent behandeling met de mondelinge en schriftelijke (folder ) eis om geen auto te rijden en niet te vliegen gedurende 4 weken. Alleen is er geen arts te vinden die dit in een verklaring wil opschrijven en ondertekenen. Juridisch niet toegestaan heet het dan en juist dat vraagt de KLM.
    Ben al twee dagen aan het bellen...
     
  13. Didymis

    Didymis Blue Tier

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Je hoeft geen MEDIF-formulieren in te vullen voor dit soort situaties, dat is alleen als je gaat vliegen met een medische aandoening. Wat je moet vragen aan het ziekenhuis en/of de huisarts is een verklaring dat iemand opgenomen is. Volgens de regels van de KNMG mogen/kunnen ze dat. En dat is voldoende voor KLM/de verzekeraar.
     
    bernard vindt dit leuk.
  14. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    1.710
    Trofeepunten:
    523
    Werd daar dan niet om bewijs gevraagd?
     
  15. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
     
    Didymis vindt dit leuk.
  16. rezag

    rezag Newbie

    Berichten:
    87
    Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Vorig jaar in September fietsongeluk waarbij gebroken botten, zonder problemen schreef de huisarts een not fit to fly uit (er stond ook letterlijk alleen mijn personalia en not fit to fly geen medische gegevens, toen kreeg ik binnen een week vouchers.
     
  17. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    493
    Trofeepunten:
    63
    Mij werd verteld dat ivm de AVG zij niet mochten beschikken over medische gegevens dus er ook niet naar vragen tegenwoordig. Was Axa.
     
    Daan3 vindt dit leuk.
  18. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    299
    Leuk Bevonden:
    295
    Trofeepunten:
    63
    KLM denkt daar echt anders over houden vol aan een artsenverklaring.
     
  19. Didymis

    Didymis Blue Tier

    Berichten:
    125
    Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Behandelaars mogen niet zelfstandig verklaringen afgeven over de gezondheidstoestand van hun patiënt. Wat een huisarts of behandelaar in het ziekenhuis wél kan doen is een verklaring afgeven dat de persoon in kwestie opgenomen is - dat is wat anders. Mocht dat niet voldoende zijn voor de verzekeraar, dan kan hun medisch adviseur - met een machtiging - informatie opvragen bij de huisarts of specialist.

    Dit is hoe het werkt, dus ik begrijp niet helemaal wat KLM voor rol hier in denkt te hebben. Wat is hun reactie precies?
     
  20. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    KLM wil denk ik kijken of binnen hun voorwaarden iets te doen is en bijvoorbeeld reisvouchers uitgeven, ook KLM heeft hiervoor gewoon richtlijnen en is het klantvriendelijkheid.

    Jouw proces lijkt me meer voor de verzekeraar als er uitbetaald moet worden, dan wil je wel wat bewijs zien voordat dit kan en zullen ee hier ook weer procedures voor zijn.
     

Deel Deze Pagina