Weer iets unieks meegemaakt op de AF website. Ik wilde een leuke goedkope vlucht boeken voor 205,00 euro. Krijg ik in het boekingsproces in stap 3 het volgende te zien; Wat is dit nu weer....
Iemand hier al ervaring met de KLM vluchten die uitgevoerd worden door Eastern Airlines? M'n vlucht naar NCL is gewijzigd komende zaterdag naar een Embraer van Eastern Airlines en ben dus ook helaas mijn Eco Comfort stoel kwijt. Vorige x toen ik met een gewetleased toestel vloog bij KLM was het niet best (Privilege Style, nog nooit zulke slechte beenruimte gehad) dus ben benieuwd hoe dit gaat zijn.
Air France heeft weer een spetterend verhaal dat het om een enkele vlucht zou gaan en dat het niet met de retourvlucht meegerekend was. Natuurlijk onzin want in de 1e stap zie je al je heen en terugvlucht.
Gisteren kocht ik SAF bij KLM. Per ongeluk selecteerde ik punten in plaats van cash. Ik heb meteen gebeld. De punten zijn teruggestort, maar toen ik later (8 uur) met credit card wilde betalen, was dat niet mogelijk, slechts 1 uur voor de vlucht. Nu zie ik echter dat er 30XP is toegevoegd. Overigens verwacht ik dat er nog een factuur or herstel mail gaat komen. Iemand ervaring hiermee gehad?
Kan iemand mij vertellen hoe het nu precies zit met Flying Blue XP. Ik was tot 30 april jl. Platinum en had tot 30 april 70 XP gespaard. Sinds 1 mei ben ik terug gezakt naar Gold, echter staan mijn XP punten nu weer op 0 XP. Ik dacht dat de opgespaarde XP punten in dit geval 70 XP je wel mee zou nemen in je Gold status? ik moet nu weer vanaf 0 XP beginnen.
Je hebt een soft-landing naar Gold gehad. Daarbij wordt enkel een surplus meegenomen dat je boven de hoeveelheid XP voor Gold nodig hebt, dus alles boven de 180XP. Omdat je minder dan 180 XP had, blijft er geen XP over (er is geen "surplus" voor het vereiste aantal XP voor Gold).
Okee, bedankt voor je reactie. ik wist niet dat dit het geval zou zijn. Ik vind het best een vreemde regel eerlijk gezegd! is dat al lang of sinds 1 á 2 jaar? Voor niets 70XP gespaard de afgelopen tijd dus...
Waarom is het een vreemde regel? Dit bestaat al sinds de herlancering van het Flying Blue programma een aantal jaar terug. Je moet die XP’s eigenlijk zien als Euro’s: de contributie die betaalt om een jaar lang lid te zijn van de Platinum Club. Het lidmaatschap van de Platinum club kost je 300 ‘euro’ per jaar. Heb je die 300 euro niet gespaard, dan word je niet gelijk uit je chique stoel gegooid, maar mag je plaatsnemen op het stoeltje van de Gold club. Op basis van jouw 70 gespaarde euro’s zou je als Explorer member niet niet eens de Silver club hebben mogen betreden. Dat je nu het komende jaar dus Gold bent en (mocht je niet genoeg XP halen) daarna Silver is dus juist een vriendelijke actie van AFKL. Omdat het makkelijker is om vanaf gold weer platinum te worden (300 euro) dan vanaf Explorer weer eerst naar Silver te gaan, dan naar Gold en dan naar Platinum (100 ‘euro’ + 180 ‘euro’ + 300 ‘euro’ = 580 euro’s)
mezelf even quoten voor het archief: de XP van de AF Discount Pass worden toegekend op de datum waarop de Pass ingaat, echter een week later bijgeschreven. In mijn geval werden ze twee dagen na einde qualification period bijgeschreven, maar werden telden ze dus wel mee voor de qualification period die net afgelopen was. Ik was dus heel even Silver, maar daarna weer Gold.
Zoals @FlyingBlob uitlegt, je hebt Gold status gekregen die 180 XP waard is. Je hebt slechts 70 XP gevlogen, dus de 110 XP die je niet gespaard hebt, zijn je cadeau gedaan. Daarmee kwam je op 180 XP voor Gold en daarna stond je op 0. Dat is een mooie geste, want eigenlijk had je op -110 XP gestaan voor die status.
Het is geen cadeau. Vroeger kon je in 1 jaar met 300 XP gelijk Platinum zijn. Nu moet dat via Silver (100) + Gold (180) + Platinum (300). Het is dus een sigaar uit eigen doos, want de XPs die je nu "krijgt" heb je wel eerst zelf dubbel moeten verdienen. Het is moeilijker om hogerop te komen, maar het is ook moeilijker om aan lager wal te raken. Neemt niet weg dat het verlies van alle XPs onder 180 een logisch gevolg is. Het staat zo ook duidelijk in de regels, dus mag geen verrassing zijn.
Nee hoor dat is niet waar. Dat was wel zo met Level Miles, daar moest je 70000 halen in een jaar voor Platinum, maar, als je je eerst kwalificeerde voor Goud (40000) kreeg je niet opnieuw een jaar de tijd om Platinum te halen maar alleen de resterende tijd van het kwalificatiejaar, en dat liep volgens mij gelijk aan een kalenderjaar. Aan beide kanten zit een voordeel en een nadeel.
https://www.ad.nl/binnenland/marech...llion-aan-bij-protest-in-klm-lounge~a9c5593c/ Van alle FF programma's gaan ze bij FB protesteren? Zijn de Amerikaanse FF programma's niet veel en veel groter?
Heb het een paar keer gehad, maar dan nadat ik via Google Flights of Ita Matrix een vlucht heb gevonden. Error fares blijken tegenwoordig sneller gefixt te worden.
En ze hebben een KLM-vliegticket gekocht om toegang tot die lounge te krijgen Goed dat de KMar ze heeft aangehouden. Nu een levenslang vliegverbod
Weer een mooie AFail. Tweede keer dat dit je gebeurd, dat mijn bagage niet aankwam. ‘Toevallig’ twee keer met AF, met een overstap op CDG (een keer Schengen, deze keer was het non-Schengen). Informatievoorziening 0. Uiteindelijk riep een medewerker van de luchthaven dat ‘Air France’ zich moest melden bij de Menziesbalie. Daar lieten ze me een lijst van een container zien die niet was geladen. De koffer zou de avond erna met de volgende vlucht aankomen. Gevolg was dat ik de hele dag een board presentie heb gegeven in mijn t-shirt, spijkerbroek en sneakers. Gelukkig werd het ‘sportief’ opgevangen en werden er ook de nodige ‘lost luggage war stories’ gedeeld die zonder uitzondering betrekking hadden op Air France en de overstap op CDG. Mijn takeaway is dat AF/KLM gewoon niet goed is in het hub businessmodel. Sta nu bij de band op Schiphol te wachten op mijn koffer. Ik ben zeer benieuwd…
Na meer dan een uur wachten, nog steeds geen koffer. Het zal toch niet waar zijn? Naar de KLM servicebalie en daar geven ze aan dat de ‘bagage verkeerd gerouteerd is op het vliegveld’. Ze komen er nu aan. Weer terug naar bagageband 9. Niks. Zie ik in de verte mijn koffer op band 12 liggen… Ben er nu wel ff klaar mee
Toen ik een zeer krappe overstap had in november op CDG van ATH naar AMS had ik de pech dat én mijn vlucht 20 minuten te laat vertrokken was én het toestel waar ik in zat daarna werd gebruikt voor een non-schengen vlucht waardoor ik met de bus van 2E naar 2F moest. Uiteindelijk met de tong op mijn knieën bij de gate aangekomen (ironisch genoeg weer een bus gate) kreeg ik eerst de verwijtende vraag of ik niet toevallig te lang in de lounge had gezeten (hallo, check je computer) en vervolgens was mijn koffer niet aan boord. Uiteindelijk in amsterdam bij de KLM balie de melding gekregen dat mijn koffer de dag erna op vrijdag zou worden gebracht. Op weg naar huis een tandenborstel en tandpasta gekocht. De deurbel ging en stonden ze met de verkeerde koffer op de stoep... Daardoor weekendje naar familie toe moeten afzeggen en uiteindelijk om 22:30 de juiste koffer ontvangen. Compensatie? 6 euro voor de tandenborstel en tandpasta. Dus ja, ik snap je frustratie volkomen.