Ik heb eind 2022 een aantal award tickets geboekt (telefonisch) en mij werd verteld dat je 10% van het aantal benodigde miles in de min kon gaan. Op mijn statement staat +8752 miles "Air adjustment" en die "negatieve" miles zijn meer verrekend. Het blijkt dus gewoon een gift te zijn.
Vloog donderdag met AF vanaf SIN. Daar gebruiken AF en KL nu de Qantas Business Class lounge ipv de Marhaba lounge. LaP passagiers gebruiken de Qantas F lounge.
Zo maar een algemene vraag, hoe lang van tevoren boeken jullie meestal je vliegtickets? als je vrij flexibel bent met je vertrekdatum (bijv. juni 2024) mijn ervaring leert dat je soms ook te vroeg je tickets boekt en de prijzen na boeking dalen. Google Flights is altijd ideaal om te volgen maar het valt me op dat de prijzen soms opeens heel hoog zijn en soms opeens naar beneden vliegen.. dus daar is ook niet altijd meer een pijl op te trekken. Uiteraard vraag/aanbod verhaal maar ik ben wel is benieuwd naar jullie ervaring.
Planning van mijn klussen in het buitenland ligt vaak al een jaar vooraf vast, dus ik boek de tickets dan ook direct zodra het kan. Vaak ben ik dan ook flexibel in de dagen zodat ik het meest voordelige tarief kan kiezen. Als het kan dan maak ik wel gebruik van de BlueBiz optie om het tarief vast te zetten, een enkele keer is er dan later wel een iets lager tarief beschikbaar en maak ik dan een nieuwe boeking. Die vluchten volg ik altijd met Google Flights. Ook vakanties boek ik vaak vroeg (minimaal 6 maanden vooraf). Langere vakanties komen qua werk toch altijd in dezelfde periode uit en als de vakanties vastliggen kan ik het werk er mooi omheen plannen. Voor veel bestemmingen weet je het gevoelsmatig wel als je een gunstig tarief ziet. Gebruik soms wel de alerts op Google Flights om tarieven van een paar bestemmingen te volgen.
Privé normaal nooit meer dan 4 maanden van tevoren. En dan hebben we de uitzondering: afgelopen oud en nieuw voor ±2k naar zuid Amerika geboekt eind augustus. Wel geluk gehad want daarna was het alleen maar duurder Voor werk is het meestal een "moetje" en als het echt heel duur is vlieg ik economy.
Nu tot 50% korting op aankoop van flying blue Miles. Goeie deal? Ik twijfel om een smak miles aan mijn account toe te voegen en daarmee een stap dichterbij een La Premiere ticket te zijn (mijn ultieme doel)
Het kopen van miles is bij Flying Blue echt in 99,9% van de gevallen geen goede deal, mocht je er nog een paar nodig hebben voor een redemption die je wilt boeken zou je het kunnen overwegen. La Premiere awards zijn onlangs gedevalueerd en significant duurder geworden, check https://www.flyertalk.com/forum/air-france-frequence-plus/2018552-af-la-premiere-outlook-184.html post #2756
hmmm nu dus ook niet, maak ik uit je verhaal op? Jammer dat alles altijd maar gedevalueerd wordt. Het voelt net als een soort straf voor mensen die later pas begonnen zijn met frequent reizen.
Ik heb ze ook wel eens gekocht, maar enkel toen ik al een reward vlucht in optie had. 4 Business Retour voor 80.000 punten per stuk naar San Francisco. Dan is het het wel waard. Maar inderdaad, op voorraad nemen is riskant. Ik heb nu voor 600k voor 4 geboekt naar Mauritius. Die tickets kosten cash zo'n 12.000,-. Dus in die situatie was kopen ook wel weer handig geweest (maar ik had nog genoeg)
Ben Lipsey heeft op FlyerTalk gereageerd, het was een foutje en La Premiere is nu juist goedkoper geworden. Ik heb mijn AMS-CDG-SIN gratis geannuleerd (door nieuwe Plat/Ulti voordeel geen €50 annuleringskosten per ticket meer) en opnieuw geboekt, zo 90/K miles kunnen besparen.
Heeft iemand toevallig ervaring met een overstap op Curacao en Winair? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen en of dit allemaal soepel verloopt ook qua bagage enz. ps. Enige tijd geleden had ik het over de Airbus A330 van KLM dat deze nog de oude Business/Economy class heeft en dit nodig aan een upgrade onderworpen zou moeten worden. Ik heb ter oren gekregen dat deze toestellen toch ook nog geüpgraded gaan worden, in ieder geval de economy class datum is echter nog niet bekend.
Miles + Cash KLM zegt dat je 'tot 25% van je ticket met Miles kunt betalen'. Wat mij opvalt is dat het maximum aantal Miles, nooit je volledige saldo is. Daamee fluctureert de waarde per Mile (vanzelfsprekend). Weet iemand of dit gekoppeld is aan je boekingsklasse of andere variabelen, zoals bijvoorbeeld vraag en route?
Een vriendin van mij vliegt deze week met haar vriendin in 1 boeking met KLM. Zij is Skyteam Elite plus bij Delta. Dat Skyteam Elite Plus is door KLM in de boeking verwerkt. Heeft haar vriendin in dezelfde boeking nu ook Sky Priority? Volgens de KLM-chat kunnen ze samen inchecken bij de SP balie... Het zou een beetje lullig zijn als ze na het inchecken uit elkaar gaan en elkaar weer ontmoeten bij de ingang van de lounge....
Officieel kan volgens mij alleen degene inchecken bij SP die ook echt die status heeft. Maar mijn ervaring is dat ze eigenlijk nooit echt moeilijk doen. Ik heb zelfs 1 keer gehad dat me medereizigers ook SP kregen (bagage) terwijl ze de status niet hebben.
Binnen dezelfde boeking krijgen alle passagiers SP, ook als één van de twee geen status heeft. Beide BP's hebben het rode SP logo, en passagiers kunnen onafhankelijk van elkaar bagage afgeven en door security via de SP balie en route. Alleen bij de lounge moet de statushouder de non-statuspassagier als gast meenemen.
In mijn boeking voor deze maand AMS-BKK en volgende maand BKK-AMS in W waren de stoelindelingen sinds een paar weken ook niet meer zichtbaar. Ben FR24 gaan volgen, en er gaat nu regelmatig een toestel zonder W naar BKK, ook ongepland. Voor mijn reisdata was het vooralsnog nog mèt W, maar ik wilde geen risico nemen en heb in ieder geval de heenvlucht vast gewijzigd naar AMS-CDG-BKK. De terugvlucht houd ik angstvallig in de gaten.
Weet je dit zeker? Ik ben afgelopen november als plat met 3 explorer vrienden op één door mij gemaakte boeking met KL op pad geweest. De 3 anderen kregen wel zone 2 maar geen SP op de boardingpas.
Yep: in januari met een explorer collega gereisd. Op zijn digitale instapkaart stond ook het skypriority logo. Ik zat al in de lounge toen hij aankwam op Schiphol en hij kon de snelle SP route volgen.
Dan is dat blijkbaar veranderd, bij mij hebben medereizigers nog nooit SP gekregen. Waren het niet toevallig EC tickets met een flex tarief? Daar zit ook SP op.
Nee, light tarief. Heb de oude boarding passes van andere vluchten in 2023 opgezocht in google wallet: precies hetzelfde.