Leuk dat ze de website hebben geüpdatet en dat (Platinum) Ultimate nu een officiële status is. Wat wel nogal verwarrend is, is dat ze suggereren dat je ook als Gold member UXP kan verdienen, zie screenshot. En overigens vind ik dat hele UXP onzinnig en verwarrend. Ze hadden gewoon Ultimate 600 XP moeten maken: twee keer zoveel als Platinum wat dus echt een status voor de superveelvliegers is. Dat maakt het veel duidelijker dan XP’s met daar bovenop nog UXP’s.
Inmiddels antwoord van de beste heer Ben Lipsey (head of FB) op FT. > Voor Platinum is de 'grote verandering' inderdaad dat er geen annuleer/wijziging toeslag meer geldt op award tickets. 'Few other ones in the works too'. > M.b.t. La Premiere: "It means you can use miles to upgrade to P. Similar to booking an award ticket, which is also restricted to Plat and up."
Het zal wel een balans geweest zijn dat ze de Ultimate wel exclusief willen houden, want je wil niet dat er teveel passagiers zijn met die status omdat je dan ook de benefits moet uitbreiden in de lounges. Zoals ook al geoppeerd, eigenlijk zou er ook een minimum spend moeten zijn, dat is niet in mijn belang overigens, maar zou inderdaad wel begrijpelijk zijn vanuit een business point of view. Immers, iemand die ultimate wordt door daadwerkelijk veel te vliegen, bij voorkeur met overstap, maakt dus ook veel gebruik van lounges waardoor een dergelijk persoon veel duurder is dan de passagier die rechtstreeks Business boekt.
Super, wat een verandering. Dat motiveert mij echt om Plat te behouden. Aan de andere kant lees ik nu uit die tabel dat je geen miles overdraft meer hebt als Plat. Dus in feite minder benefits.
Zie mijn post 6159 in deze thread: ook naar klasse O, en met mijlen betaald: Nooit de XP ontvangen voor business. Wat doe ik verkeerd ??? Zou ik dit kunnen opnemen met de Plat lijn?
Ik vlieg juist via Parijs om meer XP te verdienen en in een goede lounge te zitten in plaats van met een zelf gesmeerde boterham met pindakaas bij de gate. Anders was ik namelijk met Transavia naar Athene gevlogen voor 200 euro in plaats van via Parijs in Business Class voor 820. De luxe van de lounges is juist de reden dat ik of business class vlieg of juist mijn gold/platinum status wil hebben. Als ik zo goedkoop mogelijk ergens naar toe had gewild dan was ik wel een vaste klant bij easyjet, Transavia of Ryanair geworden. Dat had AF/KLM veel meer geld gekost dan mijn geschrans in de lounge.
Daar is niets mis mee vanuit een passagiers oogpunt, en uiteraard is het frequent flyerprogramma een manier om klanten te binden en de veelvliegers te belonen met onder andere lounge toegang zodat het ook waarde heeft. De minimum spend heeft vooral betrekking tot het Ultimate gedeelte omdat je daar echt alleen de veelvliegers wilt hebben die ook veel uitgeven. Want een Air France - KLM kan namelijk veel meer verdienen op een Business Class of First Class passagier dan een Economy passagier in boekingsklasse G of X, met lounge toegang erbij, zeker als je het met overstap heen en terug doet dus in totaal 4 lounge bezoeken doet blijft er na aftrek van belastingen niet heel veel over van de ticketprijs. Die € 820 passagier met een overstap levert het uiteraard wel weer op. Maar je hebt er niets aan om veelvliegers een allerhoogste status te geven als ze per gevlogen mile maar heel weinig opbrengen.
Ik wil net SAF aanschaffen voor mijn aanstaande vlucht, maar ineens staat er niet meer in de (geüpdatet) KLM app dat flying blue members XP verdienen als je SAF aanschaft en hoeveel XP je verdient. Is het plots afgeschaft of het weer een KLM bug? (De app was laatst mijn retourvlucht vanuit kaapstad ook twee dagen kwijt) edit: zoals verwacht was het een klm bug en na vijf keer de app opnieuw starten stonden de XP’s er gelukkig weer bij vermeld
Tja... Ver van tevoren geboekt zit ik op 1A in een AF A319, zie ik vandaag opeens een change naar een A220 en ben ik verplaatst naar 4F want de A220 heeft geen 1A Gevraagd om de vlucht een uur later maar dat kost dan weer 170 euries tariefverschil... Goed de A220 dan maar, ik ben benieuwd....
Gister was Londen rush hour iets rustiger dan verwacht en arriveerde ik 1h45min voor m'n vlucht aan op LCY. Ik zag dat er een eerdere vlucht ging met erg veel stoelen nog vrij, 45 minuten eerder, en vroeg aan de check-in balie of ik niet die kon pakken. Zou me even 117 pond kosten (standaard tarief blijkbaar, maakt niet uit wie of welk ticket je hebt). Dat was het ook weer niet waard. Waarom doet KLM niet gewoon als perk voor bijv Gold of Platinum leden, dat als er plek is je op een vlucht eerder mee kan? In de U.S. is zo'n standby lijstje heel normaal en wordt ook erg veel gebruikt. Had echt verwacht dat hier niet moeilijk om gedaan zou worden, maar helaas dus wel.
Fijn vliegtuig is dat! Probeer dan een A stoel te krijgen, dan heb je 2 stoelen en geen buurman, met F alleen een middenstoel en een buurman. De stoel naast je is vrij aan die kant.
Helemaal mee eens. Maar het is wel KLM. Als je zelf wil bepalen welke vlucht met vrije stoelen je pakt, moet je trouwen met iemand die daar werkt.
Staat er inderdaad nu bij alle boekingen. Alleen doorklikken nog niet mogelijk. 1XP cadeau per geweigerde boterham?
Iemand bekend met de beste plekken in een Transavia 737? Ik heb het "geluk" dat mijn KLM vlucht met een Transavia kist wordt uitgevoerd binnenkort. Er zal geen BC zijn op deze vlucht dus kan gewoon rij 1 (ABC) of 2 (DEF) selecteren.
Ik heb jaren geleden dit weleens bij AF gedaan en daar was het geen probleem. edit: was wel een overstap van een long haul vlucht. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?
In een ver verleden toen ik vrijwel wekelijks in Londen moest zijn deed ik dat regelmatig. Gate agent krabbelde dan de nieuwe stoel op mijn boarding pass en kon ik een eerdere vlucht nemen.