Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Hoe zet Flying Blue resterende XP om in jaren op mijn Platinum for life-teller?

    Voor elke 300 XP boven de nieuwe limiet van 300 resterende XP, verdient u één jaar op uw pad naar Platinum for life. Zo is bijvoorbeeld 300 XP één jaar voor Platinum for life, 600 XP twee jaar voor Platinum for life, 900 XP drie jaar Platinum for life enz.


    Er gaan dus bij de omzetting geen XP de prullenbak in, dat is pas in de jaren daarna.
     
  2. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ja en nee. Ik zit in hetzelfde schuitje, want mijn kwalificatie datum is 31-8-2024. In 2024 is het nog net zoals nu, dus alles wat overblijft aan XP gaat door naar het nieuwe jaar.

    Op (voor jou) 1-10-2025 gaan er 300 XP af voor het nieuwe jaar. 300 door voor de volgende periode. Had je echter meer dan 600 punten, dan worden elke 300 punten meer een extra PLF jaar. Dus had je 900 punt = +1 jaar, 1200 punten = +2 jaar, etc.
     
  3. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Als je een surplus van 700 hebt, dan is 300 dus de nieuwe limiet. Van de 400 boven die limiet geldt: "Voor elke 300 XP boven de nieuwe limiet (..) verdient u één jaar op uw pad naar Platinum for life." = 1 jaar extra.
    100 XP gaan dus in de prullenbak.

    De eerste regel staat het zoals hierboven, maar in de uitleg onmiddellijk daarop volgend hanteren ze een andere volgorde:
    "Voor elke 300 XP boven de nieuwe limiet van 300 resterende XP, verdient u één jaar op uw pad naar Platinum for life. Zo is bijvoorbeeld 300 XP één jaar voor Platinum for life, 600 XP twee jaar voor Platinum for life, 900 XP drie jaar Platinum for life enz. Blijven er resterende XP over, dan behoudt u die. Zo staan 350 resterende XP bijvoorbeeld voor één jaar, plus 50 resterende XP die op uw XP-teller blijven staan."

    Elders staat iets dat mijn bewering ondersteunt:

    "Ik heb meer dan 300 XP op mijn teller. Wat betekent dit voor mij?

    Tijdens de één jaar durende overgangsfase die in november 2024 begint, worden elke 300 XP die u bovenop de XP-limiet van 300 resterende XP heeft gespaard, omgezet in één extra jaar op uw Platinum for life-teller.

    Voorbeeld: Op 31 december 2024 heeft een Platinum-deelnemer 900 XP op de teller staan. De nieuwe kwalificatieperiode van deze deelnemer begint op 1 januari 2025. Vanaf 1 januari 2025 worden 300 XP gebruikt om de Platinum-status van deze deelnemer te behouden

    (900 XP - 300 XP). Maximaal 300 resterende XP worden overgedragen naar de volgende kwalificatieperiode (600 XP - 300 XP). De 300 resterende XP die overblijven worden omgezet in één extra jaar op de Platinum for life-teller van de deelnemer.

    • 300 XP om de Platinum-status te behouden gedurende 2025.
    • 300 resterende XP kunnen worden meegenomen naar de nieuwe kwalificatieperiode, om de Platinum-status in 2026 te behouden.
    • 300 XP om over te zetten in één extra jaar Platinum for life"
    Als namelijk eerst PLF extra jaren berekend zouden worden, dan zou hier staan:
    • 300 XP om de Platinum-status te behouden gedurende 2025.
    • 600 XP om over te zetten in twee extra jaren Platinum for life
    • 0 resterende XP kunnen worden meegenomen naar de nieuwe kwalificatieperiode, om de Platinum-status in 2026 te behouden.
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2023
    theflyingrobman vindt dit leuk.
  4. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Volgens mij is het vooral nadelig voor degenen die een paar jaar vooruit kunnen qua XP om platinum te behouden, maar nu niet voldoende XP hebben om door te stomen voor plat4life. Het aantal keren dat je 300XP hebt staan vertegenwoordigt nu een (toekomstige) hoeveelheid jaren platinum. En dat wordt straks een hoeveelheid fictieve jaren platinum, waarin je geen platinum blijft, maar die wel op je teller voor plat4life komen.

    Als je plat4life over 2 jaar niet binnen hebt, zul je daarna elk jaar moeten herkwalificeren voor platinum, terwijl je nu ook rustig met 100XP per jaar door kunt sparen totdat je aan 10 jaar zit.
     
    Ruut en rickbeerendonk vinden dit leuk.
  5. StinusPax

    StinusPax Blue Tier

    Berichten:
    102
    Leuk Bevonden:
    87
    Trofeepunten:
    28
    Volgend jaar dus even goed mikken, voor zover dat kan.

    Misschien omdat het vroeg is, maar kan de denkstappen nog niet allemaal doorkrijgen. 31 dec is mijn herkwalificatie, heb nu 793 xp. Dus was is mijn ideaal voor eind 2024?

    Zou het liefst zien dat ze met Flying Blue het Platinum eindelijk eens meer voordelen geven dan het Gold level, daar zit vrijwel geen verschil in. En zou ook graag zien dat de mega drukte en lage kwaliteit eten in de lounges wordt aangepakt, er zit zoveel verschil in met veel andere airlines.
     
  6. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.214
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    1. Hoe dan ook die mail die ik kreeg is een walgelijk verbloemend verhaal om te melden dat FB de vaste klanten bij het oud vuil zet…ik ben nu nog Platinum maar vanaf volgend jaar vertrek ik definitief naar de Austrian/Lufthansa groep...ik ben een Patriot, was trots op KLM maar nu gaan ze te ver...
     
  7. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben juist vrijwel gestopt met M&M omdat ze dat programma ook zo hebben uitgekleed.
     
  8. Jack of all trades

    Jack of all trades Blue Tier

    Berichten:
    438
    Leuk Bevonden:
    682
    Trofeepunten:
    123
    Elk programma wordt uitgekleed en focus ligt op omzet. Check delta. Als genoeg mensen protesteren, dan draaien ze misschien iets terug.. anders wordt dit de nieuwe norm
     
  9. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    811
    Leuk Bevonden:
    444
    Trofeepunten:
    63
    Inderdaad, dit gebeurt across the board. De golden days van de FF programma's liggen inmiddels lang achter ons
     
  10. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    289
    Leuk Bevonden:
    541
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb jou post nu een aantal malen opnieuw gelezen en het kwartje is inmiddels bij mij gevallen. Waar ik eerst dacht, dit is erg schappelijk, zit er toch een smerig staartje aan de overgangsperiode vast. Bedankt voor je uitgebreide schrijven!

    Onderaan de streep is dit dus een dingetje als je meer dan 600XP op de teller hebt staan, dan "moet" je er dus voor zorgen dat je dit naar een schone 900, 1200, 1500 etc krijgt om geen XPs in de prullenbak te zien verdwijnen.
     
    beuse242, Elgertje en rickbeerendonk vinden dit leuk.
  11. Arno

    Arno Newbie

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    mijn angst was sowieso dat het programma zou veranderen voor ik plat4life zou halen. lijkt er op dat ik het nog net wel haal. maarja wat is het nog waard over een jaar of 5
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  12. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een vrouw uit het buitenland, dus ik weet dat ik de rest van mijn leven nog zal reizen naar haar thuisland. Een apart telefoonnummer, gratis stoelopties, priority bij security en lounge zijn dan fijn om te hebben.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  13. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb KLM rechtstreeks geschreven dat ze de pagina moeten verduidelijken en de voorbeelden aanpassen. Hopelijk doen ze dat. Zo niet, dan gaan we na 1-11-2024 wel horen hoe het echt zit.
     
  14. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Maar dan nog.... stel je hebt 1.800 XP vlak voor je herkwalificatie. Er wordt dan 300 XP afgetrokken voor het komende jaar (dan sta je op 1.500 XP). Je mag 300 XP op je teller hebben voor herkwalificatie én 300 resterende XP, dus in totaal 600 XP. Dan hou je dus een overschot van 900 XP. Deze worden vervolgens omgezet naar P4L jaren (3 stuks in dit geval). Dan heb je dus na de dag van je herkwalificatie 600 XP schoon op je account staan.

    Resumé (voorbeeld met kwalificatie op 1 juli)
    01 november 2024 - start overgangsjaar
    30 juni 2025 - laatste dag voor herkwalificatie met 1.800 XP op de teller
    01 juli 2025 - herkwalificatie - 300 XP (teller op 1.500 XP)
    01 juli 2025 - 300 XP herkwalificatie 2026, 300 resterende XP (2027) = 600 XP
    01 juli 2025 - 900 XP >>> 3 jaar op de P4L teller (nu staat er schoon 600 XP op de teller)
    31 oktober 2025 - einde overgangsjaar, vanaf nu kan 300 XP niet meer omgezet worden naar P4L jaren.

    In het overgangsjaar, nadat je bent gekwalificeerd, kun je dus élke XP die je in dat jaar verdient dus in de prullenbak gooien. Dit is het enige nare aan deze regeling. Beter zouden ze de 300 resterende XP ook omzetten naar een P4L jaar, zodat je dat jaar (tot) 300 XP kan verdienen. Het zou namelijk dan een in mijn ogen totaal verkeerde prikkel zijn om een jaar dan maar niet met KLM te gaan vliegen. Dat lijkt me ook weer niet de bedoeling van KLM...

    Vragen die ik dus nog heb zijn:
    - ben je nu in het overgangsjaar alle te sparen XP al bij voorbaat kwijt als je 600 XP op je account hebt staan?
    - zou je in het overgangsjaar, maar na je kwalificatie, nog 300 XP om kunnen zetten in een P4L jaar? Of gebeurt dat alleen op het moment dat je herkwalificeert (dat kan voor sommige flyers enorm voordelig of nadelig uitpakken namelijk).
    - ook vraag ik me af of je er als klant voor kan kiezen om de 300 resterende XP ook om te zetten naar een P4L jaar, zodat je in het overgangsjaar ook gewoon (tot) 300 XP kan sparen. Nu word je gemotiveerd om in 2025-2026 in z'n geheel niet meer te vliegen met KLM.
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2023
  15. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Ik lees het anders: je mag max 300 XP meenemen. Dat betekent volgens mij dat je op jouw overgangsdatum eerst 300 van je aantal XPs afhaalt, daarna het overblijvende aantal XP's deelt door 300. Het hele aantal zijn de jaren die je erbij krijgt en de breuk het aantal XPs dat je meeneemt.

    Stel je hebt 763 XP op jouw overgangsdatum. 300 XP heb je nodig om te herkwalificeren, dan blijven er nog 463 XP over. Dat delen door 300 geeft 1,5 en nog wat cijfers achter de komma. Voor die 1 krijg je 1 jaar P4L en die 0,5 nog wat zijn 163 XP die je meeneemt.
     
  16. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Ik hoop dat je gelijk hebt, maar waarom maken ze dan verschil tussen 300 XP en 300 resterende XP?

    Er staat namelijk:
    Wat zijn resterende XP?
    Resterende XP zijn XP die zijn gespaard bovenop de drempelwaarde van 300 XP die worden meegenomen naar uw volgende kwalificatieperiode.
     
  17. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.406
    Leuk Bevonden:
    1.210
    Trofeepunten:
    223
    Communiceren is niet de beste eigenschap van FB;)
     
  18. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Of ze maken het gewoon tamelijk ingewikkeld... ;)
    Ik heb de vraag bij de Ultidesk uitgezet, mij benieuwen.
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  19. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Inderdaad. Zo dacht ik er ook over. Ik zit nu op 6 jaar met een herkwalificatie in de zomer van 2024 en bijna 800 XP op de teller.

    Als voor mij de nieuwe regels ingaan, in de zomer van 2025, heb ik 8 jaar op de teller. Dan mag ik nog maximaal 300 surplus XP hebben. Dus voor jaar 9 kwalificeren gaat wel lukken, maar ik zal voor jaar 10 een eindsprintje moeten trekken.

    Of voor een extra jaar zorgen o.b.v. de overgangsregeling. Hoe dan ook moet ik ergens een sprintje gaan trekken wat ik niet had hoeven doen o.b.v. de oude regels.
     
    ErwinLansing en beuse242 vinden dit leuk.
  20. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ruim 400 XP halen voor de zomer van 2025, dus je hebt nog even. Met SAF heb je 1 XP voor 10 Euro of 2000 miles, dus zorgen dat je alle jaren tegen die tijd gewoon binnen hebt. Dan maakt de exacte rekenmethode van FB ook niet uit.
     
    ErwinLansing en MVA20 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina