Thanks! En dan… zomer 2026 platinum for life. Want in zomer 2025 zit ik op 8 jaren + 1x 300XP omgezet in een extra jaar, dus 9 jaar. En 300 rollover XP om voor het tiende jaar te kwalificeren in de zomer van 2026. Dus één jaar eerder dan gepland lifetime status. Vraag me af of dat het allemaal waard is. Omdat er dan in jaar 9 geen prikkel meer is om KLM te vliegen voor de XP omdat ik er dan al 300 heb om voor jaar 10 te kwalificeren. Anyway lastige kost. Ik zie wel hoe ver ik kom met de 450 XP voor de zomer van 2025. Dan moet ik ongeveer 25XP per maand vliegen. Misschien haal ik dat met regulier vlieggedrag ook wel. Afgelopen jaar lukte me dan in ieder geval makkelijk. Aan de andere kant, als ik het zo lees, dan gaat er tussen de 0-300XP door de plee als ik het niet doe. Dat is ook zonde.
Ik kom er goed af denk ik. 5 jaar plat staan, 1240 XP op de teller -300 voor het 6de jaar -300 meenemen naar volgend jaar -600 voor 2 jaar extra plat +120 XP van AMEX in 2 jaar Resultaat na 1 feb 2024: 8 jaar plat, 300 in de pocket voor het 9de jaar en 2 jaar om 180 xp te vliegen
Hoewel de details nog niet bekend zijn, werkt men ook aan choice benifits bij Flying Blue. Dan kun je kiezen welk cadeau je wilt bij het behalen van een mijlpaal, bijv. bij 300 XP 450 XP 600XP etc. Hierdoor blijft doorvliegen wel interessant, ondanks dat je XP dus na 600 niet meer meeneemt naar volgende jaar.
Dan moeten die choice benefits niet van Platinum worden afgehaald. Aangezien ultimate al beperkt upgrades krijgt, zou ik niet weten wat nog interessant is voor het gebied tussen Platinum en Ultimate.
Nee Ultimate moet er nog wat extra upgrades bij zodat de choice benefits ook leuk blijven, op zich zit er natuurlijk tussen platinum en ulti een groot gat.
Lastig zeg! Ik probeer te kijken wat deze wijziging voor effect heeft voor mijn situatie. Mijn kwalificatieperiode begint 1-12-2023 met een surplus van 712 XP (5 jaar Platinum). Als ik het goed heb gelezen, begint mijn overgangsperiode dan op 1-12-2024 en eindigt 1-12-2025. Stel, ik haal 488 XP in de periode van nu tot 1-12-2025, dan heb ik 1200 XP in totaal. 300XP neem ik mee in mijn nieuwe kwalificatiejaar en dan krijg ik 3 jaar PFL er bij, totaal op 8 jaar. Dan heb ik in 2025-2026 aan 300XP genoeg om op 1-12-2027 PFL te zijn. Klopt dat zo?
Vraagje. Als je meedoet met het CO2 programma bij een vlucht in januari, en zodoende XP punten spaart vanwege je uitgave, krijg je deze XP punten dan direct of pas na de vlucht? Dank alvast.
Stel je boekt een reward ticket Economy voor pak hem beet 40k miles, omdat BC veel te duur is nu. Als BC ineens toch nog schappelijk wordt, zeg 70k miles. Kun je dan makkelijk upgraden voor 30k miles als je FB belt? Of dan ook "gewoon" 50,- aftikken voor wijziging?
Regel is dat je moet betalen, omdat ze een nieuw ticket moeten uitgeven. In praktijk gaan medewerkers hier nog wel eens flexibel mee om. Heb zelfde situatie meegemaakt, en toen zei die: "omdat het dezelfde vlucht betreft, zie ik het niet als verandering". Je kan altijd keertje HUCA doen
Flying Blue heeft een overgangsperiode, niet jij als lid. Jij gaat op 1-12-2024 over naar de nieuwe situatie. Op dat moment worden per 300 XP de extra jaren voor PFL berekend. Zo lees ik het.
Moet iedereen in de boeking een vergoeding voor annulering zelf aanvragen op zijn/haar eigen account? Of gaat dat vanzelf als je dat als hoofdboeker doet?
Bedankt voor je antwoord. Dat betekent in mijn geval dat als ik 188XP haal komende 12 maanden (totaal is dan 900XP) ik op 1-12-2024 300XP meeneem voor 2025, 300XP surplus en dus 1 jaar PFL er bij krijg. We gaan het allemaal zien komende tijd.
Laten we hopen dat na verduidelijking blijkt dat 600 XP gelijk worden omgezet naar 2 jaar PFL en alles boven de 900 XP door gaat voor de volgende kwalificatie periode. Dan zit je wat ruimer in de XP's voor de jouw laatste 2 jaar.
Binnenkort vlieg ik voor het eerst als FB Gold en voor zover ik weet heb je dan 72u van te voren de mogelijkheid om kosteloos een Economy Comfort stoel te kiezen. Weet iemand hoe makkelijk het is om (indien plek natuurlijk) kosteloos een FB Explorer waarmee ik reis naast mij te laten zitten? Ik weet dat voordat deze regel is ingevoerd ik wel vaak mee kon met vrienden die FB Gold waren naar stoelen voorin het vliegtuig die normaal gesproken extra kosten, zonder te betalen.
Zoals @westi zegt, dit is niet mogelijk. Als je dit vroeger wel kon, heb je geluk gehad. Mogelijk heb je toen die stoelen voorin niet officieel toegewezen gekregen, maar heeft cabinepersoneel als geste een reisgezelschap samen geplaatst Bij KLM en Air France gelden alle voordelen alleen voor degene die zelf status heeft. Dus ook bijv. priority security. De lounge is hierop een uitzondering: je kunt één persoon introduceren. Als je samen vliegt met iemand zonder status, krijgt die persoon geen stoel- of bagagevoordelen, geen fast track etc.