Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

  1. Mikkel93

    Mikkel93 Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor jullie antwoorden.
    Toendertijd bij de incheckbalie hebben we dit gevraagd (we zaten toen apart, want ik had zelf geen stoel gekozen tegen meerprijs), en dat was inderdaad dan zoals jij het zegt een geste vanuit het personeel. Maar ze hebben er de twee keer dat we het hebben gevraagd niet moeilijk over gedaan.
    Vandaar mijn vraag in dit geval. Ik snap wel dat je als Explorer zijnde niet kosteloos een stoel kan kiezen, zeker niet premium comfort.
     
  2. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Om teleurstellingen te voorkomen: ook als gold kun je geen gratis premium comfort stoelen selecteren. Wel economy comfort (bij KLM de eerste paar rijen van de gewone economy)
     
  3. Mikkel93

    Mikkel93 Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Dank, ik haalde ze idd door de war maar ben wel op de hoogte van het feit dat premium comfort een ander hard product is idd en economy comort niet.
     
  4. Ozzietukker

    Ozzietukker Silver Member

    Berichten:
    1.859
    Leuk Bevonden:
    2.051
    Trofeepunten:
    358
    Als er ruimte is in het toestel zal aan de incheckbalie of bijvoorbeeld in de lounge het best mogelijk zijn om samen in een rij gezet te worden voor de stoelen vanaf rij 12, die zich voor de nooduitgang bevinden.

    In Economy Comfort waarschijnlijk niet, maar tegenwoordig is alles voor de nooduitgang al een extra te betalen stoel dat men daar wel een uitzondering voor kan maken, immers die stoelen worden ook aan passagiers gegeven die later inchecken als het achterin helemaal vol zit.

    Het is uiteraard altijd wel de medewerker die beslist, daarom de tip vraag het aan de incheckbalie, en als dat dan niet kan kan je het ook nog in de lounge proberen.
     
  5. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Okay, ik heb duidelijkheid over de nieuwe XP regels. Ik heb tijdens het Ultimate diner de medewerker Flying Blue figuurlijk het hemd van het lijf gevraagd. :rolleyes:

    Tijdens de overgangsperiode (1-11-24 tot 1-11-25) wordt elke 300 XP boven de reguliere 300 XP die je mag meenemen, omgezet naar 1 jaar Platinum 4 Life (PfL).

    Rekenvoorbeeld
    Aantal XP op 30 juni 2025: 1.850 XP
    Aantal PfL jaren op 30 juni 2025: 4 jaar P4L
    Kwalificatieperiode: 1 juli

    Op 1 juli 2025 (je kwalificatiedatum) gaat de overgangsfase voor jou persoonlijk in. Net als altijd wordt er 300 XP afgeschreven voor een nieuw jaar platinum. Er blijft dan 1.550 XP over. Ook mag je 300 XP meenemen voor herkwalificatie voor 2026. Deze 300 XP blijven uiteraard op je teller staan. Alles boven deze 300 XP wordt (per 300 XP) omgezet in jaren PfL. Dat is dus 4 jaar PfL (1.200 / 300). Deze worden ook afgeschreven, waardoor je teller op 350 XP komt te staan. Dat is 300 XP voor herkwalificatie en 50 XP die over is (resterende XP of surplus XP).

    Je kan die 50 XP opsparen tot (max) 300 XP en ook meenemen. Je max is dan dus 600 XP; alles dáárboven vervalt per je kwalificatieperiode op 1 juli 2026. Enige uitzondering is de overgangsperiode die tot 1 november 2025 geldt. Haal je voor die datum nog een keer 300 XP, dan wordt die ook weer afgeschreven en omgezet naar 1 PfL jaar.

    Als je er vanuit gaat dat je voor 1 november niet de 300 XP haalt, dan ziet het resultaat er als volgt uit:
    Herkwalificatie 1 juli 2025: - 300 XP
    Omzetten PfL jaren: - 1.200 XP
    300 XP voor herkwalificatie: 300 XP op teller
    XP surplus: 50 XP op teller
    Totaal: 1.850 XP

    Je had op 30 juni 2025 al 4 jaar PfL. Je krijg er op 1 juli 2025 nu 4 jaar bij in verband met de overgangsperiode. Op 1 januari 2026 heb je dus 8 jaar PfL op je teller en 350 XP (als je helemaal niet zou vliegen). Op 1 juli 2026 wordt 300 XP afgeschreven en gaat je teller naar 9 jaar PfL. Je hebt dan nog 50 XP over. Als je dan voor 1 juli 2027 nog 250 XP haalt, word je op 1 juli 2027 Platinum for Life. :)
     
    Urbanjazz, TimH, Durk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Ik zou dit apart vinden aangezien dit dus zoals je zegt betekent dat je 350XP surplus meeneemt, terwijl de tekst van FB zegt dat het gelimiteerd is op 300. Onder bovenstaande situatie kan je dus zelfs 599 meenemen, als je niet 1850XP had maar 2099XP, want dan heb je
    a) 1 juli 2025: 2099 -/- 300 herkwalificatie in overgangsperiode (=1799XP)
    b) 1 juli 2025 1799 -/- 300XP aftrek tbv suprplus (=1499XP)
    c) 1 juli 2025: 1499 -/- 1200XP (4 jaar Pfl) (=299XP)
    d) 1 juli 2025: 300 XP surplus van stap b en 299 (extra surplus????) van stap c = 599 surplus. In mijn voorbeeld is de 50 dus 299 geworden en dus 599 ipv 350.

    Dit voorbeeld lijkt dan niet in lijn te zijn met de tekst van FB die zegt dat je 300max surplus mag meenemen. Ik zeg niet dat jij persoonlijk het verkeerd hebt, maar ik kan het rekenvoorbeeld van jou en mijn voorbeeld die wat extremer is gemaakt niet rijmen met de tekst van FB (zie vet).

    "their new qualification period starts on 1 January 2025. As of 1 January 2025, 300 XP is used to maintain their Platinum status

    (900 XP - 300 XP). A maximum of 300 surplus XP will be carried over to their next qualification period (600 XP - 300 XP). The remaining 300 surplus XP is converted into one extra year in the member's Platinum for life counter."
     
    rickbeerendonk vindt dit leuk.
  7. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ze hebben de pagina aangepast. Zoals het nu oogt wordt alles boven een veelvoud van 300 gewoon verwijderd. Wat een communicatie-fiasco.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  8. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Het is ook niet duidelijk op de website en dat heb ik ook aangegeven. De 300 XP voor herkwalificatie wordt niet gezien als surplus. Dan klopt het wel.
     
  9. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Ah, als de herkwalificatie voor het opvolgende jaar niet als surplus telt, dan klopt het inderdaad (niet dat het logisch is, maar denk dat we allemaal eens zijn dat FB communicatie niet bepaald uitblinkt in duidelijkheid).

    Ik ga komend jaar even doorvliegen voor de P4L in 1x dus vandaar dat ik zo goed mogelijk wil weten waar we aan toe zijn.

    Wat met de website zou helpen is als ze juist voorbeelden gebruiken die niet een veelvoud zijn van 300 omdat juist daar de vragen vaak over bestaan (en hoeveel mensen hebben bij de overgang exact een veelvoud van 300 anyway?)
     
  10. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Wat het voor nu ingewikkeld maakt, is de overgangsfase. Daarna is het glashelder. 300 XP voor herkwalificatie en maximaal 300 surplus (of resterende) XP.
     
  11. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Per 1-11-2025 wordt er dus bij iedereen nogmaals per 300 XP 1 PfL jaar toegevoegd?
     
  12. Tommy

    Tommy Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Hoe was het Ultimate diner kun je er wat over vertellen en foto’s delen?
     
    Urbanjazz en arjen05 vinden dit leuk.
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Voor de geïnteresseerden is er in de FT community een XP rekenhulp gemaakt voor platinum for life: https://sehgalanuj.github.io/xpcalc/

    (stond net in het verkeerde topic, dus even verplaatst)
     
    Urbanjazz, MilesHunter en DoT vinden dit leuk.
  14. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Deze rekenmachine lijkt te kloppen met de tekst van de website en mijn eigen interpretatie van de overgangsperiode, echter is dit niet in lijn met bericht #6390 hierboven die is verkregen na gesprekken met FB/KLM medewerkers. Dus de onduidelijkheid blijft volgens mij wel hangen, tot we een betere website tekst krijgen of officieel bevestiging van KLM krijgen dat de rekentool klopt (dit laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk overigens; als company beleid ben je niet snel bereid te committeren aan externe gebouwd rekentooltje).
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.375
    Trofeepunten:
    508
    Het rekenmodel uit die post van @Mark020 snap ik sowieso niet, want met 1850 XP op de teller en 4 jaar platinum achter de rug, kom je op 4 + 6 = 10 jaar platinum. Daar hoef je niet meer voor te vliegen volgens mij.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2023
  16. DoT

    DoT Newbie

    Berichten:
    88
    Leuk Bevonden:
    47
    Trofeepunten:
    18
    Je hebt gelijk, er zit 1 rekenfout daarin volgens mij en dat is dat de herkwalificatie van 1 juli 2025 niet als PFL jaar is geteld dus dan op 5 jaar had moeten staan . En met met de 4 omzettingsjaren (=5+4 = 9) en 300XP in de surplus hoef je niet meer te vliegen in dat laatste jaar (9 + 1 = 10). Maar het ging me meer om de redenatie in de post dat herkwalificatie niet als 'surplus' XP wordt beschouwd wat dus beetje vreemd zou zijn wat mij betreft.
     
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    Nou nou toch nog gelukt, het is sinds vandaag mogelijk om XP en Miles te sparen met ITA op AZ code vluchten.
    (niet dat ik deze airline aanraad maar ze hebben soms nette BC prijzen en dat is dan toch weer XP)
     
    Urbanjazz en FlyingBlob vinden dit leuk.
  18. DuckDuck

    DuckDuck Blue Tier

    Berichten:
    312
    Leuk Bevonden:
    285
    Trofeepunten:
    63
    Vraag mij af hoe dat dan werk want op dit moment kan ik geen FB nummer toevoegen bij het boeken op de ITA website.
     
  19. rickbeerendonk

    rickbeerendonk Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Ofwel, je gaat dus XP's kwijtraken in de overgangsperiode als je niet precies op een veelvoud van 300 uitkomt (en dat geldt natuurlijk voor iedereen).
     
  20. Deman23

    Deman23 Newbie

    Berichten:
    48
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Werkt dat ook met terugwerkende kracht ? Ik vraag het voor een vriend..
     

Deel Deze Pagina