Die pas is er inderdaad niet meer. Volgens mij maakt het nu niet meer uit welke je neemt, Je krijgt nu nog maar 20XP volgens de voorwaarden.
Ik dacht dat AA een van de eerste was die dat deed (vorig jaar). Ik denk dat alle FF programma's uiteindelijk spend-based gaan worden. Lijkt mij ook het meest logische. Ik zou er zelf wel blij van worden, hopelijk voelen de lounges dan minder aan als kantines.
Maar goed ook, want de voorraad die ze dit jaar aan boord hadden, leek al sinds pre-Covid in een vochtige opslag gelegen te hebben. Of lukte het iemand anders de afgelopen maanden wel om zout uit dat klompje te krijgen, zonder het klompje met een mes open te breken en het zout eruit te peuteren. Was letterlijk een grote zoutklomp Zeker binnen Europa was dat een mooie exercitie, met een houten mes.
Een beetje een open vraag maar; in hoeverre moet een prijs gunstiger zijn of moeten de vluchttijden gunstiger zijn voor jullie, wil je afstappen van een KLM/AF/SkyTeam vlucht tov een andere alliance vlucht? Of zitten daar nog veel meer factoren bij? Bv. in Amerika weiger ik om Spirit of Frontier te vliegen (slechte ervaringen mee), maar switchen naar BA of Lufthanse in Europa is al een stuk acceptabeler. De recente veranderingen bij het Delta programma hebben me aan het denken gezet, omdat veel mensen daar als respons aangeven niet meer loyaal te zijn aan Delta maar vanaf nu puur voor de beste vlucht gaan.
Prijs en vluchttijden zijn belangrijk. Maar nog belangrijker is voor mij de optie om zondrr tussenstop/overstap te vliegen. Dat is de belangrijkste reden waarom ik nu vaak met KLM vlieg terwijl andere aanbieders goedkoper zijn maar niet rechtstreeks vliegen. Als klm/af een tussenstop heeft vlieg ik net zo lief met BA, Lufthansa of een amerikaanse of midden oosten carrier. Uizondering zijn de xp runs uiteraard
Rechtstreeks vliegen is natuurlijk het beste, maar niet tegen elke prijs. Verder is het natuurlijk ook belangrijk wie voor de ticket betaalt. Als het uit je eigen zak komt moet je afwegen of het het extra geld waard is.
Voor een goedkopere prijs doe ik graag een overstap hoor, helemaal als ik er extra xp voor kan krijgen. De extra tijd die je er aan kwijt bent moet natuurlijk wel in verhouding staan. Heb er een tijd geleden ook aan gedacht om af te stappen van ST, maar toch niet doorgezet. als je alleen BC reist maakt status niet zo heel veel uit imo. maar als je ook economy reist is status toch wel erg handig.
Ik vind dat wel heftig hoor. Vanaf 2024 verdien je bij Delta 1MQD per 10USD die uitgegeven is (bijv via de SkyMiles Amex). En voor Diamond Medallion zijn 35.000MQD nodig. Oftewel een spend van 350.000USD. Ik hoop dat andere airlines hier minder extreem in mee gaan. Zo gaan we low cost airlines nog meer zien oprukken.
Binnen europa zijn vluchtduur en vluchttijden vaak belangrijker dan de carrier (uitgezonderd Veuling die ik actief ontwijk). Intercontinentaal blijf ik bij Skyteam als het prijsverschil niet al te groot is. Vooral wanneer er IROPS zijn word ik veel beter en sneller geholpen dan bij andere airlines (ervaring is met LH, was niet slecht maar gewoon wat stugger).
Dat laatste ben ik wel met je eens. Je moet alleen niet vergeten dat airlines willen dat je zoveel mogelijk via hen doet (ancillaries, creditcards, hele vakanties) dus daarom is het zo hoog. Wat het dus ook opvallend maakt is dat het voor mensen buiten de US niet rendabel is om voor het Delta programma te gaan. De creditcards e.d. zijn dan niet beschikbaar.
Eh… het wordt 1 = 1, niet 10 = 1. https://insideflyer.nl/behalen-van-elitestatus-bij-delta-skymiles-flink-lastiger-in-2024/
Ik kijk binnen Europa voornamelijk naar de vliegtijden. Die moeten in mijn schema passen. Intercontinentaal is 100% prive. Als mijn vrouw mee is, is het meestal zo rechtstreeks mogelijk, tenzij het erg veel scheelt in prijs, dan wil ze af en toe accoord gaan met een extra overstap.
Ik lees op het AllesAmerika forum dat daar FB'ers zijn die de recente ervaring hebben dat Delta bij nieuwe boekingen geen FB voordelen zoals gratis stoelkeuze en bagage meeneemt. In de boekingstool staat bij de uitleg van de diverse boekingsklassen staat met een * aangegeven dat de FB voordelen enkel nog bij KL en AF gelden, voor de overigen wordt verwezen naar de website van de betreffende airline. Iemand hier bekend met dit nieuws? Ik heb volgende week nog een Delta vlucht staan dus dit is wel even een groot onderwerp voor ons...
Dit klopt inderdaad. Ik heb dit recent ook gehad. Beetje onduidelijk hoe ze dit aangeven op de website van KLM. Inderdaad aangeven dat er gratis stoelkeuze is en dan met een klein sterretje een disclaimer. Je zou denken dat het technisch mogelijk moet zijn dit bij Delta vluchten duidelijker aan te geven. Nadat ik hierachter kwam, dit was gelijk na het boeken, kon het gelukkig nog geannuleerd worden omdat het binnen 24h was. Maar anders zit je er aan vast. Hoewel er geen stoelkeuze is, blijven andere voordelen wel. Als je op de Delta site kijkt, en voor de goedkoopste optie kiest, krijg je duidelijk de melding dat je ook met gold of hogere status geen stoel kunt kiezen.
Jullie hebben beide gelijk, op Delta vluchten (marketed of operated by Delta or one of their partners) is $1 = 1 MQD Op de creditcards is het $10 = 1MQD, dus als je puur en alleen via CC Diamond status wilt halen, mag je $350/K uitgeven...
Upgrade in advance gekocht van Y naar C: PBM - AMS: 50.000 miles. Van klasse N naar O. In mijn account staan geen extra XP door deze upgrade naar Business.