Als ik naar zuid Europa kijk vanuit Ams met skyteam de komende 6 maanden is het nu ca. +50% ofzo voor business…
Nieuwe maand, nieuwe Promo Rewards. Opvallend vele Amerikaanse bestemmingen en veel Business tickets t.o.v. vorige edities.
Niet herkend! Maar als de eerste vraag 'vlieg je alleen voor werk' met nee beantwoord wordt, is de kans opeens groot dat het een IF lezer is. En dan is het een makkelijke vraag: ben je ook IF lezer/lid?
Grote onzin natuurlijk, ja alles is 15% duurder geworden, echter die andere 10% is nodig voor hele andere zaken. KLM had nog staatsteun en precies nadat dit was afgelopen gingen de prijzen door het dak, mede door de voorwaarden die de staat gesteld had tijdens die periode kon KLM de prijzen niet zo maar verhogen. Daarnaast speelt de grote onzekerheid ook een rol, KLM moet gaan krimpen net zoals andere maatschappijen die Schiphol als thuisbasis hebben. Met het huidige klimaat beleid zal KLM op de korte termijn - laten we zeggen de komende 5 jaar - zeker moeten inleveren op het aantal vluchten. Ik denk dat het er volgend jaar allemaal anders uit gaat zien. Als mensen er voor kiezen om KLM links te laten liggen en te vliegen vanaf andere landen (België & Duitsland) en minder geld te besteden hebben dat KLM nog wel een keer gaat nadenken over de hoge ticketprijzen. Een goede financiële crisis zou goed zijn voor onze economie, even een paar stappen terug. Het is op dit moment al te lang kunstmatig "goed" gegaan dankzij al die overheidsmaatregelen, het moet een keer stoppen.
Haha, excuus idd off-topic. Ik zal het (proberen) kort houden maar we zitten er al midden in. Waar ik op doel is geen valutacrisis maar een bankencrisis. Elke 10-15 jaar heb je economisch mindere tijden dan wel een financiële crisis. Onze (Europese) economieën liggen al te lang aan de beademing en de ene na de andere bank valt om door de stijging van de rentes. Kunstmatig worden we in leven gehouden. En ja daar horen ook minder leuke dingen bij als bezuinigingsmaatregelen, ontslagen etc. Soms is een crisis (en dus daling van de koopkracht) de enige oplossing om de boel weer in het gareel te brengen, bijvoorbeeld inflatie. Maar ik ben geen econoom dus dit is puur mijn eigen mening.
Ik was voornemens ExpressVPN aan te schaffen en combineerde deze zoekterm op Google met Flying Blue. Toen kwam ik uit op de Franse FB-site met een aanbieding, op de Nederlandse site vind je alleen NordVPN. Heeft iemand al daadwerkelijk miles ontvangen met een aankoop via de Franse site?
Ik probeer de promo deal in business naar Curaçao te vinden maar helaas zonder succes, heeft een van jullie die misschien gevonden, zoja op welke dagen?
In mei, juni, augustus nog genoeg opties. Als je de vertrekdatum in het zoekscherm leeg laat, krijg je een maand-view.
Hi Bjorn, wat een handige video. Als ik een retourtje instel krijg ik de promo's niet te zien, wel als ik het als enkeltjes wil boeken, je bent een held! Bespaart ca. 30% aan miles, geen slechte deal .
Sinds afgelopen april kunnen Silver en Gold leden dus gratis EC stoelen selecteren vanaf een bepaald moment. De keuze vóór check in is aanzienlijk versoberd. Vanaf rij 22 kun je kosteloos een middenstoel selecteren. Voor een "rij met twee stoelen" moet je extra betalen. Pakt gunstig uit in de A330....
Interessante analyse over KLM, zo had ik dat nog niet bekeken! Zelf denk ik dat KLM met deze hoge prijzen zich uit de markt dreigt te prijzen, met uitzondering van de routes waar zij een monopoliepositie of sterk marktaandeel op hebben (ABC - BES en Noord-Amerika). Richting Zuidoost-Azië kijk ik niet eens meer naar KLM en richt ik me weer op de gulf carriers die het gewoon in alle opzichten beter doen en standaard bijvoorbeeld een beter economy (of business) product aanbieden. Daar waar KLM de kant op gaat dat voor alles nu extra betaald moet worden. Ik heb al eerder hier geschreven dat ik niet scherp heb, wat de strategie van KLM nu precies is. Toen ze aangaven 'prijsvechter' te zijn, waren ze echter al veel duurder dan concurrentie en zitten ze aan de kostenkant ook te hoog. De eayJets van deze wereld hebben een digital first businessmodel, daar waar (AF) KLM die kant op probeert te bewegen en (waarschijnlijk) met legacy IT zit (en nog steeds te hoge kosten). Dat gezegd hebbende en ondanks mijn kritiek op KLM, vind ik dit artikel van RTL wel een beetje jammer: https://www.rtlnieuws.nl/economie/a...-niks-op-amper-winstbelasting-heel-veel-steun Alsof KLM alleen maar goed is voor het betalen van belastingen en het bijdragen aan de economie door het vervoeren van vracht en mensen geen waarde heeft. Om nog maar niet te spreken over de werkgelegenheid (direct en indirect) en de waarde van het op de kaart zetten van Nederland. Maar dan wordt het denk ik te ingewikkeld voor die journalist, want zo'n simpele kosten-baten berekening maken is natuurlijk veel makkelijker. De NOW-regeling kun je van alles van vinden, maar die heeft precies gedaan waarvoor 'ie door de overheid ontworpen was. Dat heeft verder niets te maken met de staatssteun die al lang en breed netjes is terugbetaald, maar nog al te vaak in media opduikt en de schijn creëert dat KLM nog steeds uit de staatsruif eet.
Er wordt de laatste tijd veel gesproken over de hoge prijzen van KLM maar het is zeker niet alleen KLM, alle ticketprijzen rijzen de pan uit. Daarnaast is mijn ervaring de afgelopen paar vluchten dat de toestellen aardig vol zitten (N = 1 ). Blijkbaar is er zoveel vraag dat ze deze prijzen kunnen vragen én verkopen.
Als je moet in leveren op het totaal aantal vluchten zitten de resterende kisten ramvol Maar het klopt wat je zegt hoor, meerdere maatschappijen zijn duurder nu. Ik krijg het "Shell & Ahold" gevoel, inflatie gebruiken om flinke prijsstijgingen door te voeren. Maar goed KLM mocht 2 jaar geen bonussen/dividend uitkeren, dus dit jaar maar even goed inhalen voor de RVC en de aandeelhouders.
Ze hebben weldegelijk bonussen uitgekeerd: Ook werden de bonussen met betrekking tot het jaar 2019 uitgekeerd eind 2022, terwijl dit niet mocht. Als klap op de vuurpijl concludeerde de staatsagent dat KLM nog steeds belastingontwijking door piloten faciliteert. Op de terugvlucht uit AGP stapte er ook ineens een piloot in, die in business ging zitten. Mooi wonen daar, dat dan weer wel