Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    AF is heel goed in een toestel swap, afgelopen jaar 2x geboekt op A350. 2x gevlogen met 777 in plaats daarvan.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  2. Didymis

Didymis Blue Tier

Leuk Bevonden:
    193
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb hetzelfde gehad, maar dan op veel kortere termijn. AMS-JFK-AMS geboekt in Premium Comfort met Miles, maar kort voor vertrek (<7 dagen) een annulering van de KL 641 en de terugvlucht werd een equipment swap B78X > 772. Met andere woorden: geen Premium Comfort.

De annulering op de heenweg werd niet per mail aangekondigd, zoals gebruikelijk. Hier moest ik zelf achter komen door (toevallig) in de app te kijken. Top marks, KLM! De PSL kon me alleen Eco op de KL 645 geven. Upgrade was uit den boze en ook de optie om met Delta heen te vliegen werd afgewimpeld als "dit kan niet". Want andere boekingscodes/cabine/whatever. Enfin, voor de heenvlucht Eco geaccepteerd, omdat we inmiddels drie dagen voor vertrek zaten en ik toch echt naar NYC moest komen.

Op de terugweg kreeg ik <48 uur van tevoren de mededeling dat de KL 642 gewisseld werd voor een 772. Vanuit de VS ongeveer 20 minuten in de wacht gestaan voor de PSL en gevraagd wat de opties zijn. Wederom: upgrade was uit den boze ("Ik kan u geen beter product geven, meneer"), maar deze keer was Delta Premium Select wél een optie. Dus: gewisseld van KL 642 naar DL 48. Prima product, prima service (geen KLM-service, helaas).

Uiteindelijk heb ik voor de annulering compensatie aangevraagd voor de involuntary downgrade en een EU-claim ingediend, omdat ik meer dan 2 uur later op mijn bestemming ben aangekomen. Voor de terugvlucht ga ik nog een claim indienen voor de belkosten.

Daarnaast vind ik het erg bijzonder dat KLM er voor kiest om juist hun flagship product te cancellen, danwel te downgraden. Verkoop het product dan niet... Laat ons op z'n minst een maand (of meer) van tevoren weten dat je niet met een B78X vliegt. Daarnaast vind ik de geboden oplossing(en) door de PSL ook niet altijd geweldig - ik krijg de indruk dat er veel nieuwe medewerkers zijn die niet weten wie ze aan de lijn hebben...

3. OllieD

OllieD Newbie

Leuk Bevonden:
    42
    Trofeepunten:
    18
    ^^
    Ik denk dat de ombouw van die kisten vertraging heeft. Want ik had het op mijn vlucht naar Houston en mijn vlucht van Atlanta ook.

4. MichaelNight

MichaelNight Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
  5. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Iemand ervaring met uitstellen van je uiterlijke kwalificatie datum met een paar dagen? Ziet er naar uit dat ik net Platinum kan halen i.v.m een premium economy retour vlucht naar Doha eind November, alleen is de terugvlucht 4 December, en is de uiterlijke kwalificatie datum 30 November. Zou het heel zuur vinden om zoveel XP te verliezen aan Gold...

6. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Even bellen, en anders een van de kaarten van Air France aanschaffen (neem aan dat je al een Amex hebt) die je ook een paar XP geven.... of... boek op je vlucht wat "klimaatgoodness" erbij en krijg XP...

MoonJ vindt dit leuk.
  7. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Wat kost CO2 compensatie? Neem die dan niet nu (want dan krijg je de XPs op 5 december), maar koop bij het inchecken alleen de heenvlucht (kost de helft), want de XPs krijg je dan wel de dag na de vlucht.

MoonJ vindt dit leuk.
  8. cvr

cvr Blue Tier

Leuk Bevonden:
    63
    Trofeepunten:
    28
    Graag jullie advies mbt claim/compensatie. Door een KLM vertraging op de eerste leg aansluiting gemist op de 2e leg, overgeboekt met als eindresultaat 7 uur vertraging. Claim ingediend bij KLM (je landt op een Air France pagina) en deze staat inmiddels al 10 dagen op "received".

Mijn vraag is, wachten of doorzetten naar EU-claim?

9. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    564
    Trofeepunten:
    123
    @cvr, het afhandelen van een claim kan flink op zich laten wachten (lees, maanden). Persoonlijk zou ik het dus gewoon rustig afwachten.

cvr vindt dit leuk.
  10. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Na ongeveer 4 maanden had ik het geld op mijn rekening. In de tussentijd weer een andere claim ingediend voor andere annulering en dat was na 2 weken rond.
    Ik zou dus wachten.

11. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.636
    Trofeepunten:
    428
    Bij het boeken van een award vlucht staat dit:
    • Teruggave van kosten mogelijk tegen een vergoeding van EUR 50 als u annuleert vóór de eerste vlucht van uw reis
    Is dit per ticket of per boeking?

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    495
    Trofeepunten:
    63
    Die 10 dagen kunnen zomaar 10 maanden worden... In maart een claim ingediend bij KLM, die werd afgewezen. Geëscaleerd met behulp van rechtsbijstand. Die gaven al aan dit er eentje van de lange adem kon worden. Na maanden wachten en herrenneringen sturen, stelde rechtsbijstand voor te schikken op hun kosten voor 50% van het claimbedrag. Ik kijk nog regelmatig (bij AirFrance) in de lopende claim en die nog steeds 'in behandeling, we komen snel bij u terug...'

cvr vindt dit leuk.
  13. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik schrik een beetje van de afhandeltijden via de reguliere weg.

In principe heb ik claims de volgende dag via PA. Het langs wat ik heb moeten wachten is 3 dagen en toen had ik zoiets van wat is dit.

Ik vrees dat ik echt niet meer zonder PA kan, zeker ook vandaag, 3 annuleringen van vluchten en 'bijzondere' herboekingen, de KLM vlucht naar Istanbul ging niet begin december, dus daarom boeken wij u om naar een dag eerder december, terwijl vanaf mijn vertrekplaats Dusseldorf om 06.40 of 09.30 ook een vlucht gaat via Parijs en met die connectie in Parijs je om 17.30 in Istanbul bent, in plaats van de 16.55, dat leek mij een stuk beter dan een complete dag eerder...
    Mailtje naar PA, en binnen 9 minuten antwoord en een nieuw ticket, ik had de 2de wijziging net ingediend voor een vlucht naar Parijs, Air France vluchten in plaats van KLM vluchten die eerder gaan zijn kennelijk uit den boze bij een herboeking.

14. Tim82

Tim82 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Nou nieuwe tickets na een annulering en omboekingen heb ik ook wel binnen paar minuten geregeld. Maar vertraging claimen is wat anders qua afhandeltijd.

Dan1 vindt dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    495
    Trofeepunten:
    63
    Exact! De doorlooptijden van claims zijn bizar lang bij KLM/AF. In december een wifi voucher gekocht tijdens mijn boeking. Vliegtuig had echter geen wifi aan boord. Restitutie aanvragen lukte niet, voucher gebruiken op andere vlucht ook niet. Gebeld, kreeg het verzoek een klacht in te dienen en dan op die manier restitutie te krijgen. De dame aan de telefoon zei al dat het wel eens lang (heel lang) zou gaan duren. Krijg ik in juli een e-mail inzake mijn klacht met excuses en een reis voucher van €50, waarmee ook de €10 boekingskosten vervallen:

Allereerst bieden wij u onze excuses aan voor deze late reactie.

In de afgelopen maanden heeft er een serie uitzonderlijke gebeurtenissen plaatsgevonden, waardoor de hoeveelheid correspondentie die wij hebben ontvangen aanzienlijk is toegenomen.

Wij doen ons uiterste best om te zorgen dat onze passagiers op elk moment een service van hoge kwaliteit krijgen. Het spijt ons dan ook te horen dat uw persoonlijke ervaring niet overeenkomt met onze servicedoelstellingen en wij willen u graag bedanken voor uw feedback.

Voor het ervaren ongemak bieden wij u op basis van goede wil een KLM reisvoucher aan ter waarde van EUR 50,- (of het equivalent in uw lokale valuta). De voucher is niet-restitueerbaar en geldig tot één jaar na datum van afgifte.

Wij vertrouwen erop dat uw volgende vlucht met KLM weer helemaal naar wens zal zijn en zien u graag terug aan boord.

cvr vindt dit leuk.
  16. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.636
    Trofeepunten:
    428
    Volgens mij hebben ze in juli op deze manier in een keer een hele rits klachten afgehandeld dmv 50 euro voucher. In het klaag topic stonden er toen iig heel veel voucher berichten van iedereen hier :)

cvr, lloydje33 en Dan1 vinden dit leuk.
  17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    495
    Trofeepunten:
    63
    Ah, kijk eens aan! Die had ik gemist. Laat onverlet dat mijn EU-verordening 261/2004 claim uit maart nog steeds openstaat…

18. NLAviation

NLAviation Blue Tier

Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb eigenlijk jullie advies nodig.
    Ik ben aan het kijken naar vliegtickets voor April 2023 met KLM in Business Class naar Bonaire.

Nu is rechtstreeks ruim 2.380 euro.
    via BUD - AMS - BON en BON - AMS - BUD is dit 1.845 euro, (moet ik nog wel een apart ticket kopen van AMS - BUD en visa versa. dus totaal scheelt dit waarschijnlijk 250 euro. maar is ook goed voor me status XP points en miles.

Ik twijfel alleen om de tickets nu al te kopen, we kunnen het allemaal niet voorspellen maar april duurt nog wel eventjes. wat zouden jullie doen? nog even wachten of de tickets nu al kopen?

19. Urbanjazz

Urbanjazz Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.578
    Trofeepunten:
    383
    Ik heb naar twee bestemmingen in de wereld business tickets geboekt een aantal maanden / weken terug. En om de paar weken check ik nog eens de prijzen (ook vanuit andere start locaties) en ze worden alleen maar duurder dichter naar vertrek.

MoonJ en Tim82 vinden dit leuk.
  20. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    Op welke data vind je 2380? Ik moet ook rond die periode weer die kant op maar goedkoopste wat ik zie is €5400pp (4-daagse trip) en langer kom ik niet onder de €3800pp.

Deel Deze Pagina