Flying Blue (KL, AF, KQ, SB, RO)

Discussie in 'Air France KLM: Flying Blue' gestart door SVDH, 10 jul 2014.

1. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar wellicht heb je er wat aan. Een aantal jaar terug werd ik van een Jetstar Australia vlucht omgeboekt naar een Qantas vlucht. Na een beetje moeizaam belletje kreeg ik het geld dat ik eerder had betaald voor een IFE wel terug aangezien dat bij Qantas inbegrepen is en bij Jetstar niet.

Het belletje was in mijn geval wel nodig en dat zal hier waarschijnlijk ook van toepassing zijn. Zou wel even wachten totdat je daadwerkelijk Plat bent zodat je de gewenste stoelen vast kan houden.

MichaelNight vindt dit leuk.
  2. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Je krijgt geen geld of miles terug omdat op het moment van aankoop je geen recht had op de stoelen.
    Binnen Europa waar de comfort zone kort voor vertrek nog enige rijen opschuift zou ik niets vooraf kopen, op lange afstandsvluchten waar de comfort rijen al bepaald zijn moet je bij bepaalde stoelen inderdaad snel zijn en is afwachten niet verstandig.

De besteding is inderdaad afhankelijk wat je verder met de miles doet, ik gebruik ze enkel en alleen voor ad hoc enkele reizen, door het flexibele beleid eerder was het eigenlijk niet nodig de laatste tijd, maar nu wel weer, en dan is het heel handig dat je dat met miles kunt kopen, maar als je vooral prive vliegt en er weinig veranderd dan kunnen stoelen een goede besteding zijn, want een retourticket in miles met belastingen scheelt eigenlijk niet zoveel, zelfs als het een bestemming is waar je zelf op zou vliegen.

3. DuckDuck

DuckDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    286
    Trofeepunten:
    63
    Op een enkele keer na gebruik ik miles alleen om nachtvluchten up te graden naar business. De laatste tijd met goedkope ECO tickets is dat iedere keer gelukt.
    Reward tickets zijn bijna nooit bestemmingen waar ik naar toe wil (nu en over het algemeen heel veel USA aanbod).

4. MichaelNight

MichaelNight Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Aha duidelijk. Voor de andere vluchten na het behalen van de status ga ik, zoals jullie aangaven, gewoon afwachten om die stoelen gratis te kunnen boeken...

5. Ozzietukker

Ozzietukker Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.085
    Trofeepunten:
    358
    Ik weet dat ik na het behalen van mijn status toen direct alle boekingen die ik had had aangepast, en dat was toch leuk om dat te kunnen doen.

Ik moet morgen maar weer even wennen aan Ryanair, heen nog 33A, maar terug 11B, maar goed, ik weiger Ryanair ook maar 1 cent meer te geven.
    Er bestaat trouwens kans dat ik niet met de Ryanair vlucht mee kan, maar dan komen de miles enkele reizen met KLM vanaf LHR goed uit, die zijn ook nog op de dag van vertrek boekbaar, hoewel mijn doelstelling is om zo snel mogelijk terug te zijn is het wel krap wat ik moet doen blijkt nu.

6. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    136
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb een vraagje over skypriority. Ik ben eind augustus met mijn gezin (kids 2 en 4 jaar) naar Alicante gevlogen. Ticket was een economy reward ticket, ik ben platinum, vrouw silver. Nou had iedereen skypriority op z'n boarding. Ik vroeg me af op basis waarvan dit erop stond. Het valt niet onder de regeling dat het hele gezin in de lounge mag, want dat is alleen de lounge, maar niet skypriority. Of komt het omdat het reward tickets waren? Lijkt me ook sterk...

7. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    Komt omdat het reward tickets waren.

erlug vindt dit leuk.
  8. rickbeerendonk

rickbeerendonk Blue Tier

Leuk Bevonden:
    150
    Trofeepunten:
    43
    Er bestaat zoiets als Economy Flex dat met Sky Priority komt. Vroeger kreeg ik soms Sky Priority als ik laat boekte (terwijl ik geen status had), dus het komt met duurdere tickets. Of en hoe dat dan overeenkomt met reward tickets, dat weet ik niet.

Godenzoon14 en erlug vinden dit leuk.
  9. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.474
    Trofeepunten:
    583
    Is een onofficiële benefit bij reward tickets geboekt met Gold/Plat status

10. erlug

erlug Blue Tier

Leuk Bevonden:
    136
    Trofeepunten:
    43
    Dit zal het dan zijn, heb 33k miles betaald en geboekt week voor het vliegen. Ticket was niet heel duur dus.

lloydje33 vindt dit leuk.
  11. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Uitkijken bij het boeken van businessclass op dit moment. Heb 2 retouren geboekt naar de US. Overal staat Business en nergens enige mention van economy. Kijk ik in de e-mail bevestiging, staat er opeens economy (op vluchten van 4.30). Da's lekker :( Screenshot hieronder van AF site, maar bij KLM was het hetzelfde

scherm 2.png Screenshot 2022-09-09 093723.png

12. PieterMaurits

PieterMaurits Blue Tier

Leuk Bevonden:
    155
    Trofeepunten:
    43
    Goed dat je dit zegt. Ik had dit afgelopen jaar ook, heb er toen een zaak van gemaakt bij KLM en niet opgegeven. Uiteindelijk na meerdere belletjes (lees: weken discussiëren :() te horen gekregen dat de segmenten verkeerd in het systeem geladen waren en het dus inderdaad wel business hoorde te zijn. Wie weet lukt dit bij jou ook?

13. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Nope. Gebeld en laten annuleren. Ze gaven aan dat ik inderdaad business heb geboekt, maar dat er geen stoelen meer in Business in die tariefsgroep waren, zodat je automatisch een downgrade krijgt. Erg vreemd. Maar als ik nu kijk voor andere vluchten:

1.png

Allemaal mooi in Business, maar bij stoelkeuze

2.png

Nu allemaal geen probleem omdat ik het weet (en zag binnen 24 uur). Maar als je niet oplet en je het een maandje van te voren ziet, heb je waarschijnlijk mooi pech.

14. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Volgens mij zit er een structurele glitch in het systeem. Ik heb dit namelijk altijd in mijn boekingen naar IAS bij KL/AF. Het Domestic segment van RO heeft sinds een aantal jaar helemaal geen businessclass meer en toch blijft dat er staan als ik boek....
    upload_2022-9-9_21-10-8.png

Laatst bewerkt: 9 sep 2022
  15. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.962
    Trofeepunten:
    648
    Zat even mee te kijken of dit ligt aan DL mainline vs subsidiaries. Eerst kreeg ik ook de Eco seatmap maar na herhaling op precies dezelfde route ineens weer Business. Wellicht een tijdelijke glitch?

16. Nico91

Nico91 Newbie

Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Krijg je wel miles en xp voor business?

17. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.399
    Trofeepunten:
    508
    Er zijn dit jaar 760 platinum 4 lifes bijgekomen in Nederland en die krijgen allemaal het Paleis op de Dam huisje dat gisteren onthuld is in het Rijksmuseum.

Urbanjazz, michiel1, MoonJ en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Neen, dat dan weer niet. op mijn domestic boardingpassen staat uiteindelijk gewoon economy. Domestic bij RO krijg je wel bonus XP dus 4 ipv 2.

19. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Dat ze er maar 1 bewaren. Ben nu 5 jaar Plat met genoeg XP om de komende 5 vol te maken. Als ze de regels niet wijzigen in de tussentijd natuurlijk.

bedeve vindt dit leuk.
  20. MichaelNight

Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Ja.. er was hier iemand die iets had gehoord van zo'n herziening. Of was jij dat?
    Kan het zelfs zo zijn dat ze (theoretisch) gewoon Platinum for Life afpakken/inkorten/afschaffen?

Deel Deze Pagina