Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.350
    Trofeepunten:
    508
    Dat is denk ik op de US Amex site, op de NL Amex site heb ik het net gecheckt en staat nog steeds 5:4 (helaas ;))

lloydje33, Aquafreak en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  2. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Er zijn al velen die gereageerd hebben. Maar naast het verschil in XP en het feit dat je dus punten spaart bij de "classic" Amex versus Flying Blue miles bij de FB Amex zijn er nog meer verschillen:

- Je krijgt bij de classic Amex een Priority Pass met twee keer loungetoegang. Bij de FB Amex krijg je dit niet;
    - Bij de classic Amex krijg je een travel voucher van € 75,00, bij de FB Amex niet;
    - De FB Amex geeft de mogelijkheid om KLM/AF spend gespreid te betalen. De classic amex niet.

Daan3 en FlyingFonz vinden dit leuk.
  3. Aquafreak

Aquafreak Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Je hebt gelijk inderdaad...:oops:

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  4. Godenzoon14

Leuk Bevonden:
    3.350
    Trofeepunten:
    508
    Goede toevoegingen inderdaad van @Bijzonderetickets

Anyway, @Aquafreak succes met je keuze, er gaat hier iemand sowieso blij worden door je keuze een referral van hier te gebruiken!

Verder hopen we nog meer posts hier van je te zien, dus stel jezelf even voor in dit topic :):)

lloydje33, Aquafreak en Bijzonderetickets vinden dit leuk.
  5. Aquafreak

Aquafreak Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Die eerst 2 was ik me nog van bewust, bedankt!
    De gratis loungetoegang is zeker een groot voordeel namelijk.

Daarover gesproken. Geldt toegang van kaarthouder + extra kaarthouder als 1 toegang of ben je direct beide kwijt?

6. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Je bent dan beide kwijt. Daarna kun je PP wel gewoon gebruiken tegen betaling.

Aquafreak vindt dit leuk.
  7. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Ik heb al jaren de FB Amex. 30 XP is mooi meegenomen.

Aquafreak vindt dit leuk.
  8. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.468
    Trofeepunten:
    583
    Verzekeringen zijn ook wel aardig maar dat geldt ook voor de reguliere Gold.

9. HVRotterdam

HVRotterdam Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Hoe werkt die truc? Regulier betaalverzoek ontvangen van die kennis of via de facturatie module? Want bij die laatste optie betaal je toch ook kosten richting Paypal?

10. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    De jaarlijkse XP bonus is een van de belangrijke elementen van de FB Amex kaarten, dus wanneer je dit helpt sneller status te verwerven of juist op pijl te blijven is het een makkelijke keuze.

Daarnaast hangt het van je uitgave patroon af wat 'verstandiger' is. Persoonlijk ga ik all-in op flying blue miles, dus is een FB kaart is voor mijzelf een betere keuze omdat ik dan meer miles spaar vs de reguliere Amex. Zie ook mijn work-in-progress rekenmodel over de waarde van FB miles vs kaartbijdrage :)

11. Godenzoon14

Leuk Bevonden:
    3.350
    Trofeepunten:
    508
    Gewoon een overboeking doen vanuit Paypal naar een "vriend", betalingen naar vrienden zijn zonder kosten.

12. Godenzoon14

Leuk Bevonden:
    3.350
    Trofeepunten:
    508
    Als je gaat voor de gold kaarten, zit er qua punten verdiensten bijna geen verschil in:

Regulier Gold: 1.2 Membership Reward Point per uitgegeven euro
    FB Gold: 1 Flying Blue Mile per uitgegeven euro

Bij een spend van €1000 krijg je dus 1200 Amex MR of 1000 Flying Blue miles, zou je die 1200 Amex MR inwisselen voor Flying Blue miles, krijg je er 960 Flying Blue miles voor maar dan ben je wél een stuk flexibeler in het besteden van je punten. (scheelt 4%)

Bij de beide platinum kaarten is het een ander verhaal, daar krijg je namelijk bij beide 1.5 Amex MR/FB Mile per uitgegeven euro, dat betekent dus 1500 MR of 1500 FB miles, en die 1500 MR die wissel je in voor 1200 FB miles. wat dus 20% scheelt als je ze in zou wisselen voor Flying Blue miles...

Echter heb je bij andere maatschappijen vaak ook aanzienlijk minder miles nodig om award tickets te boeken ten opzichte van de bizarre prijzen die AF/KL vaak vraagt :D:D

Laatst bewerkt: 20 apr 2022
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  13. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    En de punten zijn vrijwel direct beschikbaar voor een transfer. Dus als je een award ziet, kun je de volgende dag boeken (en bij sommige maatschappijen houden ze 'm voor je vast).

Bij FB moet je wachten op de maandafrekening. Van horen en zeggen begrepen dat dit wel eens een tijdje kan duren ;-)

14. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Een voordeel van de FB Amex is dat een uitgave met deze kaart de geldigheidsduur van FB miles met een jaar verlengt.

15. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    De vraag is natuurlijk of je dit echt als voordeel kunt zien als het gaat om een vergelijking tussen de FB AMEX en de reguliere AMEX. Immers, als je punten overboekt van een reguliere AMEX wordt de geldigheid van je miles ook met een jaar verlengt.

16. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Het voordeel is dat je er met een FB Amex niet aan hoeft te denken, omdat je in een jaar altijd wel een uitgave doet.

17. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Blijft natuurlijk een persoonlijk ding wat het je waard is en in hoeverre de aangeboden perks voordeel bieden.

Naar mijn inziens op het moment dat het je niet uitmaakt met welke luchtvaartmaatschappij je vliegt, dan zal de reguliere Amex lijn al snel een betere keus zijn, immers heb je dan direct een aantal (vlieg)voordelen (oa 2x pj lounge en de lounge box bij Gold en Privium & onbeperkt lounge met Platinum).

Vlieg je echter het liefste met KLM/AF en heb je of ambieer je Flying Blue Gold (of Platinum) status, en heb je die 30 of 60 XP jaarlijkse bonus nodig om de status te halen/behouden dan lijkt mij de Amex FB een betere keuze. Immers met die status heb je sky priority en lounge toegang te pakken met een lagere kaartbijdrage.

lloydje33 en Carel1 vinden dit leuk.
  18. Jorni

Jorni Newbie

Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Dit idee is iets anders gelopen dan vooraf gedacht...

Afgelopen zaterdag heeft hij een betaling gedaan via PayPal naar mijn PayPal Account. De betaling is gelukt en goed overgekomen. Alleen toen hij paar dagen later belde met AmEx om zijn limiet te verhogen, kwam er iets anders naar voren.

De medewerker van AmEx vertelde hem dat er een aantekening op zijn account staat en hij doorverbonden moest worden met de fraude afdeling. Daar vertelde ze hem dat het niet is toegestaan om naar een privé personen via PayPal betalingen te doen. Zij vinden dat je dan geld aan het creëeren bent en dit mogen alleen banken. Wat opzicht gek is want je kan ook geld opnemen met je creditcard....

19. jphorn

jphorn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    772
    Trofeepunten:
    123
    Voor alle leden met een forumhandtekening met AmEx referal(s); de actie met 60K Miles is (helaas) weer beëindigd :p

FlyingFonz, RobertFB en theflyingrobman vinden dit leuk.
  20. vincentk

vincentk Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Maar betaal je dan geen fees om te pinnen met je AMEX? Nog niet gedaan maar dat is vaak met een CC.

Zelf overboeken via PayPal is kostenloos? Dan zou je kostenloos miles kunnen ophopen door maar heen en weer te blijven boeken.

Dus zo gek lijkt me die beperking niet.

Deel Deze Pagina