Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.761
    Trofeepunten:
    253
    Net mn 186e telefoongesprek gehad om de volledige upgradebonus van 2 maanden terug te krijgen... status: alles is goedgekeurd maar de miles zijn nog onderweg .... o_O Krijg een beetje het heen en weer hiervan... Wil m'n La Première ticket gaan boeken :mad:

2. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.063
    Trofeepunten:
    223
    Bij mijn 2e telefoontje was het de volgende dag bijgeschreven.
    Mateloos irritant dat het eraan ligt wie je aan de telefoon krijgt.

Ambtenaruh vindt dit leuk.
  3. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    En dan word je bij het boeken van een Transavia ticket geconfronteerd met een creditcardtoeslag voor notabene de cobranded kaart van de moedermaatschappij. Omdat AMEX strikt genomen geen consumentenkaart is? Toch een beetje gierig.

BartF en Ruut vinden dit leuk.
  4. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    63
    Hi! Vraagje.
    Ik heb de Amex FB platinum kaart. Daar zit natuurlijk een reisongemakkenverzekering in.
    Nu is m’n koffer van AMS>TRD in Amsterdam achtergebleven. Ik kwam 16:30 aan, m’n koffer is na veel gebel op de volgende vlucht gegaan en komt straks 23:30 aan. Kan die dan morgen vanaf 9:00 ophalen.
    Dat is meer dan 4 uur vertraging en dus €400 vergoeding volgens amex. Dat geldt voor “noodzakelijke items”. In m’n koffer heb oa lenzen en toiletartikelen die nu nodig zijn.
    Bij de avond kiosk (zondagavond is hier niks open) een tandenborstel, tandpasta en deo voor een tientje gekocht.
    Nu is mijn vraag: hoe werkt deze ongemakkenverzekering? Bonnetje insturen en krijg ik dan een tientje, of andere dingen die ik nog kan opgeven? Lenzen en andere dingen die ik wél nodig heb (bijv. pyjama/kleding) waren op dit tijdstip niet te koop; en als de winkels morgen open zijn is m’n koffer aangekomen.
    Thanks!

5. Ready2Board

Ready2Board Silver Member Premium Member

Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Denk dat je het antwoord zelf al hebt gegeven, de noodzakelijke dingen worden vergoed. Dus de EUR 10.

FlyingFonz vindt dit leuk.
  6. BartF

BartF Blue Tier

Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Meestal wordt de koffer naar je verblijfplaats gebracht. Of heb je zelf gekozen om deze op te halen?

7. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.392
    Trofeepunten:
    508
    @Menno deze specifieke verzekering heeft als voorwaarde dat je volledige vervoer met Amex betaald moet zijn, en ook de 'noodzakelijke' artikelen die je koopt. En dat het niet je laatste segment mag zijn. Voor die 10 euro zou ik het vragen bij je luchtvaartmaatschappij, Amex hanteert een max van 2 claims per jaar, dus als je nu 10 euro claimt, veel reist en nog serieuzere kosten gaat maken later dit jaar, valt dat hierna nog één keer binnen je dekking in de komende 12 maanden.

Amsterdam, FlyingFonz, Daan3 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. theflyingrobman

theflyingrobman Blue Tier

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Ik was benieuwd in hoeverre een American Express Flying Blue kaart loont ten opzichte van de jaarlijkse kaartbijdrage. Er zijn natuurlijk een aantal zaken niet direct meetbaar (emotionele waarde en gemak van XP) dus ik heb puur en alleen naar de waarde van te verdienen miles gekeken.

Om de waarde van een mile te bepalen heb ik een aantal aangeboden upgrades uit het Check-In Upgrade offers draadje gepakt en kom ik uit op een gemiddelde van €0,0078 per mile.

Daarnaast heb ik dit en vorig jaar een aantal door KLM aangeboden opties bijgehouden (stoel upgrade en lounge toegang) die je zowel in euro als miles kan afrekenen. Hier kom ik uit op een stabiele €0,0050 waarde per mile.

Als nieuwe toevoeging, waarde bepaling van promo reward tickets. Dit is nog work-in-progress, moet nog meer data punten verzamelen. Voorlopige waarde: €0,0097

tl;dr
    Jaar 1 met de huidige welkomst bonussen is voor alle drie de kaart typen nagenoeg direct een voordeel/winst. In Jaar 2 moet je bij Gold c.a. 21.000/35.000 euro uitgeven & bij Platinum ruim 51.000/80.000 euro om de kaartbijdrage glad te trekken met miles :eek:

(Nu rest mij alleen nog een berekening te maken wat de gemiddelde waarde is van een volledige reward ticket betaald met FB Miles, er zijn vast wel mede IF'ers die hieraan willen meerekenen om een goed beeld te krijgen van de waarde hierbij)

Dus stel je zou €1000,- per maand uitgeven met je creditcard / €12.000,- per jaar dan ziet het er als volgt uit (waarbij waarde van miles bij upgrade en waarde bij opties):

Amex FB Silver
    0,8 FB Mile per euro (1 FB Miles bij AF\KL tickets)
    €75,- kaartbijdrage \ 1e jaar gratis
    Uitgave (9.600) + welkomst bonus (15.000) = 24.600 FB Miles
    Totale waarde FB Miles in jaar 1: €123,- / €191,88
    Totale uitgave nodig in jaar 2: €1219,- / €18.750,-

Amex FB Gold
    1 FB Mile per euro (1,5 FB Miles bij AF\KL tickets)
    €170,- kaartbijdrage \ 1e jaar €85,-
    uitgave (12.000) + welkomst bonus (40.000) = 52.000 FB Miles
    Waarde: €260,- / €405,60
    Totale uitgave nodig in jaar 2: €21.794,- / €35.000,-

Amex FB Platinum
    1,5 FB Mile per euro (2 FB Miles bij AF\KL tickets)
    €600,- kaartbijdrage \ 1e jaar €300,-
    uitgave (18.000) + welkomst bonus (60.000) = 78.000 FB Miles
    Waarde: €390,- / €608,40
    Totale uitgave nodig in jaar 2: €51.282,- / €80,000

Laatst bewerkt: 3 mei 2022
    Robinho, Amsterdam, westi en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Leuke opzet @theflyingrobman
    Toch nog een opmerking:
    Een credit card met reisverzekering en aankoopverzekering kost natuurlijk altijd geld. Eigenlijk zou je dat in mindering op de jaarbijdrage moeten brengen.

lloydje33, Ruut en theflyingrobman vinden dit leuk.
  10. theflyingrobman

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Daar geef ik je volkomen gelijk in @Carel1, die twee elementen zijn voor mij persoonlijk ook een belangrijk reden om zoveel mogelijk met een creditcard te betalen.

Ik zal m'n excel bijwerken en wat variabelen qua reisverzekeringen meenemen :D

BartF en Carel1 vinden dit leuk.
  11. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Het laatste Award ticket dat ik heb geboekt was in oktober 2019 een speciale aanbieding ivm 100 jaar KLM. Voor 64.000 miles pp en €450 pp in Business retour naar Toronto. Ik heb geboekt voor mijzelf en echtgenote in totaal dus 128.000 miles en € 900. Na de boeking toen even gekeken wat een ticket voor 2 zou kosten en dat was € 9.500.
    Het ticket was vooral zo duur omdat wij maar 3 nachten in Toronto waren en toen terugvlogen. Als je minimaal een week blijft, zijn de tickets vaak de helft.
    De normale laagste prijs voor Award tickets retour naar Toronto is pp ca 120.000 miles en € 450 en als promo award ca 90.000 pp en € 450.

theflyingrobman en Ruut vinden dit leuk.
  12. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.063
    Trofeepunten:
    223
    En dan, bij de Platinum, niet te vergeten de huurautoverzekering.

De ANWB Gold card is verzekerd tot 1500,-- euro en Amex (als ik mij niet vergis) tot 75K... Op AUA bijvoorbeeld, betaal je al snel 10$ per dag voor een autoverzekering.
    Niet geheel onbelangrijk lijkt me.

theflyingrobman en Carel1 vinden dit leuk.
  13. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.440
    Trofeepunten:
    483
    Leuk @theflyingrobman. Zeer nuttig om de waarde op deze manier een beetje te objectiveren.

Het blijft echter wel een beetje arbitrair qua waarde, zeker als je naar premium award tickets kijkt.

Even als voorbeeld: heb een ticket van ORD naar AMS geboekt in J voor 40/K miles (promo reward) plus € 200,00 toeslagen.

Revenue prijs van dit ticket: € 4.722,00.

Je zou dus kunnen stellen dat ik hier € 0,112 per mile haal, maar daar heb ik de volgende bezwaren tegen:

- als ik gewoon een retourtje vanaf AMS zou hebben geboekt dan was ik ongeveer 2/K kwijt met heen en terug een rechtstreekse vlucht. Als je dan 1/K per leg rekent kom je op € 0,025 uit.
    - zou ik ooit € 4,5/K voor een enkeltje betalen? Nope. En ook niet € 1/K. Maximaal ongeveer € 500,00 en dan zou ik dus op € 0,0125 uitkomen. Maar ja, wat is nu objectief? Feit is wel dat ik dankzij die miles in een premium cabine kan vliegen die ik anders te duur vind.
    - een enkeltje in Y kan soms € 300,00 kosten maar met miles slechts 10/K miles. Dus € 0,03 per mile. Maar hier gelden eigenlijk dezelfde argumenten voor: waarschijnlijk zou ik een andere vlucht nemen, de trein pakken, etc.
    - je krijgt geen miles op een award ticket en minder miles bij een upgrade. Dit geldt ook voor XP's. Dat moet je wel doorrekenen.

Kortom, hoe ga je om met dit soort kwesties? Je zou kunnen zeggen dat het gemiddelde dit wel oplost, maar volgens mij ligt het zo eenvoudig niet.

Desondanks leuk en nuttig initiatief en ik geef graag wat prijzen door ter ondersteuning van je database.

Amsterdam, Daan3, theflyingrobman en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. theflyingrobman

Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Goede input @Carel1, @Ruut en vraagstuk @Bijzonderetickets!

Het is inderdaad lastig te bepalen wat de exacte waarde in euro's is van een FB mile bij een award ticket. Maar met wat sparren vinden we wel een eerlijke verdeelsleutel.

Carel1 vindt dit leuk.
  15. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Wereldwijde storing bij Amex. Inloggen niet mogelijk.

16. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.063
    Trofeepunten:
    223
    Bij mij doet ie het gewoon...

17. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Hier nog steeds niet.

18. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Bij mij werkt het ook weer. Ik moest nog wel even bellen, want door te veel inloggen was mijn account geblokkeerd.

Ruut vindt dit leuk.
  19. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    533
    Trofeepunten:
    123
    Had in 2019 kortstondig KLM Amex Plat. Heb toen voor mijn vrouw de status match gedaan.

Krijg nu net mail dat ze weer verlengd is. Tot in 2023 nu. Niet slecht voor 2 maanden die kaart te hebben gehad :D

lloydje33, jphorn, HarmDommisse en 4 anderen vinden dit leuk.
  20. Menno

Menno Silver Member

Leuk Bevonden:
    475
    Trofeepunten:
    63
    Wauw, zie ik opeens bij AMEX 60K miles staan!
    Dus anonieme persoon die een FB Platinum kaart via mijn link heeft aangevraagd: heel veel dank! :):cool::D. Fantastisch! Als je me een berichtje stuurt kan ik je persoonlijk bedanken en misschien nog wat tips geven! En anders: veel plezier met ook jouw berg miles :).

Mooi om te zien dat m'n linkje dus goed werkt :)

ErwinLansing en theflyingrobman vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina