Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. high_class

high_class Silver Member Captains

Leuk Bevonden:
    649
    Trofeepunten:
    143
    in mijn geval een plat kaart met 100+k maar helemaal niets

2. Goffe de Boer

Goffe de Boer Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Als ik een gratis Amex Gold Card aanschaf, krijg ik dan automatisch 10.000 award miles cadeau of moet ik eerst aankopen doen met de kaart?

3. Goldfly

Goldfly Silver Member

Leuk Bevonden:
    667
    Trofeepunten:
    123
    Minimaal 1000 euro binnen 3 maanden...

4. FB020

FB020 Newbie

Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Ligt eraan wat de aanbieding is. Meestal moet je 100 euro uitgeven binnen 30 dagen. Maar bij een referral aanbieding 1000 euro binnen 3 maanden.

5. Goffe de Boer

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Bedankt voor het antwoord. En als ik via iemand op dit forum een gratis Gold Card aanvraag, krijg ik dan wel 5000 award miles cadeau?

6. FB020

FB020 Newbie

Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Nee dan krijg je de kaart het eerste jaar gratis en 10000 miles als je 1000 euro uitgeeft in de eerste 3 maanden

7. Goffe de Boer

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Dan weet ik genoeg, bedankt

8. Goffe de Boer

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Maar als ik het goed begrijp is het dus gewoon een credit card waarmee ik net als met VISA en MasterCard kan betalen bij o.a. veel webwinkels. Telt elke aankoop dan mee als minimale besteding van € 1000,- in de eerste drie maanden? Sorry voor al die vragen, maar ik ben nieuw hier en wil in de toekomst meer aan loyalty- en spaarprogramma's doen.

9. Basjep

Basjep Silver Member

Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Klopt helemaal! Veel webwinkels erkennen de kaart. De dekking in fysieke winkels in NL is helaas nog wel wat matig.

Strikt genomen is de AMEX trouwens een charge card en geen creditcard.

"American Express geeft in Nederland geen creditcards, maar zogenaamde 'charge cards' uit. Met een charge card kaart dient u iedere maand het volledig openstaande bedrag (het totaal dat u die maand met de kaart heeft uitgegeven) te betalen. Indien u altijd uw volledig openstaande saldo op uw maandafrekening voldoet vóór de uiterste betalingsdatum, dan wordt er geen rente berekend over uw uitgaven. Indien daarentegen uw betaling te laat wordt voldaan, wordt er rente in rekening gebracht. De American Express charge card helpt u in feite uw uitgaven en financiële situatie op een goede manier te beheren. Doordat u iedere maand uw volledige uitgaven met de kaart betaalt vermijdt u rentekosten."

10. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    Ja, elke aankoop telt mee. Als je niet direct 1000 euro wilt uitgeven, maar het wel beschikbaar hebt zou je ergens iets kunnen kopen dat refundable is, zoals bepaalde tickets, hotelskamers (beide ver in de toekomst) of bij een webshop (bv. Zalando die een 100 dagen geld terug aanbod (mits in originele staat) heeft.).

Had je het artikel hier: http://ikvliegveel.com/flyingblue-amex/ ook al gelezen? Via de link in dat artikel kun je ook een kaart aanvragen (en overigens ook via de link in mijn signature onderaan dit bericht).

11. FB020

FB020 Newbie

Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Bij mij zijn vorige keer de bonuspunten overigens weer in mindering gebracht toen ik een creditering had. Blijkbaar vervalt de bonus als je weer onder de spend criterium komt.

12. SVDH

SVDH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    218
    oh, echt? bij punten die je opv je spend verdient heb ik dat ook wel meegemaakt, maar bij welkomst-bonus punten heb ik geen ervaring.

Als je nog steeds niet 1000 euro wilt uitgeven is het altijd goed om het te proberen, baat 't niet, dan schaad 't niet toch? ;)

13. FB020

FB020 Newbie

Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    ja, dat kreeg ik te horen toen ik belde. Op iedere welkomstbonus is deze regel van toepassing. Als je door een creditering weer onder de spend voorwaarde komt dan wordt het weer afgeboekt.

14. Goffe de Boer

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Binnenkort zal ik zeker zo'n kaart aanschaffen. Maar om ervoor te zorgen dat je in de eerste drie maanden minimaal € 1000,- moet uitgegeven hebben, kan je toch ook gewoon bij een bank in Nederland (in een paar keer als er een limiet is) € 1000,- pinnen? Dan hoef je het niet eens in te ruilen en is het toch van je kaart afgeschreven... Of telt deze manier niet mee?

15. Kilian

Kilian Silver Member

Leuk Bevonden:
    402
    Trofeepunten:
    308
    Dat kun je inderdaad doen. Let er wel op dat er extra kosten bijkomen als je met een Amex pint bij een pinautomaat.

16. Marcob

Marcob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    184
    Trofeepunten:
    33
    Cash geld opnames zijn standaard uitgeschakeld bij American Express. Alleen AMEX GOLD / PLAT en FBAMEX PLAT hebben dit aanstaan. De overige gaan op verzoek, en worden vaak pas na 6 maanden toegekend.
    Daarnaast worden cash transacties niet op je rekening afschrift vermeld en is het ook geen "echte transactie". Het is een service van AMEX en heet express cash of emergency cash. Het bedrag wordt ook direct van je gekoppelde betaalrekening afgeschreven (+/- 3 werkdagen) en komt dus niet op je rekeningafschrift.

In bijzondere gevallen (verzekeringskwestie) is er een specificatie op te vragen bij Amex. Hoe dan ook worden hier geen Miles en/of Membership rewards over uitgekeerd! Daarnaast zijn er forse kosten, minimaal 3,5% met minimum van 4,50 euro, ex eventuele koersopslag, zoals Kilian aangeeft!

Laatst bewerkt: 21 feb 2015
  17. Goffe de Boer

Leuk Bevonden:
    1.186
    Trofeepunten:
    428
    Geen optie dus. Dan wacht ik nog even met het aanschaffen van de kaart. Iets kopen en dan terugsturen en een refund aanvragen lijkt me wat onzeker. Ik heb in de zomermaanden zeker meer uitgaven.

18. FB020

FB020 Newbie

Leuk Bevonden:
    14
    Trofeepunten:
    18
    Je bonuspunten worden dan overigens gecrediteerd als je weer onder 1000 spend conditie komt kan ik uit eigen ervaring zeggen dus een kopen/ refund zal ook niet werken.

19. Marcob

Marcob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    184
    Trofeepunten:
    33
    Om dit nog te nuanceren: Er is wel een mogelijkheid om de transactie op je afschrift te laten verschijnen, AMEX rekent dan 3,8% (ipv 3,5%) met een minimum van 4,50 euro over je transactie. De betaling van je "cash" komt dan op je rekeningafschrift , in plaats van een directe incasso, en wordt op de reguliere wijze verrekend met de rest van je transacties.
    Wederom geldt, geen Membership Rewards en/of Flying Blue miles. De regels hiervoor zijn nog scherper en AMEX doet dit alleen op speciaal verzoek, deze situatie komt dan ook weinig voor.
    Voor de volledigheid wilde ik deze variant toch melden.

SVDH vindt dit leuk.
  20. LVH

LVH Blue Tier

Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    28
    zijn de qualifing flights al toegevoegd bij jullie account?

Deel Deze Pagina