@Tommy correct je heb in een dergelijk geval gewoon dekking. Zie ook: https://www.americanexpress.com/nl/service/verzekeringen/verzekeringsvragen-rondom-covid-19/
update: uit nieuwsgierigheid toch maar alle condities nagelezen. Ben bang dat je geen(!) dekking hebt door deze passage (tweede bullet point uit bovenstaande link):
"Als u ervoor kiest om naar een land te reizen dat van de overheid een code geel, oranje of rood reisadvies heeft gekregen (bijvoorbeeld alleen essentiële reizen toegestaan), dekt uw reisverzekering geen medische, quarantaine- of andere kosten die direct of indirect verband houden met corona. Houdt u zich niet aan het reisadvies en maakt u een niet-essentiële reis? Dan bieden wij tijdens uw reis alleen dekking voor medische of andere gebeurtenissen die geen verband houden met het Coronavirus, onder voorbehoud van de algemene voorwaarden."
Lees je echter wat verder staat er het volgende, dus het is naar mijn mening ietwat tegenstrijdig. Wellicht dat een ietwat meer juridisch onderlegde IF'er kan bijspringen
Onder welke omstandigheden word ik gecompenseerd als ik mijn reis annuleer?
- Uw vlucht werd geannuleerd in verband met het Coronavirus
- De bestemmingsoverheid heeft beperkingen opgelegd (d.w.z. quarantaine of verbod op aankomsten uit het buitenland) en de reis werd geboekt voor de beperkingen werden aangekondigd
- Uw thuisland adviseert tegen non-essentiële reizen en de reis werd geboekt voor het advies werd afgegeven
- U bent ziek geworden of moest in quarantaine worden geplaatst in verband met het Coronavirus en kunt daardoor niet reizen
Onder elk van de bovenstaande omstandigheden moet ook aan de onderstaande drie punten worden voldaan:
- Uw verzekeringspolis heeft dekking tegen annulering/onderbreking (alle Platinum- en Centurion-reisverzekeringen hebben deze dekking).
- U heeft reeds contact opgenomen met uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisator om van datum te wijzigen of een terugbetaling aan te vragen of om reiskrediet aan te vragen en dit is mislukt. De verzekeraar vraagt bewijs hiervan als onderdeel van uw claim.
- Uw reis werd geboekt met een American Express-kaart (uw algemene voorwaarden zijn leidend).