Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

  1. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.555
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Dat geldt voor extra kaarten:
    "U kunt zonder extra kosten tot twee extra Gold Cards aanvragen. De hoofdkaarthouder is verantwoordelijk voor de betaling van de uitgaven met de extra kaarten"
    Voor het aanvragen van die kaarten ontvang je niet de extra 20k miles en de 30 XP.
    Die ontvang je wel bij aanvraag via een link van een zelfstandige FB Amex. Hierbij is aanvrager ook verantwoordelijk voor de betaling van de uitgaven.
     
    Luytelaar vindt dit leuk.
  2. Tommy

    Tommy Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    598
    Trofeepunten:
    123
    Ik kan natuurlijk ook even de klantenservice bellen maar misschien weten jullie het ook :) - Ik heb de Flying blue platinum kaart.

    Ik heb in december en januari reizen staan naar gele bestemmingen buiten Europa (oa Chili). Als ik het goed begrijp vergoed Amex dan toch mocht het land ineens naar oranje of rood gaan?

    Tickets zijn allemaal gratis te annuleren maar bijna alle hotels hebben weer 2 tarieven waarbij het flexibele toch steeds een paar 10tjes duurder is.

    Dat loopt best op en ik denk dat die 100 euro eigen risico van Amex dan interessanter is.
     
  3. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    @Tommy correct je heb in een dergelijk geval gewoon dekking. Zie ook: https://www.americanexpress.com/nl/service/verzekeringen/verzekeringsvragen-rondom-covid-19/

    update: uit nieuwsgierigheid toch maar alle condities nagelezen. Ben bang dat je geen(!) dekking hebt door deze passage (tweede bullet point uit bovenstaande link):

    "Als u ervoor kiest om naar een land te reizen dat van de overheid een code geel, oranje of rood reisadvies heeft gekregen (bijvoorbeeld alleen essentiële reizen toegestaan), dekt uw reisverzekering geen medische, quarantaine- of andere kosten die direct of indirect verband houden met corona. Houdt u zich niet aan het reisadvies en maakt u een niet-essentiële reis? Dan bieden wij tijdens uw reis alleen dekking voor medische of andere gebeurtenissen die geen verband houden met het Coronavirus, onder voorbehoud van de algemene voorwaarden."
    Lees je echter wat verder staat er het volgende, dus het is naar mijn mening ietwat tegenstrijdig. Wellicht dat een ietwat meer juridisch onderlegde IF'er kan bijspringen :)

    Onder welke omstandigheden word ik gecompenseerd als ik mijn reis annuleer?
    1. Uw vlucht werd geannuleerd in verband met het Coronavirus
    2. De bestemmingsoverheid heeft beperkingen opgelegd (d.w.z. quarantaine of verbod op aankomsten uit het buitenland) en de reis werd geboekt voor de beperkingen werden aangekondigd
    3. Uw thuisland adviseert tegen non-essentiële reizen en de reis werd geboekt voor het advies werd afgegeven
    4. U bent ziek geworden of moest in quarantaine worden geplaatst in verband met het Coronavirus en kunt daardoor niet reizen

      Onder elk van de bovenstaande omstandigheden moet ook aan de onderstaande drie punten worden voldaan:
    1. Uw verzekeringspolis heeft dekking tegen annulering/onderbreking (alle Platinum- en Centurion-reisverzekeringen hebben deze dekking).
    2. U heeft reeds contact opgenomen met uw luchtvaartmaatschappij of reisorganisator om van datum te wijzigen of een terugbetaling aan te vragen of om reiskrediet aan te vragen en dit is mislukt. De verzekeraar vraagt bewijs hiervan als onderdeel van uw claim.
    3. Uw reis werd geboekt met een American Express-kaart (uw algemene voorwaarden zijn leidend).
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2021
  4. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Precies om die reden (Chili) heb ik een aparte reisverzekering erbij genomen die wel duidelijk is over vergoedingen bij bepaalde kleurcodes. Aanrader.

    Vooral de Covid dekking (minimum dekking $30.000) is belangrijk om überhaupt Chili in te komen, had je wellicht al gezien. Deze regel bestaat al een tijdje dus verwacht dat die ook nog even blijft.

    In de meeste gevallen volstaat een belletje naar je verzekeraar en ontvang je binnen een paar dagen een document in het Engels waarop iets van “gedekt voor Covid gerelateerde kosten” opstaat (meestal wordt dat minimum bedrag niet genoemd).

    Denk ook alvast aan de aanvraag van de Pase Movilidad. Dat is de Covid vaccinatie QR code van Chili die je ook nodig hebt om binnen te komen. Daarvoor moet je hier een account aanmaken en documenten uploaden. Aanvraag duurt 2-3 weken (recente ervaring bevestigd dit) en na goedkeuring heb je max 45 dagen om het land binnen te komen. Even goed timen dus.

    Fijne reis!
     
    Daeni vindt dit leuk.
  5. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Persoonlijk zie ik geen meerwaarde in een afzonderlijke klantenservice thread. Deze huidige mega thread dekt al de lading voor nagenoeg alles, om vervolgens afzonderlijk tot in den treure te troubleshooten of te discussiëren hoe fantastisch of slecht de klantenservice op moment X of Y is, lijkt mij rijkelijk overbodig.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  6. BartF

    BartF Blue Tier

    Berichten:
    155
    Leuk Bevonden:
    217
    Trofeepunten:
    43
    Na telefonisch contact met Amex blijkt de FB Gold toch wél het eerste jaar gratis te zijn (en zou ook nooit niet geweest zijn). Ze gaan het 50% korting deel aanpassen. Indien er toch een bedrag in rekening wordt gebracht dan “wordt dat gecorrigeerd”, aldus de medewerker die ik sprak. Wellicht is het prettiger om even te wachten voor de gemoedsrust. Mocht je iemand willen introduceren of een kaart willen aanvragen dan zou dat dus binnenkort, als het goed is, weer moeten kunnen zonder tegenstrijdige voorwaarden.
     
    Thijsk, Ruut en Carel1 vinden dit leuk.
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.555
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Goed nieuws @BartF. Ik hoef ik mijn link niet te wijzigen :).
    Inderdaad kunnen nieuwe aanvragers beter even wachten. Ik zal ook geregeld checken of de aanpassing is doorgevoerd en het dan hier melden.
     
    BartF en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  8. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.804
    Leuk Bevonden:
    2.630
    Trofeepunten:
    428
    Ben helemaal vergeten te bellen voor een verlengingsaanbod, maakt het nog uit of ik hier voor bel nadat ik mijn XP voor het nieuwe jaar al binnen heb gekregen eigenlijk?
     
    Ambtenaruh vindt dit leuk.
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.555
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Je kunt de Amex op ieder moment opzeggen en dan krijg je de betaalde bijdrage naar rato terug. Ik zou zeker nog even bellen met de ledenservice over een aanbod.
     
    Amsterdam, lloydje33 en Ambtenaruh vinden dit leuk.
  10. vanIJsselmuide

    vanIJsselmuide Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
    Goedenavond,

    Even een vraagje aangezien de klantenservice in het weekend onbereikbaar is (en helaas ook doordeweeks nagenoeg onbereikbaar :-(). Hebben jullie ervaring met het volgende: zie bijgevoegd bestand

    Heel vreemd, de kaart werkt namelijk nog gewoon. Vandaag 2 x Uber betaald en bij het tankstation. Enige "verklaring" die ik kan bedenken is dat ik in het Holland Casino een uitgave heb gedaan (heb hier gelezen dat dat een rode vlag kan zijn) ,maar ik heb alleen 35E aan drank afgerekend en niets contant opgenomen. Of is dit 1 van de vele vage foutjes in het AMEX systeem? Ik krijg namelijk ook bijna na elke transactie een SMS dat ik hoog in uitgaves zit en mogelijk toekomstige uitgaves worden geweigerd! Ik negeer het ondertussen maar want als ik inlog en check wat ik nog kan uitgaven krijg ik altijd een OK voor +5K, maar het is wel irritant om elke keer die SMS te krijgen en te moeten dubben of je transactie er wel doorheen komt (vooral in BV een restaurant waar je niet voor lul wilt staan).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 nov 2021
  11. TGV2

    TGV2 Newbie

    Berichten:
    45
    Leuk Bevonden:
    31
    Trofeepunten:
    18
    Ik kan je alleen vertellen dat betalen met Amex in het restaurant van Holland Casino de laatste maanden mij überhaupt niet lukt. De betaalautomaat weigert de kaart te accepteren. In het verleden had het restaurant van HC een apart aansluitnummer en kwam op mijn rekeningafschrift "Vondelrestaurant Amsterdam" te staan. Tegenwoordig hebben alle betaalautomaten één aansluitnummer per vestiging waarbij het voor Amex onduidelijk is of het drank/eten of een contante opname is geweest bij de kassa.
     
  12. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Voor de mystery clicker die mijn ref-link heeft gebruikt, enorm bedankt! Was een zeer aangename verassing om een grote miles bonus terug te vinden op mijn maandafrekening! :eek::D
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.732
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Bij een nieuwe aanvraag van een FB AMEX, hoe lang duurt het voordat de XP worden bijgeschreven? Hopelijk nog voor 31 december i.v.m. het kwalificatiejaar? :)

    En is het op termijn mogelijk om te upgraden op een reguliere Plat kaart, omdat dit eigenlijk twee verschillende soorten kaart zijn?
     
  14. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.555
    Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Nog voor de eerste afrekening, dus dat gaat lukken voor 1 januari.
    Later upgraden kan ook.
     
  15. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    681
    Leuk Bevonden:
    1.305
    Trofeepunten:
    203
    Zojuist gebeld met AMEX voor upgrade van FB Silver naar FB Gold.

    Kreeg binnen enkele tellen een Engels sprekende dame aan de lijn. Aanbod was gelijk aan het aanbod op de AMEX website: 12.000 miles. Best karig, ivm werktripjes naar BON heb ik zeker het laatste halfjaar een meer dan behoorlijke spend gehad...

    Uiteindelijk bleek ze telefonisch alleen downgrades te mogen doen en mocht ik het alsnog zelf online gaan regelen.
     
    Ruut, Carel1 en lloydje33 vinden dit leuk.
  16. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.732
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Thanks! Dat klinkt in ieder geval goed. 'Helaas' laat de AMEX website nog steeds de 50% korting actie zien in plaats van het eerste jaar gratis.
     
    Daan3 en Carel1 vinden dit leuk.
  17. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.632
    Leuk Bevonden:
    2.468
    Trofeepunten:
    583
    Recent datapunt; 1 nov upgrade gedaan naar FB Gold, 13 nov de XP in het account bij FB. Reken op ong 10 dagen voor de XP. Bonusmiles verwacht ik binnenkort. Helaas maar 12k en geen korting.
     
    Amsterdam en Carel1 vinden dit leuk.
  18. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.222
    Leuk Bevonden:
    1.063
    Trofeepunten:
    223
     
  19. theflyingrobman

    theflyingrobman Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    561
    Trofeepunten:
    123
    Afgaande op de ervaringen van anderen hier op het forum, gewoon op een later tijdstip nog een keertje terugbellen. Per medewerker kan het gegeven aanbod namelijk nog wel eens verschillen.
     
  20. Mitchel

    Mitchel Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    1
    Ik heb ook nog een tweetal vragen, zijn al in eerdere berichten in het topic een soort van beantwoord maar wil het toch even zeker weten...

    Ik heb dit jaar al de 30 xp voor gold gekregen, als ik nu zou upgraden naar plat, krijg ik dan voor dit jaar nogmaals 60 xp (=90 xp totaal)?

    Als ik nu upgrade naar FB Plat, is het dan mogelijk om over 2-3 maanden weer te downgraden naar Gold? Betekenend dat ik dan het verschil terug krijg (=bij drie maanden 9/12x600=450)?

    Bedankt!
     

Deel Deze Pagina