Hi, ben sinds kort heel veel meer aan het vliegen en ben van FB Ivory dit jaar naar Gold gegaan. Had net mijn silver status behaald voor de Gold challenge T-T. Veel geleerd van de Forum de afgelopen maanden
.
Heb momenteel de AMEX Flying Blue Gold card en denk erover om te upgraden naar platinum kaart (heb nu net een week FB Gold en ga over een half jaar naar Platinum). Maar nadat ik heb gekeken naar de voordelen van een normale AMEX platinum kaart vraag ik me af waarom mensen toch kiezen voor de AMEX FB Platinum card. Als anderen hun ervaring/inzichten zouden willen delen zou dat zeer welkom zijn.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Grootste voordeel van de AMEX Flying Blue Platinum card is de platinum voor 2, de extra 60XP en dat je gelijk FB miles spaart ipv moet converteren. Grootste nadelen zijn dat de meeste voordelen afhankelijk zijn van je FB status en niet je AMEX kaart (lounge access, priority lanes etc alleen van toepassing icm flying blue silver of hoger). Kosten zijn 600 Euro (geen korting aangezien ik al AMEX FB Gold heb). Gratis upgrade mogelijkheden bij vluchten zijn tegenwoordig zeer beperkt lijkt me.
De voordelen van de AMEX Platinum lijken me op het eerste gezicht beter. Snelle grenscontrole op Schiphol (Privium, IRIS scan) + (denk ik) toegang tot business class checkin bij meeste airlines incl Skyteam. Weet niet of je gratis global entry krijgt met de NL AMEX kaart.
Daarnaast toegang tot 1200+ lounges wereldwijd en je mag in de meeste gevallen een gast meenemen (dit is breder dan wat FB Gold aanbiedt). Gold status bij enkele hotel ketens.
Bovenstaande is ook van toepassing op je gratis AMEX platinum partner kaart (muv Global Entry).
Korting van 351 Euro.
Priority boarding is niet gekoppeld aan de AMEX kaart, hoewel je met de extra XP sneller je FB status kan behalen. Maar aangezien ik nu FB Gold ben is dat niet relevant.
Miles zijn ook meer of min gelijk aangezien je bij beiden 15-20K miles/punten krijgt. AMEX punten kan je soms met 25% bonus omzetten naar FB miles wat de omzetting 1 punt>1mile maakt ipv 5 punten>4 miles.
Vraag me af wat ik mis en of er inderdaad wel een voordeel is om de AMEX FB kaart te behouden. Een combinatie van FB Silver (of hoger) + AMEX Platinum kaart lijkt me beter op basis van de voordelen. Daarnaast ben je niet meer gebonden aan Skyteam, want de voordelen zijn te combineren met andere airlines alliances. Dit is zeker relevant aangezien Skyteam business class vluchten tegenwoordig bijzonder prijzig zijn vergeleken met star alliance of oneworld (ten minste voor vluchten waar ik naar kijk).
Ben benieuwd naar inzichten van anderen
.
Klik om te vergroten...