Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. Robby43

Robby43 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    33
    Helemaal mee eens. Ik denk dan ook dat de AMEX FB platinum enkel handig is als je platinum-status hebt (vanwege platinum for 2), anders is het de 600€ niet waard.

Ik vind het eigenlijk een schande dat je voor 600€/jaar hier bovenop niet een jaarlijks aantal upgrade-vouchers krijgt en loungetoegang omwille van de kaart zelf (niet je status).

2. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    De Amex-platinum kaart is een gemakkelijke manier om voor een ander platinum status te kopen, daar betaal je de 600 euro voor. Die extra platinum status geeft je partner voordelen als die zelfstandig reist (lounge + bagage + stoelvoorkeur) en als je daar normaal gesproken 100 euro per vlucht voor zou betalen, moet die dus 6 vluchten maken voor break even of 7 of meer om er voordeel uit te halen. Als die persoon 7 vluchten intercontinentaal maakt, zit 'ie ook dicht genoeg tegen silver status aan en vallen de bagagevoordelen weer weg, dus maak de rekensom even. Aantal zelfstandige vluchten van je partner maal extra kosten die je gemaakt zou hebben zonder status..

3. RuudHier

RuudHier Blue Tier

Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    Wat is je jaarlijkse spend op platinum dan?

Voor omgerekend 200 euro per jaar zou ik het nog wel doen, extra perks zoals de 60XP en extra dekking bij autohuur zijn wel fijn. Heb alleen geen FB platinum om te delen, maar de 1.5 ipv 1 punt per euro zou wel kunnen aantikken... Jammer dat Gold niet kan worden gedeeld :)

4. ReneG

ReneG Newbie

Leuk Bevonden:
    33
    Trofeepunten:
    18
    Vraagje; is dat zo? dat je toegang krijgt to de BC check in?
    en een andere vraag; wat is global entry? Of bedoel je lounge access?

5. RuudHier

RuudHier Blue Tier

Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    Global Entry is een programma van de Amerikaanse overheid om sneller de grens te kunnen passeren, scheelt in de rij staan en loont als je regelmatig naar de VS reist:
    https://ttp.dhs.gov/

Het is mij even niet duidelijk of Nederlanders überhaupt kunnen deelnemen aan het programma op dit moment. Het programma is voor nieuwe aanmeldingen stilgelegd in 2017.

6. anique

anique Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ze willen me graag houden als klant. Mijn spend is ruim boven de 50k

7. RuudHier

RuudHier Blue Tier

Leuk Bevonden:
    76
    Trofeepunten:
    28
    Dat ze je graag willen houden, dat blijkt! Bij die spend kan ik het me wel voorstellen :)

Zelf zit ik een beetje te twijfelen over het houden van mijn Gold-kaart nog steeds, de 2.5% koerswisselcommissie blijf ik fors vinden. Ik betaal daar per jaar meer aan dan aan de Gold-contributie van 170 euro. 1000 USD is al een kleine 25 euro commissie.

Maar in het buitenland is de hoge limiet juist wel fijn. N26/Bunq geven lagere FX-tarieven maar daarmee kun je weer geen borg laten reserveren bij autoverhuur in het buitenland, dus blijft hannesen met meerdere kaarten dan, net als in NL waar Amex vaak niet geaccepteerd wordt. Blijft kiezen of delen...

8. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Het is voor iedereen anders, wij maken gebruik van plat4two voor 1 van de kinderen die veel vliegt in eco met DL in de VS, waardoor hij eigenlijk altijd een upgrade krijgt. Wij zijn zelf plat en gold. De autoverzekeringen zijn ook voor onze
    kinderen van toepassing en daar wordt ook gebruik van gemaakt. Overigens zijn alle plat verzekeringen van toepassing op de partnerkaarten, ook als dat een gold is. Als de hoofdkaarthouder maar Plat is. De vergoeding voor vertraagde bagage is hoger. Al met al hebben wij de kostprijs wel terug.

9. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Ter info deze verzekeringen zijn volledig identiek voor beide kaarten die je overweegt @MaxD

10. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Ah, de autoverzekering is weer terug in de plat kaart, poosje geleden postte iemand, naar ik meen, een screenshot dat die vervallen was.

11. MaxD

MaxD Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Inderdaad, voor Nederlanders is Global entry helaas niet mogelijk.

@arjen05 Thx, goed om te weten dat de verzekeringen gelijk zijn. De kaart nemen verdiend zichzelf inderdaad wel terug aangezien je enkele verzekeringen niet meer nodig heb. De gratis gold en plat partnerkaarten zijn ideaal.

@anique Goed om te weten. Mijn spend is over de afgelopen 6 maanden ruim 30K geweest met de Gold card. Ga even praten met hun CS om te zien wat er geregeld kan worden :).

Laatst bewerkt: 10 okt 2019
  12. Barbel

Barbel Newbie Premium Member

Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    @MaxD Let wel op dat de verzekeringen alleen gelden als de reis etc betaald is met je creditcard!
    Dus voor reizen die je 'gewoon' betaalt heb je altijd nog een reisverzekering nodig...

13. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Dat klopt niet helemaal, verzekeringen zoals medisch zijn altijd geldig.

14. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Zeker niet ‘altijd’, maar wel als je voldoet aan de algemene + bijzondere voorwaarden zoals genoemd in de groepspolis voor Amex kaarthouders. Lees die dus gewoon altijd voordat je overweegt een kaart aan te schaffen of te upgraden en ook voordat je een reis boekt. Dan kun je nog bijverzekeren waar nodig.

15. Boudewijn

Boudewijn Blue Tier

Leuk Bevonden:
    287
    Trofeepunten:
    63
    Daarbij geldt ook nog dat de voorwaarden per kaart weer anders zijn. Hoe hoger de kaart hoe makkelijker de voorwaarden. Ik hoef bij Centurion maar een deel met mijn kaart betaald/gereserveerd (b.v. hotel, auto of vlucht) te hebben om toch volledige dekking voor de hele reis te hebben.

16. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Ik bedoelde als reactie op de betaling met
    Amex ook als je niet de amex kaart gebruikt hebt. Zo zie je maar, omschrijven is soms net
    zo lastig als voorwaarden lezen, want dat zou je sowieso moeten doen, maar ja.... veel mensen doen dat helaas niet. En lees je ze wel, vraag je je soms af wat er bedoeld wordt.

17. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Voor de reis- en annuleringsverzekering, de reisongevallenverzekering en de reisongemakkenverzekering van mijn FB Amex Gold geldt dat ik of de reis of het verblijf met de kaart moet betalen.

18. Sebas

Sebas Blue Tier

Leuk Bevonden:
    225
    Trofeepunten:
    43
    Weet iemand toevallig of het aanvragen van een partner kaart mogelijk is naast het hebben van een eigen kaart? En zo ja, is het ook mogelijk om gebruik te maken van een introductie aanbod na het verstrijken van de cooldown periode?

19. Nelfrikandel

Nelfrikandel Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Een FB gold partnerkaart aanvragen voor iemand die zelf al een eigen FB Gold heeft heb ik vorige maand nog gedaan (dit omdat de eigen kaart 10 maanden in bezit was en er geen voordeel was bij verlenging tegen betaling). Cooldown periode heb ik geen ervaring mee.

Sebas vindt dit leuk.
  20. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Als je 12 maanden geen Amex kaart gehad hebt (zelfstandig of partnerkaart), kun je opnieuw een introductie-aanbod gebruiken!

En die introducties gelden dan alleen voor nieuwe hoofdkaarthouders..

noppie, FlyingFonz en Sebas vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina