Flying Blue American Express

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 2 jul 2014.

1. SallySpectra

SallySpectra Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Ik kreeg na mijn upgrade binnen een week de xp en zag de miles ook al online staan. Jaarbijdrage was nog niet afgeschreven.

2. Sandor

Sandor Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.223
    Trofeepunten:
    428
    Die mijlpalen heb ik al bereikt. Hopelijk volgend jaar weer een miljoen mijlen en AF in F bij m'n 12 1/2 jubileum.

Michel1, lloydje33, Daan3 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. loualex1399

loualex1399 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Vandaag contact gehad met American Express. Mij werd helemaal niks aangeboden (op een downgrade na op mijn reactie dat de kosten te hoog zijn) en de medewerker wilde mijn kaart meteen opzeggen (spend rond de 15K per jaar). Is dit nu gebruikelijk?

Mark88 en Matthijs1311 vinden dit leuk.
  4. Ambtenaruh

Ambtenaruh Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.762
    Trofeepunten:
    253
    Nee. De ene medewerker is de andere niet dus ik zou over een paar dagen weer proberen.

loualex1399 vindt dit leuk.
  5. Gerjan

Gerjan Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    3
    Inderdaad, mijn ervaring van een aantal weken geleden:
    Ik heb verteld dat ik de kaart wilde opzeggen ivm acceptatie. Meteen werd mijn yearly spent bekeken (afgelopen 12 maanden 5K). Voorstel gedaan om te verlengen met korting t.w.v. de jaarlijkse prijs voor de Silver card. Gevraagd om een aanbod met miles, werd er 15K geboden en 3 maanden dubbele miles op bestedingen. Aangegeven dat ik met 20K akkoord kon gaan en dat werd gehonoreerd. Gewoon nogmaals proberen dus!

6. lleto

lleto Newbie

Leuk Bevonden:
    41
    Trofeepunten:
    18
    Dank ook aan Carel1. Even gebeld met Amex en FB. Amex kon niet zo heel veel, maar de FB medewerker vertelde hetzelfde verhaal en anders mocht ik even terugbellen. Zou wel lekker zijn, binnenkort wat zakenreizen en dan als uitgangspunt goud.

SallySpectra en Carel1 vinden dit leuk.
  7. Arjan69

Arjan69 Silver Member

Leuk Bevonden:
    345
    Trofeepunten:
    288
    Fijn he, zo een forum ;)

8. anique

anique Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Ik heb 400 euro korting gekregen op mijn verlenging van platinum. Erg blij mee!

MichaelNight, Ties, lloydje33 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. SallySpectra

SallySpectra Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    :eek: hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
    Wat is je jaarlijkse spend?

10. Ties

Ties Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Zojuist Amex gesproken om mijn AMEX FB Gold 'op te zeggen'.
    Aanbod was standaard d.w.z. 3 maanden dubbele punten en daarnaast of 20k miles of 75 euro korting op fee.
    Vervolgens nog de FB Platinum kaart besproken, maar mocht ik nu een upgrade nemen, krijg ik 24k miles, geen korting op fee (wel de 60xp), wat ik wel een beetje karig vind als ik vergelijkbare aanbiedingen zie bij andere leden.
    Spend zit zo rond de 20k per jaar.
    Wat is jullie opinie?

11. Gerjan

Gerjan Newbie

Leuk Bevonden:
    18
    Trofeepunten:
    3
    Zelfde aanbod als ik gekregen heb met mijn 5K spent... beetje mager dus. Of dit aanbod aannamen en daarna upgraden, pak je eerst 20K punten en daarna 24K

Ties vindt dit leuk.
  12. Carel1

Carel1 Gold Member

Leuk Bevonden:
    3.583
    Trofeepunten:
    948
    Ik vind het ook een beetje mager. Wat korting op de jaarbijdrage had ik wel verwacht.

Ties vindt dit leuk.
  13. Ties

Ties Blue Tier

Leuk Bevonden:
    156
    Trofeepunten:
    43
    Eens, gaf dit in een nieuw gesprek nog aan. Ze konden de 75e korting verhogen naar 100. Uiteindelijk toch de 20k miles aangenomen en maar eens de upgrade overwegen.

Gerjan vindt dit leuk.
  14. Hulstenaar

Hulstenaar Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    5 weken geleden bij AMEX aangevraagd om de Pt42 van mijn vrouw over te zetten naar mijn dochter. Eerste keer in 10 jaar dat we zoiets aanvragen (KLM doet dit volgens AMEX max. 1/jr). Er staat volgens AMEX 5 werkdagen voor de nieuwe AMEX kaart en 10 werkdagen bij KLM/FB voor. De AMEX kaart kwam snel, van FB nog niets vernomen. Vandaag nog maar eens gebeld met AMEX....
    Zaak uitgelegd, AMEX heeft contact opgenomen met KLM en AMEX supervisor. Resultaat: mijnheer, bij ons staat alles goed, het ligt aan KLM en we weten niet hoelang het nog gaat duren. Het heeft ook geen zin om KLM/FB hierover te bellen. Ik kan niet meer voor u doen dan u op de hoogte houden...
    Uiteraard mijn grote teleurstelling en verrassing uitgesproken (ik ben anders van ze gewend), maar dit is bijzonder onprofessioneel. En daar betaal je dan 600 euro per jaar voor. Het is dat mijn dochter over 6 weken pas vliegt, maar echt blij wordt ik hier niet van. Volgend jaar maar eens kijken hoe ik met mijn lidmaatschap omga.

Iemand nog een tip?

15. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb vorig jaarin november mijn Amex FB gold ingewisseld voor de FB plat om juist de Plat for 2 aan mijn dochter te geven. Helaas had mijn vrouw de 1e extra kaart, dus zij kreeg direct een Amex plat. Zonder bericht van mijn kant heeft FB toen de plat for 2 status aan mijn vrouw toegekent.

Toen ik dat dus wilde terugdraaien had ik binnen een week een Amex plat voor mijn dochter en een Amex gold voor mijn vrouw, maar bij FB gebeurde er niets. Na meerdere telefoontjes en mails was het eindresultaat dat de status voor een jaar wordt gegeven en dat je pas na afloop van het jaar kan wisselen. Defacto pas na 15 maanden, want ze gaven aan dat wijziging pas mogelijk was in feb 20.

Mss dat ze bij jou ook wachten tot het jaar om is?

PS
    Tot mijn verbazing kwam ik er vorige week achter dat mijn dochter inmiddels al wel FB plat status heeft en dat mijn vrouw deze ook nog steeds heeft.

Arjan69 vindt dit leuk.
  16. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.720
    Trofeepunten:
    523
    Wel KLM/FB bellen. Hetzelfde gehad, alleen hadden wij maar 3!weken ofzo voordat de nieuwe p42 het nodig had. Ze hebben handmatig 300 xp bijgeschreven en het zo netjes opgelost.

17. Hulstenaar

Hulstenaar Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Dank, dan ga ik dat maar eens eventjes doen!

18. Hulstenaar

Hulstenaar Newbie

Leuk Bevonden:
    30
    Trofeepunten:
    18
    Dat is het opmerkelijke, mijn vrouw had die Pt kaart al 10 jaar en dit is de eerste keer dat we willen wisselen. Ik ga KLM bellen en eens kijken of zij toch iets kunnen doen.

19. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.398
    Trofeepunten:
    508
    Vergelijkbare situatie hier gehad, maar dan met miles overboeken. 22 juni Amex gebeld, zelfde termijnen en boodschap gehoord als hierboven beschreven. Na twee weken nog eens gebeld. Nee lag bij KLM. KLM gebeld, die konden niets zien. Week later Amex weer gebeld met de mededeling dat KLM van niets wist. Bleek Amex het verzoek niet goed ingediend te hebben, dus uiteindelijk is het rond 15 juli door Amex opnieuw doorgestuurd na KLM. Drie dagen later KLM even gebeld om het te checken en alles bleek in orde..

20. MaxD

MaxD Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Hi, ben sinds kort heel veel meer aan het vliegen en ben van FB Ivory dit jaar naar Gold gegaan. Had net mijn silver status behaald voor de Gold challenge T-T. Veel geleerd van de Forum de afgelopen maanden :).

Heb momenteel de AMEX Flying Blue Gold card en denk erover om te upgraden naar platinum kaart (heb nu net een week FB Gold en ga over een half jaar naar Platinum). Maar nadat ik heb gekeken naar de voordelen van een normale AMEX platinum kaart vraag ik me af waarom mensen toch kiezen voor de AMEX FB Platinum card. Als anderen hun ervaring/inzichten zouden willen delen zou dat zeer welkom zijn.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:

Grootste voordeel van de AMEX Flying Blue Platinum card is de platinum voor 2, de extra 60XP en dat je gelijk FB miles spaart ipv moet converteren. Grootste nadelen zijn dat de meeste voordelen afhankelijk zijn van je FB status en niet je AMEX kaart (lounge access, priority lanes etc alleen van toepassing icm flying blue silver of hoger). Kosten zijn 600 Euro (geen korting aangezien ik al AMEX FB Gold heb). Gratis upgrade mogelijkheden bij vluchten zijn tegenwoordig zeer beperkt lijkt me.

De voordelen van de AMEX Platinum lijken me op het eerste gezicht beter. Snelle grenscontrole op Schiphol (Privium, IRIS scan) + (denk ik) toegang tot business class checkin bij meeste airlines incl Skyteam. Weet niet of je gratis global entry krijgt met de NL AMEX kaart.
    Daarnaast toegang tot 1200+ lounges wereldwijd en je mag in de meeste gevallen een gast meenemen (dit is breder dan wat FB Gold aanbiedt). Gold status bij enkele hotel ketens.
    Bovenstaande is ook van toepassing op je gratis AMEX platinum partner kaart (muv Global Entry).
    Korting van 351 Euro.

Priority boarding is niet gekoppeld aan de AMEX kaart, hoewel je met de extra XP sneller je FB status kan behalen. Maar aangezien ik nu FB Gold ben is dat niet relevant.
    Miles zijn ook meer of min gelijk aangezien je bij beiden 15-20K miles/punten krijgt. AMEX punten kan je soms met 25% bonus omzetten naar FB miles wat de omzetting 1 punt>1mile maakt ipv 5 punten>4 miles.

Vraag me af wat ik mis en of er inderdaad wel een voordeel is om de AMEX FB kaart te behouden. Een combinatie van FB Silver (of hoger) + AMEX Platinum kaart lijkt me beter op basis van de voordelen. Daarnaast ben je niet meer gebonden aan Skyteam, want de voordelen zijn te combineren met andere airlines alliances. Dit is zeker relevant aangezien Skyteam business class vluchten tegenwoordig bijzonder prijzig zijn vergeleken met star alliance of oneworld (ten minste voor vluchten waar ik naar kijk).

Ben benieuwd naar inzichten van anderen :).

Robby43 en loualex1399 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina