BCN > AMS voor €115,- / 16.400 Miles. Was hetzelfde tarief voor platinum en silver in zelfde boeking. Niet gedaan, zat al in EC.
Ik hoorde overigens van mijn Personal Assistant dat KLM al enige tijd geen gratis upgrades doet bij een lege BC. Dat wist ze heel zeker. Daarentegen wist ik heel zeker dat ik afgelopen zaterdag 1 x een seat upgrade naar BC kreeg bij het inchecken/boarden (van rij 3 eco comfort naar rij 2 business) als in het toestel zelf (van rij 4 eco comfort naar rij 1) door de purser die een lege bc en platinum member op rij 4 ook niet normaal vond. Wat is het nou?
Operationele upgrades zullen natuurlijk altijd nodig zijn als economy vol zit. Dan krijg je (net) voor het boarden een nieuwe boarding pass. Daarnaast heeft de purser vrijheid om passagiers naar voren te halen als men plek heeft in business klasse, dat kan zelfs elke passagier zijn, al zal daar natuurlijk een bepaalde frequent flyer status onderdeel zijn van dat beslissingsproces, of bijvoorbeeld meevliegend ipb personeel.
Gisteren werd een Ulti reiziger naar voren gehaald gelijk nadat de deur dicht ging (zat op een economy rij zonder vrije stoel ernaast). Vaker meegemaakt dat 'deur dicht' de bepalende factor is. Is het zo dat dan de verantwoordelijkheid opeens over gaat van gate agent > cabin crew/captain?
Van de zomer op rij 4 of 5 gezeten (achter het gordijntje dus) met een lege BC. De purser vroeg of ze kon helpen in Eco maar haar collega zei dat ze mij en een andere passagier aan de andere kant van het gangpad kon helpen. Hadden ieder een eigen rij en de hele vlucht alleen maar wijn en snacks van BC gehad. Erg fijne vlucht
Vanuit Manila vorige maand naar Taipei naar voren gehaald. Er zat maar liefst 1 persoon in de BC. (ik ergens op rij 14 ofzo, comfort class in ieder geval) Heen weg zat ik overigens BC, en nu dezelfde crew die mij naar voren haalde. (Goeie klik met de Steward
Een vriend kreeg vandaag het volgende aangeboden: AMS > SCL KL701 Economy naar Premium Comfort: €379. Economy naar Business: €999. Hij heeft de upgrade naar Premium Comfort gedaan, best een schappelijk bedrag voor ruim 15 uur vliegen in totaal.
Dat klopt. Als de deur dicht is is het de verantwoordelijkheid van de captain/purser. Ik heb wel eens meegemaakt in VS dat de purser en gate agent ruzie kregen over een stoelwisseling. En dat de purser zei ga maar even op uw eigen stoel zitten. Na afronden boarden dan roep ik wel. En dat was al aan het eind van het boarden.
AMS-NRT eergisteren voor 1.199,- of 87.500 miles van PE naar WBC. Ben blijven zitten. Was overigens eerste keer PE en dat was, mede door de aardige FA, op zich best prima, maar ik slaap gewoon niet als ik niet horizontaal kan. Volgende keer maar eens gemixte klassen kiezen voor heen en terug.
Zodra de deur dicht is, is alles aan boord inderdaad de verantwoordelijkheid van de purser / piloot (als eindverantwoordelijke). Het moment dat ik persoonlijk upgrades krijgt verschilt, soms gebeurd dat nog tijdens het boarding proces, soms direct als deze klaar is, en soms pas als we opgestegen zijn in verband met load en balance. Nu snap ik bij het laatste dat de bemanning ook maar instructies volgens de regels opvolgt, maar of ik nu op stoel 4F zit bij het opstijgen of 2F, dat maakt echt niet uit. De bedoelig is vooral dat men in principe niet zelf een plek gaat zoeken omdat dan de loadsheet niet meer klopt, maar bij een upgrade is dat een gecontroleerde verplaatsing en de rest van de passagiers blijft dan wel gewoon zitten. Ik ga trouwens zelf nooit uit van een upgrade, want het uitgangspunt is dat je moet betalen voor de reisklasse waar je in reist, maar er zijn natuurlijk wel gelegenheden dat deze erg op prijs wordt gesteld.