Chaos op Schiphol

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 1 apr 2017.

  1. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ook vanochtend. Het viel inderdaad wel mee bij Schengen. Priority rij 1 was best vol, dus ik liep naar de tweede en daar was er een korte rij van 5-6 mensen voor mij. Binnen 10 minuutjes verder.

    Ook is mij de laatste vluchten opgevallen dat ik niet meer word gefouilleerd na de scan? voorheen was dit een 100% garantie bij mij


    @Fripsmaster, ik ging altijd bij mijn UK vluchten naar L25. Je boardingpass word bij security niet geaccepteerd, maar als je privium hebt is dit prima. Daarnaast heb je privium wel nodig omdat soms de rij bij de douane tussen de niet en wel Schengen gebieden niet normaal lang is.
     
    Fripsmaster vindt dit leuk.
  2. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Wat bedoel je met QR?
     
  3. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Waarschijnlijk de QR incheck balie..;)
     
    Carel1 vindt dit leuk.
  4. RickFlyer

    RickFlyer Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Ik vlieg woensdagochtend (+- 10h) noodgedwongen met TUI naar SXM/CUR, hierdoor geen prio-security. Normaal reis ik met een trolley en een northface rugzak, nu overweeg ik mn trolley niet mee te nemen ivm de speciale doorgang. Maar nu zit ik nog met 2 vragen;
    1) Is deze rugzak alleen al sowieso te groot om van de speciale lane gebruik te kunnen maken, en
    2) Is de tijdwinst echt zo groot?

    Kan iemand mij van broodnodig advies voorzien?

    Thnx,
    Rick
     
    SkipperFlyerRots vindt dit leuk.
  5. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik weet niet wat de precieze afmetingen zijn, volgens mij gaat dat het oog. Als je tas er niet al de volumineus uit ziet, zal het vast geen problemen opleveren.

    De 3 keren daat ik er was met het nieuwe systeem, scheelde het denk ik een kwartier, of iets meer richting half uur. Echt om de tijd is het mij niet te doen, maar het voelt wel prettig als je zo langs de rij kan lopen.

    De laatste keer had ik echter een 'kunstenaar' voor me met allemaal pennen met inktpatronen, potjes verf, tubes verf, rare electrische apparaatjes etc. Dat duurde nogal want uiteindelijk lag de hele tasinhoud uitgestald voor hem. :(
     
    RickFlyer vindt dit leuk.
  6. bernard

    bernard Blue Tier

    Berichten:
    267
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    En weer was het raak vanmorgen. Niet druk en zo aan de beurt bij security via Priviumlane. En dan gaat het weeer fout bij de controle. Deze keer de bak waar mijn jasje, riem, phone en zakje met tandpasta etc inligt. Hercontrole en in de rij aansluiten met 8 wachtenden voor me. Let wel het was niet druk en een snelle blik leert dat min 65% van de tassen opnieuw bekeken wordt. Waarom?? Wat zijn de criteria?? Wie neemt die beslissing?? Ik pak altijd alles op dezelfde manier in en waarom in godsnaam wordt die bak geselecteerd?? Het is die totale onvoorspelbaarheid bij schiphol security die de luchthaven voor zakenreizigers steeds minder aantrekkelijk maakt. Uiteraard niets gevonden dan maar een swipe gemaakt van mijn binnenzak, serieus?
    Overigens helpt het ook niet als er zon 5 security mensen in de buurt staan die de avond van gisteren doornamen en er slechts 1 de hercontrole doet met de snelheid van een schildpad en de energie van een luiaard. Schiphol Security blijft op mij de indruk maken van een gebrekkig georganiseerde organisatie waar improviseren en beperkte motivatie een duidelijke rol spelen. En weer zeg ik; waarom is het in copenhagen en barcelona zoveel beter en professioneler ( vergelijkbaar concept).
    Ennuh PRIVIUM, waarom is er geen dedicated lane voor leden? De boel zou een stuk efficienter kunnen met alleen zakenreizigers bij de controle.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  7. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Vanmorgen in 3 minuten door de security bij departures 2. Met Privium direct langs de KMar.
     
  8. dvddvd

    dvddvd Blue Tier

    Berichten:
    168
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    143
    Herkenbaar, zelfde liedje vanmorgen op weg naar London. Waarom is er inderdaad geen geheel aparte lane, zoals bij LHR, daar werken ze goed, efficient en snel... en vaak ook nog met een lach en een geintje :)
     
  9. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik ben vanmorgen ook naar Londen gevlogen. Vlucht van 9.25 naar LCY.
     
  10. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63

    Bij LHR heb ik ook wel eens 20 (!) minuten in de rij gestaan, maar je wordt wel vriendelijk geholpen inderdaad
     
  11. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Gisteren terug uit Londen had ik drukte verwacht om 18u30 bij de KMar. Er was helemaal niemand in de wachtrij. Omdat ik Privium heb toch maar naar de Iris scan gegaan en daar was iemand voor mij. Via Privium duurde het deze keer dus iets langer:).
     
  12. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.698
    Leuk Bevonden:
    1.926
    Trofeepunten:
    648
    Vanochtend geen enkele wachttijd bij paspoortcontrole bij aankomst uit HKG. E-gates waren gesloten en twee balies open, maar net toen ik aankwam gingen er twee extra balies open. Bagage duurde daarna dan wel weer erg lang :rolleyes:
     
  13. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Bij security Schengen vanochtend rustig, wel vier bakjes voor me die eruit gepikt werden voor extra controle. Zag van Schengen naar naar non Schengen rijen en rode kruizen bij de auto poortjes..
     
  14. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Bakjes worden schuin gescand in de bagage scan. Hierdoor kan het zijn dat door het stapelen van van bepaalde spullen de beelden niet goed uit te lezen zijn voor de betreffende security medewerker. Hierdoor worden bagage stukken vaak apart gehouden. Door dit te weten en mijn bagage daarop aan te passen (boeken, snoep, ipads en oordoppen naast elkaar verpakken), heb ik nooit meer problemen met de security.

    Het valt mij ook op dat de laatste tijd er heel veel bagage stukken voor extra controle apart gehouden worden.
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  15. MichaelNight

    MichaelNight Silver Member

    Berichten:
    1.213
    Leuk Bevonden:
    1.597
    Trofeepunten:
    273
    Dan heeft het verschil ook met efficientie te maken. Uit een Roemeens recruitement pamflet over airport security maak ik op dat ze beginnen op het minumum loon, dat bruto nu ligt op 1450 lei (RON) ongeveer 350 Euro bruto per maand. In Nederland begint men op 1700 euro .
    Dan zijn Romania Security Charge (DC) €7.00 en Netherlands Security Service Charge (CJ) €10.08 niet in verhouding tot de salarissen.
    De mensen aan het filter in Roemenie dragen doorgaans wel wapens. Wapeninstructie -ik neem aan (en hoop) dat ze die instructie ook krijgen- maakt de opleiding dan wel weer duurder. Daarbij zou het me niet verbazen dat Roemenië als netto ontvanger ook nog EU subsidie erbij krijgt om hun airport security op EU standaard te brengen.
     
  16. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Afgelopen vrijdagmiddag geen wachtenden bij de SP/Privium Schengen. Ik kreeg bij het poortje voor het eerst het groene licht
     
  17. Barend

    Barend Blue Tier

    Berichten:
    124
    Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    128
    Gisterenochtend om 9 uur in 6 minuten door de Schengen-controle heen, en dat zelfs zonder priority-lane. En ik was expres wat eerder vanwege de waarschuwing op de Schiphol drukte melder.
     
  18. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Heb de afgelopen weken een paar keer DUS en BRU gekozen vanwege de perikelen eerder dit jaar.
    Maar eerlijk is eerlijk de bezetting/wachtijden etc inzake security hebben ze zo te zien goed aangepakt.
     
  19. Yoran Wijkstra

    Yoran Wijkstra Blue Tier Medewerker

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Enorm late reactie, maar het ging inderdaad om de incheckbalie van QR zoals @lloydje33 al aangaf.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  20. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.391
    Trofeepunten:
    583
    Beetje vreemde ervaring vandaag.. Zeer korte wachttijden maar helaas werd mijnn tas er uit gepikt voor second screening. Zelf dacht ik aan kabels en oplader van Laptop etc. Bleek mn paraplu te zijn die ze controleerde, dit gebeurde overigens bij meer mensen vandaag. Was een nieuwe policy volgens de desbetreffende beambte. Even later ook nog alle poortjes dicht bij de kmar pffff.
     

Deel Deze Pagina