Chaos op Schiphol

Discussie in 'Nieuws' gestart door Carel1, 1 apr 2017.

  1. Yoran Wijkstra

    Yoran Wijkstra Blue Tier Medewerker

    Berichten:
    134
    Leuk Bevonden:
    223
    Trofeepunten:
    43
    Afgelopen maandag teruggekomen uit Sri Lanka via Doha rond 13:30 uur. Geen wachtenden bij de e-gates, dus kon meteen doorlopen naar bagageband. Volgens mij verloopt het deze zomerperiode een stuk soepeler dan afgelopen voorjaar.
     
  2. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Klopt, ze lijken het goed aan te pakken. Ben benieuwd of het na de vakanties ook zo goed blijft doorlopen.
     
  3. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Ik heb toch een andere ervaring.
    Op donderdagochtend 3 augustus vertrokken vanuit T3. Ik had enkel een kleine rugzak bij me en werd bovenaan de roltrap naar het securityfilter door een securitymedewerker in fluoriserend hesje direct naar de aparte ('non-trolley') rij verwezen. Omdat deze rij al bij de roltrap begon vroeg ik of ik niet kon doorlopen naar de regulier rij, dit mocht niet want die rij was volgens man in hesje nog veeeel langer. Na 20 minuten was ik eindelijk de hoek om en stond vooraan in de 'non-trolley' rij. Tot mijn verbazing was er nauwelijks een rij bij de reguliere passagiers. Ik schat de wachttijd hier om maximaal 5 minuten. Waarschijnlijk omdat 9 van de 10 X-Ray's in gebruik waren (het kan dus wél als Schiphol bereid is om voldoende personeel in te zetten). Van deze 10 X-Ray's waren er dus 2 speciaal voor de 'non-trolley' passagiers. Op zich leuk bedacht maar de uitvoering is echt waardeloos door een totaal gebrek van management en personeel dat niet kan nadenken (helaas het is zo). Door werkelijk iedereen met alleen een handtas of rugzak naar de eerste 2 X-Ray's te sturen was deze rij veel en veel te lang met een wachttijd van meer dan 20 minuten terwijl er bij de overige scanners nauwelijks een rij was. Het simpelweg beter verdelen van de reizigersflow komt niet bij man in hesje op , zelfs niet na aandringen van passagiers die in een nutteloze rij staan.
    De security check zelf verliep vervolgens zonder problemen om daarna bij de paspoortcontrole te constateren dat de helft van de e-Gates op rood staan. De rijen voor de overige Gates en de bemande loketten zijn zo lang dat de (veel te kleine) wachtruimte het aantal passagiers niet aankan en de rijen tot in de security ruimte lopen. Uiteindelijk met 9 man voor mij in de rij voor de e-gate duurt het vervolgens ruim 15 minuten voordat ik door het poortje ben. Sommigen moeten tot 3-4 keer hun paspoort invoeren. In totaal ben in na check-in zo'n 40 minuten kwijt om door de controles te komen. Efficiëntie is nog ver te zoeken op Schiphol..
     
  4. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik denk dat ik de enige ben die gewoon 0,0 problemen heeft gehad met wachtrijen dit jaar :)
     
  5. FlyingFonz

    FlyingFonz Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    187
    Trofeepunten:
    43
    Als je niet vliegt kun je ook geen problemen krijgen ;-)
     
    Melchior vindt dit leuk.
  6. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    Of je houden bij binnen-Schengen transfers :)
     
  7. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.577
    Leuk Bevonden:
    2.393
    Trofeepunten:
    583
    Vandaag nieuw persoonlijk record gevestigd. In 15 minuten van gate D2 naar P3. Mede dankzij de snelle disembark van de crew van united en het feit dat iedereen in de rij stond voor paspoortcontrole terwijl de poortjes open waren bij D pier.:D
     
  8. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    En toch vlieg ik erg vaak
     
    FlyingFonz vindt dit leuk.
  9. Wouterf84

    Wouterf84 Newbie

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    18
    Mijn ervaring de afgelopen maanden zijn ook niet zoals het nieuws het schetst. Nooit langer dan 10 min. bij de controle staan wachten. Ik denk wel dat het per uur op de dag kan verschillen...en wanneer de grote jongens naar de VS en/of Azie gaan, dan wordt het denk ik erg druk.
     
  10. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Hoewel ik het best druk vond op Schiphol vanochtend was ik in 10 min door de SP security en nog zo'n 5 min bij de paspoort controle voor m'n vlucht naar SEA.
     
  11. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Vanmorgen in 10 minuten door de Schengen security. De Privium/SP line was rustig, maar voor mij was iemand die 8 !! bakken nodig had. Na de vraag over vloeistof, moest hij uit 3 bakken spullen halen, zucht.
    Voor mij en echtgenote groen licht bij de scanner en geen second screening bagage.
     
  12. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    8 is wel echt veel, ik denk dat ik op max 4 zit
     
  13. Erwin

    Erwin Blue Tier

    Berichten:
    200
    Leuk Bevonden:
    431
    Trofeepunten:
    63
    Zondag door vertrek 3, vandaag door vertrek 4 en kon beide keren zo doorlopen zonder extra screening. Zondagochtend vroeg ook amper rijen bij security, kon eigenlijk zo aanschuiven en nu net weer hetzelfde. Oftewel in de afgelopen weken dat ik via Schiphol ben gevlogen geen problemen gehad t.o.v. security. Hebben dus zeker vooruitgang geboekt t.o.v. mei vakantie.
     
  14. SkipperFlyerRots

    SkipperFlyerRots Newbie

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik zou sws niet naar curacao gaan
     
  15. WHM

    WHM Blue Tier

    Berichten:
    406
    Leuk Bevonden:
    338
    Trofeepunten:
    63
    Op Curaçao is het goed toeven, beetje een voorbarige opmerking van je....
     
    Wes vindt dit leuk.
  16. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    Na de piek op Schiphol te hebben meegemaakt ben ik erachter gekomen hoe Schiphol de problemen "oplost". Als er bij een security check een rij dreigt te ontstaan doen ze met lintjes de hele security check dicht. Hierdoor wordt je gedwongen door te lopen naar de volgende check. Dit kost tijd waardoor de piek wordt verspreid. Helaas betekend dit wel dat je soms van vertrekhal 3 helemaal doorgestuurd wordt naar vertrekhal 1A. Belachelijk voor mensen die slecht te been zijn en naar mijn mening totaal niet klant gericht, het begint bijna een speurtocht te lijken.

    Als het vastloopt bij aankomende vluchten heeft het helaas alles te maken met de extreem slechte beslissing aankomende en vertrekkende vluchten te scheiden. Hierdoor is er niet meer de keuze zelf te bepalen bij welke paspoortcontrole je aansluit of om een rookruimte op te zoeken, waardoor er niet meer verspreid kan worden. het scheiden schijnt helaas iets van een EU criteria te zijn.
     
  17. Carel1

    Carel1 Gold Member

    Berichten:
    2.553
    Leuk Bevonden:
    3.581
    Trofeepunten:
    948
    Ik begrijp jouw verhaal niet helemaal. Mensen van vertrek 3 naar 1A sturen kan niet, want 3 is niet-Schengen en 1A is Schengen.
    Paspoortcontrole voor vertrek is boven en bij aankomst beneden. Logisch want een controlepunt kan niet aankomende en vertrekkende passagiers controleren, dan zouden de passagiers van 2 kanten komen.
    De meeste landen controleren overigens geen vertrekkende passagiers.
     
    Flying doc en Denzi vinden dit leuk.
  18. FBR89

    FBR89 Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    18
    verschillende maatschappijen (corendon bijvoorbeeld) zitten in vertrekhal 3 met hun check in, die vliegen ook naar schengen waardoor je al het "ongeluk" hebt om ver te lopen naar vertrek hal 1 om door de security check te moeten. als die dan dicht wordt gegooid mag je doorlopen naar 1A.

    Klopt voor vertrekkend is het vrijwel altijd achteraan in de rij aansluiten geweest.
    Voor aankomend had je nog de keuze om bij lounge 2 naar beneden te gaan of in lounge 3 naar de paspoortcontrole. door de verbouwingen kan je vanaf bijvoorbeeld de G pier niet meer kiezen bij welke controle je je paspoort aanbied. dit geldt ook voor de D pier waar je alleen naar maar naar de paspoortcontrole bij bagagehal 1 kan, met de pieren E en F zit je vast aan de paspoortcontrole bij bagagehal 2
     
  19. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Mijn ervaring is dat de chaos eind april vooral werd veroorzaakt door onvoldoende inzet van securitypersoneel en Marechaussee. Daarnaast is de paspoortcontrole nogal klein opgezet, zowel bij vertrek als bij aankomst. Er is gewoon te weinig ruimte voor een goede doorstroom (te weinig balies en e-Gates). Als bij vertrek alle security lanes vol bemand zijn (dit zijn er 10 per checkpoint) dan moet het wel heel raar lopen willen er lange rijen ontstaan. Mijn ervaring is dat er meestal op 60-70% van de capaciteit gedraaid wordt. Na de chaos van de meivakantie lukte het in de zomerpiek ineens wel, simpelweg door het inzetten van voldoende personeel bij de securitycheck. Bij de paspoortcontrole waren wel nog wachtrijen maar excessen bleven uit omdat er vanuit alle hoeken van het land extra personeel naar Schiphol werd gestuurd.
     
  20. Denzi

    Denzi Silver Tier

    Berichten:
    407
    Leuk Bevonden:
    309
    Trofeepunten:
    288
    Ik denk dat hij misschien doelt dat als je uit niet Schengen komt en je hebt een transfer moet je nog een keer door security.
     

Deel Deze Pagina