Kenya Airways Simba Lounge, Terminal 1A (NBO) tweede verdieping. Nadat mijn vlucht vanuit Amsterdam door een technisch mankement twee uur vertraging had opgelopen, had ik mijn aansluiting naar Kaapstad gemist toen ik aankwam in Nairobi. Gelukkig werd ik automatisch omgeboekt naar de eerst volgende vlucht naar Kaapstad, helaas vertrok deze pas…. Acht uur later…. Nairobi Airport is op zijn zachtst gezegd quite the experience. Behalve dat er wel een meer dan een blik verf kan worden open getrokken om de boel eens op te frissen kreeg ik (onderweg van en naar de lounge) ook de meermaals de vraag of ik geïnteresseerd was in een massage. Nou nee, bedankt. De lounge zelf was erg warm en niet echt druk bezocht na het vertrek van de verre ochtend vluchten van KQ. Het vele personeel had niet veel om handen, dus ieder leeg kopje of papiertje wat je op de tafel legde werd binnen enkele seconden opgeruimd. Op zich niets mis met een propere lounge, maar ik voelde me een beetje opgejaagd. Het eten en drinken was redelijk, maar de koude drankjes stonden in een koelkast die behalve veel lawaai maken niet veel deed om de drankjes ook koel te krijgen. Dat was wel jammer, zeker als de temperatuur in de lounge snel opliep in de brandende Keniaanse zon. Gelukkig was er wel een douche aanwezig om af te koelen, letterlijk, want wat ik ook probeerde en in welke positie ik de mengkraan ook draaide: het water bleef ijskoud. Om het kostbare water niet verder te verspillen dacht ik na twee minuten prutsen “fuck it” en heb mezelf maar op een koude klets getrakteerd. De vriendelijke dame bood nog haar excuses aan voor de rafelrandjes aan de handdoek die ze mij vooraf gaf. Het was symbolisch voor de hele lounge: vriendelijk personeel maar de hele lounge had rafelrandjes. De wifi was redelijk snel, maar het betrof een volledig open en onbeveiligd netwerk: het gebruik van een VPN is dus een must. Sowieso is de IT voorziening op de luchthaven niet super, niet alleen werkte het scherm met vertrekinformatie in de lounge niet (het scherm stond aan en liet vluchtinfo zien, maar er was een A4tje op geplakt dat het scherm het niet deed en verkeerde info weergaf) en vlak voor vertrek was er nog een gate wijziging die niet op de schermen in de terminal stond maar alleen onverstaanbaar door het omroepsysteem werd aangekondigd. Gelukkig werden we weggeplukt en naar de juiste gate gebracht door een grondstewardess nadat de helft van de passagiers nog bij de verkeerde gate stonden te wachten. Al met al een redelijke lounge, en het voelde wel echt als de Keniaanse variant van de KLM kantine. Helaas ben ik naderhand er pas achtergekomen dat KQ ook nog een Pride lounge heeft, welke een stuk groter en beter schijnt te zijn dan de Simba lounge. Ga ik die een volgende keer proberen. Mijn advies mocht je via NBO reizen: (be)zoek de Pride lounge en sla de Simba lounge over en vraag vooral meermaals aan de balie wat de vertrektijd en gate van je vlucht is.
Vandaag m'n eerste vlucht met SAS HAM>CPH. M'n vrouw en ik beide ST Elite+ en ook erkend bij SAS, met twee kindjes. Volgens de SAS website zouden we in de Lufthansa Lounge in Hamburg kunnen. Maar helaas werd toegang geweigerd omdat KLM (uiteraard) geen contract heeft met Lufthansa. Ik had verwacht dat SAS een contract heeft met Lufthansa en we dus met Elite+ naar binnen kunnen. Gebeld met SAS, daar werd me verteld dat er een probleem is met de erkenning van elite+ in third party lounges. Dit klopt niet natuurlijk niet met het verhaal van geen contract hebben. Helaas weet niemand het antwoord, Lufthansa niet, KLM niet en SAS ook niet. Op CPH kregen we toegang tot de gewone lounge en ook de Gold lounge.
@erlug Dat heb ik ook al 3x gehad in Brussel het afgelopen half jaar. Hele discussies mee gehad aan balies, nooit toegang gekregen, 1e van de 3x wel geld van een bistro op het vliegveld terug gekregen. 2e keer dat ook niet, 3e keer niet meer geprobeerd iets te declareren. 4e komt er niet meer, ik ga niet meer via Brussel met SAS, ben er klaar mee.
Ah, dank voor je reactie. We hebben dan terug ALC-CPH vast ook geen toegang. Hoewel klm wel toegang geeft in ALC. Ik ga het in ieder geval proberen.