American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Je moet eerst bedenken wat je terug wil krijgen. Wil je punten sparen of heb je liever benefits, zoals lounge toegang. Als je 10x per jaar vliegt is lounge toegang (met Platinum) heel handig. Met Gold krijg je 2x lounge toegang. Punten sparen met Platinum gaat ook 25% sneller. Aan de andere kant kost Gold je helemaal niets het eerste jaar en is de reisverzekering vergelijkbaar (dekking is hetzelfde als betaalt Platinum hogere bedragen uit).
     
  2. enzo1291

    enzo1291 Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ik ga vooral voor de punten (voor een keer een reward-vlucht). Veel van mijn uitgaven vallen toch onder "moeten". Een return daarop is mooi meegenomen. De vraag is dan wat de beste return on investment is. Gold gratis het eerste jaar, daarna even her-evalueren en mogelijk een stap terug tot een aanbieding. Misschien blijk ik er wel minder uit te halen dan ik dacht.

    Over een jaar per (half) jaar verder kijken hoe het leven ervoor staat, het leven is nogal dynamisch als beginnend onderzoeker ;). Kans is aanwezig dat ik dan een permanente onderzoekspost in Tromso/Longyearbyen heb, (met bijkomend vluchtenpatroon, dan met name SAS, maar dat is nog even bezien).
     
  3. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Ik zou zeggen Gold regulier. Je spaart 1,2 punten per euro en transfer van punten naar airlines werkt prima. Mocht je halfverwege het jaar besluiten om voor de upgrade naar Platinum te gaan dan is Amex vaak niet de moeilijkste en zul je gebruik kunnen maken van een jaar lang 50% korting op Platinum tarief (wat ze aan nieuwe klanten aanbieden). De hotelstatus die je krijgt bij Platinum is naar mijn mening niet veel waard.
     
  4. KieWie

    KieWie Blue Tier

    Berichten:
    298
    Leuk Bevonden:
    337
    Trofeepunten:
    63
    Korte vraag tussendoor: hoe snel krijg je de aanbrengbonus bij Amex op je account gezet? Vriendje van me heeft mijn link gebruikt twee weken geleden, maar heb nog niets gezien.
     
  5. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.313
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Meestal vrij snel nadat de kaart geaccepteerd is. In sommige gevallen heb je de bonus al voordat de aanvragen de kaart heeft. De laatste tijd lijkt het wat langer te duren.
     
    KieWie vindt dit leuk.
  6. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Recent een gezinslid aangebracht, die had de kaart al een week in huis toen ik de bonus kreeg. Vroeger was het inderdaad sneller. Ook even goed in de gaten houden, want soms gaat er wat mis en krijg je geen bonus. Verleden jaar wel eens gebeurd, maar na een belletje snel opgelost.
     
    KieWie vindt dit leuk.
  7. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Bonus voor de referrer komt redelijk snel, voor degene die 'm aanvraagt soms wel pas na een bepaalde hoeveelheid uitgegeven euro's, dus voorwaarden per aanbieding even checken.
     
    KieWie vindt dit leuk.
  8. enzo1291

    enzo1291 Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb uiteindelijk de GoldCard aangevraagd, en heb heb via strootjes Bijzondertickets getrokken voor de Referral, dus hopelijk kun je daarmee weer een mooi verslag schrijven in de toekomst ;).
     
    danfl44, Bram7200, Godenzoon14 en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.313
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Bedankt @enzo1291 ! Dat waardeer ik zeer.
     
    danfl44, Godenzoon14, Didier13 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Urbanjazz

    Urbanjazz Silver Member

    Berichten:
    832
    Leuk Bevonden:
    2.566
    Trofeepunten:
    383
    Sebas, Daan3, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. Wvanelten

    Wvanelten Newbie

    Berichten:
    11
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Vraagje,
    Kan ik ook 2x een AMEX Platinum kaart aanvragen op een zakelijk adres met zakelijk rekeningnummer?

    2x een AMEX Platinum zou namelijk een totaal van 4x AMEX Platinum CC en 8x een AMEX Gold cc opleveren. Dit is voor het personeel een leuke extra met oa de lounche toegang en privium (voor de 4x platinum).

    bonus vraag.
    Kan je met 1 AMEX Platinum cc nu met 1 of met 2 personen de Lounche in?
     
  12. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Een zakelijk adres gaat wel lukken, maar of een rekeningnummer op rechtspersoon gaat lukken durf ik niet te zeggen. Volgens mij zijn de gewone platinumkaarten gelinkt aan een persoon en ik durf ook niet te zeggen of een volwaardige tweede kaart weer op dezelfde naam / rek.nr kan staan.
    Wat wel kan, is de kaart persoonlijk aanvragen en later het rekeningnummer wijzigen naar een zakelijke rekening.

    Je kunt dus een platinumkaart aanvragen op je eigen naam en privérekening. Daarna rekeningnummer wijzigen (en eventueel ook betaaldatum, om je maandafschriften gelijk te laten lopen met je boekmaand i.p.v. de willekeurige aanvraagdatum), daarna de extra kaarten aan te vragen. Je kunt dat proces herhalen met een zakenpartner / collega die de tweede hoofdkaarthouder wordt.

    Dat levert in totaal op:

    • Twee 'hoofd' platinumkaarten, inclusief priority pass (loungetoegang houder + 1, dus 2 totaal) en volwaardig privium (grenspassage, prio security + loungetoegang 1 persoon)
    • Twee partner platinumkaarten, inclusief priority pass (loungetoegang houder partnerkaart + 1) en partnerprivium (persoonlijk, grenspassage + priority security, maar toegang privium lounge alléén wanneer de hoofdkaarthouder erbij is)
    • 8 gold cards die punten sparen op de accounts van de hoofdkaarthouder en aanspraak kunnen maken op geldende reisverzekeringen, net als alle platinum kaarthouders
    Als je nu nog geen kaart hebt, kun je wachten met het aanvragen van de tweede hoofdkaart om zelf de referrer en referree bonus te pakken.
     
  13. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Vandaag officieel de aankondiging binnen dat mijn classic platinum binnenkort wordt omgezet naar een metalen kaart en het privium partnerabonnement inbegrepen wordt en de travel service en voucher komen te vervallen.
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.313
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Aanvullend op bovenstaande info van @arjen05 is een rechtspersoon (BV, Ltd., Etc.) niet toetsbaar bij het BKR. Voor een reguliere card is dat wel noodzakelijk.

    Bij een EZ is de natuurlijk persoon aanvrager van de card.
     
  15. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Dus je zegt dat een eenmanszaak de kaart kan aanvragen met opgave zakelijk rekeningnummer, omdat daar de natuurlijke persoon getoetst wordt?
     
  16. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.613
    Leuk Bevonden:
    3.229
    Trofeepunten:
    508
    Vervalt jouw kaart ook binnenkort? Ik heb hier nog niets over binnen gekregen. Ik zou ook in maart weer een nieuwe travelvoucher moeten ontvangen, hoop dat ik in dit geval dubbel kan profiteren.
     
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.313
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Ik weet het niet zeker maar het zou in mijn ogen geen probleem moeten zijn. Je vraagt de kaart namelijk gewoon als privé persoon aan. De rekeninghouder van een eenmanszaak is ook een natuurlijk persoon, waarbij de tenaamstelling dikwijls anders is.

    Andere kant van de medaille is dat je (denk ik) niet twee AMEX kaarten kunt hebben (een voor de EZ en een voor de persoon zelf).
     
  18. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    Dat is denk ik iets te kort voor de bocht. Voor eenmanszaken die hun administratie goed gescheiden houden, staat een bankrekening volledig op naam van de zaak (zonder persoonsnaam). Als je er zelf voor kiest om een rekening op persoonsnaam zakelijk te gebruiken, dan kan dat en dat mag bij wet ook gewoon, maar ik ken een aantal zzp'ers die dat qua administratie liever gescheiden houden.

    Amex biedt overigens ook gewoon (klein)zakelijke kaarten aan - zo hebben ze jarenlang de green card gratis aangeboden voor ZZP'ers via KNAB (wellicht nog steeds).

    Ik vermoed ook niet dat @Wvanelten een eenmanszaak heeft, gezien de 12 medewerkers ;-)
     
  19. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.313
    Leuk Bevonden:
    3.205
    Trofeepunten:
    483
    Is juist niet te kort door de bocht maar hoe het juridisch zit: er is geen scheiding tussen de privé persoon en de eenmanszaak. De natuurlijk persoon is dan ook rekeninghouder. De tenaamstelling zoals derden dat zien kan (en is meestal) anders.

    Dat je kenissen de administratie liever gescheiden houden lijkt mij uiterst verstandig :)

    Anyway, als @Wvanelten een rechtspersoon heeft gaat het aanvragen van een kaart op naam van de BV denk ik niet lukken. Achteraf het rekeningnummer wijzigen kan dan inderdaad een oplossing bieden. Hij zich dan wel realiseren dat hij voor de kaartlimiet dan dus volledig zelf aansprakelijk is (en blijft).
     
    DirkOnTour vindt dit leuk.
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.260
    Trofeepunten:
    508
    De kaart is nog een paar jaar geldig en mijn membership wordt vernieuwd in december.. Een collega had de mail ook binnen, zijn membership wordt vernieuwd in april.

    Als ik de mail goed interpreteer ga ik 'm in 2023 ontvangen..

    Als u akkoord gaat met de wijzigingen, hoeft u niets te doen en ontvangt u uw nieuwe Platinum kaart automatisch vanaf 16 april zodra uw huidige aan vervanging toe is.
     

Deel Deze Pagina