American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. FlyingDutchman

    FlyingDutchman Blue Tier

    Berichten:
    117
    Leuk Bevonden:
    46
    Trofeepunten:
    28
    Zou goed kunnen dat ik dat ben geweest. Na 2 jaar maar weer eens een AMEX erbij genomen.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  2. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Hi, graag wil ik wat Amex rewards punten transferen naar mijn Lifemiles account. Ik kan Lifemiles niet rechtstreeks vinden bij de airline partners. Is het een optie om vis Radisson rewards mijn punten daar te posten en die weer naar Lifemiles te plaatsen? Of zijn er slimmere/snellere manieren?
     
  3. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.568
    Leuk Bevonden:
    2.368
    Trofeepunten:
    583
    Helaas is Lifemiles geen partner van AMEX NL. Omzetten via hotel zou ik afraden en in plaats daarvan miles kopen als er weer een 140% bonus is.
     
  4. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Helaas inderdaad, sinds wanneer zijn ze er uit gegaan, ik dacht dat ik ze eerder nog zag staan...
     
  5. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Lifemiles zijn voor zover ik weet nooit een partner geweest van de Nederlandse Amex. Kopen in een sale is idd de beste optie. Doe het alsjeblieft niet via Radisson, dan lever je 50k MR's in voor 10k lifemiles..
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  6. Bram7200

    Bram7200 Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    59
    Trofeepunten:
    18
    Het zelfde is bij Hilton 10000 HHoners voor 1000 Avios.
    Bij Amex 10000 punter zijn goed voor 8000 Avios.
     
  7. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Via Marriott Bonvoy, dat is een 1:1 Amex transfer partner. 25.000 Lifemiles per 60.000 punten. Ratio is 3:1 met een bonus van 5.000 per omzetting van 60.000 punten.
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  8. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    De waarde van Marriott Bonvoy is een stuk lager dan Amex rewards. The points guy waardeert Bonvoy op 0.8 cent en Amex punten op 2 cent. Je kunt ze beter inzetten voor vluchten.
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  9. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Vergeet niet dat dit de Amex Rewards punten in de US zijn. Die in NL zijn compleet waardeloos, €4 voor 1000 punten, oftewel €0.004, ergo, net geen halve cent per MR. Die in de US zijn dus 5x zoveel waard.
     
    Grouchy en arjen05 vinden dit leuk.
  10. Nik

    Nik Newbie

    Berichten:
    26
    Leuk Bevonden:
    5
    Trofeepunten:
    3
    Dat is als je het gebruikt als cash. Je kunt MR inwisselen voor bv flying blue punten met conversie factor 0.8. Op deze manier krijg je voor 30.000 punten bij KLM 24.000 punten en daarmee kun je een economy retour naar San Francisco boeken, die normaal gesproken rond 500 - 600 euro kost. Uitbetalen van 30k MR punten zou ca. 140 euro zijn dus op deze manier is het veel meer waard.
    Punten gebruiken voor business class vluchten is nog beter.
     
  11. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.841
    Leuk Bevonden:
    3.250
    Trofeepunten:
    508
    In aansluiting op wat @Thijsk zegt: pas op voor de valkuil om te kijken naar wat dan ook te maken heeft met Amex USA. Amex NL en Amex USA zijn twee totaal verschillende producten: de voordelen in Nederland zijn ongeveer 50% minder en de jaarlijkse prijs is ongeveer 30% hoger.
    De vergelijking van The Points Guy is alléén geldig voor de VS, niet voor NL. Voor de Bonvoy punten wil ik daar nog wel in meegaan en ook bijv. voor Flying Blue. Marriott en KLM hebben een redelijk consistent programma wereldwijd. Daarom kun je een dikke streep zetten door die 2 cent die TPG geeft aan Amex punten.

    TPG's berekening is onderbouwd met transfer naar partners, zoals Flying Blue. Stel je hebt 2000 US Amex punten, dan worden dat 3000 Marriott pt of 2500 Flying Blue miles (even omwisselen tijdens promo periode, 4x p/j). Om diezelfde 3000 Marriott pt te krijgen, heb je 3000 NL Amex pt nodig of voor de 2500 Flying Blue miles zelfs 3125 NL Amex pt.
    Daarmee zijn US Amex pt 56 % meer waard dan NL Amex pt (en je krijgt er ook nog eens 2x zoveel, gerust 4 of 5 per USD aan reizen, tegen max. 1.5 per euro in Nederland, maar dat terzijde), dus hou voor NL maar 1,2 dollarcent per Amex punt aan ipv de 2 die je noemt.

    Reken jezelf hier ook niet rijk aan. Je boekt een retourtje AMS-SFO met KLM nu met voldoende beschikbaarheid voor 496 euro. Met miles is dat nu minimaal 52.000 + 183,89 euro taxen. De geldelijke waarde van je eigen voorbeeld is dus iets anders dan je jezelf en ons voorspiegelt, namelijk (496-183,89)/52.000=0,006 eur/mile.
    Voor die 52.000 miles heb je in NL 65.000 Amex punten nodig en die kun je ook inwisselen voor 260 euro bij Amex zelf. Een aanzienlijk kleiner verschil.
    Bottomline: ik ben het met je eens dat overboeken van Amexpunten naar een reispartner een goede manier is om je punten te gebruiken, maar de verschillen zijn minimaal.

    Ik ben een loyale Amex-klant, een loyalere Marriott-slaper en een nog loyalere KLM-vlieger, maar laten we wel realistisch blijven en de producten niet teveel ophemelen.
    Maar ik sta open voor feedback op de berekening, dus je mag me altijd laten zien op welke data we voor 24.000 FB miles zonder bijbetaling van taxen en toeslagen naar San Francisco kunnen, wellicht sluiten er nog forumleden aan voor zo'n mooie deal. :D:D:D
     
  12. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Marriott punten zijn minder waard dan miles bij Flying Blue. Flying Blue miles zijn minder waard dan Krisflyer miles, Krisflyer minder dan Alaska miles. Enzovoort.

    Maar punten zijn exact € 0,00 waard als er niets mee doet of kunt doen. En misschien kun je een heel significant ticket boeken door 60/K Amex punten over te boeken naar Marriott om daar vervolgens 25/K Lifemiles voor te krijgen.

    Ik sluit me wel aan bij @danfl44 dat het verstandig is om te bekijken wat 25/K Lifemiles kopen kost bij een promotie en pas daarna de beslissing te nemen.
     
    MVA20, DirkOnTour, Thijsk en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Mathijstil

    Mathijstil Blue Tier

    Berichten:
    121
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Bedankt voor alle toelichtingen, ik heb inderdaad wat miles gekocht (had ze nu nodig). Laat ik mijn Amex puntjes nog even staan...
     
  14. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    Twee keer plaatsen is overbodig...
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  15. enzo1291

    enzo1291 Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Eenmaal graag jullie inzicht voor ik de knoop doorhak en als dank een van jullie referrals zal gebruiken ;).

    Tegenwoordig vlieg ik +/- 2 à 3 keer long haul (Ca, SA, Azie) en een variabel maar groeiend aantal (minimaal 10 segmenten) per jaar Europees. Geen extreme aantallen maar genoeg om me eens in kaarten te verdiepen. Voorlopig is de planning dit jaar nog 1 maal Toronto, eenmaal Durban en eenmaal leasure naar azie/zuid amerika. Qua korte vluchten in de komende drie maanden staat er Jordanie, en Londen op het programma.

    Voor mijn is een extra CC een must voor het buitenland naast mijn bank-gekoppelde MC. Omdat ik bijna altijd andere airlines gebruik zat ik te dubben tussen aan FB AMEX, of AMEX regulier (mijn locatie (zuid NL) dicteert dat ik het beste de goedkoopste optie kan kiezen vanuit BRU, AMS of DUS, ipv strict KLM).

    In mijn optiek na veel meelezen hier is de gewone AMEX gunstiger. Bij een AMEX gold is de regular spend met omzet naar FB maar 4% minder gunstig als ik het goed begreep, en krijg ik de additionele flexibiliteit van andere airlines.

    Een jaar de AMEX-gold leek me een goede start, zeker met de welkomstbonus (om na een jaar eventueel te downgraden). Iemand verder nog ideeën daarover? Of redenen om een andere keuze te maken?
     
  16. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    lekker de gewone Amex pakken, meerdere transferpartners en mocht je later naar de platinum overstappen dan krijg je er privium bij en nog veel meer voordelen :)
     
    Bijzonderetickets vindt dit leuk.
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Zoals ik het lees is de reguliere AMEX inderdaad een goede keuze.

    Je geeft aan dat je na de welkomst bonus wilt downgraden. Misschien kun je eerst na een (half) jaar upgraden en nogmaals een bonus meepakken (vaak zo'n 20/K). De Platinum kaart gaat je dan wel geld kosten, maar minus travel voucher, Privium, etc. kan dit vaak wel uit voor een half jaar.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  18. enzo1291

    enzo1291 Newbie

    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    9
    Trofeepunten:
    3
    Dank voor de snelle feedback! En even om aannames te voorkomen, ik neem aan dat je wel doelt op de gold? (omdat "gewoon" me aan de green doet denken).
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  19. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.287
    Leuk Bevonden:
    3.175
    Trofeepunten:
    483
    Downgraden naar Green. Daarna weer upgraden naar gold, later weer plat. Repeat.
     
    lloydje33 en Godenzoon14 vinden dit leuk.
  20. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.605
    Leuk Bevonden:
    3.212
    Trofeepunten:
    508
    wat @Bijzonderetickets hierboven schrijft :)
     

Deel Deze Pagina