American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    74
    Trofeepunten:
    28
    Echt een brutale devaluatie. Ik had 3:2 verwacht aangezien de bonussen echt super hoog zijn geweest de afgelopen 2 jaar, maar 2:1...

In ieder geval altijd interessant te zien hoe sterk de verschillen zijn. Canadese Amex heeft bijvoorbeeld recent juist een verbeterde ratio gekregen naar FB, net zoals de Finse Amex (naar Avios dan als ik me goed herinner maar goed). Bij de NLse MR programma is in de bijna 6 jaar dat ik erbij ben geen positieve verandering geweest.

2. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.631
    Trofeepunten:
    253
    Ik kreeg de mail ook binnen. Wederom een forse verslechtering vanuit AMEX, belangrijkpunt om mee te nemen voor het jaarlijkse retentietelefoontje. Blijft de FB AMEX platinum wel op 1,5 miles per euro, of daar ook een verslechtering?

3. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    184
    Trofeepunten:
    43
    Ik denk dat de Nederlandse markt misschien de voordelen te veel melkt in vergelijking met andere landen. Vind dat 2:1 transfer wel echt een beetje overdreven is. Zal zelf een groot aandeel alvast overzetten voor de verandering wordt doorgevoerd.

4. Yuni

Yuni Newbie

Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    3
    Mij viel dit keer voor het eerst iets nieuws op in de voorwaarden voor referral; namelijk dat als het aangebrachte lid binnen 6 maanden opzegt, de referralpunten weer worden ingenomen, mogelijk met negatief saldo tot gevolg.

Daarnaast maakt de verslechtering van de conversieratio Amex > Flying Blue de overstap van Plat naar Gold wel erg aantrekkelijk. Of zelfs een Revolut Ultra zoals ik voorbij zag komen. Aankomend weekend en in juni nog op pad in de metalen sigaar, maar daarna is het downgraden.

En natuurlijk mijn Amex puntjes voor 1 juli al grotendeels overzetten naar Flying Blue. Mijn ervaring is dat ik tot nu toe alleen via Flying Blue rewardtickets koop.

Al met al, jammer dat de Nederlandse markt een ondergeschoven kindje lijkt te worden.

stefan_vdb vindt dit leuk.
  5. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    89
    Trofeepunten:
    28
    Ik zie het inderdaad, dat is wel een flinke tegenvaller :confused: Gaat lekker daar bij amex

6. Ctk

Ctk Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    13
    Dat is wel echt een groot verschil in voorwaade...
    Nu maar is kijken wat ik ga doen met mijn MR. Ik was aan het sparen voor een mooie reis in 2028, maar met deze conversie verslechtering is het dan sowieso niet skyteam :\

7. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.018
    Trofeepunten:
    558
    Ik gebruikte het eigenlijk ook altijd voor FB. De meeste maatschappijen waarbij ik awardtickets voor wil boeken zijn sowieso geen transfer partner, dat is jammer.
    Komende maand even kijken of ik het allemaal overzet naar FB of dat ik er later wat leuks mee kan doen bij bijvoorbeeld SQ :)

8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    964
    Trofeepunten:
    143
    De mail net binnengekregen. Weer een devaluatie... Maar voor FB Miles sparen is de Amex Platinum wel de beste keuze vind ik.

9. Mathijstil

Mathijstil Blue Tier

Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Geldt de devaluatie alleen voor flying blue of komt er ook iets voor andere parters? Iberia is 1/2 jaar geleden ook minder geworden en BA is toen (gelukkig) gelijk gebleven.

10. hellolaurent

hellolaurent Blue Tier

Leuk Bevonden:
    74
    Trofeepunten:
    28
    Alleen Flying Blue (voor nu). Maar het lijkt me eerlijk gezegd vrij realistisch om verdere aanpassingen te verwachten. FB is waarschijnlijk de eerste mede omdat veel Nederlandse kaarthouders hun punten daarheen overboeken. Logisch, gezien de bekendheid van het programma en KLM als thuismaatschappij.

Daarnaast zie je dat in de VS American Express inmiddels ook een 5:4 transfer ratio heeft voor programma’s zoals Asia Miles en Emirates Skywards. Dat wijst toch wel op een trend.

Aangezien dat Amex-kaarten buiten de VS sowieso al vaak minder gunstige ratios hebben, zou het me weinig verbazen als er op termijn meer devaluaties in transfer ratios volgen.

11. PJOTR

PJOTR Blue Tier

Leuk Bevonden:
    324
    Trofeepunten:
    63
    Ik ben wel tevreden over nieuwe restrictie dat de card 12 maanden lang minstens één keer per maand gebruikt moet worden, in plaats van €2.500 ( of zoiets) in eerste twee maanden

12. Kilian

Kilian Silver Member

Leuk Bevonden:
    420
    Trofeepunten:
    308
    Amex voert morgen ook een devaluatie door voor Cathay Pacific Asia Miles. Deze conversie gaat van 5:4 naar 3:1 volgens de voorwaarden op de website. Ik heb er verder geen mail over ontvangen..

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 30 apr 2026
    vlieg8877, Ruut en FlyingNelus vinden dit leuk.
  13. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    512
    Trofeepunten:
    123
    HET EINDE VAN DE AFBRAAK IS NOG NIET IN ZICHT.....

Ruut vindt dit leuk.
  14. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    380
    Trofeepunten:
    63
    Wow, dat is wel heel rigoureus..
    En zonde, want goede reward mogelijkheden vaak.

15. Djangoflyer

Djangoflyer Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Voor mij hetzelfde, ik gebruikte de meeste punten bij FB. Overweeg alleen nog om wat punten achter te houden om een keer te proberen SQ suites te vliegen. Gezien die kans klein is denk ik ook dat ik toch maar alles ga overzetten..

Vliegende_Keep en Ruut vinden dit leuk.
  16. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Heel scherp gezien! Ik vind het opvallend dat Cathay de enigste is met het kopje "voorwaarden" airlines zoals British Airways of Singapore Airlines hebben allen dezelfde algemene voorwaardes waarin staat "Veranderingen (in o.a. puntenaantallen) van deelnemende partners en/of aangeboden Rewards kunnen worden doorgevoerd zonder voorafgaande kennisgeving."

Flink grote kans dat andere partners vandaag (of in de komende weken) ook veel minder waard gaan worden

17. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Datapuntje, ik heb net punten overgeboekt naar BA.
    Stond 1 minuut later al op mijn account.

Instant transfer lijkt opeens van toepassing! Iemand anders dit ook heeft gehad?

18. vlieg8877

vlieg8877 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    127
    Trofeepunten:
    43
    Bedankt voor het delen. Om teleurstelling te voorkomen heb ik wat overgeboekt naar SQ.

19. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    380
    Trofeepunten:
    63
    Net jaarlijkse telefoontje om mijn Business Gold weer met een jaar te verlengen, kreeg ik dit als eerste voorstel:
    Business Gold verlengen 0 punten
    Downgraden naar Business Green 12k punten
    o_O

Heel bijzonder.. gaf aan dit vrij merkwaardig te vinden en of ze dit kon dubbel checken. Even later kon ik de Gold verlengen voor 15k en ook de Green voor 15k.
    Zeer magertjes dus, zeker gezien de spend erop.
    Geen zin om over paar weken weer te bellen dus de 15k Gold maar geaccepteerd, heb de kaart ook echt nodig.

Eens kijken waar ik met die 5k Asia Miles heen ga!;)

FlyingNelus vindt dit leuk.
  20. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    229
    Trofeepunten:
    43
    Puur speculatie natuurlijk, maar als zowel Flying Blue als Cathay opeens omlaag worden gezet, tja. Liever wat zekerheid nu dan achteraf balen

Deel Deze Pagina