American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Sorry, verkeerde forum zie ik nu, geklikt op een link in mijn email maar niet goed gelezen. Opnieuw gepost in het juiste forum, het café.

Laatst bewerkt: 13 sep 2025
    lloydje33 en hellolaurent vinden dit leuk.
  2. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Log in in mijn Amex account en zie tot mijn schrik dat ik 100.000 punten in de min sta. Een referralbonus is verwijderd i.v.m. "T&Cs niet voldaan". Na navraag blijkt dit te zijn doordat de persoon die ik had verwezen (voor reguliere Amex) al een FB kaart op naam had. Dit is nu een paar maanden later handmatig teruggedraaid.

Hier word ik niet blij van. Waarom worden de punten dan eerst wel toegekend?!

3. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Man man man wat wordt er door AMEX toch een partijtje aangekloot als dit straks bij meerdere het geval gaat zijn...

Heb zelfs nog van de klantenservice vernomen dat het "2 verschillende producten" zijn. Ik zou 'm proberen aan te vechten, en als dat niet lukt gewoon je kaart opzeggen en opnieuw aanvragen

Ruut en jvad vinden dit leuk.
  4. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Zelfde probleem gehad! Ook 100.000 punten aftrek echter ik dacht dat dit kwam omdat die persoon al een normale business Amex had en nu via mij de normale platinum heeft aangevraagd. Een FB Amex had hij ook al maar dacht inderdaad dat dit 2 verschillende producten waren en dus uitgesloten.
    Had jouw referral toevallig ook een business Amex of komt het dus puur doordat diegene al een FB kaart had?

5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ik zou zeker dreigen met juridische stappen en indienen en dreigen met een formele klacht bij het Kifid.

De vraag is in hoeverre het billijk is dat je doorverwijzer slachtoffer mag worden van het feit dat Amex zelf hun eigen algemene voorwaarden niet goed toepast. Ze hadden in dit geval de punten dan niet toe moeten kennen in plaats van dat wel te doen en er achteraf op terug te komen. In die algemene voorwaarden zie ik overigens nergens een clausule dat ze zich het recht voorbehouden om 'onterecht toegewezen' MR terug te vorderen. Alleen een algemene clausule waarin staat dat deze algemene voorwaarden op elk moment kunnen worden herzien.

jvad vindt dit leuk.
  6. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Alleen een FB kaart in dit geval!

7. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Dan zijn er nog wel meer mensen die 100k punten kwijt gaan raken:confused: Want heb toch veelal gelezen hier dat je gewoon punten kreeg als je iemand voor een kaart uitnodigde terwijl diegene al een kaart van het andere programma had

jvad vindt dit leuk.
  8. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    365
    Trofeepunten:
    63
    Hier ook 100.000 punten kwijt:
    Bonus verwijderdT&Cs niet voldaan

Verder geen idee verder precies...

Had ze eerder moeten overschrijven naar Airline Partner...nu 50k punten in de min.. kaart maar weer opzeggen dan..

9. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Heb gebeld met Amex gisteren en er werd duidelijk aangegeven dat diegene nog géén amex kaart mag hebben en indien deze geen kaart heeft moet dit minimaal een jaar het geval zijn.
    Er wordt geen onderscheid gemaakt hierin tussen business kaarten, FB kaarten en/of normale kaarten.
    Tevens is de controle hierop toegenomen gaf hij aan. Dit blijkt ook aangezien deze terug trekkingen handmatig lijken te gebeuren na 1 a 2 maanden.

Aanvulling:
    Degene die gebruik heeft gemaakt van de referral link krijgt ook zijn/haar eventuele bonus van 100k ingetrokken kan ik uit ervaring melden ;)

Laatst bewerkt: 17 sep 2025
  10. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    365
    Trofeepunten:
    63
    Oef dat is wel even minder..de 3 producten werden eerst los gezien van elkaar.

11. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Kun je überhaupt opzeggen als je in de min staat? In theorie betekent dit dat ze een vordering op je hebben...

Zou deze controle ook gaan gelden voor upgrade-acties? D.w.z. dat je maar één van de twee (drie?) kaarttypes per half jaar mag upgraden? En anders dus het risico loopt op terugvordering van punten.

12. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Overigens wel een gek verhaal, want in de voorwaarden staat:
    Dit impliceert dat bij uitbetaling van de bonus aan de voorwaarden voldaan is. Of zou het een parallel zijn met een 'onverschuldigde betaling'?

13. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Ik hoef er geen hobby van te maken hoor, maar deze zou ik lachend voor laten komen.

Een vordering op uitgekeerde punten omdat AMEX niet/te laat controle heeft uitgevoerd, en ik als ontvanger op geen enkele manier zou kunnen weten of mijn introduce een 2e kaart heeft of niet. Ik zou de popcorn meenemen ;)

Ik heb best veel introducties gedaan. Bij allemaal in de oprechte veronderstelling dat degene aan de voorwaarde voldoet. Als ze dat na 3 maanden denken terug te claimen zitten ze echt fout.

jvad vindt dit leuk.
  14. kprr

kprr Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Mocht je niet kunnen opzeggen (en dus ook maandelijks de fee moet zal moeten betalen) omdat je eerst de 100k schuld aan punten moet terugbetalen, zou dit dus vereisen dat je even €100.000 uitgeeft met een Amex. Ik wens ze succes met het vinden van een rechter die mee gaat in deze maffia-praktijken.

15. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Mijn vertrouwen zijn ze wel een beetje kwijt. Ik mag de komende jaren €65 per maand blijven betalen voor een kaart totdat ik €100.000 heb uitgegeven, zodat ik dan weer daadwerkelijk wat puntjes kan verdienen. Nu nog iemand aanbrengen zie ik ook niet zo zitten namelijk. En het vervelende is dat er niks verandert aan het feit dat Amex door mijn verwijzing er wel gewoon weer een klant bij heeft die iedere maand voor een kaart betaald.

Prima als er voorwaarden zijn voor de actie, maar om het op deze manier mijn probleem te maken dat dat niet automatisch goed wordt toegepast voelt niet rechtvaardig. Hou er niet van om klachten in te dienen, maar ga er straks toch maar even voor zitten.

16. FlyingNelus

FlyingNelus Blue Tier

Leuk Bevonden:
    166
    Trofeepunten:
    43
    Wil je hiermee zeggen dat je je AMEX niet mag opzeggen totdat het punten tekort voldaan is?! Hebben ze dit ergens aangegeven per chat of via telefonisch contact?

17. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Per chat kreeg ik geen inhoudelijk antwoord op deze vraag buiten een "I understand your point here". Maar ik ga er niet vanuit dat dit daadwerkelijk zal gebeuren, online vind ik wel wat ervaringen van Amex in het buitenland waarbij dit geen probleem was. In de voorwaarden is over deze situaties ook niks terug te vinden. Of ik in de toekomst nog ooit klant zou mogen worden is dan wel de vraag.

Ik vind het persoonlijk in elk geval heel vervelend, want zou liever niet een negatief saldo willen achterlaten. Uit interesse ook al gevraagd of ik de negatieve punten niet kon 'afkopen', maar dat was geen optie.

Overigens was/is het ook niet mijn voornemen om op te zeggen, gebruik(te) mijn Amex verder graag. En zou dan vermoedelijk een aardige rekening van Privium op de mat krijgen omdat ik vrij recent van Gold naar Platinum ben overgestapt.

18. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Waarschijnlijk vanaf 10 Oktober weer een referral actie dus even één persoon uitnodigen en je bent weer back on track:)

19. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Is ook zeker waar! Maar de manier waarop dit is gegaan steekt me een beetje, dus voelt krom om dat voor Amex te 'belonen' met weer een nieuwe klant. Het was voor mij al heel anders geweest als ze me even een mailtje hadden gestuurd met de stekking: Sorry, je had die punten niet moeten krijgen, we hebben dit teruggehaald op basis van de voorwaarden. In plaats daarvan moet je er zelf achter komen en achteraan gaan.

20. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Wat betreft Privium zou je de gok kunnen wagen. Een collega heeft in mei dezelfde downgrade gedaan en heeft nog steeds geen rekening ontvangen. Zijn Privium-vernieuwingsdatum ligt in september, dus misschien dat er rond die tijd een rekening komt.

Ruut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina