American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Brangeri

Brangeri Blue Tier Premium Member

Leuk Bevonden:
    299
    Trofeepunten:
    63
    Ja ik was er opzich wel aardig teleurgesteld in. Ik moet zakelijk best veel dingen aankopen met de Amex, ik draai er makkelijk meer dan een ton doorheen per jaar.

2. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Juist bij een hoge spend lijkt het retentie-aanbod weer lager uit te vallen dus? Zoiets heb ik elders wel eens eerder gelezen. Ik zit zelf vaak rond 30-50k en kom dan wel aan de mid tot hoge aantallen MR. Of ligt het aan het Business Card-karakter?

3. Francisco_NL

Francisco_NL Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Amex Platinum heeft tijdelijk (t/m 30/09) een extra Privium voordeel voor nieuwe kaartaanvragen. Tijdelijk € 120,- parkeertegoed bij Privium excellence parking.
    Er wordt behoorlijk ingezet op nieuwe kaarthouders.

Bijgevoegde bestanden:

4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Toch gek dan dat die retentiebonussen zo slecht zijn.

Ruut en Francisco_NL vinden dit leuk.
  5. Francisco_NL

Francisco_NL Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Eens. Je zou denken dat het behouden van platinum members toch ook een prioriteit zou zijn.

Ruut vindt dit leuk.
  6. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.951
    Trofeepunten:
    428
    Kan iemand mij vertellen waar ik de pincode van m'n partner platinum card kan vinden? Mevr. Vliegende Keepster weet die code namelijk niet meer :rolleyes:

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Ja, of ze lopen ZO hard weg dat het lek met nieuwe aanwas gedicht moet worden!

Francisco_NL vindt dit leuk.
  8. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Mevrouw 1 hier thuis ook niet meer :D Je kan 'em in de app bekijken bij beheer pincode. Toen ik dat tegen mijn vrouw vertelde, zei ze 'welke app?'

9. Francisco_NL

Francisco_NL Newbie

Leuk Bevonden:
    37
    Trofeepunten:
    18
    Scherp, had ik nog hiet zo bekeken

Dan1 vindt dit leuk.
  10. Vliegende_Keep

Vliegende_Keep Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.951
    Trofeepunten:
    428
    Haha :D
    Ah, logisch eigenlijk wel, ik zocht in mijn eigen app naar haar code. Maar die kaart is natuurlijk weer niet toe te voegen aan haar eigen account. Dus dat wordt gokken als ze 'm nodig heeft binnenkort.. :rolleyes:

11. kprr

kprr Newbie

Leuk Bevonden:
    48
    Trofeepunten:
    18
    Vrij waardeloos aangezien ik naar Schiphol altijd met de trein ga. Ik wacht wel op een beter aanbod.

12. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Dit is wat Google Gemini erover zegt:

American Express doesn't publicly disclose the specific details of its retention bonus algorithm, but it is believed to be a complex, proprietary system that evaluates individual cardholder accounts based on factors such as spending patterns, card usage frequency, the value of the annual fee, and the likelihood of canceling the card. To be considered for an offer, you typically need to contact Amex customer service, express your desire to cancel, and have a history of significant spending and engagement with the card, particularly if you're facing a high annual fee.

How the Algorithm (Likely) Works

While the exact algorithm is secret, it's understood to use several factors to determine if you're a good candidate for a retention offer:

Spending Habits:
    The algorithm likely analyzes your spending patterns on the card, looking for consistent and high spending, especially in categories relevant to the card's benefits.

Card Usage:
    How often and how recently you've used the card for purchases is probably a key factor.

Annual Fee Value:
    A higher annual fee on a premium card makes the cardholder more valuable to retain, increasing the chance of a significant offer.

Cardholder History:
    Your overall relationship with American Express and your history with the specific card are also likely considered.

Risk of Churning:
    Amex, like other issuers, wants to avoid rewarding users who open and close cards solely to collect bonuses. The algorithm may detect such behavior and not offer a bonus.

How to Increase Your Chances of Receiving a Retention Offer

1. Contact Amex Customer Service:

Call the customer service number on the back of your card and speak with a representative.

2. Express Intent to Cancel:

Clearly state that you are considering canceling your card, citing dissatisfaction, perhaps due to the high annual fee.

3. Be Nice and Patient:

Be polite and respectful to the customer service representative; being rude will not help your case.

4. Don't Take No for an Answer Immediately:

If you don't get an offer, you can try calling again or opening a new chat to speak with a different agent.

5. Be Prepared for a Wait:

While you might get your bonus in a day or two, there's sometimes a waiting period for the points or statement credits to post to your account.

13. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Wellicht is dit offtopic maar weet niet zo snel waar ik deze vraag anders kan stellen.

Is er iemand bekend met de duty free prijzen op Schiphol? Het gaat om Apple producten. Ik weet dat Apple niet happig is op kortingen en zeker niet bij nieuwe producten. Duty free zou dan een mooie "korting" zijn. Ik vlieg de 25e vanaf Schiphol dus zou hoop dat iets kunnen scoren.

En ik neem aan dat ze daar gewoon AMEX accepteren? (om het toch een beetje ontopic te houden).

14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Zie:

https://www.schiphol.nl/en/at-schip...16-pro-max-256gb-desert-titanium/3-07-762-00/

€1249 op Schiphol, €1389 bij Coolblue en de Mediamarkt.

Mijn aanname is dat je weet hoe het zit met ‘duty free’ op Schiphol. Maar voor de zekerheid: binnen de EU betaal je ‘gewoon’ BTW. Echt BTW-vrij is alleen buiten de EU en in hele specifieke gevallen (lees luxueuze merken/producten/winkels).

Als je iets koopt dat écht BTW-vrij is moet je, afhankelijk van waar je naartoe reist en welke wetgeving geldt, die aankoop in sommige landen weer aangeven en invoerrechten en/of belasting betalen. Reis je weer terug naar de EU dan moet je je belastingvrije aankoop aangeven BTW en invoerrechten betalen.

Je kunt de gok wagen en het niet doen, maar de boetes (heffingen) zijn niet mals en er geldt een omgekeerde bewijslast in Nederland.

Duty free is gewoon een ander woord voor korting, dat mensen in de waan laat dat ze geen belasting betalen over hun aankoop.

Laatst bewerkt: 10 sep 2025
    michiel1 en ikverzinnogweliets vinden dit leuk.
  15. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Dank voor je reactie.

Ik reis uiteraard naar buiten de EU ben ik ben inderdaad ook op de hoogte hoe duty free werkt. Of ik het doe en de risico wil nemen hangt uiteraard allemaal af van de risk/reward.

16. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    De beste plek om goedkoop te scoren is de VS. Zeker in staten waar geen belasting wordt geheven, maar ik ga er vanuit dat je niet naar Alaska gaat ;)

Verder heeft King Power in BKK regelmatig goede aanbiedingen als je met een Mastercard betalen heel soms ook met Apple producten. Je kunt tegenwoordig ook die acties verzilveren door te winkelen in de Mahanakhon en dan op BKK je spullen ophalen als je vertrekt. Maar over het algemeen zijn en blijven iPhones duur en is het heel moeilijk ze ergens met grote korting op te loomte tikken. Helaas.

17. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Uiteraard off topic, maar voor zover ik weet werkt dit net even iets anders op Schiphol. Winkeliers reken(d)en vaak een vaste prijs voor een product. De winkelier neemt het risico dat er BTW of accijnzen moet worden afgedragen als iemand binnen de EU reist.

In het linkje hierboven naar de iPhone op Schiphol staat ook maar één prijs, die niet lager is voor bestemmingen buiten de EU. Feitelijk komt die iPhone van 1299 euro daarmee voor een bestemming buiten de EU op 1299 ex btw en voor binnen de EU op 1073.50 ex btw + 225.50 btw, maar voor de consument ook 1299.
    Ze verdienen daarmee minder aan die laatste, want voor die buiten de EU kunnen ze het gehele bedrag netto houden.

Tenzij.. dit recent veranderd is nu Lagardère alle winkels van Heinemann op Schiphol heeft overgenomen.

Dan1 vindt dit leuk.
  18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    De info over het afschaffen van de BTW binnen de EU komt ook van Schiphol zelf:
    https://www.schiphol.nl/nl/op-schiphol/taxfree-shoppen/

Hoe dat dan onder de motorkap, werkt niet. Ik weet wel dat je bijvoorbeeld bij Gassan luxeproducten en dergelijke belastingvrij kunt aanschaffen MITS je buiten de EU reist en het tax free aspect ook zo verkoopt. Maar als het dan op het invoerrechten aankomt dan wordt het ineens heel vaag en weet Gassan niet precies hoe dat zit ;)

arjen05 vindt dit leuk.
  19. arjen05

arjen05 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.483
    Trofeepunten:
    558
    Op die pagina staat dus precies wat ik schreef, vermoedelijk is dat nog steeds zo:

Om te voorkomen dat reizigers afhankelijk van hun bestemming een andere prijs voor hetzelfde product betalen, hebben de meeste winkeliers op Schiphol afgesproken de prijzen voor reizigers naar EU en niet-EU bestemmingen gelijk te trekken.

20. MVA20

MVA20 Silver Member

Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    In 2017 was dit bij GASSAN non-Schengen nog niet zo. Dus daar ging nog 21% btw van af ;).

Deel Deze Pagina