American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. Mark_85

Mark_85 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    327
    Trofeepunten:
    63
    Vraag: weet iemand hier een manier om Nederlandse Amex punten te versturen naar je Emirates account? Direct kan het niet maar misschien weet iemand hier hoe het op een indirecte manier kan.

2. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.825
    Trofeepunten:
    598
    Het zou indirect via Marriott Bonvoy kunnen. Ik heb daar een artikel over op mijn blog. Gunstig is het zeker niet, maar om bijv. een beetje aan te vullen kan het handig zijn.

3. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Heeft de ontvanger een zakelijke PayPal rekening? Dan kan het namelijk niet.

4. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Bijzonder verhaal: ik bel net voor een retentie-aanbod voor mijn Amex voor mijn FB Platinum. Vraagt de medewerker me naar mijn Amex Platinum en noemt vervolgens de retentie-aanbiedingen voor beide kaarten:
    • FB Platinum: +1 FB Mile per € spend (in totaal 2,5 FB Miles) voor drie maanden
    • Metalen Amex Platinum: 12,5K bonus. Niet onderhandelaar, het algoritme bepaald
    Het was mij niet duidelijk of ik nu moest kiezen of zo, dus vroeg ik of beiden niet gewoon konden. Dat was mogelijk. Dus heb ik het geaccepteerd. Wel een tegenvaller, want ik kreeg voorheen meer bonus met minder spend.

Morgen ga ik eens bellen voor een retentie-aanbod op mijn Amex Corporate Card die ik van mijn werkgever heb gehad. Eerlijk gezegd weet ik niet of dat kan, maar ik heb nog nooit voor die kaart gebeld. Dus ik verwacht er heel veel van (maar bereid me alvast voor op een grote teleurstelling :D)

Laatst bewerkt: 12 aug 2025
    Ruut vindt dit leuk.
  5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Helaas is het niet mogelijk om een retentie-aanbod te krijgen op een Amex Corporate Card :(

6. Anne90

Anne90 Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Ik heb een plan bedacht om 2 amex kaarten te hebben en steeds te wisselen tussen die kaarten. Zouden jullie eens met mij willen meekijken?

Ff wat context info:
    - 3 a 4x per jaar op reis tussen december en augustus.
    - Reizen boek ik altijd in 1 keer vooruit in oktober/november.
    - Losse doorlopende reisverzekering kost ca 16 euro per maand.
    - Doel: punten sparen dmv reguliere uitgaven die ik anders ook al zou doen.
    - Extra punten krijgen door up/downgrade systeem?
    - Heb nu FB Silvercard, 1 jaar gratis, om te proberen. Loopt af op 1 januari 2026.
    - in okt/nov 2025 wil ik mn reizen van 2026 gaan regelen. Die reizen moeten onder de verzekering van Amex gaan vallen, dus moeten met een gold card gekocht worden.

Plan:
    - in okt/nov 2025 een Amex Gold card aanschaffen met referral bonus punten. Wss moet ik binnen 3 maanden circa 3000 euro hebben uitgegeven om dit te krijgen. Met het boeken van mn reizen + alle reguliere uitgaven is dit realistisch te halen. Kosten zijn 20 euro per maand.
    - Als m’n gratis FB Silver card is afgelopen (Jan 26) downgrade ik deze naar Entry card. Dit kost dan 3 euro per maand.
    - Totale maandelijkse kosten zijn dan 23 euro pm. Dat is 7 euro per maand meer dan alleen een losse doorlopende reisverzekering. Lijkt me redelijk.
    - Eind aug 2026, na al mijn reizen, heb ik de verzekering even niet meer nodig totdat ik in okt/nov weer mn reizen voor 2027 ga boeken. Dus in aug 26 downgrade ik de Goldcard naar Bluecard.
    - Okt/nov 2026 upgrade ik mn FB Entry card naar FB gold (hopelijk met een upgrade bonus). Daarmee boek ik mn reizen dus weer, dus haal ik wss de bonusvoorwaarden wel weer.
    - Aug 2027 heb ik de verzekering niet meer nodig dus downgrade ik de FB Gold weer naar Entrycard.
    - Okt/nov 2027 ga ik weer boeken, dus upgrade mn Bluecard naar gold (hopelijk met upgrade bonus).
    En zo herhaalt het zich dus steeds weer en boek ik de ene keer met mn Gold card en de andere keer met mn FB Gold card.

Zou dit een redelijke strategie zijn? Zie ik iets over het hoofd? Wordt er vaak een upgrade bonus gegeven als je van Blue naar Gold of van FB Entry naar FB Gold wil gaan? Want als die upgrade bonus er niet is, heeft het weinig zin om twee kaarten aan te houden.

Ps: Platinum kaarten zijn ‘out of my reach’: te duur per maand, geen voordelen waar ik op zit te wachten tov gold én ik geef nooit zoveel uit dat ik die bonuspunten kan binnenhengelen.

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Mijn advies is om zeer goed de algemene voorwaarden van de Amex reisverzekering te lezen. Er zijn veel zaken waar je niet voor verzekerd bent, in sommige gevallen zijn de bedragen gelimiteerd én je hebt een limiet van maximaal twee claims per 12 maanden.

Mijn doorlopende advies (en standpunt) hier is dat ik persoonlijk nooit zou vertrouwen op alléén de Amex voor reisverzekeringen en altijd (lees altijd) een ‘echte’ doorlopende reisverzekering af te sluiten. Als je vaak reist, een must. Geen gedoe met beperkingen rondom claims. Ik ben zelf al jaren tot volle tevredenheid verzekerd bij de ANWB en heb een aantal keer war serieuze zaken moeten claimen. Nooit gedoe, altijd snel uitbetaald. Zeer goede polisvoorwaarden (ik check dat minimaal per jaar).

Je zegt geen Amex Platinum te nemen. Daar zit juist een enorm voordeel van de reisongemakkenverzekering bij vertraagde bagage en voor autoverhuur. Dat zou voor mij nog een reden een goede doorlopende reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. Goedkoop is vaak duurkoop. En wat ik persoonlijk altijd probeer te verkomen is dat er op reis een probleem is en je dan niet voldoende verzekerd blijkt te zien of nog een hele hoop gedoe te moeten regelen :)

Enzo, FlyingFonz, VinceG en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Anne90

Anne90 Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Dank je, ik neem je tips mee! Ik ga de kleine lettertjes van de verzekering én die van andere verzekeringen eens letterlijk nalezen en met elkaar vergelijken. En ook even kijken voor mezelf wat ik precies verzekerd wil hebben, voor welke waarde het nodig is voor mijn reizen etc.

Platinum is helaas echt niet haalbaar voor mij, ondanks de voordelen die ik er idd in zie. Nogmaals bedankt en ik ga me er echt nog beter in verdiepen qua verzekeringen.

Enzo en Dan1 vinden dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Graag gedaan! Je vindt hier (in dit topic als je ff zoekt) vrij veel ervaringen van mensen die claims hebben ingediend op hun Amex verzekering. Dit jaar is er wel een nieuwe verzekeringsmaatschappij gekomen. Hopelijk reageren er ook wat mensen die de Gold card hebben en krijg je zo wat meer data punten voor de verzekering. Ook vind je hier in de handtekening van zo’n beetje iedereen referral links
    waarbij jij en de persoon wiens link je gebruikt een aanmeldbonus krijgt in de vorm van extra MR-punten. Afhankelijk van welke Amex kaart je uiteindelijk kiest (de meeste links zullen voor de reguliere en FB Platinum kaart zijn. Maar je kunt ook een andere kaart kiezen, al is de aanmeldbonus dan wel lager).

Dit is ook zeker lucratief om snel een boel punten te krijgen die je weer kunt inzetten voor andere benefits. Al is de waarde van die punten over de loop der jaren helaas wel minder geworden. Vergeleken met de VS is het hier in Nederland helaas erg skêr…

Anne90 vindt dit leuk.
  10. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.825
    Trofeepunten:
    598
    Ik vrees dat deze strategie niet effectief gaat zijn. Heb in de afgelopen jaren nooit een upgrade bonus gezien naar Gold. Zowel bij de reguliere als de FB Amex.

11. FritsJ

FritsJ Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Ik ben het helemaal met @Dan1 eens: vertrouw niet alleen op de AMEX-verzekering en neem een doorlopende ANWB (reis-+annulerings-) verzekering (of andere Nederlandse reisverzekering).

Destijds is voor mij doorslaggevend geweest dat je bij de ANWB verzekerd bent voor samengestelde reizen. Daarnaast kan je vaak delen van de reis juist niet met AMEX betalen.

p.s. check ook even de consumentenbond (https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/beste)

Dan1 en Anne90 vinden dit leuk.
  12. vlieg8877

vlieg8877 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    117
    Trofeepunten:
    43
    Je geeft aan dat je op één moment 3 of 4 vakanties voor het volgende jaar boekt. Voor mij is dit nog nooit voordelig geweest. Als ik een nieuw idee heb om te reizen en kijk naar vluchten en hotels zijn de prijzen vaak aan de hoge kant. Ik boek dan nog niets maar regel wel alvast mijn verlof op het werk. Als je de weken en maanden daarna periodiek de prijzen volgt komt er een moment dat deze stijgen maar even later ook flink dalen en dan moet je toeslaan. Daarmee kun je wel honderden euro's besparen.
    De maandelijks kaartbijdrage is peanuts ten opzichte van de totale besparing.

FlyingFonz en Anne90 vinden dit leuk.
  13. Anne90

Anne90 Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Hmm wat jammer...dan zou alleen retentiebonus een optie zijn denk ik. Want opzeggen en na 1 jaar weer aanmelden geeft je vogens mij geen recht op een nieuwe aanmeldbonus toch?

14. Anne90

Anne90 Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Dank je. Tot nu toe is mijn ervaring wel geweest dat langer van tevoren goedkoper is (ik boek altijd losse tickets en een los verblijf), maar ik ga dit het komende jaar wel goed monitoren.

15. Bijzonderetickets

Leuk Bevonden:
    3.825
    Trofeepunten:
    598
    Er moet minimaal een jaar tussen zitten, dan kom je weer in aanmerking voor een aanmeldbonus.

Anne90 vindt dit leuk.
  16. Anne90

Anne90 Newbie

Leuk Bevonden:
    2
    Trofeepunten:
    3
    Helder! En ik vroeg me af hoe het zit met opzeggen en de aanmeldbonus? Ik heb de FB Silvercard nu 8 maanden, de bonus heb ik enkele maanden geleden al gehad en die staan ook al op mn flying blue account. Kan ik nu deze Silver card opzeggen zonder dat het ten koste gaat van mijn al ontvangen bonus? Of moet ik het hele jaar volmaken? En heeft dat nog invloed voor als ik over ruim een jaar opnieuw een FB kaart zou willen of kom ik dan op een of andere zwarte lijst omdat ik het eerste jaar niet heb volgemaakt?

17. lloydje33

lloydje33 Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.588
    Trofeepunten:
    653
    Nee je kunt gewoon opzeggen, de aanmeldbonus mag je houden en je kunt 1 jaar na opzeggen weer gebruik maken van een aanmeldbonus. Dus je zegt op per 1 september 2025 dan kom je 1 jaar later weer in aanmerking voor de bonus.

18. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    Qua vliegreizen ligt dat aan je bestemming. Voor Zuidoost-Azië zegt de data dat ver van tevoren boeken voordeliger is. Dat in 2023/2024 gedaan voor het hoogseizoen in Thailand en de prijs is niet meer gedaald/alleen maar duurder geworden. Op een gegeven moment ben ik gestopt met kijken ;)

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    861
    Trofeepunten:
    143
    ANWB weer/nog steeds op nummer 1! :cool:En dat van die samengestelde reizen is inderdaad een grote pré. Ik doe niet anders en toen in 2024 mijn oudste zoon in Thailand ziek werd en niet meer mocht vliegen kreeg ik de uitgestelde reis zonder problemen vergoed!

Wat veel mensen niet weten, en ik wel eens lees op 'heb je een medische dekking nodig', is dat de meeste zorgverzekeringen (check je polis, er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld budgetpolissen) medische kosten in het buitenland dekken. Maar dit dan wel tegen de marktprijzen in Nederland. Daar ga je het in de VS niet mee redden en als je in Thailand een goed ziekenhuis wilt, dan moet je naar een privékliniek. In komkommertijd vind je regelmatig berichten in de Hart van Nederland's van deze wereld van iemand die zich dat na een ongeluk niet gerealiseerd had en nu een paar duizend piek moet betalen maar dat niet heeft klaarliggen :eek:

Enzo en Ruut vinden dit leuk.
  20. vlieg8877

vlieg8877 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    117
    Trofeepunten:
    43
    Als je maar blijft kijken, dan zakt de prijs wel een keer. Ik vlieg het liefst business class naar Thailand en ben bereid 1700 euro retour te betalen. Deze goedkope tickets zijn schaars. Als ik vandaag zou boeken voor mei 26 betaal ik 2200 bij Turkish Airlines. De komende maanden komt er zeker een beter aanbod.

Ik verwacht dat de hotels in Thailand goedkoper worden. Afgelopen juni was de bezetting tijdens mijn verblijf in Chiang Rai maar 15%. Men krijgt de hoge prijzen moeilijk verkocht.

Deel Deze Pagina