American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Amex zou bijv. global entry kunnen vergoeden voor min. 2 tot 4 personen. Dat doet de Amerikaanse plat. kaart al.

    Ik weet niet hoe het met de rest zit, maar ik hoef echt geen dinertegoed. Het liefst helemaal geen tegoeden.

    Ik vind dat ze veel meer kunnen doen om er een echte reiskaart van te maken. Zou chill om op meer plekken op de wereld priority security check te regelen. Dat kan in Europa al op veel vliegvelden, maar dat is eigenlijk niet toegestaan en geldt alleen voor kaarthouders van dat land. Al zouden ze mij 300 euro meer per jaar rekenen, maar ik zou op veel int. vliegvelden priority security kunnen doen? Prima!

    Meeste grote vliegvelden bieden eenmalige passjes aan, al zorgen ze vouchers waarmee je 20x per jaar gebruik van kan maken ofzo...

    Anyway, dat is mijn idee.

    Privium + global entry (+tsaPrecheck) is echt goud om mee naar en van de VS te reizen.

    Als je dat nog combineert met een business, reis je (bijna) als een koning.
     
  2. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    404
    Leuk Bevonden:
    493
    Trofeepunten:
    63
    Helemaal mee eens. Wij (vrouw en ik) hebben sinds dit jaar GE en TSA Pre. Privium hadden we al 10 jaar. We vliegen altijd BC naar de VS, meerdere malen per jaar. En inderdaad levert dit normaal gesproken 0,0 stress of gedoe op, zowel aan de NL als aan de USA zijde. Heerlijk. Het is zeker een investering maar je krijgt er ook wat voor terug.
     
  3. Mikkel93

    Mikkel93 Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Grappig, het dinertegoed heeft mij juist over de streep getrokken september vorig jaar. Ik had letterlijk al twee diners geboekt waar ik dan korting op kreeg. Maar ook alleen maar omdat het op 1 januri reset, dus vrij rap na elkaar dat ik veel van het tegoed kon gebruiken.

    Daarnaast heb ik de plat vooral als een stopgat oplossing voor lounge access tot ik FB gold was (wat ik nu ben). Denk dat ik dan ook ergens volgend jaar ga opzeggen. In ieder geval tot september houden voor wederom het dinertegoed haha. Misschien dan naar regular Gold zodat je in ieder geval een aantal keer per jaar via priority pass nog lounges hebt voor de enkele keer dat je geen Skyteam vliegt.

    Ik moet zeggen dat ik erg lang op Privium op heb moeten wachten dus nog niet gebruikt, maar komende paar maanden wel een paar keer, dus nog geen opinie van. Vind de Aspire lounges op Schiphol wel bijna de schraalste lounges die er zijn dus hoop dat Privium tov daarvan een upgrade is.
     
    ThimoM vindt dit leuk.
  4. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Privium is dan zeker een upgrade. Zelf zat ik te denken de Platinum te downgraden naar Gold en Privium er los bij te kopen.

    Ik heb ook FB Gold maar de KLM kantine bezoek ik nog maar zelden.
     
  5. Sokkenpop

    Sokkenpop Newbie

    Berichten:
    75
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    18
    Voor mij heeft downgraden naar Gold geen zin. Het dinertegoed is €200,- meer bij Platinum en Privium voor mij en mijn partner zou rechtstreeks €415,- kosten. Dat verschil van €615,- is alleen al voldoende om niet te downgraden naar Gold, nog losstaand van de hotelvoordelen bij bijv. Hilton die ik kan waarderen.

    Ik moet wel zeggen dat ik "not amused" ben over de laatste wijzigingen. Even losstaand van dat ik geen punten gebruik om in te zetten voor directe betalingen en deze downgrade dus geen impact heeft op de waarde van een punt (ik boek ze toch naar airlines over), kan dit wel een voorbode zijn dat ze ook die gaan verlagen. Daar ben ik vrij bang voor.

    Twee maanden geleden had ik met AMEX gebeld over de wijziging van 1,5 punt naar 1 punt per euro. De reden die toen gegeven werd, was dat hiermee de waarde van de punt weer gelijkgetrokken werd met de uitgaven. Dat was al een reden die nergens op sloeg, maar als de waarde toen gelijkgetrokken was, dan zou er nu geen reden zijn om de waarde van de punten ook te verlagen.

    Omgerekend:
    • Voor augustus kreeg je op €50.000 spend nog 75.000 punten, die een waarde hebben van €300 (12500 punten = 50 euro)
    • Na november krijg je met alle wijzigingen die er dit jaar dan geweest zijn met een €50.000 spend 50.000 punten, die een waarde hebben van €150 (12500 punten = 37.50)
    Al met al hebben ze dat in een vrij korte tijd dus simpelweg gehalveerd.
     
    ThimoM vindt dit leuk.
  6. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Helemaal mee eens. Ik ben het spuugzat hoe amex NL met ons omgaat. Ondanks hun geboekte omzet en winst zijn ze de kaarten aan het verpauperen.

    De luxe uitstraling die amex had, verdwijnt bij mij als sneeuw voor de zon.

    Ik hoop dat andere internationale banken ook de Nederlandse markt op komen om met credit cards te concurreren. In de VS is er zoveel keuze...

    Ik ben nu in Azië, ergens dit jaar heb ik mogelijk een job in de VS (of elders). Als het de VS wordt, ga ik daar een bankrekening aanvragen en daarna meteen credit cards aanvragen van Amex en Chase. De welkomstbonussen daar zijn gigantisch... Kan je tenminste nog iets fatsoenlijks mee boeken.

    En de NL'se amex knikker ik er dan uit. Privium neem ik er dan los bij. Wellicht ben ik duurder uit, maar ik ben de NL'se amex zat. Vooral hun achterlijke ongeschoolde tienermeisjes bij de klantenservice. Sorry maar dat moest ik even gezegd hebben.
     
    michiel1, coenvh, arjen05 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. flytheworld

    flytheworld Newbie

    Berichten:
    25
    Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Het is zeker jammer dat Amex meerdere devaluaties doorvoert op het gebied van MR punten.

    Ik lees hier veel berichten dat je met een US Amex veel meer MR punten kan sparen, maar ik heb even gekeken en zie dat de US Platinum Card ook gewoon 1 punt per dollar oplevert. Alleen als je vluchten/hotels boekt krijg je x5.

    Wel zag ik dat de Amex UK Gold card 2 punten per pond geeft als je dit uitgeeft in een andere valuta. Als je die dus in NL zou gebruiken betaal je in euro's, waardoor je 2 punten krijgt. Alleen geen idee of dit interessant is gezien de opslag op de wisselkoers, maar mocht iemand zich geroepen voelen om dat uit te zoeken, deel gerust je bevindingen :)
     
    Dan1 vindt dit leuk.
  8. Mikkel93

    Mikkel93 Newbie

    Berichten:
    71
    Leuk Bevonden:
    17
    Trofeepunten:
    8
    Van wat ik begrijp in internationale Amex groepen, is het zo dat je verschillende passen voor verschillende uitgaven heb. Zo is er bv een pas voor hotels/vluchten die een dikke bonus geeft, een andere pas die in restaurants een bonus geeft.
    Daarnaast zijn welkomstbonussen echt heel erg hoog én zijn er vaak transfer bonussen (bv 1.3x je punten). Daarmee zie je wel dat mensen met relatief weinig de leipste vluchten kunnen boeken.

    Verder komen alle frustraties hier gedeeld volgens mij vooral uit een gebrek aan concurrentie toch? Amex kan doen en laten wat het wil in de bepaalde markt van premium creditcards, we kunnen toch nergens anders (binnen NL) naar overstappen. Ik had nog hoop dat het nieuwe Revolut premium plan wat zou doen, maar dat is ook een aanfluiting.
     
  9. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    209
    Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    De enige kaart die een beetje interessant is, is de Mastercard Black met de perks die je daar krijgt als reiziger toch?
     
    ThimoM vindt dit leuk.
  10. ThimoM

    ThimoM Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Ja deels, je krijgt inderdaad wel toegang tot lounges. Echter is dit maar voor 1 persoon, bij Amex krijg je dit voor 4 personen (2 met kaart + 2 gasten). Ook Privium voor 2 personen, die heb je niet bij Mastercard.
     
  11. jesse01

    jesse01 Blue Tier

    Berichten:
    141
    Leuk Bevonden:
    198
    Trofeepunten:
    43
    Dat is wel een beetje hoe het werkt ja. Sinds begin dit jaar woon ik in de VS en heb nu een aantal creditcards o.a. van Amex. Gold gebruik ik voor restaurants en boodschappen (4x), Green voor transit (3x), en ik heb een Chase Freedom als "catch all" card voor uitgaven zonder bonus categorie (1.5x).

    Ook gebruik ik mijn NL Amex nog best wel veel. Je kunt namelijk 1 keer per jaar punten overzetten vanuit een NL account naar een ander land. In mijn geval doe ik dit naar Canada aangezien ik ook daar nog een account heb. Wanneer je punten overzet wordt dit gedaan op basis van de wisselkoers.

    Met mijn NL Centurion verdien ik 1.5x punten en de wisselkoers EUR:CAD is momenteel 1:1.47. In theorie verdien ik dus op elke euro dus 2.2 punten (1*1.5*1.47).

    Mocht je naar de VS gaan zou ik je aanraden om zsm een Chase account te openen. Dit kan zonder SSN. Mocht je dan uiteindelijk wel een SSN krijgen, kijkt Chase naar de activeit op de rekening en kunnen ze op basis daarvan approval geven voor een creditcard. Ik kreeg gelijk twee creditcards toen ik uiteindelijk in de VS woonde en een SSN had, zonder credit score.
     
    Optimel en lloydje33 vinden dit leuk.
  12. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Ik denk er ook serieus over na om al die flutkaarten de deur uit te gooien.

    Amex platinum: 780 euro per jaar
    Levert concreet 285 euro op (privium) en 300 euro (dinertegoed). Nu hoef ik niet per se bij ciel bleu te eten maar gebruik het wel (omdat ik het toch niet voor niets heb ;))

    Priority pass waardeer ik op 204 euro omdat je die ook bij de MC black krijgt. Bij de MC black krijg je ook een bruikbare betaalkaart, graties inbegrepen (Bij de 780 van Amex moet je eigenlijk een paar tientjes optellen voor een bruikbare betaalkaart).

    Dus de Amex kost tussen de 200 en 500 euro per jaar. Het hangt er een beetje van af hoe je dat dinertegoed waardeert.

    Punten sparen doe ik alleen in landen met de euro als betaalmiddel, buiten de eurozone verdien ik rond de 5% cashback met mijn vreemde valutarekening van bunq. (Amex rekent gemiddeld tussen de 4,5-5,5% kosten, bestaande uit 2,5% commissie + 2-3% ongunstigere wisselkoers).

    Dus die punten betaal je altijd zelf, en dat gaat meerdere keren over de kop.
     
    noppie vindt dit leuk.
  13. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Er zijn ook Amex Plat houders die een partnerkaart hebben en dan zit Privium er ook bij voor de partner (kost anders €130 pj geloof ik). In dat geval zit je al op €715 pj. Dan heb je nog wat andere kleine voordelen zoals verzekeringen en Priority pas (wat ik zelf zelden gebruik). Dus ja, de punten betaal je grotendeels zelf. Maar voor iedere persoon is dit wel verschillend hoeveel dit bedrag is.

    Amex privé gebruiken in een niet € land is vaak niet de slimste manier vanwege de hoge kosten.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2023
    VinceG, Ruut en MVA20 vinden dit leuk.
  14. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Yep. Maar als SAP een uitroepteken plaatst bij een Amex transactie kijk ik er toch van op:eek:. Dat doet hij automatisch bij een koersafwijking van 5% of meer.

    Tweede kaart gebruik ik wel maar Privium werkt niet i.v.m. een niet-Nederlandse nationaliteit van mijn vrouw.:rolleyes:

    300 euro dinerkrediet is misschien een fractie waard, gezien de hoge prijzen van de restaurants die meedoen. Ik ga persoonlijk niet bij Ron Blauw zitten als ik het uit eigen zak moet betalen. En bij de andere toko’s op de Amex lijst kom ik sowieso nooit. Er zij genoeg betere restaurants in de regio Amsterdam.

    Ik denk dat ik de kaart nog maar tot januari aanhoud zodat ik nog een rondje kan eten voor 300 euro. Maar goed, dan heb ik dat alweer ruim zelf betaald via de maandbijdrage.:p

    Het is maar wie je voor de gek houdt, maar mensen houden zichzelf graag voor de gek (waaronder ondergetekende ;)). Privium zelf betalen is voor de meesten de goedkoopste optie denk ik toch wel…

    Reisverzekering is een magere secundaire dekking, kan je veel beter via de Univé laten lopen. Een ‘verzekerd gevoel’, waarvoor je een reisverzekering afsluit, heb ik er niet bij.

    Op zich heb ik dan ook wel weer respect voor een partij als Albert Heijn die gewoon maling heeft aan Amex. Als Amex nou ieder jaar een AH giftcard t.w.v. 300 euro bood, dan had je er pas écht wat aan…:rolleyes:
     
    Ruut vindt dit leuk.
  15. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Mijn vrouw is Française en zij kan wel gebruik maken van Privium.

    Overigens komt zij -helaas- weer niet in aanmerking voor Global Entry, daar kwam ik pas achter toen ik mijn aanvraag al gedaan -en betaald- had :D
     
  16. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.401
    Trofeepunten:
    483
    EU paspoorthouders kunnen inderdaad wel Privium lid zijn, maar paspoorten van buiten de EU helaas niet.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2023
  17. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    805
    Leuk Bevonden:
    974
    Trofeepunten:
    123
    Oepsie:D
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  18. Godenzoon14

    Godenzoon14 Silver Member

    Berichten:
    1.652
    Leuk Bevonden:
    3.317
    Trofeepunten:
    508
    Dus nu snel privium voor je vrouw aanvragen? :p
     
    VinceG en MVA20 vinden dit leuk.
  19. Ready2Board

    Ready2Board Silver Member Premium Member

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    718
    Trofeepunten:
    348
    Uitzondering zijn mensen met de Britse nationaliteit die al Privium hadden voor Brexit. Zolang ze blijven betalen voor Privium behouden ze hun Privium lidmaatschap.
     
  20. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.933
    Leuk Bevonden:
    3.373
    Trofeepunten:
    508
    ..maar ze moeten om de grens te passeren wel langs de Kmar voor zover ik weet. Gaat dacht ik om een paspoortstempel die verplicht is.
     

Deel Deze Pagina