American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.784
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Ik kreeg laatst een brief dat er nog geld op een oude Amex kaart van me stond, net maar eens een belletje gedaan.... Ben zojuist 18 cent rijker geworden :eek::D
     
    lloydje33, FlyingBlob en Ruut vinden dit leuk.
  2. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Daar ben ik het niet eens met jou. Ik denk dat amex met de winst die ze boeken prima ruimte hebben voor 1,5 punt (of zelfs 2,5) de euro en nog meer harde travel perks ipv zweverige zaken met chefs, diners en andere triviale zaken...

    Ze hebben een monopolie in Nederland. Dan kan je er de maximum voor vragen en minimaal dienst leveren.

    Het blijft een 'prima' product. Maar zo zie je maar dat in een gezonde marktwerking je eigenlijk meer voor had moeten krijgen. Vooral als je er vanuit gaat dat we in NL meer betalen dan de VS.

    Ben je woonachtig in de VS? Hoe kan als NL'er een amerikaanse amex aanvragen? Vooral als je geen credit score heb opgebouwd...
     
  3. Vliegende_Keep

    Vliegende_Keep Silver Member

    Berichten:
    1.784
    Leuk Bevonden:
    2.620
    Trofeepunten:
    428
    Bjorn, Ruut en lloydje33 vinden dit leuk.
  4. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Of er iets waardevols voor terugkomt?

    Nou, kreeg vandaag een bericht dat je gratis Singular Society (nog nooit van gehoord) graties mag proberen!

    o_O
     
    Neanderthaler en Jasonkennedys vinden dit leuk.
  5. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Drie maanden gratis bij een betaald jaarabonnement hahaha!

    Ongelofelijk dat die platinum kaart nu ook naar 1 punt per euro gaat. Wat heeft het nog voor zin om die kaart te pakken als je veel met AF via Parijs vliegt (zoals ik) en je Privium niet nodig hebt i.c.m. Flying Blue Gold?
     
  6. lloydje33

    lloydje33 Silver Member

    Berichten:
    1.623
    Leuk Bevonden:
    2.458
    Trofeepunten:
    583
    Privium is fijn bij de grenspassage als je non-schengen vliegt. Dat scheelde mij 2 weken geleden zeker een half uur bij vertek en 45 min bij aankomst.
     
  7. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    320
    Leuk Bevonden:
    532
    Trofeepunten:
    123
    Het spelletje is op zich heel makkelijk toch.

    Of iedereen en zijn moeder zegt nu de Plat kaart op en AMEX moet iets doen. Of 98% gaat gewoon verder zoals het was en AMEX wint.

    Ik denk dat ik weet welke het gaat worden. Moet zeggen dat met 2x Privium, 300,- dinnertegoed en de huurauto verzekering ik de kaart er nog wel uithaal. Maar, ik ben het wel een ongelooflijk ruk bedrijf gaan vinden, terwijl ik <2020 nog erg tevreden was. Zal ze ook niet veel boeien :D
     
    Bram7200, Bjorn, Neanderthaler en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Ook ik heb elite+ bij Sky Team, SP is aardig nu ik Privium heb bezoek ik zelden nog de KLM kantines...
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  9. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.209
    Leuk Bevonden:
    1.058
    Trofeepunten:
    223
    Vind het vooral prettig dat je bij aankomst, na een lange nachtvlucht, direct het land binnen kunt wandelen zonder in een rij te hoeven staan...:cool:
     
    lloydje33 vindt dit leuk.
  10. pw1979

    pw1979 Blue Tier

    Berichten:
    320
    Leuk Bevonden:
    532
    Trofeepunten:
    123
    Ik vlieg echt elke week en ga altijd naar de Privium lounge. Mijn kinderen wilden dat ik wat dubbele huisjes ging ruilen in de Crown Lounge. Huisjes gewisseld en dacht meteen maar eens daar te gaan zitten.

    Spullen weggelegd om even wat eten te halen. Na een blik op het eten, spullen gepakt en snel naar Privium lounge gelopen :oops:

    Vandaag was ik in de Schengen Lounge wegens een overstap. Dat is helemaal gaarkeuken niveau. Bah.

    Wat een verschil met de AF CDG lounge.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  11. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    389
    Leuk Bevonden:
    254
    Trofeepunten:
    63
    Welp komende maand nog maar even het dinertegoed gebruiken en overstappen naar goud. Stiekem vlieg ik niet zoveel meer maar kon altijd mijn retourtje Johannesburg WBC puur op punten doen, maar als ik zoveel minder krijg dan kan ik net zo goed goud pakken.
     
    FlyingBlob en Ruut vinden dit leuk.
  12. JornMich

    JornMich Newbie

    Berichten:
    19
    Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Ik zit ook flink te overwegen om naar goud te gaan ja. De Priority Pass met 4 lounge bezoeken per jaar is voor mij wel voldoende.

    Wellicht nog FB Platinum omdat hier nu een 50% korting bonus op is voor het eerste jaar. Zit nog te twijfelen of dit een interessante optie is. Voor nu lijkt het er op dat de FB Platinum kaart ook wel de 1.5 mile/euro reward houdt.
    Je raakt dan wel weer hotel statussen (niet heel erg), Privium en de Priority Pass kwijt. Lastig.
     
  13. TheFlyingDutchboy

    TheFlyingDutchboy Gold Member

    Berichten:
    3.727
    Leuk Bevonden:
    1.958
    Trofeepunten:
    648
    Met de toevoeging van Amazon Prime bij de Gold card vroeg ik me af wat het volgende voordeel bij Platinum zou zijn. In de veronderstelling dat het op z’n minst vergelijkbaar zou zijn met Prime. Wellicht nog een andere streamingdienst o.i.d.. Maar het blijft bij een reserveringsmodule voor restaurants en een devaluatie van MR… o_O
    Amex was vorig jaar vrij agressief met klanten werven voor de Plat kaart, met het verlagen van het minimum inkomen, voordelen als Dining Credit tot aan reclames op SlamFM. Nu het ledenbestand zeer waarschijnlijk genoeg is gegroeid, vrees ik dat er voorlopig geen incentive meer is om het product (werkelijk) te blijven verbeteren. Integendeel.
    Hetzelfde zie ik ook gebeuren bij Privium.
     
    noppie vindt dit leuk.
  14. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Het duurde niet lang na mijn vorige bericht over zweverige zaken die amex de laatste tijd aanbiedt voor bij een travelcard... en ze hebben er weer één rare bij verzonnen.

    Wie managed dat bedrijf, wie is de geniale persoon die met zo een idee komt? Ik heb liever namelijk geen "lifestyle" perks, want ze stellen mij telkens teleur. Bespaar mij die teleurstelling op zn minst door niks aan te bieden!

    Ik vraag me af, wie o wie zich gaat aanmelden en erin trapt om een maandelijkse bijdrage te betalen voor producten die je ook gewoon elders kan bestellen.

    Ik snap het niet. Echt niet.o_O
     
    Ruut vindt dit leuk.
  15. Neanderthaler

    Neanderthaler Newbie

    Berichten:
    69
    Leuk Bevonden:
    58
    Trofeepunten:
    18
    Goede constatering, eeuwenoude vraag en aanbod.

    Mid corona behandelden ze je als de koning als je zo een kaart wou afnemen. Want wie is nou gek genoeg om voor een travelkaart te betalen terwijl de wereld op slot is.

    60k punten per referral en 50% korting en een telefoontje en je kreeg 2,5 punten erbij hatsikidee!

    En toen het helemaal misging op schiphol... Toen kwamen de aanmeldingen binnen inderdaad. Ook bij privium!

    Nu ze verzadigd erbij zitten, zit er inderdaad geen incentive om de klanten tevreden te houden.

    Op een gegeven moment zal het weer goed gaan op schiphol en de oppurtunistische aanvragen van vorig jaar zullen wegvallen. Ik denk dat het ook een hoop mensen zijn die maar een paar keer per jaar vliegen. Ze zullen gauw inzien dat ze niks hebben aan die kaarten. En dan komt er een annuleringsstorm...

    Je zou zeggen, met zoveel extra leden, zou de prijzen van de perks gemiddeld moeten dalen en dus meer geld vrijkomt voor andere zaken zoals een abo voor prime of netflix. Ik gebruik beide niet, maar beter dan dat chef gebeuren.

    Ik zie totaal geen bedrijfseconomische reden waarom amex dit doet. Recordwinst na recordwinst, maar toch de riem strakker zetten...

    Ik heb het idee dat aandeelhouders wat meer verwachten...

    Anywah bovenstaande is speculatie, dus neem het met een korreltje zout.

    Ik ben er zuur over, maar verder is product prima uiteraard.
     
  16. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Ik vond de devaluatie van gister in ieder geval een goede aanleiding om het voortzetten van de kaart eens telefonisch aan de kaak te stellen. Het gesprek duurde vijf minuten en leverde 50/K punten plus drie maanden dubbele punten op. Die punten staan er vandaag al bij en staan ijverig te wachten om naar de VS te mogen :rolleyes:.

    Blijft natuurlijk een gare versobering naar die 1 MR punt per euro. Maar goed, concurrentie op het gebied van punten sparen i.c.m. een creditcard zie ik zo 1,2,3 niet gebeuren.
     
    lloydje33, Godenzoon14 en Daan3 vinden dit leuk.
  17. FlyingBlob

    FlyingBlob Blue Tier

    Berichten:
    348
    Leuk Bevonden:
    578
    Trofeepunten:
    123
    Ik zou pas per 1 augustus opzeggen/downgraden, want dan kun je tot die tijd nog 1,5 punt pakken per euro.
     
  18. Mark020

    Mark020 Blue Tier

    Berichten:
    382
    Leuk Bevonden:
    410
    Trofeepunten:
    63
    Hier nog even de tekst van de mail voor de volledigheid:

    ======================================
    Uw Platinum Card geeft u toegang tot een wereld vol bijzondere Travel & Lifestyle privileges, zoals onbeperkt luchthaven loungetoegang, snelle grenspassage met Privium, uitgebreide verzekeringen en een Dinertegoed t.w.v. € 300.

    We zijn verheugd nu ook Chef’s Menu te kunnen introduceren. Het nieuwe reserveringsplatform, waar u bij tientallen gerenommeerde restaurants een tafel kunt reserveren op de meest gewilde dagen. Zo kunt u ook last-minute genieten van een heerlijk diner.

    Bekijk hier al uw Platinum kaartvoordelen
    Tegelijkertijd passen we, met ingang van 1 augustus 2023, het aantal Membership Rewards® punten dat u spaart per uitgegeven euro aan naar 1 punt. U kunt uw Membership Rewards punten inwisselen voor gift cards, overboeken naar travelpartners of u kunt uw aankopen er geheel of gedeeltelijk mee betalen.

    Wij danken u voor uw vertrouwen in American Express en hopen dat u volop zult genieten van alle voordelen van uw Platinum Card.
    ======================================

    Mooi man, eerst je blij maken met een vrij nutteloze benefit, om vervolgens af te sluiten met 'oh ja, by the way, we naaien je daarom wel even door een derde van je MP's af te pakken'.

    Schandalig.
     
    VinceG, FlyingBlob, Bram7200 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Bjorn

    Bjorn Silver Member

    Berichten:
    532
    Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Zijn er forumleden die na dit nieuws een belletje hebben gedaan en een aanbod hebben gekregen? Hoe ging dit gesprek.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  20. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.441
    Leuk Bevonden:
    3.402
    Trofeepunten:
    483
    Ja, zie hierboven. Omdat het een redelijke sloot punten oplevert ben ik daar voor nu wel weer tevreden mee.

    Ik zat er nog over na te denken. En ik denk dat er best een grote groep Amex gebruikers zal zijn die voornamelijk de voordelen van de kaart zoals Privium gebruiken. En die weinig benul hebben van de waarde van de punten (en het potentieel daarvan). Die zal het minder boeien. Tel daar bij op dat hier ook veel mensen zijn die ook niet opzeggen door deze aanpassing. Dan blijft vooral over dat het niet sympathiek is, maar de impact voor AMEX zal laag zijn en de kostenbesparing welkom.
     
    Bjorn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina