American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. danfl44

danfl44 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Datapuntje voor dining credit: ruim 5 weken geleden lekker gegeten in Mexico-Stad, de €150 is vandaag gecrediteerd. Fijn voordeel, maar wees je ervan bewust dat het even kan duren :)

Peter02, VinceG, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Same here! Datapuntje eten in Nederland: 24 juli gegeten, 18 augustus €150 gecrediteerd. Elders las ik in dit forum dat iemand al na vijf dagen zijn credit kreeg.

VinceG, noppie en Urbanjazz vinden dit leuk.
  3. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Hoe bedoel je precies secundaire dekking bieden? Ik heb inderdaad mijn reisverzekering opgezegd vanwege mijn Amex Platinum, omdat AMEX te koop staat met het feit dat je voor vrijwel alles verzekerd bent...?

4. FlyingDuck

FlyingDuck Blue Tier

Leuk Bevonden:
    172
    Trofeepunten:
    43
    Dat heb ik ook altijd begrepen, AMEX is een secundaire verzekering en hierdoor moet ik altijd eerst naar mijn eerste reisverzekering gaan om daar te claimen en als deze niet uitkeren of minder uitkeren dan de totale schade, dan mag ik pas AMEX contacteren.

noppie vindt dit leuk.
  5. Miya

Miya Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.977
    Trofeepunten:
    253
    Er staat altijd zoiets in je verzekering: "Als je elders een verzekering hebt lopen, moet je daar eerst bij aankloppen". Wat nou als ze dat allebei hebben staan?

Verder nooit problemen gehad met Amex verzekering als ik een terechte claim had.

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    En dan onder 4.
    Persoonlijk zou mijn AMEX verzekeringen nooit (in mijn geval) doorlopende reis- en annuleringsverzekering laten vervangen. En dat baseer ik ook op het uitgebreid doorlezen en vergelijken van de polisvoorwaarden en uitkeringsbedragen. Die zijn voor mij leidend, niet de mooie reclamepraatjes (die overigens wel altijd verwijzen naar de polisvoorwaarden).

M.b.t. het feit dat de AMEX verzekeringen secundair zijn, zie de verzekeringsvoorwaarden van je AMEX Platinum Card.

Specifiek:

4. Bijzondere Voorwaarden: uw Platinum Card Reisverzekering en Annuleringsverzekering

En dan artikel 4.2

Uitkeringen onder deze verzekering zijn secundair: u of een medeverzekerde krijgt geen vergoeding voor schade die u of een medeverzekerde kunt terugkrijgen (of zou kunnen terugkrijgen als deze verzekering niet zou hebben bestaan) op één van de volgende manieren:
    • via een bestaande garantieregeling of leveringsovereenkomst;
    • via een wet, een regeling of een voorziening;
    • via een andere verzekering van uzelf (inclusief bijvoorbeeld via uw werkgever) of van een ander (bijvoorbeeld van een fabrikant, dealer of reparateur).
    Als voorbeeld noemde ze een vertraagde koffer. Op grond van de reisongemakkenverzekering mag je daarvoor zoals de meesten hier wel weten na vier en 48 uur een bepaald bedrag claimen. Je moet die claim echter eerst samen met een PIR indienen bij de luchtvaartmaatschappij en pas als die de claim geheel of gedeeltelijk afwijst krijg je het gedeelte van je claimbedrag dat overblijft tot aan de maximumuitkering vergoed. Dit betekent ook dat als het een halfjaar duurt voordat ze überhaupt reageren, je dus tot die tijd je geld niet krijgt. Dat laatste is volgens haar helaas nu wel vaak aan de hand.

En ander specifiek voorbeeld dat ze noemde was van een verzekerde wiens dure horloge was gestolen en uitermate teleurgesteld was over het lage schadebedrag dat hij bij AMEX kreeg. Hij had namelijk geen goede reisverzekering, die een hoger bedrag zou hebben uitgekeerd. Maar verkeerde in de veronderstelling dat zijn AMEX verzekering die kosten zou uitkeren. Idem voor medische kosten en ongevallen, waar AMEX secundair aanvult. Maar niet primair de dekking geeft (die bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering geeft).

De dame zei er nadrukkelijk bij dat AMEX er vanuit gaat dat je ergens anders voor de schade verzekerd bent en de AMEX verzekering secundair gebruikt voor een aanvullende dekking/uitkering van het bedrag als je andere verzekering daarin tekortschiet of helemaal niet uitkeert.

Uiteindelijk is het natuurlijk aan jezelf om op basis van de polisvoorwaarden een goede afweging, kosten-baten- en risico-analyse te maken of je wel of niet een reisverzekering of andere verzekeringen afsluit en/of het risico neemt met je AMEX.

De dekking autohuur, diefstal, schade en aansprakelijkheid van AMEX Platinum klinkt fantastisch, maar keert blijkens de polisvoorwaarden bijvoorbeeld maximaal maar 75.000 euro aan schade aan het huurvoertuig uit. Leuk bij een kleine of normale auto, minder leuk als een wat grotere auto nodig hebt of een auto in het hogere segment hebt gehuurd. Dan moet je dus bijlappen. Bij aansprakelijkheid aan letsel aan een andere partij of beschadiging van hun eigendommen is dat 750.000 euro of een miljoen dollar in de VS. Een WA verzekering in Nederland keert al meer dan 2 miljoen uit. Persoonlijk zou ik dus nooit een huurverzekering laten vallen, omdat ik een huurauto met mijn AMEX heb betaald. En let op:

4.10.1 Uitkeringen onder deze dekking. 2: Deze vergoeding is alleen van toepassing indien het autoverhuurbedrijf u toestaat om geen aanvullende en/of optionele verzekeringen bij het autoverhuurbedrijf af te sluiten.

arjen05, MilesHunter, BartF en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    494
    Trofeepunten:
    63
    Dat is tot nu toe ook mijn ervaring bij al mijn verzekeringsclaims (ongeacht waar). Toch ken ik ook mensen die heel veel moeilijke vragen en verzoeken tot aanvullende bewijzen kregen bij claims. De dame van AMEX noemde een aantal hele specifieke voorbeelden van verzekerden die nul op het rekest kregen, want polisvoorwaarden. Denk wel goed om dat altijd in je achterhoofd te houden. Misschien krijgen ze nu wel meer claims (dat weet ik niet) en hanteren ze meer de letter van de polisvoorwaarden ipv de geest (dit is een aanname mijnerzijds).

8. Urbanjazz

Urbanjazz Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.578
    Trofeepunten:
    383
    Dank voor het aanhalen. Ook wij zien AMEX als secundair. Het voordeel is hierdoor dat je vaak alles terugkrijgt. Je eigen verzekering keert minder uit of heeft een eigen risico. AMEX vult dan het rest bedrag aan waardoor je wel alles gedekt hebt.

De autoverzekering is idd een dingetje. Vanwege de meestal absurde tarieven van de verhuurder gok ik dat amex me te hulp schiet. :( die kans is natuurlijk klein omdat je eigenlijk niet aan de voorwaarden voldoet.

Laatst bewerkt: 23 aug 2022
    arjen05 en Dan1 vinden dit leuk.
  9. reaperunique

reaperunique Newbie

Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Edit:
    Ik heb de Belgische voorwaarden doorgenomen zoekend naar "secundair" en niets gevonden. Dit strookt ook niet met mijn ervaring. Ik heb recent mijn reis moeten onderbreken omwille van Corona. De verzekeraar deed niet moeilijk en maakte meteen een dossier aan.

De links die ik gebruikt heb zijn hier te vinden: americanexpress [punt] com/be/nl/klantendienst/documenten-particulieren.html

Dit lijkt me dus wel een belangrijk verschil in wetgeving tussen België en Nederland dan?

Neem die huurwagen waarborg. Dit staat er in de Belgische Algemene voorwaarden (er zijn geen bijzondere?):

Laatst bewerkt: 19 aug 2022
  10. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.228
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb 1x een issue met een huurauto gehad. In NL gehuurd bij Avis, de standaard verzekering zat erop, dus eigen risico was iets van 1750 EUR.
    De schade gemeld en die werd zonder problemen door Amex vergoedt. Dus wat mij betreft voldoet deze verzekering.

Urbanjazz en noppie vinden dit leuk.
  11. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    341
    Trofeepunten:
    63
    Uiteindelijk vrijdag mijn nieuwe aanbod gekregen; 65k punten en 1ste 3 maanden 2,5 punt per euro.
    Nou vooruit dan maar ;-)

Zou er trouwens binnen paar uur opstaan zei de medewerker, maar 48 uur verder nog geen spoor van de puntjes..

Goldman, BartF en Daan3 vinden dit leuk.
  12. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.992
    Trofeepunten:
    273
    Heeft bij mij 3 weken geduurd. Volgens degene aan de telefoon mogen ze max 20k punten in 1 keer overmaken, dus het moest in delen.
    65K is trouwens mooi aanbod. Ik kreeg maar 50k :D

ppt, Ruut, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Ruut

Ruut Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.067
    Trofeepunten:
    223
    Dat van het delen van het aantal punten is ook mijn ervaring, zowel bij Amex als Amex FB.

14. Aquafreak

Aquafreak Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Tijdje terug had ik hier gevraagd hoe het zat met het aanmelden bij de Priority Pass voor de 2 gratis lounge bezoeken die bij de AMEX gold zit.
    De procedure is blijkbaar sinds kort versimpeld t.o.v. wat enkelen hier aangaven (nogmaals dan hiervoor!:))

Via de AMEX chat kan je je kaartnummer aanvragen. Met dit kaartnummer kan je naar de Priority Pass app gaan en dit nummer invullen bij het aanmelden. PP weet na het invullen direct al je gegevens en je pas is direct te gebruiken zonder PP te bellen.

15. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    In Nederland is de koers voor het omzetten van AMEX MR naar partners niet zo aantrekkelijk zoals ze in Amerika hebben. Komt het wel eens voor dat AMEX NL een aanbieding heeft waarbij de koers gunstiger is? Of komt dit nooit voor?

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  16. Godenzoon14

Godenzoon14 Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.351
    Trofeepunten:
    508
    Vanuit Amex zelf niet maar soms doen airlines een transfer bonus als je amex punten naar hun om zet, zo had Singapore Airlines dat een tijdje geleden, daarbij golden deze ook nog eens als status miles.

VinceG, ppt en Bjorn vinden dit leuk.
  17. ThimoM

ThimoM Blue Tier

Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Vandaag ook gebeld voor een verleng aanbod, medewerker was ronduit onbeschoft aan de telefoon, deed haar best om overal doorheen te praten én was zelf ook niet op de hoogte van de bijdrage verhoging die plaats gaat vinden. Slechte zaak wat mij betreft..

Afgelopen jaar 30k spend en nu een aanbod van 25.000 punten en 3 maanden dubbel, niet mee akkoord gegaan.

Edit:
    Later nog een andere medewerker gesproken, nieuw aanbod van 50k en 3 maanden dubbele punten. Wel mee akkoord gegaan, deze dame was ook een stuk vriendelijker en open over hoe ze punten mogen toekennen.

Laatst bewerkt: 22 aug 2022
  18. Bjorn

Bjorn Silver Member

Leuk Bevonden:
    712
    Trofeepunten:
    123
    Goed om te weten. Thanks!

Godenzoon14 vindt dit leuk.
  19. MoonJ

MoonJ Silver Member

Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    143
    Dank voor deze uitleg! Maar als je geen verzekering hebt, dan keert AMEX toch sowieso uit? Ik heb het altijd begrepen dat als je een aparte reisverzekering hebt, je eerst het moet proberen daarop te verhalen. Maar als je dat niet hebt dus wel bij AMEX terechtkan.

AMEX heeft ook bij de meeste reisgerelateerde dingen een eigen risisco van €100,-, toch?

Ik had echt begrepen dat ik via de Platinum card gewoon verzekerd ben...

20. hollandje

hollandje Blue Tier

Leuk Bevonden:
    165
    Trofeepunten:
    43
    Amex zegt, zover ik de verzekeringsvoorwaarden begrijp, dat zij de secundaire verzekering zijn mocht je een andere verzekering hebben. Dit betekent simpelweg dat als jij geen andere verzekering hebt je gewoon kan aankloppen bij Amex op het moment dat je telefoon kapot gaat op vakantie, of bijvoorbeeld je de huurauto in de prak rijd.

However, in sommige gevallen moet je eerst een claim indienen zoals bijvoorbeeld bij een luchtvaartmaatschappij in geval van een koffer die niet komt opdagen voordat je bij amex kan aankloppen aangezien de luchtvaartmaatschappij eerst een uitkering moet doen (zij zijn primair aansprakelijk en kunnen een deel betalen) voordat amex (de tweede aanvullende partij) de rest aanvult. Dit staat beschreven in de verzekeringsvoorwaarden.

Ikzelf was ook eventjes van de leg na het lezen van de andere berichten maar voor mij zijn de verzekeringen voldoende die amex mij biedt. Ik heb zelf bijvoorbeeld eigenlijk nooit echt meer dan €3000,- voor persoonlijke eigendommen bij mij op een reis dus die dekking past bij mij. Mocht je een duur horloge hebben i.c.m. een duurdere zonnebril dat ver boven deze €3000,- ligt, tsja, dan is het handig om een extra reisverzekering bovenop de platinum insurance te hebben zodat je volledig gedekt bent :)

edit: mocht iemand dit lezen en zeggen, ho eens, dat klopt niet, please let me know ;)

FlyingDuck, Ruut, ppt en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina