En dan onder 4.
Persoonlijk zou mijn AMEX verzekeringen nooit (in mijn geval) doorlopende reis- en annuleringsverzekering laten vervangen. En dat baseer ik ook op het uitgebreid doorlezen en vergelijken van de polisvoorwaarden en uitkeringsbedragen. Die zijn voor mij leidend, niet de mooie reclamepraatjes (die overigens wel altijd verwijzen naar de polisvoorwaarden).
M.b.t. het feit dat de AMEX verzekeringen secundair zijn, zie de verzekeringsvoorwaarden van je AMEX Platinum Card.
Specifiek:
4. Bijzondere Voorwaarden: uw Platinum Card Reisverzekering en Annuleringsverzekering
En dan artikel 4.2
Uitkeringen onder deze verzekering zijn secundair: u of een medeverzekerde krijgt geen vergoeding voor schade die u of een medeverzekerde kunt terugkrijgen (of zou kunnen terugkrijgen als deze verzekering niet zou hebben bestaan) op één van de volgende manieren:
- via een bestaande garantieregeling of leveringsovereenkomst;
- via een wet, een regeling of een voorziening;
- via een andere verzekering van uzelf (inclusief bijvoorbeeld via uw werkgever) of van een ander (bijvoorbeeld van een fabrikant, dealer of reparateur).
Als voorbeeld noemde ze een vertraagde koffer. Op grond van de reisongemakkenverzekering mag je daarvoor zoals de meesten hier wel weten na vier en 48 uur een bepaald bedrag claimen. Je moet die claim echter eerst samen met een PIR indienen bij de luchtvaartmaatschappij en pas als die de claim geheel of gedeeltelijk afwijst krijg je het gedeelte van je claimbedrag dat overblijft tot aan de maximumuitkering vergoed. Dit betekent ook dat als het een halfjaar duurt voordat ze überhaupt reageren, je dus tot die tijd je geld niet krijgt. Dat laatste is volgens haar helaas nu wel vaak aan de hand.
En ander specifiek voorbeeld dat ze noemde was van een verzekerde wiens dure horloge was gestolen en uitermate teleurgesteld was over het lage schadebedrag dat hij bij AMEX kreeg. Hij had namelijk geen goede reisverzekering, die een hoger bedrag zou hebben uitgekeerd. Maar verkeerde in de veronderstelling dat zijn AMEX verzekering die kosten zou uitkeren. Idem voor medische kosten en ongevallen, waar AMEX secundair aanvult. Maar niet primair de dekking geeft (die bijvoorbeeld een ziektekostenverzekering geeft).
De dame zei er nadrukkelijk bij dat AMEX er vanuit gaat dat je ergens anders voor de schade verzekerd bent en de AMEX verzekering secundair gebruikt voor een aanvullende dekking/uitkering van het bedrag als je andere verzekering daarin tekortschiet of helemaal niet uitkeert.
Uiteindelijk is het natuurlijk aan jezelf om op basis van de polisvoorwaarden een goede afweging, kosten-baten- en risico-analyse te maken of je wel of niet een reisverzekering of andere verzekeringen afsluit en/of het risico neemt met je AMEX.
De dekking autohuur, diefstal, schade en aansprakelijkheid van AMEX Platinum klinkt fantastisch, maar keert blijkens de polisvoorwaarden bijvoorbeeld maximaal maar 75.000 euro aan schade aan het huurvoertuig uit. Leuk bij een kleine of normale auto, minder leuk als een wat grotere auto nodig hebt of een auto in het hogere segment hebt gehuurd. Dan moet je dus bijlappen. Bij aansprakelijkheid aan letsel aan een andere partij of beschadiging van hun eigendommen is dat 750.000 euro of een miljoen dollar in de VS. Een WA verzekering in Nederland keert al meer dan 2 miljoen uit. Persoonlijk zou ik dus nooit een huurverzekering laten vallen, omdat ik een huurauto met mijn AMEX heb betaald. En let op:
4.10.1 Uitkeringen onder deze dekking. 2: Deze vergoeding is alleen van toepassing indien het autoverhuurbedrijf u toestaat om geen aanvullende en/of optionele verzekeringen bij het autoverhuurbedrijf af te sluiten.Klik om te vergroten...