American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. vanIJsselmuide

    vanIJsselmuide Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    44
    Trofeepunten:
    18
    Volgens AMEX niet (heb ze net gebeld) omdat ik de jaarbijdrage niet in december heb voldaan. De XP's worden rond, of op de datum van de kaartbijdrage bijgeschreven, aldus de medewerker. Maar ja, bij AMEX weet je het nooit... om gek van te worden af en toe.
     
  2. Jeroenn

    Jeroenn Newbie

    Berichten:
    23
    Leuk Bevonden:
    27
    Trofeepunten:
    13
    De FB Amex werd bij mij op 30 december geupgrade (nadat ik halverwege december had aangevraagd), daarna op 5 januari kreeg ik de XP bijgeschreven.
     
  3. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Hoe lang duurde het voordat je de kaart in bezit had?

    Mijn upgrade was 16-12 goedgekeurd maar de kaart heb ik nog steeds niet binnen..
     
  4. Jelle

    Jelle Blue Tier

    Berichten:
    130
    Leuk Bevonden:
    92
    Trofeepunten:
    28
    Heeft iemand enig idee hoe het gaat met koppelen van al bestaande accounts met betrekking tot de hogere statussen die je krijgt bij een AMEX Platinum kaart als je al een account bij het betreffende bedrijf hebt? Het lijkt erop alsof ik allemaal nieuwe accounts moet maken (bij bijv Hertz, Avis etc)
     
  5. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ik heb de upgrade naar fb platinum op 16 december aangevraagd. Ik heb geen bericht gehad dat de aanvraag was goedgekeurd en ik hoefde ook niks aan te leveren, maar afgelopen woensdag kreeg ik een verzendbevestiging en donderdag kwam de kaart per post binnen.
     
  6. Ruut

    Ruut Silver Member

    Berichten:
    1.123
    Leuk Bevonden:
    952
    Trofeepunten:
    143
    Ok.... dan wacht ik het nog heel even af. Anders volgende week maar eens bellen, voor de 4e keer inmiddels.
    Die verzendbevestiging krijg je per mail?
     
  7. Sandeo

    Sandeo Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    53
    Trofeepunten:
    18
    Ja, de verzendbevestiging kwam per email. Tegen die tijd zag ik ook een ander icoontje staan bij de kaart in mijn amex app.
     
    Ruut vindt dit leuk.
  8. Persona5

    Persona5 Newbie

    Berichten:
    51
    Leuk Bevonden:
    95
    Trofeepunten:
    18
    Shit, ik heb ook even gauw een Blue aangevraagd omdat ik het wel zag zitten om mijn FB Amex Gold te veranderen naar de reguliere kaart. Die 75k miles zouden dan wel mooi zijn meegenomen maar ik begrijp uit de verhalen hier dat ze de aanvraag gaan afkeuren. Technisch gezien ben ik natuurlijk wel al langer dan 6 maanden Amex pashouder, maar via de FB variant…
     
  9. RobertFB

    RobertFB Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    441
    Trofeepunten:
    63
    Precies mijn situatie, erg vreemd dat ze zo’n verschil maken tussen de reguliere Amex en de FB versie….
     
  10. Figarro

    Figarro Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ik heb de vele post gelezen die enthousiast waren over de upgrade van FB Good naar platinum voor de 75000 punten. Wat ik mij alleen afvroeg is of dit wel handig is als je weinig vliegt? Platinum is namelijk qan de prijzige kant, en zelfs als je hem later weer spot zet betaal je nog voor de opzegtermijn. Kortom, waarom was dit ook alweer een goede deal?
     
  11. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
    Zelf vind ik de Flying Blue AMEX Platinum inderdaad erg veel geld en weinig 'voordeel', zeker t.o.v de reguliere waar je Privium x 2, Priority Pass x2, Hotel Status etc allemaal bij krijgt. Maar een aantal leden hier zullen de FB Platinum nemen vanwege de Plat 4 two, en /of de jaarlijkse 60 XP.
     
  12. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Nou, die 75k punten is precies de reden dat we enthousiast zijn ;)

    Je betaalt in wezen een halfjaar de platinum fee, in ruil krijg je de 75k plus de kaartvoordelen. De fee is €300 voor de FB kaart en €351 voor de reguliere. Persoonlijk zijn de punten zit me al ruimschoots waard. De FB kaart geeft daarnaast 60XP, die ik met een conservatieve 1,5 euro/XP €90 waard vind. Alle andere kaartvoordelen zijn leuk meegenomen, maar daar doe ik het niet voor.

    Ik heb van beiden de upgrade gedaan (kwam net goed uit in mijn up/downgrade cyclus, dus dat was geluk) en van beiden de punten binnen :)
     
  13. Figarro

    Figarro Newbie

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Ah helder, dank voor de toelichting. Het is dus in feite vooral interessant voor degene die regelmatig vliegt en naast die 75k ook de benefits van de kaart heeft. Ik dacht dat het men puur alleen om de 75k ging en de kosten beperkte bleven voor de kaart, maar ik vind 651 euro te veel voor alleen de punten. Daarbij moet ik ook wel zeggen dat ik bijna niet vlieg dus XP heb ik weinig aan en krijg ik amper, en de meeste flying blue miles (of AMEX punten) verzamel ik langzaam door de credit card zoveel mogelijk te gebruiken bij boodschappen en andere dagelijkse aankopen. Mijn doel is ook vooral genoeg punten te sparen om er met familie mee op vakantie te kunnen gaan, of dingen van te kopen in de shop (al is dit meestal erg prijzig).

    Tweede vraag t.a.v. die 75k aan punten. De meesten hier lijken daar best veel waarde aan toe te kennen, maar mijn ervaring is dat dit hooguit 130-230 euro korting oplevert op een Economy Class ticket van normaal 180 en 550 euro respectievelijk. (= een Europese vlucht en een intercontinentale vlucht naar Caribisch gebied)

    Krijg je meer voordeel bij duurdere vluchten of waar zit het verschil in?
     
  14. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Die punten hebben een waarde en die waarde is een gemiddelde. Er zijn allerlei factoren die dit gemiddelde bepalen, maar het is een gemiddelde. Ooit hier iets over geschreven op mijn blog.

    Die 75.000 AMEX punten zijn ongeveer € 750,00 waard o.b.v. € 0,01 per punt.

    Als je de punten gebruikt en er dus zo'n € 230,00 voor terugkrijgt dan gebruik je de punten feitelijk niet effectief genoeg. Economy redemptions zijn - zeker vanwege de huidige lage prijzen - vaak niet heel effectief. En daarmee kom je dus onder het gemiddelde.

    Maak je er een sport van dan kun je enorme hefbomen creëren met de punten. Dat maakt de gemiddelde waarde per punt nog steeds niet hoger, maar je kunt daarmee wel iets aanschaffen wat (normaliter) een fors hogere waarde heeft.

    Even een voorbeeld: een tijdje geleden kon je AMEX punten omzetten naar Singapore Airlines Krisflyer met een bonus, waardoor je ongeveer 1 mile per punt kreeg. Voor 86.000 miles kon je vervolgens een First Class Suite award ticket boeken van Frankfurt naar New York. Zo'n ticket kost normaliter zo'n € 4.000,00. En dat koop je dus met punten die in totaal zo'n € 860,00 waard zijn.

    Moraal van het verhaal: als je heel terughoudend bent met het inzetten van punten kun je hier echt goede zaken mee doen. Het is niet ondenkbaar dat je in de promo rewards met zo'n 75/K Flying Blue miles een heel eind richting een Business Class retour gaat. Natuurlijk betaal je dan nog toeslagen, maar dan haal je die € 0,01 per mile vaak wel.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2022
    Figarro, FlyingFonz, Godenzoon14 en 8 anderen vinden dit leuk.
  15. JdV030

    JdV030 Blue Tier

    Berichten:
    380
    Leuk Bevonden:
    469
    Trofeepunten:
    63
    Vandaag contact gehad met zowel FB Plat lijn als reguliere Amex Plat lijn. 2 aparte telefoonnummers. Bereikbaarheid was goed, in beide gevallen minder dan 5 minuten wachttijd. FB plat kreeg ik een NL dame aan de lijn. Amex plat was een engels sprekende dame. In beide gevallen vlot geholpen, hopelijk zie ik volgende week ook of de door mij gevraagde koppelingen geslaagd zijn.
     
  16. FlyingDuck

    FlyingDuck Blue Tier

    Berichten:
    205
    Leuk Bevonden:
    170
    Trofeepunten:
    43
    Even voor mijn beeldvorming, was dat een actie van Singapore airlines zelf of van AMEX met die bonus?
     
  17. Bijzonderetickets

    Bijzonderetickets Silver Member

    Berichten:
    1.314
    Leuk Bevonden:
    3.206
    Trofeepunten:
    483
    Dit was een actie van Singapore Airlines.
     
    FlyingDuck vindt dit leuk.
  18. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    618
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Oeh hopelijk komt die nog een keer!
     
  19. MoonJ

    MoonJ Silver Member

    Berichten:
    1.066
    Leuk Bevonden:
    938
    Trofeepunten:
    143
  20. Robinho

    Robinho Silver Member

    Berichten:
    618
    Leuk Bevonden:
    333
    Trofeepunten:
    63
    Is er een mogelijkheid om Amex punten naar Emirates over te boeken?
    In de US kan dat wel zie ik maar in NL niet..

    EDIT: Reden is om met Amex punten in de Emirates A380 te naar Dubai en/of terug te vliegen. Wellicht via een codeshare mogelijk?
     
    Laatst bewerkt: 14 jan 2022

Deel Deze Pagina