FNV actie: cadeautjes bij incheckbalies KLM2 min leestijd

klm check-in

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vandaag voert een deel van het grondpersoneel van KLM opnieuw actie voor een goede cao. FNV leden delen tussen 13:00 en 15:00 cadeautjes uit aan passagiers bij de check-in balies en leggen uit waarom zij actievoeren. Hoewel KLM haar medewerkers na eerdere acties deze maand verboden heeft om in bedrijfskleding actie te voeren, zullen de deelnemers ‘in herkenbaar blauw’ aanwezig zijn.

Ultimatum

De acties van FNV zijn naar aanleiding van een verstreken ultimatum over de cao onderhandelingen. De vakbond eist betere arbeidsvoorwaarden en salarisverhoging, wijst op het positieve financiële resultaat van de luchtvaartmaatschappij dit jaar en vindt dat personeel daarin mee mag delen. KLM wilde niet ingaan op het ultimatum omdat dit “onverantwoord zou zijn gezien de situatie van het bedrijf”. De maatschappij erkent het belang van goede werkomstandigheden maar geeft ook aan dat de condities bij KLM “uitstekend zijn en blijven ten opzichte van andere bedrijven in Nederland en andere vliegtuigmaatschappijen, ook met de uitvoering van het KLM-voorstel.” Daarnaast haalt de maatschappij de veranderende wereld van de luchtvaart aan, waar concurrerende maatschappijen een veel lagere kostenbasis hebben. ‘KLM moet hierin mee om te blijven groeien, investeren en werkgelegenheid te behouden.’

De acties van FNV zijn naar eigen zeggen tot nu toe publieksvriendelijk. De eerdere staking trof de afhandeling van vracht en poststukken. KLM’s CEO is het hier niet mee eens.

KLM cao
KLM CEO Elbers: “Onze passagiers zitten echt niet te wachten op FNV landelijke promotie flyers.”

Reactie KLM

KLM is niet blij met deze actie en vooral de timing ervan. FNV had eerder toegezegd geen acties is het drukste weekend van het jaar te organiseren maar doet dit nu alsnog.

Slechts een zeer klein deel van onze medewerkers is lid van het FNV. Het leeuwendeel van de KLM-ers doet er alles aan om onze passagiers een zo prettig mogelijke reis te laten ervaren.

De bond zegt toe dat de acties niet tot extra drukte of oponthoud in de vertrekhal zal leiden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *