Flying Blue versobert Reward Ticket voorwaarden

Flying Blue

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Boek je bij een Flying Blue een Award ticket voor meerdere passagiers, dan gelden de privileges van de hoofdboeker. Zo kunnen meerdere personen profiteren van bijvoorbeeld de SkyTeam Elite Plus voordelen. Althans, zo was het voorheen. Flying Blue heeft namelijk recentelijk de voorwaarden aangepast, waardoor dit helaas niet meer mogelijk is. Hiermee worden de voorwaarden van Reward Tickets flink versobert.

Award Tickets

Door te vliegen met Air France, KLM en SkyTeam partners kun je miles verdienen. Het aantal miles dat je spaart hangt af van je status. Zo sparen Flying Blue Gold leden meer miles dan Flying Blue Silver leden. De gespaarde miles zijn te gebruiken voor bijvoorbeeld het boeken van vluchten of de aankoop van upgrades. Je kunt miles ook gebruiken om toegang te krijgen tot airport lounges, indien je (nog) niet over de juiste status beschikt of extra gasten mee wil nemen.

Bij het boeken van een award ticket voor meerdere personen golden voorheen de privileges van de hoofdboeker. Boek je als Flying Blue Silver een Award ticket voor een reisgezelschap, dan kon je voor het gehele gezelschap vooraf gratis de zitplaatsen kiezen. Boek je als Flying Blue Gold deelnemer, dan gold de extra bagagetoelage ook voor de medereizigers.

Het aantal Miles dat je krijgt hangt o.a. af van je status (Bron: Flying Blue)
Het aantal Miles dat je krijgt hangt o.a. af van je status (Bron: Flying Blue)

Wijziging

Flying Blue past de voorwaarden nu stilzwijgend aan. Althans, zelf heeft het frequent flyer programma hier nog niets over gecommuniceerd. De aanpassing van de voorwaarden is medio juli 2019 ingegaan. De wijziging is dus dat de privileges van de hoofdboeker niet langer gelden voor de medereizigers. De privileges van alle reizigers met Award Tickets worden nu afgeleid aan de individuele frequent flyer status van de reiziger. Dit zou zelfs met terugwerkende kracht werken. Vluchten die je dus in het verleden met miles hebt geboekt, maar nu nog gemaakt worden vallen ook onder de nieuwe voorwaarden.

Heb je geen status, dan krijg je dus ook geen voordelen meer. Dit is een flinke domper als je met familie of vrienden op Awards tickets reist. Een gevolg van de wijziging kan bijvoorbeeld zijn dat je niet meer naast elkaar kunt zitten omdat je niet meer vooraf samen in kunt checken. Ook kan het zijn dat je geen extra koffer meer mag inchecken. Hoe KLM en Air France hiermee in de praktijk omgaan zal nog moeten blijken.

Toekomst

Airlines zoeken voortdurend naar manieren om tegen lagere kosten hun product aan te kunnen bieden. Zo kunnen de ticketprijzen omlaag en probeert men een betere positie te verwerven in een sterk prijsgedreven markt. De versobering van frequent flyer programma’s is daar helaas onderdeel van geworden.

Recentelijk sprak InsideFlyer met Harm Kreulen, Directeur KLM Nederland, onder meer over Flying Blue en de top tier deelnemers. Kreulen stelde toen dat KLM juist in de meest loyale klanten wil investeren.

De vraag is wat de toekomst brengt voor Flying Blue. KLM en Air France zullen ook interessant moeten blijven voor frequent flyers. En dat is met deze versobering weer een stukje minder het geval.

Reacties

  1. JdV zegt

    Ach FB en het harde KLM product hebben de strijd toch al verloren. Oude vliegtuigen met zelfs in de nieuwe toestellen al een verouderd stoelconcept. Alle innovaties gaan naar AF. KLM krijgt de afdankertjes. Binnen 10 jaar is KLM gedegradeerd tot de Transavia van AF. Op dit moment verliezen ze het op alle fronten, hun product is slechter dan dat van de Golf-airlines, de grote Aziatische maatschappijen maar ook slechter dan Delta en BA. Dus een versobering van het FB programma zal ook de laatste nog loyale reizigers wegjagen en de definitieve neergang versnellen.

    • Cees zegt

      Wow, dit is echt heel matig. En dat bij award tickets die je als FB member juist voor je lidmaatschap en vlieggedrag moet belonen. Dit is echt een reden om een andere maatschappij op te gaan zoeken, hoeveel mensen hebben een partner / vriend / familie met dezelfde status, niet zoveel denk ik. Dat het bovendien niet gecommuniceerd wordt is helemaal niet best.

    • GB zegt

      Wat een ellende toch allemaal he? Kom op joh niet zo negatief, je weet dat het niet waar is. En wie houd je tegen lekker altijd met de golf-airlines te vliegen? Niemand houd je tegen

      • Wilco Boel zegt

        dit is zeker waar heb net gebeld met de KLM en mijn award ticket voor september geannuleerd (viel nog binnen de 24 uur) dit was voor mij de belangrijkste reden om miles te sparen!!!

        lekker verder bezuinigen….. bravo KLM

  2. Marc zegt

    Ik denk dat AF-KLM wel serieus na moet denken over wat zij wil met haar trouwe reizigers. De afbraak van het FB programma begint wel ernstige vormen aan te nemen. Het lijkt erop dat AF-KLM zich dit niet realiseert of juist wel en dan wijzigingen maar ‘stiekem’ doorvoeren? Foei AF-KLM dat is verre van netjes!

  3. Boudewijn zegt

    Ik vraag me af of die ‘terugwerkende kracht’ wel klopt. Ik heb een award reis voor 4 personen staan, en de bagage allowance van mijn Platinum status staat ook nog bij de explorer leden van mijn reis (de extra bagage).
    Dat heeft misschien ook te maken dat mijn FB nummer bij alle passagiers staat. Ik heb daar ooit over gebeld en dat schijnt zo te moeten omdat het award tickets zijn (die van mijn account komen).

    • M. de Brouwer zegt

      Bij inchecken moet je voortaan ieder zijn eigen FB nummer ingeven en dan veranderen de mee te nemen bagage. Gisteren ingecheckt en vond het al vreemd dat we minder koffers mochten meenemen, maar weet nu waardoor her komt.

  4. Chawa zegt

    Dit is toch al langer…vorige jaar al konden mijn medereizigers niet de lounge in van Garuda en ook geen priority line. Wellicht is het nu tijd om over te stappen naar andere Aliance….

  5. D.J. van Ramshorst zegt

    KLM is kansloos bezig. Was met 6 jaar platinum op weg naar platinum for LIFE. Met nieuwe XP systeem hebben ze dit met mijn vliegprofiel onmogelijk gemaakt. Dit past er prima bij zou ik zeggen. Al mijn internationale vluchten naar de USA en binnen de USA boek ik nu al bij Delta in plaats van bij KLM. Die business zijn ze al kwijt. Volgend jaar stap ik helemaal over naar het Delta frequent flyer programma. Zij lijken hun vaste klanten nog wel te waarderen….

  6. Ron zegt

    Klm is ondertussen net zo’n drama airline aan t worden als Ryan, trans en Vueling. Inderdaad tijd om naar betere aanbieders te kijken met de juiste routes vanaf Schiphol of desnoods Duitsl/Belgium. Jammer KLM erg jammer dat het zo afloopt met een ‘koninklijk’ bedrijf waar de Franse staat de dienst uitmaakt…. succes met de verdere afbraak….

  7. Lodeweijk Hartog zegt

    Als platinum houder verwacht ik bepaalde privileges en die zijn met deze voorwaarden totaal van de kaart. Dit is een schande voor de FB members, het hele reward systeem is dus voor niks opgebouwd aangezien de enige de ervan kan profiteren jij zelf eigenlijk bent.

  8. Hendrik van Vliet zegt

    Vind het wel een enorme devaluatie. Voor ons als gezin scheelt het veel. Man en vrouw platinum. 3 kinderen award tickets dus gratis econ comfort. circa 900 euro voor 3 kinderen retour en dan 3koffers. Is dus ff 1100 euro opeens meer kosten zonder dat er zelfs over gecommuniceerd wordt. Over gebeld en gaven ze aan dat ze nooit hebben gecommuniceerd dat een ander voordelen kan gebruiken van de award gever dus nu ze aanpassen hoeven ze ook niet te communiceren vinden ze. Het is nooit als voordeel gecommuniceerd dus ze nemen formeel niets af.

  9. Poaskearl zegt

    Hmm, jammer. Bij de rewardtickets die ik heb geboekt voor oktober staat bij mijn vriendin (explorer) nog wel het extra bagagestuk bij de boekingsvoorwaarden. Dit verandert dus bij het inchecken?

  10. PETER LEE zegt

    Ik vlieg al 40 jaar regelmatig met KLM en ben Platinum for Life wat eigenlijk niets meer betekend. Voordat AF het voor het zeggen kreeg was ik Gold en dan kreeg je regelmatig een upgrade maar tegenwoordig moet je het doen met een simpele business class met minimale service. Om die reden vlieg ik nu alleen nog maar door Europa met KLM , naar USA met Delta en naar Asia – Africa en Australia met Emirates waar ik binnen een jaar Platinum werd. wat het flying blue programma aangaat , jammer dat AF er een heel belangrijk voordeel afgehaald heeft. Denk dat ik mijn punten nu nooit meer opmaak. Net gelezen dat AF , Parijs als hub wil gaan gebruiken ten koste van KLM , volgende stap is KLM HQ naar Parijs en het is dan echt voorbij. de beste oplossing is weer zelfstandig verdergaan en met Emirates samen werken.

  11. DerRudi zegt

    Lekker kansloos dit. Zeker een voordeel als stoelen bij elkaar kunnen boeken. Ik mag hopen dat ze dat voordeel niet weghalen. Even los van of dat dan ook Economy Comfort-stoelen mogen zijn mag ik toch hopen dat je vooraf mag selecteren zodat je bij elkaar kunt zitten in gewoon Economy.

    Verder wordt er toch wel een beetje gejankt in de reacties hoor. Het is nog echt niet zo erg als Ryanair ofzo, de service, de toestellen etc. zijn gewoon dik prima over het algemeen. En platinum for life is echt wel wat waard.

    Maar het is wel zo dat het product zo minder waard wordt, en dat dit wellicht een niet erg slimme of zelfs erg domme manier is om te besparen. Als je heel rationeel gaat kijken naar wat een mile nu waard is dan loont het iig niet echt om loyaal bij KLM te blijven boeken, het levert gewoon weinig op. Ik doe het ook echt alleen nog voor de XP en Gold-status, en da’s ook moeilijk genoeg, vroeger tikten m’n binnenlandse vluchten in de VS lekker aan. Nu zit je gerust urenlang in het vliegtuig van JFK naar LAX en dan krijg je in BC 6 XP. Moet je dus vrij vaak doen om zelfs Silver te worden.

    Intussen krijg ik (dankzij m’n status) bij Delta wel zo nu en dan een upgrade, bij KLM nog nooit zoiets meegemaakt, ze laten de business class liever helemaal leeg dan in ieder geval nog een paar stoelen op te vullen. Zodra ik m’n Gold zou kwijtraken ben ik ook echt per direct niet meer loyaal, daarmee doe ik mezelf namelijk flink tekort.

    Die mentaliteit vind ik niet meer van deze tijd en ik denk dat dat wel een merkbaar effect kan hebben. Maar ja, op papier besparen ze nu misschien een paar ton per jaar ofzo met deze maatregel (kun je vrij goed uitrekenen vermoed ik), de negatieve effecten gaan ze niet zien want die zijn niet zomaar aanwijsbaar en kwantificeerbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *