Extra cabinelid op Boeing 787-10 KLM

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

KLM en de verschillende bonden zijn tot een onderhandelingsresultaat omtrent de cao gekomen. Het voorstel dat er nu ligt, wordt voorgelegd aan de leden van de vakbonden ter goedkeuring. Een van de maatregelen die KLM neemt om aan de eisen van de bonden van het cabinepersoneel te voldoen is het toevoegen van een extra cabinelid op de Boeing 787-10. Dit geeft de luchtvaartmaatschappij weer de mogelijkheid om de volledige capaciteit van de World Business Class te benutten. Het nieuwe paradepaardje van KLM heeft namelijk 8 stoelen meer in de WBC maar hiervoor zette de maatschappij in eerste instantie geen extra crewlid in. Dit had het gevolg dat 4 stoelen geblokkeerd werden en dus niet verkocht konden worden. Met de nieuwe cao komt de bezetting op 11 in plaats van 10 crew op de grote Dreamliner.

Review: KLM World Business Class - Boeing 787-10 Dreamliner
World Business Class in de nieuwe Boeing 787-10 Dreamliner

Anytime for You

Wat nog wel een hekelpunt blijf, zijn de vluchten met de Anytime for You service. Hierbij hebben passagiers meer vrijheid wat ze wanneer willen eten. Hiermee probeert KLM tegemoet te komen aan de ontwikkelingen in het premium segment en concurrentie van andere airlines. Maar het zorgt in principe ook voor meer werk voor de crew. Op dit moment wordt de 787-10 nog niet ingezet op een Anytime for You route (onder andere Tokyo, Osaka, Atlanta, Shanghai en Kaapstad). KLM wil niet nog een extra crewlid inzetten om deze service te bewerkstelligen. Dat zou te duur worden. In plaats daarvan wil vakbond VNC dat het product en de werkmethodiek wordt aangepast. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet duidelijk.

Vakbond VNC:

[KLM heeft] ons gevraagd of er, onder voorwaarden, afgeweken kan worden van de extra WBC CA op de AFY vlucht. Wij hebben als voorwaarde gesteld dat, indien de 787-10 op een AFY route wordt ingezet, het product en de werkmethodiek zodanig wordt aangepast dat er een werkbare situatie ontstaat voor crew. De werkdruk mag niet oplopen en de passagiers moeten ook een goede service krijgen. Dit is randvoorwaardelijk voor het vliegen van AFY vluchten op de 787-10 en daar hebben wij een keiharde afspraak over gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *