Bangkok – Dubai in een Emirates A380

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Na een kort verblijf in de chaotische maar schitterende stad Bangkok konden we ons voorbereiden op de terugreis naar Amsterdam met Emirates. De review gaat over de vlucht van Bangkok naar Dubai met de airbus A380-800. Bangkok Suvarnabhumi Airport ligt gelegen op ongeveer 30 km afstand van het centrum van Bangkok. Je kunt onder andere met de airtrain en de taxi naar het vliegveld.

Wij hebben voor het gemak gekozen en namen de taxi van het hotel, die op de meter rijdt. In het hotel gaven ze aan dat het zo’n 500 Bath kost, inclusief de tol voor de express lane richting het vliegveld. Geef dit ook aan bij de chauffeur, dit is namelijk de snelste route. De rit duurde een goede 35 minuten, wat mij enorm meeviel op een maandagochtend in de spits. Tot mijn verbazing stond er bij aankomst 270 bath op de meter, omgerekend slechts € 7,35 euro. Erg goedkoop!

Taxi
De taxirit naar de luchthaven. Let op dat de meter aan staat.

Aangekomen op het vliegveld vonden we snel de weg naar de Emirates check-in balie, bij ingang 9.

De incheckbalies van Emirates.
De incheckbalies van Emirates.

Blijkbaar waren de meeste first class passagiers al ingecheckt want wij werden namelijk naar deze desk gestuurd en zo binnen 5 minuten geholpen. Ik vroeg of er nog exit row stoelen beschikbaar waren – Emirates wijst deze stoelen pas toe bij check-in, eerder is niet mogelijk – en da was het geval! We kregen stoelen in rij 68 toegewezen.

20150525_003623989_iOS

Door de security en langs de douane ging vlot. Dit nam niet meer dan 10 minuten in beslag. Overal is veel personeel die je met een aanwijzing of vriendelijk knikje de juiste kant opwijzen. Na een kort rondje langs wat winkels kwamen we aan bij gate E8. Aan de rechterkant van deze indrukwekkende hal zie je de staart (de rode streep) van de enorme Emirates A380.

20150525_011915701_iOS

Het grote vliegtuig dat ons naar ruim 12 km hoogte brengt!
Het grote vliegtuig dat ons naar ruim 12 km hoogte brengt!

Ondanks dat er meer dan 500 mensen in het vliegtuig gaan, had ik dit niet in de gaten. Er waren voldoende stoelen voor de passagiers die op dat moment zaten te wachten.

20150525_013521885_iOS

Een krant of tijdschrift voor onderweg? Geen probleem!

20150525_014550738_iOS

De exit row stoel. Niet de eerste twee stoelen (rij 67) maar daarachter. Dus maar 1 stoel met extra been ruimte.

20150525_014932403_iOS

De stewardess zag dat we daarover zaten te discussiëren en vroeg of ze kon helpen. Omdat het vliegtuig vol zat kon zij ons verder niet helpen. Ze was heel vriendelijk en bood aan een foto van ons te maken. Hoeft niet bijzonder te zijn zou je zeggen maar ze vroeg aan mijn vrouw of zij haar hoed wilde dragen voor de foto, vervolgens maakte ze ook daar een paar foto’s van!

20150525_015029174_iOS

Voor het opstijgen krijg je een warm doekje om jezelf wat op te frissen!

20150525_022131321_iOS

Heerlijk om je benen languit te kunnen leggen!

20150525_015520152_iOS

Twee minuten voor 9.30 uur werden we achteruit geduwd en na een korte rit richting de startbaan zijn we keurig op tijd vertrokken. Hier de vluchtdetails:

  • toestel: A380-800 (A6-EOA)
  • afstand: 3103 mijl
  • duur: 5 uur en 45 minuten
  • cruise hoogte: 40.000 voet
De enorme vleugel. Let op het verschil als het vliegtuig op de grond staat en op cruisehoogte vliegt
De enorme vleugel. Let op het verschil als het vliegtuig op de grond staat en op cruisehoogte vliegt

Omdat ik een exit row seat had kon ik het opstijgen niet volgen via het ICE scherm. Gelukkig kon ik alles wel volgen via de controller die apart te bedienen is.

20150525_025648312_iOS

Ongeveer een uur na vertrek werd er een lunch geserveerd. Het menu bestond uit geroosterde eend met sla/groente. Als hoofdgerecht had je de keuze uit kip in groene peper saus met aardappels of pasta met zeevruchten en Parmezaanse kaas. Het nagerecht was een chocoladetaartje in frambozencoulis. Uiteraard was er qua drank genoeg keuze! Van frisdrank, bier en wijn tot aan sterke dranken. Alleen voor champagne dien je te betalen (15 dollar).

20150525_030737334_iOS

Image

De service van deze vlucht was heel goed te noemen! Komt dat door de ochtendvlucht waardoor de crew goed was uitgeslapen? In ieder geval zeker een verschil met de vluchten op de heenweg. De verschillen zaten hem in de extra rondes met frisdrank, water en een snack, de – gemeende – glimlach en het snel reageren op een bestelling van een drankje. Het heeft wel even een tijdje geduurd voordat je tafeltje werd opgeruimd, op zich begrijpelijk als in economy class 399 passagiers te eten krijgen.

20150525_060235191_iOS

Kortom: het was een aangename vlucht van een kleine zes uur die snel voorbij ging. De crew was vriendelijk, kwam op de juiste momenten langs met een hapje of drankje en er is een keur aan films, waarvan een aantal Nederlands ondertiteld. Het ICE systeem van Emirates is goed te noemen. Het is overzichtelijk, heeft een groot scherm en voorziet je van allerlei informatie. De A380 heeft een drietal camera (in/op de neus, onderaan en in de staart) zodat je de gehele vlucht mee kunt kijken.

Een klein minpuntje is dat deze vlucht geen WiFi aanbood ondanks dat Emirates aangeeft dat elke A380 voorzien is van WiFi onboard. Ook een stewardess kon niet goed vertellen waarom deze vlucht niet voorzien was van WiFi.

Ik kan Emirates absoluut aanraden. Wat zijn jouw ervaringen met Emirates? Laat het weten door hieronder te reageren of deel je verhaal op ons forum!

Reacties

  1. Dion zegt

    Ook bij Emirates kun je vooraf op hun website gratis een stoel reserveren., hier zijn ook de exit-row stoelen beschikbaar (als ze nog vrij zijn uiteraard). Dit is niet pas beschikbaar bij het inchecken!

    • Jan Jan zegt

      Oké! Dit was mij niet bekend. Volgens mij moet je dan wel heel vroeg zijn met boeken en het selecteren van een stoel! Kijk naar een vlucht van 3 mei 2016 (later kan ik niet boeken) maar kan toch geen exit-row stoelen selecteren, want ze zijn al bezet.

      • Gizrodo zegt

        Je hebt wel gelijk hoor Jan, je kunt de exit-row seats niet eerder toegewezen krijgen dan bij de check in balie. De enige stoelen met extra beenruimte die vooraf te reserveren zijn, zijn de stoelen achter een bulkhead. Dit zijn de basset seats dus heb je kans als er kleine kids meevliegen je alsnog een andere stoel toegewezen krijgt. Exit-seat heeft veel meer beenruimte en de crew checkt/vraagt je eerst of je fysiek goed in shape bent voor de exit-seat. Wel zo veilig!

        • Jan Jan zegt

          Oké! En je moet op tijd op de luchthaven zijn voor deze exit seats want ze vliegen de deur uit 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *