Elektrisch vliegen ook in Nederland in zicht?2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Elektrisch vliegen: er is al veel over gesproken, maar in de praktijk lijkt er nog weinig te gebeuren, althans in Nederland. Toegegeven, heel makkelijk is het niet. En er moet nog veel onderzoek gedaan worden. Zeker om dit duurzame initiatief ook economisch haalbaar te maken. De Nederlandse luchthavens slaan nu de handen ineen om elektrisch vliegen echt mogelijk te gaan maken. Is daarmee de eerste elektrische passagiersvlucht in zicht?

Korte vluchten

Het grootste deel van alle commerciële passagiersvluchten is short haul. Kijk bijvoorbeeld naar Air France-KLM. Het aantal passagiers dat maandelijks, normaalgesproken, vertrekt ligt rond de 9 miljoen. Gemiddeld zo’n 6 miljoen daarvan is short en medium haul, een relatief groot aandeel dus. Juist voor die korte afstanden lijkt elektrische vliegen op termijn een mogelijkheid. 

Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde gaan het onderzoek naar elektrisch vliegen intensiveren. Er zal ondersteuning komen van Royal Schiphol Group en het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voor een proef. Uiteindelijk is het de bedoeling om voldoende kennis te verkrijgen om elektrische Europese lijndiensten op te kunnen zetten. Naar verwachting moet de eerste elektrische passagiersvlucht tussen luchthavens in Nederland binnen vijf jaar vertrekken.

Straks weer binnenlandse vluchten in Nederland?

Economische haalbaarheid

Volgens de samenwerkende organisaties is elektrisch vliegen technisch en economisch haalbaar. In de VS zijn er al succesvolle tests uitgevoerd. De proef in Nederland richt zich in eerste instantie op vliegen tot 500 kilometer. Maar vluchten tot 1.000 kilometer moeten ook mogelijk zijn, blijkt uit recent onderzoek. De economische haalbaarheid hangt vooral samen met het aantal passagiers. In een Boeing 737 of Airbus A320 kunnen zo’n 150 passagier meereizen (afhankelijk van de configuratie). Maar bij een elektrisch toestel is dat veel minder. De proef in Nederland richt zich nu op een capaciteit van 4-9 passagiers. Later moeten daar grotere toestellen bijkomen. 

De Nederlandse luchthavens willen binnen vijf jaar korte vluchten gaan testen. Een voorbeeld zou wellicht de route Eindhoven-Groningen kunnen zijn. Hoeveel vraag daar daadwerkelijk naar is valt te betwijfelen. Maar het gaat natuurlijk kom het idee. Als dit succesvol is dan kan een elektrische vliegnetwerk in Europa opgezet worden. Het lijkt allemaal nog toekomstmuziek, maar de proef succesvol blijkt kan het snel gaan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *