Einde van de wachtrijen bij US Customs?3 min leestijd

CBP

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Synoniem met reizen naar de V.S. zijn de lange wachtrijen bij aankomst. Sommige luchthavens zijn berucht, zoals JFK en Miami waar je soms tot 3 uur in de rij staat bij immigratie. Niet echt een goede eerste indruk. Het lijkt erop dat de Amerikanen dit zelf ook door hebben. Daarom hebben ze een nieuw systeem ontwikkeld dat het voor bepaalde reizigers waaronder ingezetenen sneller moet maken om de immigratiecontrole te passeren.

De zogenaamde ‘Automated Passport Control’ kiosken nemen de administratieve taken weg van de immigratiebeambte. Het is geen manier om helemaal aan de agenten te ontkomen; na gebruik van de kiosk krijg je een ‘bonnetje’ en moet je je alsnog melden bij een beambte voor handmatige identificatie en eventueel een ondervraging. Doel van kiosks is om het invoeren van informatie (gegevens, vlucht#, declaraties, antecedenten check, is het paspoort gestolen of flagged) en het opnemen van vingerafdrukken en foto te automatiseren zodat de agenten zelf hier geen tijd aan hoeven te besteden. Na invoer van alle informatie kan je via een speciale rij (tenzij je een streep door je barcode krijgt) verder naar de bagageband en douane. Het is ook mogelijk als familie de kiosk te gebruiken en zo maar één keer de Customs declaration in te vullen..

CBParrival

De dienst is beschikbaar voor ingezetenen van de V.S. en Canada alsmede ingezetenen van zogenaamde Visa Waiver Countries die reizen onder een ESTA authorisatie. Dus Nederlanders komen ook in aanmerking. Reis je echter onder een visum, dan kan je er geen gebruik van maken. Verder moet je sinds 2008 minimaal één keer de grens al gepasseerd hebben, terwijl je onder de ESTA voorwaarden reisde. De dienst is ook in het Nederlands te gebruiken.

Hieronder is een video van het proces zoals het er ongeveer uit ziet. Het systeem is geen initiatief van Customs and Border Protection maar van de luchthavens en airlines zelf. Daarom zijn niet alle kiosken gelijk.

 

[ot-video type=”youtube” url=”https://www.youtube.com/watch?v=X4CUs1PEZ00″]

Deze kiosks zijn te vinden op de volgende luchthavens:

  • Hartsfield-Jackson Atlanta International Airport (ATL)
  • Austin-Bergstrom International Airport (AUS)
  • Charlotte Douglas International Airport (CLT)
  • Chicago Midway International Airport (MDW)
  • Chicago O’Hare International Airport (ORD)
  • Dallas/Fort Worth International Airport (DFW)
  • Fort Lauderdale-Hollywood International Airport (FLL)
  • Houston George Bush Intercontinental Airport (IAH)
  • Miami International Airport (MIA)
  • Montréal-Pierre Elliott Trudeau International Airport (YUL)
  • New York John F. Kennedy International Airport (JFK)
  • New York/New Jersey Newark International Airport (EWR)
  • Orlando International Airport (MCO)
  • Seattle Sea-Tac Airport (SEA)
  • Toronto Pearson International Airport (YYZ)
  • Vancouver International Airport (YVR)

Houd er rekening mee dat kiosks misschien niet in alle terminals van bovengenoemde luchthavens beschikbaar zijn.

De aantallen bij internationale hubs van KLM partner Delta zijn alsvolgt:

  • Atlanta: 74 installed in May 2014
  • Boston: 20 installed in June 2014 with an additional 10 to be installed later this summer
  • Detroit: 30 installed in June 2014
  • Los Angeles: 10 installed in June 2014
  • New York-JFK: 40 installed in September 2013 with an additional 14 installed in June 2013 and 14 more later in the summer
  • Seattle: 14 installed in December 2013

Het zou mooi zijn als dit werkelijk tot minder wachttijd leidt. Het blijft nog steeds een ingewikkeld proces om alles in te moeten vullen en alsnog langs een beambte te moeten gaan in vergelijking met Schiphol waar EU houders gewoon hun paspoort kunnen ‘swipen’ en zo door kunnen lopen zonder menselijke interactie. Maar ja, that’s America. 

Verder zijn er op sommige luchthavens wel heel weinig kiosken als je er rekening mee houd dat dit ook voor Amerikanen zelf is. Straks sta je alsnog lang in de rij voor de kiosk. Check dan altijd ook eerst de ‘gewone’ rij. Bij mijn vorige bezoek aan New York was ik verbaasd dat de aankomsthal bijna leeg was. Er stonden maar 2 mensen voor ons in de rij.

Waar dit wel handig kan zijn is als je vlucht net achter een vlucht uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika aankomt. Passagiers van die vluchten reizen vaak onder een visum en kunnen geen gebruik maken van ESTA of de kiosken. Deze vliegtuigen verwerken kan dan ook lang duren. Als Nederlands burger kan jij dan wel de kiosk route nemen (op JFK aankomen achter een A380 uit Dubai en B777 uit Delhi is NIET LEUK).

Reacties

  1. Alexo zegt

    Paar weken terug overstap gehad in Miami en dus het nieuwe systeem uit mogen proberen. Wat een drama! Eerst een kwartier in de rij gestaan voor deze kiosk. Daar kreeg ik, net als bijna iedereen een bonnetje uit met kruis door de barcode. Dit betekende dus dat ik in de lange rij aan mocht sluiten voor de customs. Dit duurde bijna een uur. Daarna weer een half uur wachten om mn koffer het land in te krijgen. En daarna weer een kwartier gewacht voor security check om weer airside te komen. Wat een onzin ook trouwens omdoor de zouane etc. Te moeten. Ik vloog immers niet van of naar de USA maar had er alleen een overstap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *