Delta wil meer Business Class stoelen in de Airbus A3502 min leestijd

Airbus A350 in Delta livery (Bron: Delta)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het Amerikaanse Delta Air Lines vliegt sinds 2017 met de Airbus A350. Het toestel beschikt over de nieuwste versie van het Delta One Suites Business Class product. Alhoewel de A350 nog niet lang meegaat wil de SkyTeam maatschappij toch al wijzigingen in de cabine aanbrengen. Delta wil het aantal Business Class stoelen in de A350 namelijk verhogen.

Meer focus op Delta One in de A350

Delta wil zich dus meer op premium reizigers gaan richten in de Airbus A350. De huidige 28 A350s zullen waarschijnlijk niet veranderen. Maar er zijn nog 16 stuks in bestelling bij Airbus. Diverse media, waaronder One Mile at a Time, melden dat sommige van de nog leveren A350s een ander configuratie krijgen.

Op dit moment heeft elke A350 namelijk 32 Delta One stoelen. Dat gaat straks naar 40, dat betekent 2 extra rijen met full flat stoelen die directe toegang tot het gangpad hebben. Delta Premium Select moet de uitbreiding van Business Class compenseren. In deze Premium Economy cabine komt namelijk een volledige rij te vervallen. Ook de Economy Class ontkomt niet aan een wijziging. Daar zouden zelfs 31 stoelen vervallen. Voor 8 extra Business Class stoelen gaan dus in totaal 39 stoelen de deur uit. De eerste Delta A350 vliegtuigen met de nieuwe Business Class indeling worden volgend jaar verwacht.

De nieuwe configuratie is wel meer in lijn met die van de Amerikaanse concurrentie. Zo heeft de Boeing 777-300 van United zelfs 60 Business Class stoelen. En de B777-300 van American Airlines heeft er 52. Delta zet de Airbus A350 overigens ook in op vluchten naar Schiphol. Terwijl de Amerikanen op Brussels juist vaak met de Boeing 767 vliegen.

Delta breidt bestellingen bij Airbus verder uit

Delta vloot

De vloot van Delta bestaat uit meer dan 950 vliegtuigen en dochteronderneming Endeavour Air/Delta Connection heeft ook nog eens 124 toestellen. Dit staat in schril contrast met bijvoorbeeld de 110 vliegtuigen van KLM en 65 van KLM Cityhopper. En ook Air France komt niet verder dan iets meer dan 200 toestellen (+zo’n 34 van HOP). Alleen prijsvechter Ryanair komt in de buurt, zij het verdeeld over verschillende bedrijven. Bij de Ierse low cost carrier gaat het echter wel om een vloot die enkel op short en medium haul routes vliegt.

Delta beschikt op dit moment over maar liefst 10 verschillende vliegtuigtypes van zowel Airbus als Boeing. De short en medium haul vloot bestaat uit de Airbus A220, A319, A320 en A321, aangevuld met een groot aantal Boeing 737s. Op de long haul routes vliegt de Amerikaanse maatschappij met de Airbus A330 en A350 en de Boeing 757 en 767. De Boeing 777 kisten zijn inmiddels allemaal met pensioen.

De Airbus A350 speelt een belangrijke rol in de long haul vloot. Dit ‘flagship’ toestel moet vooral de beste ervaring bieden aan premium passagiers bieden. Zo is er keuze uit 5 verschillende stoelen, verdeeld over 3 reisklassen. Dat zijn de Delta One Suites (Business Class), Delta Premium Select (Premium Economy), Delta Comfort+ (Economy), Preferred (Economy) en Main Cabin (Economy).

Aandelen LATAM defintief in handen van Delta

Bron foto’s: Delta / Airbus

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *