Delta zet alle Boeing 777 voorlopig aan de kant

Delta neemt afscheid van MD 88, 90 en Boeing 777

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Afgelopen weekend voerde Delta Air Lines hun laatste Boeing 777 vlucht uit. Eerder schreven we al op InsideFlyer dat Delta afscheid neemt van hun Boeing 777, MD-88 en MD-90 toestellen.

Delta’s laatste Boeing 777 vlucht

Op zaterdag 31 oktober 2020 voerde Delta de laatste Boeing 777 uit met het speciale vluchtnummer DLDL8777. En dat vluchtnummer is geen toeval hier. De vlucht vond plaats tussen New York en Los Angeles, waar Delta normaalgesproken andere typen vliegtuigen inzet. De Boeing 777 had namelijk net een lange vlucht van New York naar Mumbai achter de rug en moest uiteindelijk toch gestald worden in Victoria, Californië. Dit was de laatste Boeing 777 die Delta met pensioen stuurt. Het toestel heeft registratienummer N701DN en is slechts 12 jaar oud.

Boeing 777-200ER van Delta (Bron: Delta)
Delta voerde afgelopen weekend hun laatste Boeing 777 vlucht uit. (Bron: Delta)

Over de Boeing 777 vloot van Delta

Delta begon te vliegen met Boeing 777 toestellen in 1999. In totaal heeft de maatschappij 18 Boeing 777 toestellen in de vloot gehad, waarvan 8 Boeing 777-200ER toestellen en 10 Boeing 777-200 LR’s. De toestellen waren geleverd tussen 1999 en 2010. De toestellen waren vooral te vinden op de wat langere routes, zoals bijvoorbeeld tussen Atlanta en Johannesburg.

Delta heeft de laatste jaren nog flink geïnvesteerd in de Boeing 777’s. De oude business class stoelen maakten plaats voor de Delta One suites en ook introduceerde Delta Premium Select in de toestellen. Helaas is Delta door de epidemie genoodzaakt om alle toestellen aan de kant zetten.

delta, boeing 777
Delta investeerde de afgelopen jaren $ 100.000 in hun Boeing 777 toestellen. (foto: onemileatatime)

Door de aanhoudende epidemie ziet het er voorlopig niet naar uit dat Delta hun Boeing 777 weer opnieuw zal inzetten. Mocht de luchtvaart weer aantrekken en Delta toestellen tekort komt, kunnen we allicht een paar Boeing 777LR weer terug op het toneel zien verschijnen. Deze toestellen zijn namelijk slechts 10 jaar oud. Het is nog onbekend wat er precies met de overige Boeing 777’s gaat gebeuren.

A350 nu Delta’s flagship

Met het aan de kant zetten van de Boeing 777’s is de A350-900 nu Delta’s flagship toestel. Dat is het grooste toestel wat Delta in de vloot heeft. Op dit moment heeft de maatschappij 15 A350-900 toestellen in de vloot en zijn er nog 20 in bestelling. 10 van deze toestellen komen echter door de epidemie een paar jaar later in de vloot.

Door de lange afstand op de route tussen Atlanta en Johannesburg kan Delta daar de Boeing 777 niet vervangen door een A350-900 zonder enige aanpassingen. De A350-900 kan namelijk maar met een beperkte lading die afstand vliegen. Ook wordt er van deze route een zogenaamde triangle vlucht gemaakt. Het toestel vliegt eerst van Atlanta naar Johannesburg om vervolgens via Kaapstad terug te vliegen naar Atlanta. Op deze manier kan de vlucht toch nog worden uitgevoerd met een Airbus A350-900

Airbus A350 in Delta livery vliegt over een berggebied (Bron: Delta)
Delta A35-900 (Bron: Delta)

Conclusie

Delta voerde afgelopen weekend hun laatste Boeing 777 vlucht uit tussen New York en Los Angeles. Alhoewel Delta de laatste jaren flink in de Boeing 777’s heeft geïnvesteerd, was de maatschappij genoodzaakt om deze toestellen aan de kant te zetten. Op dit moment is het nog onduidelijk wat er precies met de toestellen gaat gebeuren. Bekend is wel dat Delta tegen 2025 ook de Boeing 717 en Boeing 767 met pensioen wil sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *