Crowne Plaza Abu Dhabi Yas Island9 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

De Verenigde Arabische Emiraten staan bekend om de grote hoeveelheid luxe hotels die er te vinden zijn. Maar, voor mij nog veel belangrijker, die hotels staan er ook bekend om de enorme kortingen die er te krijgen zijn tijdens de (ontzettend hete) zomerperiode. Ieder jaar zijn er geweldige deals te bemachtigen in prachtige hotels, maar dan moet je geen moeite hebben met temperaturen van (ver) boven de 40 graden…

Voor mijn lange overstap tussen twee vluchten van Etihad Airways zocht ik een mooi en betaalbaar hotel om de dag door te brengen. Tijdens mijn zoektocht kwam ik veel geweldige vijfsterrenhotels tegen voor minder dan €80,= per nacht, maar op een gegeven moment kwam ik een deal tegen die mij nog veel meer aansprak: het Crowne Plaza Abu Dhabi Yas Island (4 sterren) was in die periode te boeken voor iets meer dan €35,= inclusief ontbijt. Ik heb niet lang getwijfeld en deze deal geboekt voor mijn overstap in Abu Dhabi.

Nadat ik ’s morgens vroeg geland was op AUH (een review van mijn vlucht lees je hier), nam ik een (erg goedkope) taxi naar het Crowne Plaza, gelegen op Yas Island. Yas Island is een nieuw ontwikkeld toeristeneiland met daarop dingen als een waterpark, het formule 1-circuit, het bekende Ferrari-pretpark, een golfbaan een een rijtje met nieuwgebouwde hotels. Yas Island ligt op ongeveer een halfuur rijden van het centrum van Abu Dhabi, maar vanaf het vliegveld is het maar een minuut of 10 rijden. Nog geen kwartier nadat ik een taxi had gevonden, werd ik dan ook afgezet voor de deur van het Crowne Plaza.

Crowne Plaza Yas Island
De voorkant van het hotel

De lobby van het hotel was, op de crew van AirBerlin die op hun bus naar het vliegveld stond te wachten na, helemaal leeg en ik was ook meteen aan de beurt bij het inchecken. Ondanks dat het pas 7 uur ’s morgens was, was er meteen een kamer beschikbaar. De vriendelijke dame die mij incheckte, merkte op dat ik een kamer inclusief ontbijt had geboekt en ze nodigde mij uit om daar nu alvast gebruik van te maken. Omdat ik net wat ontbeten had in het vliegtuig, had ik niet erg veel honger, maar ik besloot toch even wat te gaan eten. Mijn bezoek aan Abu Dhabi viel samen met de Ramadan, dus het hotel had de ingang van het restaurant ‘verborgen’ achter gordijnen:

De ingang naar het restaurant

Er was een uitgebreid buffet met veel producten die vers bereid werden. Zoals gezegd, was ik niet erg hongerig en ik nam genoeg met een croissant, wat fruit en groente:

Crowne Plaza Yas Island
Ontbijt bij aankomst – leuk meegenomen!

Nadat ik wat gegeten had, was het tijd om mijn kamer te gaan zoeken. Iedere verdieping in het hotel bestaat uit een aantal lange gangen met aan beide kanten (zee- en landzicht) kamers. De kamernummering was een beetje verwarrend, maar na twee keer verkeerd te zijn gelopen, had ik mijn kamer gevonden.

Op weg naar mijn kamer!

Zodra ik mijn kamer gevonden had, was ik aangenaam verrast over de hoeveelheid licht en het moderne design. Zeker vergeleken met de vrij donkere gang was mijn kamer erg licht:

Crowne Plaza Yas Island
Mijn kamer: licht en modern ingericht
Twee bedden, helaas was er geen kamer met kingsize bed meer beschikbaar

De kamer was ingericht met twee (zeer comfortabele!) bedden, een ‘bureau’ en een klein zithoekje met daarbij wat tijdschriften:

Een ‘zithoek’ en wat tijdschriften

De badkamer van de kamer was ruim en luxe ingericht met een bad-douche-combinatie, een (enkele) wasbak, een toilet en bidet, meer dan genoeg toiletartikelen en badjassen en slippers:

De badkamer

Tussen de badkamer en de slaapkamer bevond zich een raam, maar door luxaflex was er vanuit de badkamer toch privacy te creëren:

Crowne Plaza Yas Island
Zicht vanuit de badkamer naar de rest van de kamer

Mijn kamer bevond zich aan de landzijde van het hotel, met uitzicht op Ferrari World en het Formule 1-circuit:

Uitzicht vanuit de kamer: het Yas Marina-circuit en Ferrari World

Nadat ik me even opgefrist had, besloot ik een kijkje te gaan nemen in de omgeving van het hotel. Toen ik vanuit de lobby naar buiten wilde lopen, kwam het receptiepersoneel achter mij aan gerend. Ik werd nog even kort ingelicht over de Ramadan, dus dat vrijwel alles gesloten zou zijn en ik beter niet buiten kon eten en drinken. Goed dat ze daaraan dachten – al was ik er van op de hoogte, kan ik me goed voorstellen dat je er totaal niet aan denkt als je er net aankomt na een lange vlucht.

Het hotel bevond zich op een plein met nog een aantal andere hotels. Vanaf daar liep ik naar de doorgaande weg, die volkomen uitgestorven was:

Crowne Plaza Yas Island
Niemand op straat. Zou het de temperatuur of de Ramadan zijn?

Aan de overkant van deze weg was de omheining van het F1-circuit. Normaal zou ik een kijkje zijn gaan nemen bij de ingang van het circuit, maar ik ging er van uit dat het door de Ramadan gesloten zou zijn en ik had geen zin om de lange wandeling bij een temperatuur van 47 graden voor niets te maken.

De omheining van het F1-circuit van Abu Dhabi – op steenworp afstand van het Crowne Plaza

Vanaf het circuit zette ik koers naar Yas Beach. Yas Beach is het strand dat gedeeld wordt door de hotels op Yas Island. Normaal kost het geld om op dit strand te verblijven en daar een ligbed en parasol te huren, maar als gast van één van de hotels op Yas Island heb je gratis toegang, een ligbed en een parasol. Normaal rijden er shuttles tussen de hotels en het strand, maar vanwege de Ramadan waren deze opgeschort. Ik besloot dus te voet te gaan – een wandeling van ongeveer een kwartier (die door de hitte veel langer leek te duren…). Aangekomen bij het strand werd ik gevraagd om mijn ‘voucher’ om het strand te mogen gebruiken. Ik was vergeten die te halen, liet mijn hotelsleutel zien en zei dat ik alleen even foto’s wilde maken. Dat was geen probleem en ik werd toegelaten op Yas Beach:

Yas Beach
Ligbedden en een loungehoek

Het strand was mooi wit en had genoeg faciliteiten: veel ligbedden, parasols en een paar ‘zithoeken’ in de vorm van kussens die op de grond lagen. Verder waren er ook omkleedhokjes, douches en een paar verkooppunten voor eten en drinken (die allemaal gesloten waren – het was immers ramadan).

Ligbedden
Yas Beach
Meer dan genoeg ligbedden op een vrijwel uitgestorven Yas Beach

Nadat ik genoeg foto’s had gemaakt, begon ik weer aan de (hete!) wandeling terug naar het hotel. Daar aangekomen kleedde ik me om en was het tijd om een lekkere duik te nemen in het zwembad van het Crowne Plaza. Ik was verrast om te zien dat het zwembad vrij ruim was, zeker omdat de rest van het hotel erg aandeed als ‘zakenhotel’:

Crowne Plaza Yas Island
Het zwembad gezien vanaf de zwembadbar

Bij het hotel was ook een zwembadbar waar, volgens de hotelwebsite, ook eten verkrijgbaar was. Deze bar was echter gesloten vanwege de Ramadan.

Het hotel met het zwembad

Naast het hoofdzwembad was er ook een tweetal kleinere, ondiepe zwembaden:

Crowne Plaza Yas Island
Kleiner, ondiep zwembad voor kinderen

Verspreid over het terrein stonden meer dan genoeg ligbedden en parasols. Niet alleen recht aan het zwembad, maar ook verderop in de tuin van het hotel. Er lagen goede, dikke matrasjes op de ligbedden waardoor het erg comfortabel zonnen was. Opvallend was dat er geen ‘kaartjessysteem’ voor handdoeken was, maar iedereen mocht zoveel handdoeken pakken als hij of zij wilde. Nu had ik er maar 1 nodig, maar toch.

Met 47 graden aan het zwembad!

Nadat ik even aan het zwembad had gelegen, besloot ik de rest van het hotel nog even te bekijken. Daar was helaas weinig van te zien, want alle bars, restaurants en vergaderfaciliteiten waren afgesloten vanwege de Ramadan. Reden dus om nog een keer terug te komen en de rest te bekijken!

Nadat ik even een dutje had gedaan op mijn kamer, besloot ik te kijken of het ’s avonds wat levendiger was in het hotel. Alles was zo mogelijk nog rustiger dan overdag, maar het zwembad en de tuinen waren wel mooi verlicht:

De tuinvan het hotel
Het zwembad tijdens de schemering

In de loop van de avond was het voor mij weer tijd om richting het vliegveld te gaan. Toen ik uitcheckte, werd aangeboden om voor mij mijn boardingpasses te printen – wat erg attent was! Terwijl mijn boardingpasses geprint werden, werd er ook een taxi gebeld en een paar minuten later stapte ik met boardingpasses en al weer in de taxi richting het vliegveld, waar ik verder zou vliegen richting Hongkong.

Al met al vond ik het Crowne Plaza Abu Dhabi Yas Island een geweldige plek voor een lange stopover: het ligt op slechts 10 minuten rijden van het vliegveld, het heeft mooie en goed verzorgde kamers en had -voor zover ik kon zien- verder ook goede faciliteiten. Het was jammer dat de meeste faciliteiten en restaurants gesloten waren op het moment dat ik er was, maar dat is nou eenmaal te verwachten tijdens de Ramadan. Een nadeel vond ik dat het strand een flink eind lopen van het hotel is, maar als je de (hete) wandeling maakt, word je wel getrakteerd op een prachtig wit strand met veel faciliteiten. Zeker als je in de zomerperiode een geweldige deal als deze kunt krijgen, is het Crowne Plaza echt een aanrader!