Brussels Airlines voegt nieuwe toestellen toe aan vloot2 min leestijd

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Het Belgische Brussels Airlines ziet de vraag naar vliegtickets flink stijgen. Reden genoeg voor de Duits-Belgische carrier om twee toestellen aan de medium haul vloot toe te voegen. Deze moeten vooral ingezet worden om te kunnen voldoen naar de vraag naar vakantiebestemmingen deze zomer. Door de pandemie koos Brussels Airlines juist voor een verkleining van de vloot, maar daar lijkt nu eerder dan gedacht verandering in te komen.

Vloot Brussels Airlines

Brussels Airlines (SN) vliegt met een Airbus-only vloot. Op long haul vliegt SN met de Airbus A330-300 en medium en short haul worden de A319 en A320 ingezet. De acht A330s vlogen voorheen voor Cathay Pacific of Singapore Airlines. Onder de vlag van Brussels Airlines biedt het toestel 295 stoelen, verdeeld over Economy (244), Premium Economy (21) en Business Class (30). Eind vorig jaar werd er nog een extra A330 aan de vloot toegevoegd. Dit toestel vliegt voornamelijk naar bestemmingen in Afrika. De kleinere A319 en A320 hebben respectievelijk 141 en 180 Economy Class stoelen. Er zijn op short en medium haul geen andere reisklassen beschikbaar. De vliegtuigen zijn recentelijk nog voorzien van een gloednieuwe livery.

Airbus A319 van Brussels Airlines in de nieuwe livery (Bron: Brussels Airlines)
Airbus A319 van Brussels Airlines in de nieuwe livery (Bron: Brussels Airlines)

Zomerdienstregeling

Voor de zomerdienstregeling worden nu twee vliegtuigen toegevoegd. Het gaat om een Airbus A319 en een A320. De nieuwe toestellen moeten vooral Europese vakantiebestemmingen aan gaan vliegen. De Brusselse airline ziet hier een flinke stijging van de vraag. Het gaat om 75% meer tickets verkocht door touroperators en zelf 140% meer aanvragen voor chartervluchten (in vergelijking met 2020). De maatschappij denkt zelfs dat de vraag naar leisure reizen alleen nog maar toe zal nemen in de aanloop naar de zomer. Austrian Airlines, tevens onderdeel van de Lufthansa Group, heeft het overigens beter voor elkaar. De Oostenrijkse carrier mag namelijk vier nieuwe Airbus A321neo vliegtuigen toevoegen aan de vloot.

Eerder werd de short en medium haul vloot juist teruggebracht naar 30 toestellen in 2020. Maar omdat de markt sneller herstelt dan verwacht komen daar nu alweer twee toestellen bij. Brussels Airlines besloot de lease van een A319 te verlengen tot oktober 2022. Daarnaast wordt de infasering van een A320 vervroegd naar juni 2022. Hiermee zal Brussels Airlines 80% van de zomerproductie van 2019 aanbieden. Peter Gerver, CEO van Brussels Airlines, zei het volgende over de aanleiding voor het uitbreiden van de vloot:

We zien duidelijke signalen dat aan deze crisis langzaam maar zeker een einde komt. Het vrijetijdssegment in de markt heeft zich sneller hersteld dan oorspronkelijk verwacht en we zien ook een langzame maar gestage toename van de vraag naar zakenreizen. Tegen 2024 zouden we opnieuw het niveau van 2019 moeten bereiken in het zakenreissegment. Dit is zeker het juiste moment om ons marktaandeel te vergroten en onze positie als nationale luchtvaartmaatschappij opnieuw te bevestigen. – Peter Gerber, CEO Brussels Airlines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *