British Airways verlengt Executive Club status met 2 jaar

British Airways

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Vorige week had British Airways een wereldwijde ICT storing die de vluchtuitvoering compleet lam legde. Honderden vluchten werden geannuleerd en passagiers werd opgeroepen niet meer naar de Londense luchthavens te komen wegens de drukte en operationele chaos. De computerstoring kwam door een stroomstoring. Een cyber-attack werd al snel uitgesloten.  Uiteindelijk is dit teruggeleid naar een monteur die tijdens werkzaamheden per ongeluk de stroom had uitgeschakeld.

Impact

In de Britse media kreeg British Airways er flink van langs. Bezuinigingen op de IT afdeling, zowel in aantal medewerkers en kwaliteit, worden als onderliggende reden genoemd voor de ontstane wirwar. Volgens de Times zijn 75000 passagiers getroffen door de storing. Deze zullen vrijwel allemaal recht hebben om compensatie volgens de EU Passagiersrechten, wat de maatschappij miljoenen gaat kosten. CEO Alex Cruz heeft herhaaldelijk publiek zijn excuses aangeboden maar de manier waarop werd niet altijd goed ontvangen.

Chaotische taferelen op de hubs van BA

Gebaar

Het afgelopen weekend heeft British Airways een email gestuurd naar alle elite leden van het eigen frequent flyer programma die getroffen waren door de storing. Hierin kondigde BA aan dat hun Executive Club status met twee jaar werd verlengd. Dit is ongeacht het aantal punten dat ze verdienen, als geste voor het ongemak dat ze hebben ervaren.

As someone who flies with us so often, I want you to know that we always strive to offer you the highest level of service, and make your journey as comfortable as possible.

However, we clearly fell far short of this commitment last weekend.

I’m so sorry you had to endure such inconvenience, and understand the frustration it must have caused. So as a gesture of goodwill, we’d like to renew your current tier status for a further two years, regardless of how many Tier Points you collect in that time.

We’ll be making these changes over the coming days, and you’ll soon be able to see your updated details on ba.com.

If you want to make a claim for any food, transport and accommodation expenses, you can do this through our customer relations teams.

You can find additional information on ba.com about your customer rights and what you can submit a claim for under the EU compensation regulation.

I hope this goes some way to making up for your experience last weekend, and rest assured we’re working to safeguard against this in the future.

Again, please accept our apologies, and thank you for your patience.

Dit is ontzettend genereus van Executive Club! Ongeacht de kosten die ermee gemoeid zijn is het een slimme zet om de vaste klanten tegemoet te komen. BA heeft de laatste tijd wat onpopulaire maatregelen doorgevoerd, zoals de invoering van Buy on Board. Hierdoor vragen veel frequent flyers zich af of het nog waard is om met de Britse flag carrier te vliegen. Met het verlengen van de status kan British Airways passagiers die alle problemen en bezuinigingen zat zijn wellicht behouden.

Is jouw status ook verlengd? Zo ja, verandert dit je reisgedrag het komende jaar nu je niet hoeft te herkwalificeren?

Reacties

  1. Xandrios zegt

    Is dit wel zo genereus?

    De echte frequent flyers, de beste klanten, zullen genoeg vliegen om de status toch wel te vernieuwen. Alleen de paar % die dit/volgend jaar niet veel vliegen hebben hier potentieel iets aan. Maar dat werkt twee kanten op: Mensen die niet veel vliegen maken ook niet veel gebruik van de status, dus kost ook niet veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *