Blokkeert KLM stoelselectie in World Business Class op basis van tarief of status?

KLM World Business Class Boeing 777 Denpasar Singapore

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Een interessante opmerking van Flytertalk lid NickB; KLM zou de stoelselectie in World Business Class aanpassen op basis van het soort ticket dat passagiers hebben. Full fare passagiers zouden toegang hebben tot alle vrije stoelen, terwijl passagiers met een discounted of niet-full fare tarief maar een gedeeltelijke stoelselectie te zien krijgen.

Ook andere Flyertalk leden melden een gelijke ervaring, maar dan op basis van status. Zo deelt Ditto onderstaande afbeelding waarbij de bovenste seatmap de stoelindeling is bij een dummy boeking zonder ingelogd te zijn. Wanneer wel is ingelogd bij Flying Blue, zijn er twee rijen meer beschikbaar.

KLM World Business Class seatmap
Seatmap met een verschil in de stoelen die selecteerbaar zijn. Via Flyertalk

Op een 777 zoals hierboven aangegeven, is er weinig verschil tussen de stoelen. Er zijn geen favoriete stoelen met bijvoorbeeld extra privacy zoals in de Boeing 747. De enige reden die ik kan bedenken voor het feit dat rij 2 en 3 beschikbaar zijn voor ‘premium’ passagiers, is dat ze verder van de galley of toiletten verwijderd zijn.

Het is niet ongewoon dat luchtvaartmaatschappijen stoelen blokkeren voor (top tier) elite passagiers of full-fare klanten. Denk aan Lufthansa, Swiss of zelfs British Airways die een toeslag rekent voor stoelselectie voor non-elite leden. Laten we hopen dat dit niet in de pijplijn zit bij KLM.

 

Reacties

  1. Gerben zegt

    Als je boekt via een codeshare kun je ook in BC niet eens een stoelselectie doen. Ik heb via Jetairways een KLM vlucht geboekt (Ja daar was dezelfde BC vlucht 1000 euro goedkoper…). Kan ik niet eens mijn stoel selecteren. Toen opgebeld naar het service centrum: Oplossing: Boek maar opnieuw via KLM, dat kost wel 1000 euro meer maar dan kun je de stoel selecteren. Dat ik Gold status heb maakt ze geen fluit uit.
    Zelfs een klacht indienen hiervoor helpt niet.

    Service van KLM wordt hoe langer hoe slechter: geef mij Emirates maar voor mijn komende vluchten naar Azie.

  2. Stephan zegt

    Dat klopt inderdaad. Ik boekte mijn BC vlucht naar Bali (3 segmenten) in de 777-300 met FB Gold. Daarbij had ik slechts beperkt de keus.

    Toen ik Platinum werd (maand later), waren alle stoelen beschikbaar om uit te kiezen.

  3. Jaap zegt

    Echt slecht van KLM. Kan geen stoel reserveren in business class omdat meer dan 80% van de stoelen gereserveerd zijn volgens de KLM medewerker. Ze vertellen er niet bij dat stoelen worden gereserveerd voor fullfare klanten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *