Austrian Airlines zet uitfasering Boeing 767 door3 min leestijd

Boeing 767-300ER van Austrian Airlines (Bron: Austrian Airlines)

Voor sommige links naar producten en partners op deze website krijgen wij een affiliate commissie.

Eerder maakte Austrian Airlines al bekend met de bezem door de vloot te gaan. Inmiddels zijn diverse toestellen met al pensioen gestuurd. Op de lijst staat ook de Boeing 767. Die uitfasering zet de Oostenrijkse nationale carrier nu door. Nog dit jaar gaan drie Boeing 767s uit de vloot. Het eerste toestel vertrekt begin maart. Daarna volgen nog eens twee 767s.

Nieuwe tijden

De luchtvaart beleeft ‘nieuwe tijden’ zou je kunnen zeggen. Een periode waarin een flinke daling van het aantal passagiers heeft geleid tot een ongekende situatie. Veel airlines zijn gedwongen om de vloot te verkleinen, in een poging om het aanbod meer aan te laten sluiten bij de te verwachten vraag de komende jaren. En die vraag zal volgens sommigen nog maar mondjesmaat herstellen de komende tijd. Volgens experts kan het nog jaren duren voordat de luchtvaart weer op het oude niveau zit. 

Omdat de vraag naar vliegreizen de komende jaren dus zeker nog niet als vanouds zal zijn herzien airlines hun vloot. Verouderde en inefficiënte toestellen gaan eerder met pensioen om overcapaciteit af te bouwen. Ook de levering van nieuwe toestellen wordt indien mogelijk uitgesteld. 

Lufthansa Group

Austrian Airlines is onderdeel van de Lufthansa Group, evenals Brussels Airlines, SWISS, Eurowings en natuurlijk Lufthansa zelf. Alle airlines binnen de luchtvaartgroep schalen de vloot af. Een gedeelte van de niet actieve toestellen zal niet meer terugkeren in de dienstregeling. Voor Austrian Airlines betekent dit dat drie Boeing 767s in ieder geval verdwijnen. In het laatste financieel verslag van de Lufthansa Group valt echter te lezen dat de airlines mogelijk nog meer toestellen moeten laten gaan. 

Boeing 767-300ER (OE-LAX) op de luchthaven (Bron: Austrian Airlines)
Boeing 767-300ER (OE-LAX) taxiet op de luchthaven (Bron: Austrian Airlines)

De eerste Boeing 767-300ER van Austrian Airlines die de vloot gaat verlaten is het vliegtuig met registratie OE-LAT (genaamd: Thailand). Het toestel kwam ruim twintig jaar in dienst bij de Austrian Airlines na de overname van Lauda in 2001. Het productiejaar van het toestel is 1991. Begin maart 2021 staat de laatste vlucht van dit toestel naar de VS gepland. De laatste passagiersvlucht was op 10 januari dit jaar. De OE-LAX (genaamd: Salzburger Festspiele) en de OE-LAW (genaamd: China) volgen de komende maanden. Uiterlijk eind dit jaar zullen deze drie Boeing 767 vliegtuigen met pensioen gaan.

Austrian Airlines Business Class cabine zoals die er ook in de Boeing 767 uitziet (Bron: Austrian Airlines)
Austrian Airlines Business Class cabine zoals die er ook in de Boeing 767 uitziet (Bron: Austrian Airlines)

Benieuwd hoe de cabine van de Boeing 767 eruit ziet. Die kun je hier bekijken.

Toekomst

De andere twee Boeing 767s blijven nog vluchten uitvoeren tot uiterlijk de herfst. Met een gemiddelde leeftijd van 28,5 jaar behoren de toestellen tot de oudste van de vloot. De drie 767s die overblijven zullen voorlopig nog wel vliegen voor de Oostenrijkse nationale carrier. Of deze toestellen de vloot ook vroegtijdig zullen verlaten is (nog) niet bekend gemaakt.

Austrian Airlines ziet uiteindelijk een toekomst tegemoet met minder toestellen dan voorheen. Tegen 2022 zullen we in totaal 28 toestellen de vloot hebben verlaten. Naast de genoemde 767s gaan er achttien Dash turboprops en nog eens zeven A319s uit de vloot. Tegen die tijd zal de vloot uit ongeveer 60 toestellen bestaan. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *